גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נא להכיר: לוחות היד השנייה באינטרנט שמנסים לנגוס ביד2

יד2 ו-winwin מובילים את שוק הלוחות באינטרנט, אבל הם לא לבד ■ קבוצות פייסבוק, אתרים מעוצבים ואפליקציות שונות מנסים לנגוס בנתח השוק שלהם ולשכנע את הגולשים לפרסם דווקא אצלם את המודעות שלהם

לוחות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
לוחות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

חודש לפני שאליהו הנביא יתדפק על דלתנו, ורגע לפני שאדי הקפצונים של פורים מתנדפים מהאוויר, מתחילה התקופה שאפשר לקרוא לה "הסדר שלפני סדר פסח". ישראלים רבים מתחילים בימים אלה את ארגון הבית והתכנון לקראת הניקיונות של החג.

טירוף הניקיונות כולל גם לעשות קצת סדר בבית. מצד אחד, מנקים את הבית מחפצים שכבר לא זקוקים להם - ומצד שני נוהגים להתחדש בחפצים, בציוד או בריהוט חדש לבית.

הרצון להיפטר מדברים שסתם תופסים מקום בבית, לצד הרצון להתחדש אך עדיין לשמור על מסגרת תקציב, שולח רבים אל לוחות יד שנייה באינטרנט כדי למכור או לקנות מוצרים רלוונטיים.

במשך שנים פועלים בדומיננטיות ובהצלחה מרובה אתרים מובילים כמו יד2 ו-winwin. עם זאת, בשנים האחרונות קמו להם כמה וכמה מתחרים, שלא רק שהצליחו לייצר לעצמם מיתוג וטראפיק לא רע, אלא גם הצליחו לחדש ולרענן את השורות של לוחות יד שנייה בישראל.

בעוד שיד2 ו-winwin מתאפיינים בעיצוב ובממשק משתמש די מיושן וכזה שלא ממש התחדש עם השנים - אצל חלק מהמתחרים מדובר בקריטריון מהותי שהוא חלק עיקרי ב-DNA של האתר, האפליקציה או עמוד הפייסבוק.

"גלובס" מביא 4 אלטרנטיבות מעניינות בשוק ללוחות יד שנייה, שמנסים לנגוס בנתח השוק של האתרים המובילים בו.

פשפשוק: 280 אלף חברים בפייסבוק

■ שנת הקמה: 2012

■ מייסדים: אהוד פורת

■ פלטפורמה: פייסבוק

■ על מה מדובר: קבוצת הפייסבוק הוותיקה והגדולה ביותר בתחום מוצרי יד שנייה. הקבוצה כוללת את "פשפשוק", שמיועד למוצרי יד שנייה, לצד קבוצות נישתיות אחרות בתחומים מגוונים כמו רכב, דירות, בעלי מקצוע, חיות מחמד, דרושים ועוד.

הוותק של הקבוצה עזר לה לאגד סביבה כ-280 אלף חברים, וכך המודעות מצד אחד זוכות לחשיפה רבה, אך מנגד עמוד הקבוצה מתמלא במודעות רבות בכל דקה, כך שקשה יותר להתבלט.

חיסרון נוסף בהקשר הזה הוא שאין יכולת מובנית להקפיץ מודעות, וחלק מהגולשים אינם יודעים שהם נדרשים לכתוב מילה או סימן כלשהו כתגובה למודעה שלהם, וכך להקפיץ מעלה את המודעה.

אחד היתרונות של "פשפשוק" הוא גם החיסרון שלו - מצד אחד, אין קטגוריות שונות למוצרי יד שנייה, ואז הגולשים נחשפים גם למוצרים שלא בהכרח חיפשו; אך מצד שני, זה עלול לייצר בלגן למי שמעונין בפריט מסוים. חוסר החלוקה לקטגוריות משאיר את הקונים הפוטנציאליים עם גלילה ממושכת או ניסיון להשתמש בחיפוש פנימי בקבוצה, בתקווה שהמוכרים פירטו היטב את המוצרים שהם רוצים למכור.

אחד היתרונות החשובים, מלבד הוויראליות של המודעות, הוא גם העובדה שיותר קל לאנשים לתקשר בפייסבוק מאשר במיילים או בטלפונים כמו באתרים אחרים, ובעיקר בקלאסיים שבהם. גם ניתן לראות בוודאות מי הוא המוכר או הקונה לפי פרופיל הפייסבוק שלו. עם זאת, בפייסבוק יש בעיה בהודעות פרטיות, שלעיתים נכנסות לתיקיית Others ומקשות לעיתים על תקשורת שוטפת למי שאינו מכיר את האפשרות הזו.

ב"פשפשוק" מתעתדים להקים אתר שיתמוך בקבוצת הפייסבוק ואף נמצאים במגעים עם משקיעים בנושא.

■ מכירה ייחודית: אדם הציע למכירה שלט ענק עם הצעת נישואים ש"מתאים לבחור שרוצה להציע נישואים לבחורה בשם ענבל".

happysale: עיצוב, עיצוב ועיצוב

■ שנת הקמה: 2012

■ מייסדים: דורון ניר, ראם שרמן וטמיר שומר

■ פלטפורמה: אפליקציה (אנדרואיד ו-iOS), אתר ואתר מותאם למובייל

■ על מה מדובר: פלטפורמת המכירות הזו שמה דגש חזק על עיצוב. התמונות מופיעות בפרונט, ועמוד המכירה עצמו מחולק באופן נוח ל-3 חלקים - תמונות, מיקום ומידע מורחב.

השירות כולל אפשרות להקפצת מודעות ואף קידום של מודעות בתשלום, וכן חיפוש כללי או לפי קטגוריות. פיצ'ר חשוב הוא היכולת להתחבר באמצעות חשבון פייסבוק או גוגל, מה שלא מחייב לזכור סיסמאות בכניסה הבאה.

יש לציין כי רק באפליקציה הממשק והתפריטים בעברית, בעוד שבאתר ובאתר המותאם הוא באנגלית. היכולת לתקשר עם המוכר נוחה, וכך גם פעולת פרסום מודעה חדשה, שמתאפשרת בקליקים בודדים.

בחברה שמו גם דגש על הסיפור שמאחורי המוצר הנמכר כדרך למשוך את תשומת-לב הקונים הפוטנציאליים, וכך מציעים גם אפשרות ליצור "סיפור אוטומטי" סביב המוצר בעברית, באנגלית או בספרדית.

את שיתוף המודעה ניתן לעשות במייל, בטוויטר, בגוגל פלוס וכמובן בפייסבוק, כולל בקבוצות שבהם המשתמש חבר בפייסבוק.

■ מכירה ייחודית: בחורה פירסמה למכירה את שמלת הכלה שלה, כי החתן המיועד בגד בה.

מרמלדה 2: יותר תצוגה, פחות טקסטים

■ שנת הקמה: 2015

■ מייסדים: ענת בנדורי, מיכל גלר ועופר שני

■ פלטפורמה: אתר ואתר מותאם למובייל

■ על מה מדובר: האתר הטרי ביותר ברשימה, שנמצא באוויר שבועות ספורים, הוא חלק ממשפחת מרמלדה שכוללת את האתר הראשי, שהוא מגזין המלצות בענייני אופנה, עיצוב, אוכל, טיפוח ועוד, לצד אתר מרמלדה מרקט, שמציע מכירת פריטים חדשים של מאות מעצבים וחנויות בתחומי לייף סטייל שונים.

מרמלדה 2 הוא מתחם קניות מעוצב במיוחד, שנותן בעמוד הראשי במה לתמונות גדולות, מחיר ושם הפריט, כך שהתצוגה היא בעיקר צבעונית ופחות עמוסה בטקסטים.

האתר כולל חוויית ניווט נעימה, כוללת התאמה לגלישה לאתר מותאם מהמובייל אך כולל חיסרון בעייתי שביצוע חיפוש ניתן לעשות רק מהעמוד הראשי באתר.

האתר גם מלווה יד ביד את הגולשים בתהליך פרסום המודעה, ואף מאפשר לצפות בפרטי המודעה רק לפני שמפרסמים אותה באתר. האתר מאפשר גם התכתבות עם המוכרים בממשק שמזכיר את זה של אפליקציית WhatsApp.

יתרון קטן אך חשוב הוא היכולת לקדם את כל המודעות של המשתמש מאותו עמוד, ללא הצורך להיכנס לכל מודעה ומודעה כדי להקפיץ אותה מחדש. עם זאת, האתר מאפשר לקדם עד שני מוצרים ביום.

בין המוצרים אפשר למצוא גם כמה מפורסמים כמו חולצה של עברי לידר שמוכר גל אוחובסקי או תמונות וסכינים שמוסר אייל שני.

האתר מאפשר לקנות את המוצרים באמצעות תשלום בפייפאל וכך לדאוג שהמכירה תהיה מאובטחת.

■ מכירה ייחודית: בשלב הבדיקות של האתר העלו מנהליו תמונה של אחת המייסדות עם הודעת מכירה. הגולשים לא הבינו את הבדיקה, ורבים דיווחו באתר על מודעה שכוללת מכירת מוצר פוגעני.

לב מרקט: משלמים בעזרת לבבות

■ שנת הקמה: 2014

■ מייסדים: עדי סקוף כרמון

■ פלטפורמה: אתר, אתר מותאם ואפליקציית אנדרואיד

■ על מה מדובר: מדובר ברעיון שמבוסס על פיתוח של חברת appcoin, שמאפשרת לקהילות ליצור לעצמן מרקטפלייס ולסחור במוצרים ובשירותים באמצעות מטבע וירטואלי. הפיתוח הראשון היה מאמאזון מרקט, התרחבות של קבוצת הפייסבוק הפופולרית מאמאזון, אך זה היה סגור לאימהות שחברות בקבוצה.

לב מרקט הוא אתר שפתוח לכולם ומאפשר מסחר במוצרי יד שנייה. המסחר לא נעשה בשקלים אלא בלבבות, מעין מטבע וירטואלי. הרשמה ראשונה מעניקה 20 לבבות, בעוד והעלאה של פריט ראשון מזכה ב-40 לבבות נוספים. כך, ניתן לקנות מוצרים באמצעות הלבבות ולהשיג לבבות נוספים באמצעות מכירת פריטים ישנים שקיימים בבית, מתן שירותי ייעוץ שונים או באמצעות תרומה לעמותות שעובדות עם לב מרקט.

כדי להשתמש באתר יש צורך בהתחברות דרך חשבון פייסבוק, מה שמצד אחד פוגע בפרטיות, אך מנגד מעודד אמינות בעסקאות בין המוכרים והקונים.

האתר גם מאפשר פעילות של בתי עסק, שמציעים קופוני הנחה למוצרים ולשירותים שלהם בתמורה ללבבות שצברו הגולשים באתר. בנוסף, ניתן להוסיף רשימת משאלות על מוצרים מבוקשים, שאותם יכולים לראות מוכרים ולפנות ישירות לקונים פוטנציאליים.

באופן כללי הממשק מאוד ידידותי. העיצוב מושך ומבוסס על תמונות גדולות ומקנה אווירה נעימה שמשולבת בסוג של קהילתיות.

■ מכירה ייחודית: אמא שחזרה אחרי שנים בהודו כמעט ללא כסף העניקה טיפולי רייקי בתמורה ללבבות, ועם הלבבות שצברה הצליחה לרהט בית שלם ולקנות בגדים לה ולבתה.

עוד כתבות

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי