המסחר בבורסה בתל אביב נחתם היום (ג') בעליות שערים, ברקע למגמה חיובית בבורסות אירופה ובוול סטריט ובצל דיווח לפיו יוון מוכנה להתפשר בדרישות שהיא תציג מחר למנהיגי גוש האירו במו"מ על הסדר החוב שלה. מחזור המסחר הסתכם בכ-973 מיליון שקל.

שנת 2015 נפתחה עם עודף גדול בתקציב המדינה. כך נמסר הבוקר ממשרד האוצר. העודף בפעילות התקציבית של הממשלה הסתכם בכ-5.3 מיליארד שקל. באוצר מציינים כי עודף תקציבי אופייני לחודשי ינואר עקב הוצאה עונתית נמוכה וגביית מסים גבוהה.

הסיפור המרכזי שעומד גם היום במוקד הוא יוון. ע"פ דיווח שפורסם בסוכנות הידיעות היוונית ANA-MPA, יוון תציג מחר בפסגת החירום של האיחוד האירופי 6 דרישות מרכזיות שמהוות למעשה פשרה לעומת העמדה הקודמת שלה. הדרישות כוללת בין היתר הפחתת החוב הלאומי של יוון, הלוואות גישור שתספק נזילות זמנית למדינה על להסדר רחב יותר והשלמת 70% מתוכנית הרפורמות הנוכחית. (לסיפור המלא)

מוקדם יותר השבוע ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הציג את התוכנית הכלכלית שלו שעיקרה הוא סיום תוכנית הצנע וסירוב לקבל חבילת חילוץ נוספת מהאיחוד האירופי תחת תנאים. הוא אמר כי לא יוותר על הריבונות של יוון וכי המדינה תגיע לאיזון ללא שימוש באמצעים מוגזמים שמביאים סבל רב לעם היווני, כדבריו.

החששות המרכזיים הם שיוון תפרוש מגוש האירו, אך בשווקים חוששים מדאגה חדשה-ישנה: אפקט הדומינו שבו יוון תגרום גם למדינות עמוסות חובות אחרות ללכת בעקבותיה - כמו למשל ספרד, צרפת וגרמניה. החשש הוא ממחיקות עתק בבנקים שעלול להוביל למשבר אשראי, הניסוי הפיננסי של פירוק מטבע האירו ובעיקר חוסר הוודאות לגבי כיצד תיראה אירופה ביום שאחרי.

בתל אביב ננעל אתמול המסחר במגמה מעורבת. מניות האנרגיה בלטו במסחר לאור התאוששות מחירי הנפט בעוד בשוק האג"ח נרשמו עליות קלות באג"ח הממשלתיות הארוכות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.1 מיליארד שקל.

לקראת פרסום דוחות כיל היום לאחר סיום המסחר בוול סטריט מעריכים כלכלני ירושלים ברוקראז' כי החברה תציג הכנסות של כ-1.345 מיליארד דולר ורווח נקי של 125 מיליון דולר. האנליסט יונתן קרייזמן מציין כי "התסריט אליו אנחנו שומעים בשבוע אחרון, לפיו הסינים לא יחתמו על חוזה ב-2015 הוא לא פחות מרעידת אדמה בשוק האשלג. מנגד, חזרה אפשרית של ההודים לייבא כ-5 מיליון טון בשנה עשויה להיות התפתחות מעניינת מאוד, אם יכולת לקזז מהחולשה בכמויות המכירה בסין, אם אכן תהיה כזאת".

מניית אופקו , שרשמה עליות חדות בשבועות האחרונים, חזרה מוול סטריט עם פער שלילי של כ-1.4% וסיימה בירידות. גם מניות טאואר , טבע ופריגו סיימו באדום עקב פערים שליליים. מנגד, נייס עלתה על רקע פער חיובי של 1.2%.

מניית קמטק נפלה בחדות לאחר הודעת חברת Rudolph על זכייתה בהליך משפטי נגד קמטק. לפי הודעת רודולף, קמטק נדרשת לשלם לה פיצויים (כולל ריבית) בסך 14 מיליון דולר בשל הפרת פטנט.

טבע חשפה הבוקר את שכר בכיריה לשנת 2014, וכן פרטים נוספים אחרים. נשיא ומנכ"ל החברה ארז ויגודמן, לדוגמה, השתכר בשנה החולפת 4.485 מיליון דולר, מהם 1.183 מיליון דולר שכר בסיס ובונוס כספי של 2.1 מיליון דולר.

אליום מדיקל דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם הפצה אסטרטגי עם חברת אקספנקו מדיקל, להפצה בלעדית של הסטנטים האורולוגים והבילייארים וכן של המוצרים לתיקון ליקויים ברצפת האגן של החברה ברוסיה. הסכם ההפצה הינו בלעדי ובתוקף לתקופה של 5 שנים החל ממועד קבלת האישורים הרגולטורים למכירת המוצרים ברוסיה, הליך אשר להערכת החברה צפוי להסתיים במהלך שנת 2016.