נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע בסוף השבוע על קיצוץ של 10% מהשכר שלו במקביל לקיצוץ השכר של בכירי הממשל, ביניהם רה"מ דמיטרי מדבדב. הצו החדש ייכנס לתוקף ב-1 במאי ויכלול גם קיצוץ של עד 20% מכוח-האדם בקרב בכירי המגזר הציבורי.

הצעדים האחרונים הם חלק מתוכנית החירום של הממשל הרוסי שנועדה להתמודד עם הצניחה בהכנסות כתוצאה מהירידה החדה במחירי הנפט והסנקציות הכלכליות שהטילו על רוסיה מדינות המערב בשל האגרסיביות שלה באוקראינה.

רוסיה, נזכיר, היא אחת ממפיקות הנפט הגדולות בעולם ויותר מ-50% מההכנסות שלה מגיעות מיצוא הזהב השחור. הנפט צנח בחודשים האחרונים למחיר של כ-60 דולר לחבית אך התקציב השנתי של רוסיה מבוסס על מחירי נפט סביב 100 דולר לחבית. לכן, בתקציב המדינה הרוסי נפער "חור שחור" שגורם לממשלה כאבי ראש גדולים בניסיון להתמודד עם הגירעון העצום שנוצר.

מי שככל הנראה לא ייפגע מירידה בשכר שלו, הוא הנשיא פוטין. ע"פ הערכות, הונו הנקי של פוטין נאמד בכ-200 מיליארד דולר, ובכך הוא למעשה האיש העשיר בעולם. נציין כי רק לפני כשנה פוטין החליט לשלש את שכרו וכעת הוא כאמור מפחית אותו ב-10% בלבד.

בראיון ל-CNN לפני כחודש, וויליאם (ביל) בראודר, ממייסדי קרן הגידור הרמיטג' קפיטל מנג'מנט, ולשעבר המשקיע הזר הגדול ביותר ברוסיה, טען כי לאחר 14 שנות שילטון, פוטין צבר הון של כ-200 מיליארד דולר. "פוטין התמקד בלגנוב כסף מהאזרחים", הוא אמר אז.