גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חתמה באנדרלכט, משחקת ברמה"ש, מתפרנסת אצל אבא

קריירת הכדורגל של אשרת עיני כבר נגעה בחלום האירופי, לפני שהיא חזרה למציאות המקומית: "שוק עבדים ברמה הכי רעה שיש; אני חובשת לבנות את הרגליים כי אין פיזיותרפיסט" ■ למרות כל הצרות - ראיון אופטימי במיוחד

אשרת עיני חוגגת / צלם: שי מוגילבסקי
אשרת עיני חוגגת / צלם: שי מוגילבסקי

כדורגלניות בארץ הן דבר שקוף. עכברי המשחק המחוקים ביותר, שמכירים את כל שחקני הגברים - מאלו של מכבי ת"א ומכבי חיפה ועד אלו של מכבי עין מאהל/ג'אמל מליגה ב' - יתקשו לשלוף שמות של יותר משתיים-שלוש כדורגלניות ישראליות. במקרה הטוב. קשה לא להיות שקופה כשאת משודרת בטלוויזיה פעם בשנה מקסימום, רק בתנאי שהקבוצה שלך מגיעה לגמר הגביע, וכשב-ONE וספורט5, ההארד-קור האינטרנטי של הספורט הישראלי - לא כותבים עלייך מילה. וכשאת חצי-מקצוענית שהשבוע שלה כולל שלושה אימונים בלבד פלוס משחק (נטול קהל לחלוטין), בליגה חלשה מאוד-מאוד ברמתה שנמשכת חצי שנה בלבד, עם נבחרת חסרת תקווה כלשהי להצלחה בבמה אירופית. וכשכל הסיפור הזה מתוקצב בסכומים מזעריים של מאות אלפי שקלים בודדים לקבוצה, חלטורה של עיריות ומועצות מקומיות עם תמיכות מינימום מהטוטו (על-פי חוק), וכשאפילו אם יש לך מזל גדול ואת נחשבת לשחקנית מהבכירות ביותר בליגה את תרוויחי רק 5,000 שקל לחודש - הסיפור הזה גם יכול להיות מייאש.

ואז אתה מוצא את אשרת עיני, שהיא תופעה מעצימת נפש. כי זה נראה חסר סיכוי למצוא דווקא בסביבה העוינת הזאת מישהי שמצליחה להתבלט כל כך גבוה. עיני, שחקנית רמה"ש מהליגה הראשונה, חוותה 12 הופעות בעבר בנבחרת הבוגרת, בה הייתה הקפטנית, ובעונה הנוכחית היא התקרבה להגשים חלום אירופי במועדון פאר כמו אנדרלכט; גם מחוץ לדשא היא זורחת: עיני פרשנה קצת בקיץ באולפן המונדיאל של ערוץ 1; היא תופעת רשתות חברתיות (4,314 עוקבים וחברים בפייסבוק ובטוויטר, נכון לרגע כתיבת שורות אלו); היא העבירה למעלה מ-50 הרצאות בבתי ספר דרך פרויקט "אתנה" על מצוינות והגשמה; במהלך הקריירה שלה השלימה במקביל לכדורגל הכנסה באינספור עבודות מזדמנות - בין היתר ב-Yellow, תמיכה טכנית באינטרנט של בזק, חברת הסטטיסטיקה וניתוח משחקי הכדורגל Redwood, ועכשיו היא עוזרת לאבא שלה, בלש במשטרה לשעבר - במוסך הפרטי שלו בהרצליה. "אני לא יודעת אפילו להחליף גלגל", היא מודה בראיון ל"גלובס". "לא מבינה כלום במכונאות. אני עוזרת לו בניהול הטכני של המשרד, מזכירה, עושה מה שצריך. הוא לא בוס קל".

והנה עוד הוכחה משמעותית לבולטות שלה על רקעו הדהוי של כדורגל הנשים הישראלי: למרות שהיא רק בת 30, גיל צעיר בשביל בלמית/קשרית אחורית, ודאי לאחת כמוה שבנויה נהדר - היא כבר חושבת חזק על היום שאחרי, וכבר התחילה לעשות פעולות אופרטיביות כדי להמשיך לעסוק במשחק "שאני פריקית שלו ברמות מפגרות" - הכדורגל. היא עשתה תעודת מאמן שגורמת לה לחלום אפילו על הדרכת קבוצות גברים ביום מן הימים: "יש לי את הידע, את הכריזמה ואת כושר ההנהגה לעשות את זה. בגוורדיה הגברית לא קל להשתלב, אבל אני מאמינה שביום מן הימים זה יגיע. את אחת מקבוצות הנערים של מכבי חיפה מאמנת ענבל קנפו, והיא נחשבת להצלחה כבירה, ונערים זה מאוד קשה לאמן". אחרי שהשלימה תואר ראשון בחינוך גופני בווינגייט, היא סיימה גם קורס ניהול ספורט שהתקיים במכון, ומדברת בקול רם על השתלבות באפיק הניהולי, אולי באמצעות התואר השני "פיפ"א מאסטר", שלימודיו מתקיימים בשווייץ בהפקתו של ארגון הכדורגל העולמי. "שקלתי לשחק השנה במקביל בליגה השוויצרית כדי לקבל מלגה ל'פיפ"א מאסטר'. זה לא הסתדר, אך בהחלט אבדוק את זה שוב לקראת השנה הבאה".

***

בינתיים המציאות טיפה יותר קודרת. זה לא רק שהיא "מגיעה למשחק וכשצריך חובשת לבנות את הרגליים, כי אין פיזיותרפיסט", או העובדה שאפילו אין תלבושות נורמליות ("אנחנו משחקות עם בגדי כדורגל גברים, כי לחברות ההלבשה לא משתלם לייבא בגדי כדורגל נשים למדינה שאין בה בכלל שוק למוצר הזה; רק לאחרונה ההתאחדות הביאה מאדידס סטים שמתאימים לנשים בשביל הנבחרות") - זה גם בגלל ליגה שהיא במובנים מסוימים "שוק עבדים ברמה הכי רעה שיש", כהגדרתה. השכר זעום, "ויש איתו הרבה בעיות. באחת הקבוצות ששיחקתי קיבלתי משכורות באיחור של חצי שנה. אצל גברים, אם נגמר לך החוזה - אתה יכול לעבור לאיזו קבוצה שאתה רוצה. אצלנו גם אין לך חוזה ואת רוצה לעבור - פתאום הבעלים יגיד לך 'תביאי 20 אלף שקל', גם אם כל הקריירה לא הרווחת 20 אלף שקל... מבחינת החוק את אולי משוחררת - אבל פשוט עושים לך התשה כלכלית, שולחים אותך לפתוח תיק בוררות, ואז צריך לשלם אגרה של יותר מ-1,000 שקל כדי לפתוח אותו, פרוצדורה שלמה, ואין מי שמייצג אותך. על כרטיס השחקן שלי שילמו פעם 45 אלף שקל דמי מעבר, אבל ברוב המקרים הסכומים האלו נופלים על השחקניות עצמן כשהן רוצות לעבור. הרבה בעלים מדברים ביניהם, מתאמים, שואלים אחד את השני כמה השחקנית הרוויחה - ואז אומרים לה 'אצלי לא תרוויחי יותר'. אלו התמודדויות לא קלות".

תופעה הזויה בליגת הנשים היא קבוצות שפשוט מפחדות לקחת אליפות. "זה מכניס את הקבוצות לבעיה, כי צריך להתמודד במוקדמות הצ'מפיונס ליג, שזה טורניר של שבוע. ואז, מעבר לעלויות הנסיעה עצמה שכבדות לקבוצות - הטורניר הזה נופל על הזמן שאין ליגה, וכל הבנות עובדות. וכדי להגיע אליו מוכנות אנחנו צריכות להתאמן. אין בעיה - אבל צריך לקבל משכורת אם אנחנו מתאמנות ומפסידות עבודה, לא? באחד המקרים בקריירה שלי זה הגיע למצב שאמרו לנו - 'תחליטו - או אימונים בלי משכורת, או שלא תתאמנו'. זה הזוי".

- מנצלים את העובדה שאתן אוהבות את המשחק?

"כן. זה תחביב מאוד יקר. אני לא מצפה להיות כמו מרתה (הכדורגלנית הברזילאית - ש"ב), להרוויח 400 אלף אירו בשנה רק מספונסרים, אבל הלוואי שהכל כאן היה קצת יותר מסודר".

מה שמחזיק את עיני זה הטירוף שלה למשחק. "מגיל קטן אני בועטת בכל דבר שזז, מגיל 5 אני בבלומפילד במשחקים של הפועל ת"א. יש אמוציות שמגיעות מהכדורגל כשחקן - שאתה לא יכול להרוויח אותן בשום מקום אחר. גם בן אדם שעשה עכשיו עסקה וקיבל עליה 20 מיליון דולר, לא יכול להרגיש מה ששחקן שכובש גול דקה 90 וזוכה בגביע מרגיש, או אם נוותר על הקלישאה ההתקפית - מה שמרגיש שחקן שעושה גליץ' ומונע כיבוש של היריב".

- ובכל זאת, בן אדם צריך לדאוג לפרנסה, ואת בינתיים בת 30 וחיה מעבודות מזדמנות וממועדונים מליני שכר.

"גם שחקן גברים בשיא הפריחה שלו יכול להיפצע, ואז מה? ההתנהלות הכלכלית שלי היא על הפנים, אני לא שומרת שקל לבן ליום שחור. אין לי נכסים או חסכונות, אבל אני נהנית ממה שאני עושה, נהנית מהחיים. יש אנשים שאם חודש אין להם משכורות הם מתחילים להיכנס לחרדות, ויכול להיות שהם הרוב השפוי ואני לא".

***

בחצי השנה האחרונה הייתה עיני בתוך סרט רע. היא כבר חשבה שהיא הולכת להגשים שאיפה אדירה: חתמה על חוזה לשנה אחת עם אופציה לעונה נוספת במועדון הפאר אנדרלכט, אבל גילתה שאפילו בקבוצה מערב-אירופית מתקדמת קשה להיות כדורגלנית.

"אני לא יכולה להיכנס יותר מדי לפרטים כי העניין נמצא בתביעה משפטית", היא מספרת. "אבל נורות האזהרה היו שם מההתחלה. למשל, הסוכן שלי סיפר לי שאני מגיעה לחתום - בפועל מנהל הקבוצה אמר לי עם הנחיתה שבכלל הגעתי למבחנים. לא ויתרתי, התאמנתי, הוכחתי את עצמי והמאמן החליט להחתים אותי. אבל אז התחילה העונה והעניינים התחילו להסתבך. לדוגמה - הבטיחו לי בחוזה גישה קבועה לחדר כושר. בפועל זה לא היה. ביום שעברתי מהמלון לדירה שסידרו לי, הייתי חולה מאוד, שפעת. מנהל הקבוצה שאל אותי אם אני יכולה להתאמן, אמרתי לו שברור שלא. הוא אומר לי, 'אוקיי, את צריכה ללכת לרופא. תעשי גוגל ותבדקי איפה יש'. אני לא מכירה את השפה, לא מכירה את הדירה, לא מכירה את האיזור. יכול להיות מצב שקבוצה לא לוקחת שחקנית שלה לרופא?! אפילו בליגה בארץ זה אל"ף-בי"ת עם שחקניות זרות".

בשלב מסוים, לאחר שראתה שאפילו ויזה לא טורחים להוציא לה ושכר לא משלמים לה - החליטה עיני לעזוב ולתבוע מאנדרלכט את 13 המשכורות שעוגנו בחוזה שלה. היא יצאה לשבועיים מבחנים בגרמניה במועדונים מהבונדסליגה והבונדסליגה 2, שלא הסתיימו בחתימה, וחזרה לארץ.

ועכשיו אשרת עיני משחקת ברמה"ש, יושבת בבית קפה בהרצליה, שותה שייק פירות עם תוספת סוכר, אוכלת עוגה עם קצפת, ומתקשה להפסיק לחייך, למרות הכל. היא חולמת על עוד סיבוב באירופה: "במאי מתחילות הליגות באיסלנד, אנגליה וסקוטלנד, נראה אם יגיעו הצעות. יש הרבה דברים שאת חווה ככדורגלנית, שכל אדם מן היישוב היה מתפלץ מהם. אני בחרתי לא להתבוסס בשלילי הזה ולהתמרמר. זה הכי גרוע בעולם להתמרמר. מה שמוביל אותי זה החיוביות, היופי של כל הדבר הזה".

כדורגל הנשים בישראל: שחקנית אחת על כל 44 שחקנים

עד כמה ענף כדורגל הנשים לא בדיוק קיים בישראל? מנתונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי נכון למאי 2014 - ישנן בארץ רק 577 כדורגלניות פעילות (כאלו שמוגדרות לתקצוב על-ידי הטוטו באמצעות אמות המידה של ועדת לובצקי), מספר המשקף נתון מעט יותר גבוה ממספר שחקני הביליארד המתוקצבים בישראל (571), ופחות למשל מספורטאי הכדורמים (622 גברים ונשים) הרכיבה (647) או הפוטבול (695).

ההשוואה לכדורגל גברים, שהוא הענף הפופולרי ביותר בישראל מבחינת כמות הפעילים בו - הופכת את הסיפור לעצוב הרבה יותר: 25,744 גברים (מגיל 12 ומעלה) נמצאים כיום במסגרת תחרותית כלשהי, כלומר יחס של כדורגלנית אחת על כל 44 כדורגלנים. בישראל רשומות לתקצוב 789 קבוצות כדורגל גברים (כולל כל קבוצות הנוער, והנערים וכו' שפועלות במעטפת של המועדונים) לעומת 29 קבוצות נשים בלבד.

מתוך קבוצות הנשים הללו - רק תשע הן קבוצות של בוגרות - כל אלו שמרכיבות את ליגת הנשים הראשונה, הנחשבת לחצי מקצוענית. הליגה השנייה מכילה חמש קבוצות בלבד. ברמה החובבנית ביותר, הושקה השנה ליגת "מאמא-רגל" בתמיכת פרויקט "אתנה", בה משחקות ארבע קבוצות.

בסיס הפירמידה הרעוע והתקציבים האפסיים מקשים כמובן ברמה הבינלאומית: נבחרת הנשים הבוגרת, אותה מאמן מאיר נחמיאס שבשנות ה-80 שיחק בהפועל ת"א - מעולם לא העפילה לטורניר גדול (אליפות אירופה או המונדיאל). אחרי שבמוקדמות יורו 2013 נחלו הכחולות-לבנות אינסוף השפלות (0 נקודות בשמונה משחקים ומאזן שערים נורא של 36-1), דווקא מוקדמות אליפות העולם 2015 הביאו איתן שיפור ניכר: מקום רביעי מתוך שש נבחרות. הנקודות של הישראליות הושגו בניצחונות בית וחוץ על מלטה (0-3 ו-0-2), ב-0-3 ביתי מרשים על סרביה, וגולת הכותרת: ניצחון חוץ 0-1 במשחק שסגר את הקמפיין על דנמרק (שאותו השווה נחמיאס ל-2-3 האלמותי של נבחרת הגברים על צרפת מ-1993). למרות שהמשחק כבר לא קבע כלום לדניות שאיבדו עוד לפניו את סיכויי ההעפלה שלהן למונדיאל, נציין כי מדובר על מדינה בה כדורגל הנשים מפותח הרבה יותר, כאשר הנבחרת הדנית ממוקמת 16 בדירוג פיפ"א (ישראל 55).

כדורגל הנשים יזכה לעדנה יוצאת דופן בארץ במהלך הקיץ הקרוב, לאחר שאופ"א העניקה להתאחדות לכדורגל את זכות האירוח של אליפות אירופה לנערות (עד גיל 19). המשחקים, בהשתתפות שמונה נבחרות - יתקיימו בין ה-15 ל-27 ביולי. את הישראליות ידריך המאמן גיא עזורי. הממשלה תקצה 4.4 מיליון שקל לטובת קיום הטורניר, כאשר אופ"א תישא בעלויות של מיליון אירו נוספים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?