גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה באמת מתרחש בחברת "אוצר התיישבות היהודים"?

בבקשה לייצוגית נטען כי החברה - המחזיקה במניות בנק לאומי בשווי כמיליארד שקל, ואשר בדירקטוריון שלה יושבים 15 חברים - אינה פעילה וממשיכה להתקיים רק כדי להפיק שכר למנהליה תוך גרימת נזק לבעלי המניות

אמיר פלד / צילום: אביב חופי
אמיר פלד / צילום: אביב חופי

לחברת אוצר התיישבות היהודים (אוהה ) היסטוריה מפוארת, שתחילתה לפני יותר מ-115 שנה בקונגרס הציוני השני בבאזל (אוגוסט 1898). ה"יזם" מאחורי החברה היה חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל. גם יציר חלציה של החברה, בנק לאומי, הוא עדות למקומה הנכבד בהיסטוריה. אולם בתביעה שהוגשה לאחרונה נטען כי "זיקנתה של החברה מביישת את בחרותה".

תמונת ההווה של אוהה כוללת דירקטוריון ענק בן 15 חברים, המורכב מפליטים פוליטיים וממקורבים, ומעט מאוד פעילות עסקית. גם שוק המניות אינו מתלהב מן ההווה של אוהה, והחברה נסחרת בדיסקאונט של עשרות אחוזים לעומת החזקותיה של החברה במניות לאומי. האם תסכים בעלת השליטה לדרישה לחלק את החזקותיה של אוהה בבנק לאומי לבעלי המניות?

מה יעשה משקיע חכם אם ישמע על חברה ששווי נכסיה יותר ממיליארד שקל ואין לה חובות משמעותיים, אך היא נסחרת לפי שווי של כ-700 מיליון שקל בלבד? ירוץ לקנות את מניותיה? התשובה לשאלה זו היא שלילית, כך לפחות נראה לפי תגובת השוק זה שנים למקרה כזה - המקרה של אוהה. שמחזיקה כ-5% ממניות בנק לאומי, ששוות לבדן כמעט מיליארד שקל, וסך התחייבויותיה כ-120 מיליון שקל בלבד. אם כן, מדוע נסחרת החברה בדיסקאונט של עשרות אחוזים?

בעלת השליטה באוהה היא ההסתדרות הציונית העולמית. זאת, אף שבידיה של ההסתדרות הציונית 17.6% מהמניות הנסחרות של החברה בלבד. ההסתדרות הציונית מחזיקה ב-100% ממניות הייסוד של אוהה, המקנות לה יכולת לשלוט בהרכב דירקטוריון החברה. בדירקטוריון אוהה יושבים זה לצד זה חברי כנסת לשעבר, בכירים ב"מוסדות הלאומיים", מנכ"לים בכירים בשירות המדינה בעבר, ומי שעומד בראש הוועדה המסדרת של מפלגת ישראל ביתנו.

בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, באמצעות עו"ד גולן קשי, דורשת לכפות על דירקטוריון אוהה מהלך של דיבידנד בעין. כלומר, חלוקה של מניות לאומי לבעלי המניות לפי שיעור ההחזקות, דבר שלטענת התובעים עשוי להשיא רווח נאה לכלל בעלי המניות, לרבות לבעלת השליטה בעצמה.

במקביל להגשת התביעה הוגשה לאחרונה בקשה לכינוס אסיפת בעלי המניות, במטרה להורות על חלוקת מניות לאומי בעין. את הדרישה לביצוע המהלך העלו שני בעלי מניות משמעותיים: החברה להשבת נכסי נספי השואה והאפוטרופוס הכללי, המחזיקים יחדיו כ-41% ממניות החברה. יחד עם המוסדיים המחזיקים במניות אוהה - אשר לפי הערכות רובם יתמכו במהלך - מסתמן רוב גדול בקרב בעלי המניות לחלוקת דיבידנד בעין.

למרות זאת, המהלך צפוי להיכשל בשל עמדת הדירקטוריון שפורסמה בשבוע שעבר, המתבססת על חוות-דעת של פרופ' אסף חמדני, הקובעת כי חלוקת דיבידנד בגובה כלל מניות אוהה בבנק לאומי בשווי כמיליארד שקל, עולה באופן משמעותי על יתרת העודפים של החברה שהיא כ-190 מיליון שקל, ולפיכך מדובר בחלוקה אסורה. בהמשך להודעת הדירקטוריון על עמדתו, שידרה החברה לבורסה הודעה, שלפיה ההצעה לחלוקת דיבידנד בעין תידון באסיפה הערב (א'), אך לא תתקיים הצבעה בעניין.

נבחרת של פונקציונרים

מהקונגרס הציוני ועד משבר מניות הבנקים

ההיסטוריה המיוחדת של אוהה מקבילה להיסטוריה של התנועה הציונית. נדמה שמבט באוהה מלמד משהו על תהליך עומק שקרה לתנועה זו - המעבר מאידיאולוגיה לעסקנות, מעידן של הליכה אחר רעיונות לעידן של היאחזות עיקשת בכיסאות.

תחילתה של אוהה בקונגרס הציוני השני בבאזל בשנת 1898. מייסדה ההיסטורי של אוהה, אם תרצו, הוא חוזה המדינה, תיאודור הרצל. הרצל הגה את הרעיון להקים קרן (ארגון) שתלווה כספים לחלוצים המבקשים להקים התיישבות בארץ ישראל. בעקבות קבלת הצעתו של הרצל, הוקמה באנגליה חברה בשם Jewish Colonial Trust (JCT) שהנפיקה מניות ליהודים רבים בתפוצות. בהמשך דרכה חברת JCT ייסדה בכספים שגייסה, את בנק אנגלו-פלסטינה, הגלגול המוקדם של בנק לאומי.

בשנות ה-50 הועברו נכסיה של קרן JCT לחברת אוהה שיוסדה בישראל, והחלה להיסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב (שנוסדה בעצמה ב-1953). אוהה הייתה החברה-האם של בנק לאומי, ושלטה ביותר מ-90% ממניות הבנק, עד למפץ הגדול של משבר מניות הבנקים, שהביא להלאמת מניות בנק לאומי על-ידי המדינה בסוף שנות ה-80. מסוף שנות ה-80 נותרה אוהה בעלת מעט פחות מ-5% ממניות הבנק, החזקה שהיוותה עד לא מזמן את כלל נכסי אוהה, ומהווה עדיין את רובם המוחלט.

השליטה של ההסתדרות הציונית העולמית באוהה, אף היא תולדה של ההיסטוריה של החברה, וכך גם הרכב בעלי המניות בה. נוסף להסתדרות הציונית, בעלי המניות העיקריים באוהה, הם האפוטרופוס הכללי (כלומר, המדינה), המחזיק כ-16% מן המניות; החברה להשבת נכסי נספי השואה, המחזיקה כ-25%; וכן שורה של גופים מוסדיים, שרכשו את מניות החברה בבורסה, לרבות קבוצות הראל, כלל והפניקס.

ההסתדרות הציונית העולמית, הייתה פעם הארגון שהנהיג את התנועה הציונית - מעין ממשלה של המדינה שבדרך; היום עוסק הארגון, מבחינה רשמית בעיקר, בקשר עם יהדות התפוצות. בפועל, ההסתדרות הציונית מספקת בית חם ומקור פרנסה לעסקנים פוליטיים בעבר ובהווה, בזכות הנכסים הרבים שעליהם היא חולשת, ויכולתה למנות בעלי תפקידים בארגונים עתירי שומן ודלי מעש, מקק"ל ועד אוהה.

16 מנהלים שרוצים רק לשמר את המצב

נוסף להחזקה במניות לאומי, לאוהה עוד תחום פעילות משמעותי - תחום האנרגיה הסולארית שאליו נכנסה בשנים האחרונות. בבקשה לאישור התביעה הייצוגית, נטען כי עניינה החדש של אוהה בתחום האנרגיה הסולארית, הוא מהלך שנעשה במטרה לחסום את הניסיון להביא לפירוק החברה, או להפרדתה מנכסה העיקרי - מניות לאומי.

"רק כדי לסבר את אוזנו של בית המשפט", נטען בתביעה, "יצוין כי ההשקעה של החברה ב'תחום פעילות' חדש זה מסתכמת לפי דוחותיה הכספיים של החברה ליום 30.9.2014, בסך של 31.8 מיליון שקל בלבד, מתוך 1.21 מיליארד שקל המהווה את סך הנכסים שלה (כ-2.16% בלבד)... הכנסות תחום פעילות זה בתשעת החודשים שהסתיימו ביום 30.9.2014 הסתכמו בכ-280 אלף שקל בלבד, בעוד שהוצאות ההנהלה והכלליות של החברה לאותה תקופה הסתכמו בכ-2.8 מיליון שקל (יותר מפי עשרה!)".

עוד נטען בתביעה, כי "מחד, לחברת אוהה אין כל פעילות עסקית מהותית, והחברה אף מודה בכך קבל עם ועדה ומצהירה על כך לכל עבר. מנגד, החברה מחזיקה בכ-5% מהון המניות של בנק לאומי, שערכן מסתכם סמוך להגשת התביעה בלא פחות מ-959 מיליון שקל".

לטענת התובע, שימור המצב הקיים, מהווה קיפוח המיעוט מאחר שהנהנים היחידים מחברת ההחזקות דלת הפעילות הם מנהליה, הנהנים ממשכורת, מתנאים ומהשפעה. לדברי התובע, "החברה, 15 הדירקטורים והמנכ"ל, מעוניינים לשמר את המצב הקיים, ושואבים לטובתם כספים הנובעים מנכס אחד ויחיד ממשי ואמיתי של החברה... כל זאת, תוך גרימת נזק עצום בסך של מאות מיליוני שקלים לבעלי המניות של החברה".

ואכן, לא ברור מדוע נדרש דירקטוריון של 15 חברים כדי להתוות את מדיניותה של חברה שעיקר עיסוקה הוא החזקה פאסיבית של מניות שבהן לא עשתה החברה פעולות משמעותיות של קנייה או מכירה זה שנים. "גלובס" בדק ומצא כי במספר חברות בעלות פעילות מורכבת עשרות מונים מזו של אוהה, מסתפקות החברות במספר דירקטורים נמוך לעומת אוהה.

לדלק, שטראוס, לאומי וסיטיגרופ יש פחות דירקטורים

כך, בדירקטוריון קבוצת דלק - שהוועדה לצמצום הריכוזיות במשק קבעה שהינה בעלת ההשפעה הגדולה ביותר על המשק הישראלי כיום, ושולטת בין היתר על מונופול הגז, על חברת תחנות הדלק, על עסקי נדל"ן בארץ ובחו"ל, על חברת הביטוח הפניקס ועוד - יושבים רק 8 דירקטורים. בדירקטוריון שטראוס, חברת המזון המעסיקה 14 אלף עובדים ב-22 מדינות, 12 חברים.

דירקטוריון בנק לאומי, החברה-הבת לשעבר של אוהה, מונה 14 חברים המתווים את מדיניותו של הבנק הגדול בישראל, על כל המורכבות המסחרית והרגולטורית המשתמעות מכך; ואפילו בדירקטוריון קבוצת סיטיגרופ העולמית, קבוצת הבנקאות מהגדולות בעולם, ששוויה 140 מיליארד דולר, יושבים 13 דירקטורים; אבל באוהה, חברה שאת מספר העובדים בה ניתן לספור על כף-יד אחת, יושבים 15 דירקטורים.

יו"ר דירקטוריון אוהה, אמיר פלד, מסר ל"גלובס" כי גם לדעתו הדירקטוריון גדול בהשוואה לגופים דומים, אך הסביר כי "צריך להבין כי זו תולדה של ההיסטוריה של החברה, וכל מי שהשקיע במניות החברה היה מודע לכך שזה מצב הדברים". פלד הוסיף כי "בעבר הייתה בחברה מועצה של עשרות נציגים שהתוותה את מדיניותה, ובהשוואה לכך, דירקטוריון של 15 נראה מצומצם משמעותית".

פלד ציין כי גמול הדירקטורים באוהה הוא כ-100 אלף שקל בשנה לכל דירקטור; וכי ההסתדרות הציונית כבר הסכימה, עקרונית, לשקול את צמצום הדירקטוריון, אך לא מסרה מתי יתרחש המהלך.

חולשים על אוצרות רבים

מנכ"ל אוהה, ראובן גרסטל, שמשמש גם כמנהל הכספים בחברה, הוא אחד מהעובדים הבודדים של אוהה. גרסטל מבצע את שני התפקידים יחדיו ב-50% משרה. עלות שכרו של גרסטל היא כ-390 אלף שקל בשנה (בחצי משרה). בדירקטוריון אוהה חברים חברי כנסת לשעבר, מנכ"לים בכירים לשעבר בשירות המדינה, בכירים ב"מוסדות הלאומיים" וכן בכיר במפלגת ישראל ביתנו.

בין חברי הכנסת לשעבר שמצאו מקום של כבוד בדירקטוריון אוהה נמצאים עמירה דותן (קדימה), מאשה לובלסקי (עבודה) ופרופ' שמעון שטרית (עבודה), שכיהן גם כשר הכלכלה, המדע והדתות בממשלות יצחק רבין ושמעון פרס.

עוד חברים במועדון הנכבד של דירקטוריון אוהה, מנכ"לים בכירים לשעבר בשירות המדינה, כמו עודד וינר, מנכ"ל הרבנות הראשית בין 2001 ל-2014; ד"ר ישראל פלג, לשעבר מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה המכהן גם כמנכ"ל החברה להשבת נכסי נספי השואה (שהיא בעלת עניין באוהה); ושמואל סלבין, לשעבר מנכ"ל משרדי האוצר, העבודה והרווחה, איש רב-קשרים והשפעה, שהיה בעבר גם בכיר בקבוצת "ידיעות אחרונות", התמודד לכנסת בליכוד ובמפלגת המרכז, ומעורב היום בשורה ארוכה של עסקים וחברות ציבוריות, לרבות סלע קפיטל, מבטחים ועוד.

זן אחר של פונקציונרים, הנפוץ בדירקטוריון אוהה, כולל בכירים בעבר או בהווה ב"מוסדות הלאומיים" - ההסתדרות הציונית, קק"ל, הסוכנות וקרן היסוד.

מתברר, שמוסדות אלה, שהנהיגו את התנועה הציונית לפני קום המדינה (שימלאו להקמתה בקרוב 67 שנה), עדיין קיימים, וגם חולשים על נכסים בעשרות ואולי מאות מיליארדים, לרבות 12% מקרקעות מדינת ישראל באמצעות קק"ל.

כך, עם דירקטוריון אוהה נמנים אמיר פלד, יו"ר הדירקטוריון, ששימש כחבר הנהלת ההסתדרות הציונית במשך שמונה שנים עד 2011; ארנן פלמן, שמכהן גם כחבר הנהלת קק"ל; הח"כיות לשעבר מאשה לובלסקי, חברת הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית; ועמירה דותן, המשמשת כחברת חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית וכדירקטורית בקרן היסוד; ראובן שלום, מזכיר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית (גוף המכונה, ביומרה, "ההנהלה הציונית"); יאיר לוטשטיין, חבר הוועד הפועל של ההסתדרות הציונית העולמית, ועוד היד נטויה.

החברות בדירקטוריון אוהה אמנם אינה הופכת את הדירקטורים לעשירים מופלגים (עלות שכרם היא כ-100 אלף שקל בשנה) אך גם אינה בדיוק מקפחת אותם, בהתחשב בכך שהם אינם נושאים בתפקיד ניהולי יומיומי (או לפחות, אינם אמורים לשאת בתפקיד כזה לפי החוק). הדירקטורים מתבקשים להידרש לענייני החברה סביב ישיבות הדירקטוריון, הנערכות אחת לכמה שבועות. מחברות ב-2-3 דירקטוריונים כמו אוהה, אפשר לקושש שכר לא רע, ועוד להשאיר מספיק זמן כדי לעבוד בשתי משרות כמנכ"ל אוהה (50% משרה כל אחת).

יו"ר דירקטוריון אוהה, אמיר פלד, מסר ל"גלובס" כי "בדירקטוריון אוהה יושבים אנשים מן השורה הראשונה במגזר העסקי, ולחלקם אף עם רקע רגולטורי עשיר. נוכחותם של גורמים פוליטיים בדירקטוריון נובעת ממסמכי ההתאגדות של החברה, המאפשרים להסתדרות הציונית העולמית, בעלת השליטה, למנות את נציגיה, והיא עושה זאת בהתאם לשיקוליה. בשנים האחרונות החליט הדירקטוריון על הרחבת תחומי הפעילות בחברה. עד כה השקענו עשרות מיליונים בפרויקטים בתחום האנרגיה הסולארית, ועוד כמאה מיליון שקל ברכישת ניירות ערך בתחום התשתיות".

תעלומת דוברונסקי, מקורבו של ליברמן

עם כל הכבוד לחברי הכנסת שנושלו ממושבם במשכן, ולמנכ"לים המכובדים במיל', אחד הדירקטורים המסקרנים ביותר באוהה הוא עו"ד עלס דוברונסקי (70). דוברונסקי הוא מקורבו של שר החוץ, אביגדור ליברמן, ומי שעומד בראש "הוועדה המתמדת", כלומר, "הוועדה המסדרת", שמחליטה מי יהיו המועמדים לכנסת של מפלגת ישראל ביתנו.

דוברונסקי הוא גם איש עסקים עצמאי, שעסקיו מתחילים בלב האפל של תל-אביב - רחוב המסגר; ונמשכים בלב המאפליה של יבשת אפריקה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. בישראל מחזיק דוברונסקי מניות בחברת "שארקי'ס די", שלפי חברת D&B, מחזיקה באולם ביליארד ברחוב המסגר בתל-אביב (מבחוץ, נראה כי האולם אינו פעיל). בנוסף, מחזיק דוברונסקי בכמה נכסים ביפו, לרבות נכס מסחרי ברחוב אילת, בניין מגורים בשוק הפשפשים ושני מגרשים בשכונת עג'מי. ארבעת הנכסים הללו ביפו היו שייכים בעבר למשפחה פלסטינית-נוצרית שמושבה בצ'ילה.

כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", המשפחה תבעה את דוברונסקי בבית המשפט המחוזי, בטענה כי השתלט על נכסיה באמצעות מעשי מרמה וזיוף מסמכים, שעה שדוברונסקי נשכר כדי לנהל עבור המשפחה את הנכסים. תביעת המשפחה נדחתה על-ידי השופט מאיר יפרח, שפסק כי הטענות לא הוכחו על-ידי התובעים, וכיום תלוי ועומד ערעור המשפחה בפני בית המשפט העליון.

עולמו העסקי של דוברונסקי מתפרס הרבה מעבר לשכונת עג'מי ביפו. הוא משמש כעורך דינו של איש העסקים, המיליארדר החרדי (שחזר בתשובה) דן גרטלר, והוא פעיל במספר עסקים שלו ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

גרטלר, בן למשפחת יהלומנים מוכרת, נעשה באמצע העשור שעבר לאדם המקורב ביותר לנשיא רפובליקת קונגו, ג'וזף קבילה.

דוברונסקי משמש כסגן נשיא בחברת היהלומים של גרטלר, די.ג'י.איי יהלומים (דן גרטלר אינטרנשונל) ובנוסף כיו"ר קבוצת פלורט, שבשליטת גרטלר, העוסקת בכריית מתכות, ובהפקת נפט וגז, במדינה האפריקאית מוכת המלחמות.

מסיבה לא ידועה, דוברונסקי מכונה ברישומי החברה ובדיווחיה לבורסה, בשם המשפחה "דוברובסקי".

את תגובתו של דוברונסקי לא ניתן היה להשיג.

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?