גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש עיריית נצרת עלית שמעון גפסו הורשע בלקיחת שוחד

גפסו הורשע בלקיחת שוחד, בכך שהתנה את המשך העסקת גרושתו של חבר מועצת העיר בהתפטרותו של האחרון מהמועצה ■ גם סגנו, עדי ברקו, הורשע בשוחד ■ עורכת דינו של גפסו: "הוא חף מכל רבב, נערער"

ראש עיר נוסף בישראל מורשע בשוחד: שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, עודד גרשון, הרשיע היום (ה') את שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית המושעה, בלקיחת שוחד.

השופט קבע כי לאחר הבחירות לראשות העיר ב-2008 התנה גפסו את המשך העסקתה בעירייה של דורה ברן, גרושתו של חבר מועצת העיר סמיון ברון, בהתפטרותו של ברון מהמועצה.

גם סגנו של גפסו ויריבו הפוליטי, עדי ברקו, הורשע בשוחד בגין המעשים. ברקו כיהן בתקופה הרלבנטית כיו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית בנצרת עילית, שבה עבדה ברן.

אם ייקבע בשלב גזר הדין כי במעשיו של גפסו דבק קלון, הוא לא יוכל לחזור לראשות העיר הצפונית ב-7 השנים הקרובות.

שמעון גפסו מסר בתגובה להחלטה להרשיעו כי "לוחם שיוצא לשדה הקרב יודע שהוא יכול לחזור בארון; יהיה בסדר. עברתי הרבה קרבות בחיי, וזה לא הקשה ביותר, אם כי הארוך ביותר. ב-2 במארס יישמעו הטיעונים לעונש, ואחר-כך אחליט על המשך צעדיי".

עוד אמר גפסו: "נבחרתי פעמיים בצורה דמוקרטית לראשות העיר. אם בית המשפט יחליט שעליי ללכת הביתה, אלך; ואם יחליט שאני יכול לחזור, אחזור למלא את התפקיד. בניתי עיר לתפארת, השארתי חותם, ואני מקווה לחזור".

באת-כוחו של גפסו, עו"ד פנינת ינאי, מסרה כי "הכרעת הדין קובעת כי העובדה שגפסו ידע על מעשים שעשה סגנו מאחורי גבו בדיעבד, מבססת עבירה - קביעה שבכל הכבוד אינה עולה בקנה אחד עם הלכות הדין הפלילי ואינה משתלבת בראיות שהובאו בתיק".

מנגד, התובע, עו"ד רז וולטר מפרקליטות מחוז צפון, מסר: "בית המשפט החליט היום החלטה חשובה בכך שקבע שבוצעה עבירת שוחד, ובכך הראה את החומרה שבמהלך פלילי שנועד לגרום להתפטרות חבר מועצה נבחר. גם במהלכים פוליטיים יש אסור ומותר".

יצוין כי נגד גפסו מתנהל בימים אלה משפט נוסף שבו הוא מואשם בלקיחת שוחד. במשפט זה מואשם גפסו כי במהלך ההתמודדות על ראשות העיר הבטיח לארגן משרות בעירייה לפעילים, בתמורה לתמיכתם בו.

בהכרעת דינו המרשיעה דחה השופט גרשון את גרסתו של גפסו, לפיה הוא לא היה מעורב בהתניה הפסולה. "הגעתי למסקנה כי איני יכול לסמוך על דברי מר גפסו... הונחה בפני מסכת ראייתית נסיבתית המצביעה על כך שגפסו היה מעורב בהתניה הפסולה מתחילתה. הגעתי למסקנה כי ההיגיון והשכל הישר מובילים לתוצאה חד-משמעית שלפיה גפסו לא רק ידע על ההתניה הקושרת את אי-פיטורי דורה ברן ממקום עבודתה, בכך שהמתלונן יתפטר מחברותו במועצה, והסכים לכך, אלא גם שמר גפסו היה מעורב באופן אישי ביצירת ההתניה האמורה מראשיתה".

השופט ביסס את הכרעתו, בין היתר, על דברי ברקו, שהודה בעדותו בבית המשפט כי הוא אמנם עשה את המעשה של התניית התפטרותו של המתלונן מהמועצה בהשארתה של גרושתו בעבודה.

ברקו טען כי הוא כלל לא התכוון לכך שההצעה מצידו ומצד גפסו תבוצע, שכן, לשיטתו, פיטוריה של ברן נעשו משיקולים ענייניים.

השופט לא השתכנע וכתב: "סבורני כי כל הסבריו של מר ברקו כיום לא נועדו אלא לתרץ, בדיעבד, את המעשים שעשה במודעות מוחלטת, כדי להיחלץ מהרשעה פלילית".

על טענות הנאשמים כי הפיטורים של ברן נעשו כדין ומשיקולים ענייניים, כתב השופט כי "אפילו הדברים נכונים, אין בכך כדי לשנות את מסקנתי כהוא זה. העבירה נעברה ברגע שנעשו קישור והתניה בין הצטרפות לקואליציה ו/או התפטרותו של המתלונן מחברותו במועצת העיר, לבין הימנעות מפיטוריה של ברן".

עורכת הדין של גפסו, פנינת ינאי, הקדישה חלק נכבד מטענות ההגנה למעורבותו ולחלקו בפרשה של ניצב בדימוס, עו"ד יעקב בורובסקי, שסייע למתלונן לפנות למשטרה. ההגנה כינתה את ההתנהלות הזו "'הציד' אחר ראשו של ראש העיר". לטענת ההגנה, רק בשל פנייתו של סמיון (ברון) לבורובסקי, ושיחת הטלפון שקיים בורובסקי בעקבותיה עם ראש השלוחה הצפונית של יאח"ה, התגלגל העניין כפי שהתגלגל, והסתיים בהגשת כתב אישום נגד גפסו.

אך השופט פסק נחרצות: "סבורני כי אין שחר לטענות ההגנה בהקשר האמור. ההגנה טענה כי עניינו של המתלונן זכה לשירות מיוחד ומועדף בשל כך שעו"ד בורובסקי, מי שהיה קצין בדרגת ניצב במשטרת ישראל, הוא שהתקשר ישירות לסנ"צ גולדשטיין וערך קיצור דרך למתלונן... התקשרותו של עו"ד בורובסקי לסנ"צ גולדשטיין, כשלעצמה, לא היה בה כל פסול, והיא בבחינת דרך פעולה מקובלת בקרב עורכי הדין".

השופט: בכתב האישום נפלו אי-דיוקים

השופט עודד גרשון אמנם קיבל את עמדת פרקליטות מחוז צפון, כי שמעון גפסו ועדי ברקו אשמים בביצוע עבירת לקיחת השוחד, אולם במסגרת הכרעת הדין הוא העביר ביקורת נוקבת למדי על האופן שבו ניהלה הפרקליטות את התיק.

לדברי השופט, "יש בנוסח כתב האישום אי-דיוקים לא מעטים, ואף אמירות מפורשות או דברים שנאמרו במשתמע, שבסופו של יום, לאחר שמיעת הראיות, התברר שאינם נכונים, דברים שבקריאה ראשונה יוצרים רושם לא נכון".

בין היתר ציין השופט כי מקריאתו של כתב האישום כלשונו מתקבל הרושם כי ברון פנה לגפסו ושוחח עימו טלפונית ב-8 במארס 2009, יום לפני המועד שנקבע לשימוע לקראת פיטורים שנערך לדורה ברן. "ואולם, כיום ברור לנו לחלוטין שהשיחה האמורה נוהלה והוקלטה ב-12 במארס. היינו, הן לאחר ישיבת השימוע והן לאחר הפיטורים בעקבות ישיבת השימוע. אין לי אלא לקוות שהדבר נעשה בשגגה ולא בשל טעם אחר".

עוד ציין השופט, בין היתר, כי יש ממש בטרוניית ההגנה על כך שכתב האישום הוגש רק ביוני 2013, על אף שהמעשים שבהם הורשעו גפסו וברקו נעשו זמן רב קודם לכן. לדבריו, "לא שוכנעתי שהייתה הצדקה לשיהוי ממושך כזה".

"גפסו חף מכל רבב, והדברים יוכחו בערעור"

עו"ד פנינת ינאי, שייצגה את גפסו, מסרה בתגובה: "הכרעת הדין שניתנה היום קובעת כי העובדה ולפיה מר גפסו ידע על מעשים שעשה סגנו מאחורי גבו בדיעבד, ושלא היה לו כל חלק בהתרחשותם בפועל, מבססת עבירה; קביעה אשר בכבוד הראוי אינה עולה בקנה אחד עם מקבץ ההלכות והדין הפלילי הפרסונלי, ואינה משתלבת בראיות אשר הובאו בתיק.

"לא ברור איך כבר בתחילת הכרעת הדין ובאופן חסר תקדים תחת הכותרת מורת-רוח, קובע בית המשפט הנכבד כי הפרקליטות ניסחה כתב אישום שאיננו נכון, עמוס באי-דיוקים ובאופן היוצר רושם מוטעה (כך לשון ההכרעה), ובכך קיבל למעשה את גירסת ההגנה אחד לאחד, בעוד שבהמשך מתבססת ההכרעה על קבלת גרסתו של הנאשם האחר, עדי ברקו, מי שהיה סגנו של מר גפסו ופוטר על-ידו.

"גרסתו של ברקו נמסרה במפתיע רק בסוף המשפט, וזאת בניגוד לשבע הודעות אותן מסר במשטרה, ובהן טען באופן עקבי כי גפסו לא ידע דבר על מעשיו, בניגוד לכלל קו ההגנה שלו, כן בניגוד לתצהיר זהה שמסר לבית הדין לעבודה ועדותו שם בפני שופט.

"העובדה כי מדובר היה בגיסת שקר שהומצאה ברגע האחרון ובבחינת 'תמות נפשי' בלטה מכל אות שנאמרה בה, ובמיוחד לנוכח העובדה כי ברקו לא הסתיר את שנאתו היוקדת ויריבותו הקשה עם מר גפסו.

"העובדה כי על עדות מעין זו מתבססת הכרעת דין, כאשר למעשה בפועל גפסו מעולם לא עומת עם גרסתו המפתיעה והמאוחרת של ברקו אשר העיד אחריו בתור, אף לא נחקר על כך ולו במילה אחת על-ידי פרקליטיו - היא הרבה מעבר למצערת, ויש בה כדי לפגוע ביסודות הבסיסיים של שמירת זכויות, ובכוונת מר גפסו לערער.

"על-פי ההכרעה, מחר כל איש ציבור שמאן דהוא יטען כי 'ידע' על מעשה עבירה שעשה גורם פוליטי מקביל לו או תחתיו, הגם אם מאחורי גבו, ייחשד מיד בעבירת השוחד ואף יורשע. לערעור על ההכרעה ישנה גם חשיבות ציבורית לא פחותה. מר גפסו חף מכל רבב, והדברים יוכחו בערכאת הערעור".

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית