גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המצב המדיני רעוע, אבל הביקוש למוח הישראלי מוכיח את עצמו"

בכנס DUN'S 100 של D&B ו"גלובס" הוענקו פרסים לחברות מצטיינות שהצעידו את המשק קדימה בשנה החולפת ■ באי הכנס בחרו בסטנלי פישר כמתאים ביותר לתפקיד שר האוצר

יפית ורמי לוי / צילום: אביב חופי
יפית ורמי לוי / צילום: אביב חופי

אילו בכירי המשק הישראלי יכלו לבחור מי יאייש את משרת שר האוצר הבא, היה סטנלי פישר צריך לעשות את דרכו בחזרה לירושלים. בסקר ספונטני שנערך אמש (א') באירוע DUN'S 100 של קבוצת דן אנד ברדסטריט ו"גלובס", נתבקשו האורחים להצביע: 37.3% הצביעו בעד פרופ' סטנלי פישר כשר המועדף עליהם; 18.5% היו מעניקים את המשרה לפרופ' מנואל טרכטנברג; 16.7% הצביעו בעד משה כחלון; 15.7% העניקו ליאיר לפיד צ'אנס נוסף, ו-11.7% הצביעו בעד בנימין נתניהו כשר האוצר. "נשגר לפרופ' פישר את הבחירה", אמרה מנחת הערב, דנה ויס, "הרי הוא יכול היה להתאים גם למשרת ראש הממשלה".

DUN'S 100, דירוג החברות המובילות בישראל, פורסם לראשונה על-ידי דן אנד ברדסטריט לפני יותר מ-30 שנה. בעבר כלל הדירוג 100 חברות מובילות במשק הישראלי, ועם השנים התרחבו דירוגי דנס 100 לכ-1,500 חברות המדורגות ביותר מ-130 תחומים שונים. מתוך הרשימה הארוכה נתבקש צוות השופטים לבחור עשר חברות מצטיינות, שהצעידו קדימה את המשק הישראלי במהלך השנה החולפת. בנוסף, הוענק ליהודית (דיתה) ויהודה ברוניצקי, מייסדי אורמת תעשיות, אות מופת כהוקרה על מפעל חיים.

ועדת השיפוט מורכבת מזוכי עבר ומדמויות מפתח בהנהגה העסקית. באירוע הגאלה שנערך אמש, נפגשה צמרת הקהילה העסקית בישראל כדי להעניק פרגון הדדי לקולגות ולמתחרים.

דורון כהן, יו"ר ומנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל, קיבל את פני הבאים: "אני שמח שמוענק פרס לאישה בצמרת העסקית של מדינת ישראל (דיתה ברוניצקי, מר"ח) והמסר שלי הוא שהשוק צריך לזוז לכיוון אגרסיבי של נשים בצמרת". אתמול צוין גם יום האישה הבינלאומי.

לדברי כהן, דן אנד ברדסטריט חווה עלייה דרמטית בביקוש למידע על חברות ישראליות. "בהיבט המדיני המצב רעוע, אבל הביקוש למוח הישראלי מוכיח את עצמו. אנחנו מדינה קטנה עם יכולות עצומות", אמר כהן, והמזכיר את פתיחת מרכז השירות החדש של חברת אפל, שבו מועסקים 800 עובדים.

בין הנוכחים נמצא השופט והזוכה רמי לוי, שהתבשר אתמול כי ביום העצמאות הקרוב ידליק משואה, מה שגרם לו להתרגשות רבה. "אנשים כל הזמן ניגשים אליי ברחוב, מרעיפים עליי חום ואהבה. אומרים לי שבזכותי הם מצליחים לגמור את החודש. כעת קיבלתי לזה חותמת רשמית. אני מתרגש ועדיין לא מעכל את הבשורה", אמר לוי.

עם השופטים נמנה גם דורון ספיר, מנכ"ל CAL, שסיפר כי הוא מתייחס לנושא השיפוט במלוא הרצינות: "ניתחנו אנליסטית כל חברה ברשימה, ודי מהר היינו מפוקסים על הזוכה שלנו - חברת מובילאיי. לצד ההכרה והטפיחה על הכתף של הזוכים, אני חושב שמנהלים טובים יכולים למנף זכייה כזו לכיוון העובדים והמנהלים בארגון. ההוקרה משרתת סוללה שלמה של גורמים בארגון".

עופר קוטלר, מנכ"ל חברת שיכון ובינוי, זוכה תחום בנייה ונדל"ן, נרגש לא רק מהזכייה אלא גם משתי עסקאות ענק שהחברה הוציאה באחרונה לפועל. "מה שחיובי אצלי, הוא כנראה שלילי אצל אחרים. אנחנו בדיוק מתחילים להגשים חלק מאסטרטגיה שתכננו והצלחנו ליישם. מדובר בעסקה של הקמת תשתיות וכבישים בקולומביה, בהיקף של 2 מיליון דולר, ובארה"ב בהיקף של 2 מיליארד דולר. זה אירוע מכונן ופריצת דרך מבחינתנו", הסביר קוטלר. ומהי הזווית השלילית אצל האחרים שאליה התכוון? "אנחנו משקיעים פחות בישראל, ויש מי שפחות יפרגן לזה", הוא אומר. באשר למחירי למחירי הדיור בישראל, מסכם קוטלר: "אין בעיה להוריד את המחירים. מה שנדרש הוא לצאת עם תוכנית, להאמין בה וליישם אותה. מעבר לזה, לא ארחיב".

לעומתו, אלפרד אקירוב, יו"ר קבוצת הנדל"ן אלרוב, ששימש כשופט בדירוג, דווקא מוכן להרחיב לגבי הפתרון להורדת מחירי הדיור: "שייחלקו 200 אלף דירות לזוגות צעירים, שייקחו 2,000 דולר עבור קרקע וייתנו לקבלנים בבנייה. אז דירות יעלו בפריפריה 700 אלף שקל". האם אקירוב מאמין שיתרחש שינוי במחירים? "רק אם תהיה מנהיגות אמינה. בכל מקרה השינוי יהיה רק בפריפריה ומי שאומר שיהיה שינוי בערים משקר".

גדי לסין, מנכ"ל שטראוס גרופ, הקדיש את פרס הזכייה של חברתו בתחום המזון למיכאל שטראוס, בנם של המייסדים, שחגג השבוע את יום הולדתו ה-80. "לנו, כחברה ישראלית בתעשייה שהתחילה עם מחלבה קטנה ופועלת היום ב-25 מדינות ברחבי העולם, אין כייף גדול מלקבל את אות המצוינות העסקית ואת הפרגון החיצוני לעבודה השוטפת של הצוותים שלנו. בעיקר לנוכח העובדה שבארץ", אמר לסין. לסין התייחס לפעילות העסקית של שטראוס ברחבי העולם, ואמר כי "חברות ישראליות זוכות למוניטין טוב בקהילה העסקית הבינלאומית. עסקים ישראליים שפורצים לעולם נותנים דחיפה לכלכלה הישראלית ולמשקיעים מחו"ל. אני קורא לממשלה הבאה, לראות בתעשייה הישראלית כמנוע צמיחה, להשקיע בתעשייה ממקום של חינוך בענפי הטכנולוגיה, לעודד חברות לפרוץ לחו"ל, ולא רק בתחומי ההייטק והביטחון".

- האם המוניטין של ישראל בעולם משפיע על העסקים של חברות ישראליות בחו"ל?

לסין: "האנטישמיות בעולם גואה, אבל לא נתקלנו בגלים שמנעו מאיתנו לעשות עסקים. הדגש של התדמית הישראלית בעסקים הוא על תעשייה וחדשנות ולא על התרחישים הביטחוניים בישראל. אין ספק שעולם הסטארט-אפים שמשגשג בחו"ל מוסיף כבוד למדינה".

"להגדיל את העוגה"

בהיבט של יוקר המחיה מספק לסין בשורה: "אנחנו בעיצומה של פריצת דרך בעשרות פרויקטים שמצויים בתהליכי פיתוח מתקדמים, שהחדשנות שבהם תסייע לנו להוריד מחירים בתחום המזון, וזה לא יקרה בטווח הרחוק, אלא בטווח שנגדיר כבינוני וכנראה לעין".

חברת טבע הישראלית, זוכה בתחום הפרמצבטיקה, מעסיקה 46 אלף עובדים ברחבי העולם ושווייה נאמד ב-50 מיליארד דולר. ארז ויגודמן, מנכ"ל החברה, התייחס לתרומת מחזורי הפעילות של החברה לכלכלת המדינה. "כל יום 200 מיליון אנשים ברחבי העולם צורכים תרופה של טבע. ברמה השנתית אנחנו מדברים על תוצר של 14 מיליארד שקל בשנה. המדינה מייצרת לה ערך רב באמצעות הגדלת השירותים והמוצרים שהיא מוכרת בזירה הבינלאומית. מדינות הרי מתחרות דרך מגזר עסקי, וגם מדינה קטנה כמו שלנו יכולה לנצח חברות עסקיות של מדינות גדולות ומתחרות. האמריקאים והאירופאים נלחמים להחזיר תעשיית ייצור הביתה, וישראל צריכה להבין שהיא תתפתח ותצמח רק אם ננצח בזירה העסקית. יש לפחות עוד עשרה ענפים לפתח בזירה הבינלאומית, אבל לשם כך יש להפסיק להילחם אחד בשני על חלוקה העוגה שהולכת וקטנה, ולחשוב על הגדלת העוגה. רק כך נוכל לטפל באי-השוויון. טבע תמשיך לפעול בישראל בלי שום תנאים".

בין הזוכות גם חברת רפאל. ידידיה יערי, מנכ"ל החברה, התייחס לניהול חברה שמצויה בבעלות המדינה. "חברה ממשלתית היא שם נרדף לתקלה, אבל זו טעות כי גם חברה כזו יכולה להיות תחרותית ויעילה, בעיקר לנוכח היכולת לתכנן לטווח רחוק. בנוסף, שווי השוק שלנו לא נמדד בכסף", אומר יערי. "מה הרוויחה מדינת ישראל מ'צוק איתן'? מישהו יכול להעריך כמה היה עולה אילו רקטה היתה נופלת בנמל אשדוד? הערך הלאומי של כיפת ברזל גדול בהרבה מערך השוק שלה".

חברת מובילאיי הישראלית, זוכת תחום ההיי-טק, משמשת כבר היום 5 מיליון כלי רכב ברחבי העולם הנוסעים עם המערכות שפיתחה החברה מירושלים. סמנכ"לית הכספים טל פיין, קיבלה את הפרס בשם צ'ק פוינט, אף היא זוכת תחום ההיי-טק, התייחסה להתקפות הסייבר המתקדמות שמחייבות חברות לקונסולידציה ולמצוינות.

את הערב חתמה ברוניצקי, שעלתה כאמור לקבל פרס מפעל חיים. בהתייחס ליום האישה שצוין אמש, אמרה ברוניצקי: "תמיד סירבתי לדבר על נושא המגדר, כי אם יש אפליה הרי שהנשים הן אלה שלא הציבו את העבודה בראש סולם העדיפות. אני עשיתי זאת לא על חשבון המשפחה. "אורמת הפכה לחברה גלובלית, אבל שמרה לאורך השנים על הייצור בישראל וזאת מתוך אהבה טוטלית לחברה ורצון להצמיח אותה, ולא מתוך מניע של רצון להתעשר". ברוניצקי איחלה לזוכים "שיוכלו להסתכל לאחור ולהגיד שעשו ככל שביכולתם להשיג מטרות שהציבו לעצמם. גם אם לא כולן הושגו במלואן".

הזוכות במצויינות עסקית

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות