גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרב על הנתב

האם הוויכוח בין בזק לספקיות האינטרנט בעניין הבעלות על המודמים יתקע את הרפורמה?

אז למי שייך הנתב בבית הלקוח? בימים האחרונים שבה והתלקחה המחלוקת לגבי אופן היישום של הרפורמה בשוק הקווי (השוק הסיטונאי), ועלתה כפורחת סוגיית הבעלות על נתב האינטרנט שבבית הלקוח.

מצד אחד, בזק והוט טוענות כי הנתב בבית הלקוח שייך להן; מצד שני, ספקיות האינטרנט טוענות כי למרות שמדובר בחוזה שכירות, אפשר וניתן לפדות את הנתב במחיר שקבעה בזק, מהסיבה שהתנגדות לכך קשורה לעניין אחד בלבד - הרצון של בזק למנוע מעבר של לקוחות ולהקשות על ספקיות האינטרנט בתחרות המתהווה.

שוק הנתבים בישראל מפותח מאוד, והלקוחות התרגלו לקבל את הנתב - בין אם במודל של חיוב זיכוי או במודל של השכרה - מחברות התשתית או מספקיות האינטרנט. בזק הייתה זו שאחראית לדחיפת הנתבים לבתי הלקוחות, כחלק מאסטרטגיה שמטרתה להגביר את האחיזה בבית הלקוח וליצור מערכת יחסי אמון טובה לאורך זמן. זה עזר לה, והאסטרטגיה הזו נחלה הצלחה רבה.

רוב הלקוחות בבזק משתמשים בנתב שלה, ומיעוט משתמש בנתב שקיבל מספקית אינטרנט. יוצא ששוק הנתבים הפתוח כמעט ולא קיים בישראל. מעטים הלקוחות שרוכשים נתב בשוק החופשי, והרוב מקבל אותו מחברות השירותים.

כאן, אגב, הבעיה הגדולה של חברת IBC, מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל. לקוחות שמתחברים אליה לא מקבלים ממנה נתב, והתוצאה היא שללקוחות אין WiFi בבית. זו מכשלה משמעותית בדרך לגיוס לקוחות.

מסיבותיה היא, IBC - או בשמה החדש, אנלימיטד - ממשיכה להתפלל שבישראל יקום שוק נתבים תוסס שיגרום ללקוחות ללכת ולקנות נתב באופן פרטי - ואז להצטרף אליה. הסיכוי שזה יקרה נראה נמוך כרגע, ולכן אנלימיטד ממשיכה לדשדש.

גורל התחרות

ובחזרה למחלוקת. לכל אחד מהצדדים יש טיעונים ראויים וכבדי-משקל. אם העניין יגיע לבית משפט, יהיה מרתק לראות מה יוחלט.

בחוזה השכירות של בזק לנתב, בסעיף 5.1 כתוב כך: "היה ולא הוחזר הציוד לבזק בשל הפסקת שירות האינטרנט, לרבות בגין חוב או בשל אובדן הציוד - יחויב שוכר הציוד בגין נתב אלחוטי ביתי, חיוב בסך 200 שקל בגין הציוד".

המילה "לרבות" תופסת כאן משמעות מיוחדת, מכיוון שלדעת הספקיות, "לרבות" משמעו כל אפשרות אחרת של אי-החזרת הנתב לבזק. כלומר, לא משנה באמת מה הסיבה שהלקוח לא החזיר את הנתב לחברה - הוא חייב לשלם 200 שקל, ואז הוא שילם את חובו לבזק.

בזק סבורה כי אין פרשנות אחרת מלבד חוזה שכירות, שבסיומה הלקוח חייב להחזיר לה את הנתב. אם הלקוח רוצה לעבור ולהשתמש בנתב בחברה אחרת למרות ששילם לה 200 שקל, היא מבחינתה רשאית לנקוט נגדו אמצעים שונים כדי לקבל את הנתב שלה בחזרה.

מבחינת בזק, מודל ההשכרה לא נועד לכך שיקנו ממנה את הציוד ויעברו למתחרה אחר. ומה אם המחיר מסובסד? הרי עלות נתב היא לא 200 שקל אלא יותר, הרבה יותר.

ספקיות האינטרנט כמובן זועמות על הפרשנות של בזק, ורואים בה ניסיון להצר את צעדיו של הלקוח. נראה כי על-פי רוב, לקוח שבזק פונה אליו ומאיימת שתנקוט נגדו צעדים אם לא ישיב לה את הנתב או ישתמש בו לטובת מעבר לספק אינטרנט מתחרה עשוי לשקול את צעדיו - האם בכלל כדאי לו לשבור את הראש ולעבור, גם במחיר חיסכון של 30 שקל בחודש.

ייתכן כי בזק עושה מבחינתה צעד נכון בכך שהיא מצמצמת את הנטישה, אבל שיטות של הפחדה כאמצעי שיווקי לא בדיוק מצליחות לטווח ארוך. לקוח שבזק תאיים עליו ותנקוט נגדו אמצעים כאלה או אחרים, לא בטוח שירצה להיות לקוח שלה כאשר היא תציע לו להצטרף אליה בעוד חודש. הוא יזכור את האיום.

זה גם לא אומר שבזק לא צודקת בטיעוניה. בסופו של דבר קיים הבדל בין שוק סיטונאי לבין ריסייל, אך ההבדל הזה היטשטש. הרפורמה שהונהגה בישראל הרבה יותר דומה לריסייל של שירותי האינטרנט והטלפוניה של בזק מאשר לשוק סיטונאי אמיתי שבו המפעילים המתחרים יכולים לקנות את הקו מבזק אך עדיין נדרשים להשקעות - משקיעים בטכנאים שמגיעים לבתים, מספקים להם נתבים משל עצמם וכו'.

בישראל פשוט לקחו את השירות מקצה לקצה ואילצו את בזק למכור אותו למתחרים במחיר מפוקח בלי שהספקיות נדרשות למינימום של השקעה. זה כולל אפילו מעורבות של טכנאים של בזק בתקלות ועוד שורה ארוכה של מטלות שהוסרו מהמתחרות והוטלו על בזק. ועכשיו מבחינת בזק נוגעים לה גם בנתבים, שזה שיא השיאים מבחינתה, וביטוי להלאמת התשתית שלה.

אז למה הספקיות לא מספקות נתבים בעצמם ובזה נגמר הסיפור? הן, לשיטתן, מוכנות לספק נתב ללקוח שרוצה, אבל הבעיה היא שהלקוח עשוי למצוא עצמו מנותק מהאינטרנט עד שירכוש את הנתב או עד שיגיע אליו טכנאי. זה מכשול תחרותי בעבורן, וטכנאים גם עולים הרבה מאוד כסף, כך שהסוגייה כלל לא פשוטה. ומה אומרים במשרד התקשורת? שם אין הכרעה עדיין.

מחד גיסא, המשרד מבין שללא אפשרות לפדות את הנתב, הלקוחות לא יעברו; מאידך גיסא, הם גם מבינים שלבזק יש זכויות קנייניות על הנתב, ושיש גבול עד כמה ניתן להתערב לטובת הספקיות.

ניתן להעריך כי לא יהיה מנוס מקביעת מחיר לרכישת הנתב, הואיל והסכמה עם בזק משמעותה הצבת מכשול מעבר גדול מאוד ללקוחות. קשה לראות רגולטור שמשלים עם דבר כזה. אבל אם מחר בזק תקבע שהמחיר הוא 400 שקל לפדות את הנתב, מה יעשו אז? יאפשרו לכל חברה לקבוע את המחיר שלה לנתבים? תחרות לא תצא מזה.

מבזק נמסר בתגובה: "מדובר בנתבים בבעלות בזק אשר ניתנים ללקוחות במסגרת חיבורם לשירות האינטרנט המהיר של החברה ולתקופת היותם לקוחות האינטרנט של החברה. במקרה שהלקוח בוחר להתנתק משירותי האינטרנט, עליו להחזיר את הנתב לבזק, כפי שמצוין בהסכם בינו לבין בזק. הנתב הוא רכושה של בזק לכל דבר ועניין".

עוד כתבות

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

המניה המפתיעה שבנק אוף אמריקה הכתיר כ"הבטחת השנה"

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה