גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פראיירים לא מתחלפים: העיוותים במיסוי הרכב נשארו

כפל מס על שווי השימוש ברכב, המחירונים הפיקטיביים של היבואניםוהכשל במיסוי הירוק: שבועות ספורים לפני הבחירות ואף מועמד לא מרים את הכפפה החברתית ■ גם הפוליטיקאים שנהנים מרכב צמוד ישלמו על זה מכיסיהם

השבוע נתקלתי בסופרמרקט השכונתי בזוג מכובד למראה. האישה בחרה גבינה מהמדף, הגבר שלף סמארטפון חדיש ובדק את מחירה של הגבינה באפליקציה השוואתית. התוצאה הייתה פער של שלושה שקלים לרעת בית העסק. "עזבי, זו שחיטה", הוא אמר, והם המשיכו לדרכם. התופעה הלא-נדירה הזאת היא רק ביטוי של הצורך העז "לא לצאת פרייאר" הטבוע עמוק בהוויה הישראלית.

אנחנו ממררים את חייהם של מלצרים ומסעדנים, צופרים בחמת זעם למי שעוקף אותנו ברמזור ומוכנים לצאת למלחמת קודש על כמה שקלים בעמלת הבנק. אך מרוב אנרגיה ששורפים על הדברים הקטנים והמעצבנים לא נותרו כוח או מוטיבציה להתמודד עם העיוותים הגדולים באמת.

ניקח למשל את המיסוי הישיר והעקיף על רכב, ששבר ב-2014 את כל שיאי הגבייה ההיסטוריים של הסקטור בישראל. בהערכה זהירה, זרמו בשנה שעברה לקופת האוצר כ-34 מיליארד שקל ממס קנייה על רכב, מכס, מיסוי דלק, מסי ליסינג, מס חלפים ומע"מ. כאשר מציבים את המספרים הללו במשוואה של "גביית מס לכל רכב פעיל על הכבישים" מגלים, שזה לא רק שיא מקומי, זה שיא בינלאומי.

נבחנו מתחת לעץ הזה בלי סוף בשנים האחרונות, אך נדמה שהנושא לא באמת מעניין את משלמי המסים ובוודאי שלא את הרגולטור. עובדה: אנחנו נמצאים בעיצומן של בחירות סוערות, שיוקר המחיה מככב בהן, אך למרות זאת, הנושא הכל-כך קריטי של מיסוי הרכב והדלק, אחד המרכיבים המרכזיים באותו יוקר מחיה, כלל לא עולה על הפרק. ימין, שמאל, מרכז ושוליים קיצוניים: כולם מאוחדים בקואליציה של שתיקה סביב הנושא.

העיוות של כפל המס

כיוון שכך, ולרגל הבחירות, בחרנו להזכיר ולהציף דוגמה אחת, שממחישה את המורכבות ואת ההיקף של עיוותי מיסוי הרכב. הדוגמה הזו קרובה במיוחד לכיסיהם של הפוליטיקאים בהווה ובעתיד, ואנחנו מדברים כמובן על מס שווי השימוש ברכב צמוד - אחד מתפנוקי המעמד והשררה המוכרים ביותר של בכירי השלטון.

מ-2009 נקבע שווי השימוש שמשלם כל בעל רכב צמוד בצורה לינארית פשוטה לחישוב: 2.5% ממחיר המחירון לצרכן של רכב חדש. למה דווקא 2.5% ולא אחוז אחר? כאן התשובה פחות פשוטה. המספר השרירותי הזה נועד להשוות, פחות או יותר (רמז: יותר), את גובה שווי השימוש על רכב מהקטגוריה המשפחתית, שאותו שילמו מקבלי הרכב הצמוד על פי שיטת קבוצות המחיר, זו שהייתה נהוגה לפני השיטה הלינארית.

כיוון שרוב כלי הרכב הצמודים בארץ הם משפחתיים, הערך הזה קנה לאוצר סוג של "שקט תעשייתי" מול ההסתדרות וארגוני העובדים השונים. מאז ועד היום 300 וכמה אלף מקבלי רכב צמוד משלמים אלפי שקלים בחודש ומשוכנעים שהצליחו לסדר את המערכת. בקריצה ממזרית הם יסבירו לך, לא לציטוט, על קומבינות כמו דלק חופשי והסבה "סמויה" בין מרכיבי שכר מברוטו לנטו או להיפך.

בפועל, אותה אשליה של קומבינה היא חלק מהצלחת השיטה, שאותה כמובן אי אפשר לנצח. ניקח למשל את ערך הבסיס שמשמש לחישוב אותו מס שווי שימוש: המחירון הרשמי של הרכב שמפרסמים היבואנים. כבר ברובד הראשון והגלוי ביותר מדובר בכפל מס מפלצתי, שנגזר ממס הקנייה על רכב בישראל. כלומר, המדינה לוקחת מוצר, מכפילה את ערכו במסים ואז גובה מס שווי שימוש בהתאם לערך המנופח שלו אחרי מסים. אבל מילא. כבר אמרנו שסוגיית הורדת מס הקנייה לרכב היא כנראה עניין אבוד.

המחירונים הפיקטיביים

כעת אנחנו מגיעים לרובד השני ומגלים שבשנים האחרונות, ובמיוחד בשנתיים האחרונות, נוצר פער עצום בין "מחיר המחירון הרשמי" של היבואנים לבין המחירים האמיתיים. הפער הזה נע בין אחוזים רבים לצרכן הפרטי ועד עשרות אחוזים ללקוח המוסדי.

ניקח למשל רכב משפחתי נפוץ, שמחירו הרשמי לצרכן הוא 130 אלף שקל. במקרים רבים לקוח פרטי רציני שיבוא היום לאולם התצוגה כדי לסגור עסקת רכישה במזומן, יקבל בלי להתאמץ הנחה כספית של 8%-10% או סכום שווה ערך באבזור, טיפולים, סבסוד טרייד-אין וכדומה. לקוח מוסדי, דוגמת חברת ליסינג גדולה, שיבוא לרכוש אותה מכונית ירגיש מקופח אם לא ישיג הנחה של 15% עד 25% מהמחירון הרשמי. אותה חברת ליסינג גם תיקח בפועל חלק מהמכוניות החדשות שרכשה בהנחה גדולה ובעצמה תציע אותה ללקוחות פרטיים עם אפס קילומטרים במחיר נמוך ב-10% לפחות ממחיר המחירון.

ועוד לא הזכרנו את רצף המבצעים וההנחות ה"תקופתיות" שפוקד את הענף. המצב בתחום הזה הוא אבסורדי כל כך, עד שיש מותגי רכב שחותכים את המחיר של דגם אסטרטגי ב-10% ויותר במסגרת "מבצע תקופתי", שבפועל אין לו תאריך סיום והוא נמשך לאורך כל השנה. כל זה כדי לא להוריד את מחיר המחירון הרשמי.

ומי הפרייארים היחידים והאחרונים בשוק הישראלי שעדיין משלמים ערכים שצמודים למחיר המחירון הרשמיים? ניחשתם היטב. מקבלי הרכב הצמוד. פעם אחת הם משלמים לחברת הליסינג מחיר חוזה, שנגזר ממחיר המחירון הרשמי של הרכב. פעם שנייה הם משלמים למדינה 2.5% מאותו מחירון פיקטיבי ומנופח, שאף אחד בשוק לא משלם בפועל.

חישוב לא מסובך יגלה שבחלק מהדגמים הפער יכול להגיע למאות שקלים בחודש לרעת מקבל הרכב הצמוד. מה שיותר גרוע, אותו סכום שמבוסס על המחירון הרשמי בעת הרכישה "נדבק" למקבל הרכב הצמוד למשך כל שלוש שנות חוזה הליסינג שלו, אפילו אם היבואן חתך בינתיים את מחיר המחירון.

ינואר השחור

אבל למה לדבר בדוגמאות כלליות? הנה דוגמה עדכנית. בתחילת 2015 נרשמה עליית מחיר רשמית של כ-1,000 עד 3,000 שקל במחירונים של חלק מהדגמים המשפחתיים, הפופולריים במיוחד בקרב ציי הליסינג. התירוץ הרשמי היה "עדכון המס הירוק". בפועל, הצטיידו חברות ליסינג רבות בינואר בכמויות אדירות של כלי רכב כאלה, ששוחררו מהמכס לפני עליית המס ונמכרו להן במחיר ה"ישן" עם הנחות הענק ה"ישנות".

לחלק מהחברות הללו מעניק המלאי המאסיבי רזרבה של אספקה לציי הרכב לחודשים רבים קדימה. כמובן, מקבלי הרכב הצמוד לא ייהנו מכך. חותמי חוזים חדשים ומחדשי חוזים בתום תקופת הליסינג ישלמו השנה שווי שימוש לפי המחיר החדש וה"משודרג", וקרוב לוודאי שבמקביל ישלמו מחירי ליסינג גבוהים יותר המבוססים על אותו מחיר מחירון.

למצב הזה יש שלל עיוותי לוואי, שמתפשטים כמו גלים בביצה עכורה. גם מחירוני המשומשות של כלי הרכב מהשנתונים האחרונים, למשל, מתבססים על מחירי המחירון הפיקטיביים. זה יוצר פערי ענק בין הסכום שמצפים המוכרים הפרטיים לקבל בתום השימוש לבין המחיר שיקבלו בפועל. כתוצאה מכך כמויות אדירות של "סחורה" משומשת נתקעות בלי ביקוש, ובשוק הפרטי הנוכחי, המתבסס על מינוף - בצורה של הלוואות "בלון" שתשלום היתרה בגינן בסוף התקופה מבוסס על התקבול ממכירת הרכב - נוצר סיכון כלכלי לא קטן למשקי הבית.

אבל כל זה בוודאי לא באמת מעניין אף אחד מהמועמדים שרוצים שנשים את הפתק הנכון בקלפי. אז הנה משהו שיעניין אותם יותר: כן, גם אתם פרייארים. כל אחד ואחד מכם, חברי כנסת בפועל ובעתיד, שרים ונושאי משרה בכירים בשירות הציבור, שמקבלים רכב צמוד ומשלמים על עיוותי המס. אז אולי עכשיו יחול שינוי. קרוב לוודאי, בצורת חוק שיגלם את שווי השימוש לעובדי ציבור על חשבון המדינה.

שווי שימוש ברכב משפחתי

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות