גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אמרו שגמרנו את הסוס, אבל ל'כוכב הבא' תהיה עוד עונה"

הרייטינג בעונה הראשונה היה נמוך יחסית, התוכנית נכשלה בארה"ב, והפורמט עבר שינויים דרמטיים - אבל יואב צפיר, במאי "הכוכב הבא" שמגיעה מחר לשלב הגמר, טוען כי העונה האחרונה הצליחה מעל למצופה

יואב צפיר / צילום:יונתן בלום
יואב צפיר / צילום:יונתן בלום

"האמנו שזו תהיה העונה האחרונה שלנו", אומר במאי "הכוכב הבא" ואחד מיוצריה, יואב צפיר. "אף אחד לא דמיין שתהיה עוד עונה. אנחנו מין מוצר כזה שבכל עונה מחדש אומרים עליו: 'זהו, הם גמרו את הסוס'. כמובן שזה לא קשור רק בנו אלא בכל ז'אנר תוכניות הכישרונות המוזיקליים. גם 'The Voice' לא הצליחו כמו בעונות שלפני. הייתה תחושה שאומרים,' תנו להם עונה שיגמרו עם זה וזהו'. אבל אז קרה נס".

הנס שעליו מדבר צפיר הוא התחושה שלו, ולדבריו גם של זכיינית ערוץ 2 קשת, שלפיה את העונה האחרונה של התוכנית אפשר להכתיר כהצלחה. "לפחות בדיבור על התוכנית", הוא אומר, "אני שומע בכל מקום שזו עונה מאוד מוצלחת. הצלחנו בליהוק השופטים, המנחים והמתמודדים. הרגשתי שפתאום חזרנו לתקופת 'כוכב נולד' החזקה".

- הרייטינג היה מאכזב יחסית - 28.4% - ירידה חדה לעומת ממוצע העונה הראשונה שעמד של 33.7%.

"הרייטינג היה גבוה לפחות מתשע תוכניות 'כוכב נולד'. צריך לזכור שזו תוכנית מוזיקה בשנת 2015, בשוק רווי, והגענו אחרי עונה שלישית של 'The Voice', ועשינו יותר מהם. בזכיינית מאוד מרוצים מהמספרים, זה ודאי שתהיה עוד עונה. נכריז על כך מחר (ג') בערב".

מחר יתקיים גמר העונה השנייה של "הכוכב הבא", כשהזוכה הטרי - ה-12 לספירת נינט - יזכה לראשונה בזכות לייצג את ישראל בתחרות הזמר האירופית - האירוויזיון.

- מה הציל את התוכנית בסופו של דבר?

"זה קרה בזכות זה ששברנו את הראש מה צריך לעשות, והחלטנו לעשות את זה אחרת. רוב העונה הייתה ערוכה, אז הצלחנו להגיש אותה הרבה יותר מהנה, עשויה היטב ומהודקת. בעיקר השילוב של אסי עזר ורותם סלע (המגישים, ל"א) יחד עם הקאסט המדויק של השופטים הביא משהו ערוך אל תוך העניין - רגעים יותר, מובהקים ומזוקקים. אפילו תוך כדי השיר - חותכים אל השופטים ואל המנחים ושומעים את הערותיהם, וזה משהו שלא נעשה אף פעם".

לדברי צפיר, "רמת הציפיות מהז'אנר כבר נמוכה יותר. הממוצע שעשינו ברייטינג, זה לא דבר שהולך ברגל. זה אומר שזה ממשיך לספק את הסחורה לקהל שאוהב את התוכנית. זו נחשבת הצלחה. יש עוד תוכניות בארץ בז'אנר הזה, והן ראויות. אם הן ישכילו לעשות שינויים, הן גם יצליחו. השפיץ שהוספנו עם האירוויזיון הוסיף עניין חדש, קונקרטי יותר. זה לא 'נראה אם הוא יפתח קריירה או לא' - יש משהו ספציפי, והוא נוסע למופע ענק".

- אבל פעם עוד שאלו האם הוא יצליח אחר-כך, היום זה כבר כמעט לא קיים.

"אחרי 12 שנה של תוכניות כאלה, מאוד קשה להצליח בשוק הישראלי. הבאנו אנשים שהשוק כן יכול לקבל אותם. הרכב המתמודדים היה מאוד שונה השנה, ולחלק מהם יש אפשרות להשתלב בשוק, וכך או אחרת, אחד מהם יבחר שיר וייסע לאירוויזיון".

- "הכוכב הבא" שווקה על-ידיכם כ"דבר הבא" בתחום תוכניות ריאליטי השירה, בזכות הצבעת הקהל הסימולטנית והשימוש החדשני ב"מסך השני". לא רק שביטלתם את זה לחלוטין בעונה השנייה של התוכנית, אלא אף ביטלתם את יכולת ההשפעה של הקהל, שזה אבן-יסוד בכל חוקי הפורמטים מהז'אנר מאז ומעולם.

"נכון. זה היה מהלך אמיץ ומפחיד. בראש ובראשונה היה כאן עניין כלכלי. בזמן 'צוק איתן' התבקשנו על-ידי קשת לחתוך בהוצאות ולחיות בעולם כלכלי אחר. היה קיצוץ נרחב ביותר, ואין מה לעשות, שידור חי הוא הרבה יותר יקר.

"מהר מאוד זה הפך להיות אג'נדה של התוכנית. באמת הרגשתי את איכות התוכנית עולה. בסוף אנשים רוצים ליהנות מהטלוויזיה שהם רואים - גם ב'מאסטר שף' הם לא מצביעים במהלך התוכנית. הצופים יצביעו בגמר ויקבעו מי הזוכה".

- הדבר לא פוגע במעורבות הקהל בתוכנית, מה שמכונה האינגייג'מנט שכל עורך תוכנית מחפש?

"לדעתי לא. אני מתאר לעצמי שהיו כאלה שזה היה חשוב להם, אבל קיבלנו תוכנית יותר קצבית ויותר מדויקת, ואני מעדיף את זה ככה. בגמר אנחנו כבר זקוקים לעניין האינגייג'מנט".

- אילו עוד התאמות צריך לעשות מעכשיו לאור הציפיות המשתנות מהז'אנר?

"אנחנו בזמנים אחרים, ואנחנו צריכים להיות מאוד חכמים ויצירתיים, כדי שהצופה לא ירגיש שהוא מקבל פחות. אתה שובר את הראש למצוא את הדרכים שהמינוס יהפוך לפלוס".

- קיבלתם בהבנה בטדי הפקות את הבקשה של קשת לקיצוץ מסיבי?

"אנחנו שותפים שווים, ואנחנו בעלי עסק. אנחנו איתם בכל צעד, ואנחנו מבינים מאיפה זה בא. אנחנו מבינים את האווירה הכלכלית במדינה, אנחנו לא מפונקים אלא אנשי מילואים טובים, שמתגייסים וחושבים מה לעשות ועובדים יחד איתם כל העונה. זה לא סתם מצליח כל-כך הרבה זמן הסיפור של טדי וקשת, כי יש פה יחסים בריאים. גם אם לא תמיד רואים עין בעין".

קשרים והערכה בארה"ב

צפיר הגיע לעונה השנייה של "הכוכב הבא" בישראל, אחרי שבשנה שעברה היה זה הפורמט הנמכר ביותר ברחבי העולם. למרות הצלחה במדינות כמו ברזיל, סין והונגריה - במדינות מפתח אחרות כמו ארה"ב, צרפת וגרמניה ההישגים נעו מהצלחה יחסית לכישלון.

"לא הייתי חצי שנה בבית. הייתי בברזיל ובארה"ב, ובסך-הכול הצוות עזר להרים את זה ב-20 מדינות. יש מדינות שזה הצליח, ויש שלא. החוויה עצומה - בעיקר בהוליווד שבה גרתי כמעט חודשיים ועבדתי צמוד עם הבמאי של 'אמריקן איידול' - זו הייתה חוויית חיים שאקח אותה כזיכרון וגם כסוג של הזדמנות. זה היה בית-ספר".

- איך אתה מנתח את אי-ההצלחה של התוכנית ברשת ABC?

"הגענו מאוחר מדי לתוכניות הז'אנר הזה, השוק היה רווי. גם 'אקס פקטור' כבר לא עבדה, והגענו עוד אחריהם. ברור שציפינו להצליח, אבל אתה בסוף אומר 'או.קיי, האם ניסית את כל מה שאפשר?'. ובכן - כן, בהחלט. נמשיך לנסות ולעשות עוד פורמטים, כי ההערכה והקשרים קיימים עכשיו".

- אתה לא חושש שהתפוצצות הבועה של ה"כוכב הבא" אחרי הבאזז הגדול תקשה על המשך עבודה משותפת בעולם?

"אני לא יודע להגיד. זה מוגזם. בסך-הכול קשת אינטרנשיונל מאוד חזקה בעולם ובארה"ב, יש לה המון תוכניות, וזה ממשיך לקרות. יש שמצליחות יותר ומצליחות פחות".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; בורסות אירופה נצבעו אדום

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ועבר לירידות ● ירידות בבורסות אירופה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות