מהלך דרמטי של בנק ישראל: הריבית במשק לחודש מארס יורדת ב-0.15% לשפל היסטורי של 0.1%. מדובר בהפתעה שכן רוב הכלכלנים בשוק ציפו להותרת הריבית על כנה. בעקבות ההורדה המפתיעה מזנקת הבורסה לשיא ומדד המעו"ף חצה את ה-1,500 נקודות, כאשר במקביל השקל נופל מול הדולר והאירו בכ-1.3%. הדולר נסחר סביב 3.908 שקלים והאירו סביב 4.423 שקלים.

"הוועדה המוניטרית סבורה שלאור התגברות קצב הייסוף, והשפעותיו האפשריות על הפעילות והאינפלציה, הפחתת הריבית לרמה של 0.1% היא הצעד המתאים ביותר בעת הזו כדי לתמוך בהשגת יעדי המדיניות", נכתב בהודעת הריבית.

במקביל, מודיע בנק ישראל על הורדת ריבית הניכיון, קרי צמצום המרווח סביב ריבית בנק ישראל (הפרוזדור) בחלון האשראי ובחלון הפיקדונות לבנקים המסחריים מ-0.25% ל-0.1%.

בנק ישראל מסביר כי ההחלטה להוריד את הריבית נובעת מהדפלציה במשק. ההחלטה מתקבלת כשבוע וחצי לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שנפל ב-0.9%.

"מדד המחירים לצרכן ירד בינואר ב-0.9%, על רקע ירידה במחירי האנרגיה, ירידה מתוכננת במחירי המים וירידה חדה יחסית בסעיף הדיור", נכתב בהודעת הריבית. "ב-12 החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה שלילית של 0.5%, תוך שירידת מחירי האנרגיה הפחיתה באופן ישיר את המדד ב-0.7%. ההפחתה החד פעמית של מחירי החשמל צפויה להפחית את מדד פברואר ב-0.3%. לאחר פרסום מדד ינואר נותרו הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים מכל המקורות מתחת לטווח היעד, ובציפיות לטווחים הארוכים נרשמה ירידה קלה, אל מרכז תחום היעד".

למעשה, בנק ישראל מתייחס פעמיים לאינפלציה הנמוכה בפירוט הגורמים העיקריים להחלטתו ומציין כי גם בעולם נוקטים במדיניות מוניטירת מרחיבה וכי לא ברור מתי בארה"ב יתחיל הפדרל ריזרב להעלות את הריבית: "האינפלציה במשקים העיקריים ממשיכה לרדת לרמות שפל, ובנקים מרכזיים שונים נקטו החודש בצעדי הרחבה מוניטרית נוספים. בארה"ב נרשמה צמיחה מעט מתונה מהצפוי, ושוררת אי-ודאות לגבי מועד תחילת העלאת הריבית שם".

ריבית בנק ישראל