"אנחנו מתייחסים ברצינות תהומית לדוח המבקר הצפוי על הדיור. ועדיין, פרסום הדוח בעיתוי הזה עלול דווקא לגרום עוול ולא תועלת. יש הרבה שחקנים קיימים שהיו בממשלות האחרונות וכולם מעורבים, ואנחנו כמובן לא פוטרים את עצמנו מאחריות". כך אמר היום (ב') שר הפנים גלעד ארדן בשיחה עם עורך "גלובס" חגי גולן, במסגרת ועידת הנדל"ן והתשתיות בשיתוף עם מזרחי-טפחות.

- הממשלה נכשלה בהורדת מחירי הדיור.

ארדן: "הממשלה הזו כיהנה לצערנו פחות משנתיים. יאיר לפיד צודק בדבר אחד בלבד - שנעשו פעולות בקבינט הדיור למען שוק הדיור אבל אי אפשר לומר שרק הליכוד ונתניהו הם אלה שעליהם צריך להדביק את כל מה שלא קרה".

לדברי ארדן, "אי אפשר להתעלם מדברים שכן נעשו בממשלה הזו בשנתיים האחרונות. הסכמי גג, אישור פינוי מחנות צה"ל לנגב ועוד. מי שמבטיח לציבור פתרונות קסם על ירידה מיידית במחירי הדירות, ולא מהמפלגה שלי, משקר לציבור. כולל היומרה לפרק את רשות מקרקעי ישראל (התוכנית של משה כחלון - י.נ).

סקר מהיר בקהל שאל אם שוק הדיור היה גבוה בסדרי העדיפות של הממשלה היוצאת, והתשובה היתה ברורה - שלא.

ארדן הגיב לביקורת של לפיד שנתניהו שם לו מקל בגלגלים ואמר כי עד התוכנית המופקרת של מע"מ 0% ראש הממשלה גיבה את שר האוצר שלו על כל החלטה. ארדן הוסיף כי "אין פתרונות קסם להורדת מחירי הדירות. הדבר המרכזי זה ההיצע. יש מחסור של 50 אלף יחידות דיור בשנה, ואני שואל מה עשה משרד האוצר בכל הנוגע להתחדשות עירונית? יש מיליון דירות במדינה פוטנציאליות להתחדשות עירונית והאוצר לא עשה כלום בתחום הזה".

"במבט קדימה נמשיך לשווק באופן מסיבי דירות חדשות כדי לסגור את הפער של מחסור הדירות. בנוסף נתמרץ את הרשויות המקומיות לגבי ההתחדשות העירונית ואם ראשי הערים לא רוצים את זה - נוציא את זה מהידיים שלהם".

שר הפנים התייחס גם לתוכניות תמ"א 38 ואמר כי המדיניות שלו היא להרחיב כמה שאפשר את השימוש בהתחדשות העירונית הזו, "אבל לא צריך לאפשר לכל עירייה ועירייה אם בא לה לאפשר את זה - זה אינטרס לאומי ובתיקון החקיקה שנביא נוציא את זה מההחלטה של העירייה. עירייה שכן תרצה לשתף פעולה בתחום הזה - נוציא את ההחלטה מהוועדה המחוזית ונחזיר את זה לעיריה".

- שר האוצר חייב להיות ממפלגת שלטון כדי להצליח?

ארדן: "אני חושב שזה יותר בריא שהחלטות כלכליות חשובות יהיו מתואמות בין ראש ממשלה לבין שר אוצר. אבל בהנחה שיש תיאום אז גם אם לא זה יכול לעבוד. להזכירך ראש הממשלה נתניהו קרא על תוכנית מע"מ 0% של לפיד בעיתון! הוא לא עדכן אותו בכלל כי הוא חשב שתוכנית היסטורית כזו שעולה מיליארדים לא צריכה לעבור דרך ראש ממשלה ולפיד חשב שהוא מבין יותר מכל הכלכלנים המובילים. ככל שיהיו לראש הממשלה יותר מנדטים הוא יוכל למנות שר אוצר לפי הכישורים המתאימים ולא כאלה חסרי ניסיון או שלא מבינים מה זה להעביר חוק".