גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הפרקליטות מתעמרת בדוגמנית עמית מכטינגר?

מכטינגר הורשעה בנהיגה בשכרות, ורישיונה נפסל ל-3 שנים - אך לפרקליטות זה לא הספיק ■ מומחה לתעבורה: "מכטינגר הופלתה לרעה בגלל ההד התקשורתי שאפף את הפרשות שבהן היא הייתה מעורבת"

עמית מכטינגר / צילום: שלומי יוסף
עמית מכטינגר / צילום: שלומי יוסף

זה לא ש"גלובס" מתגייס, חלילה, לגונן על נהגים שיכורים. לא בכך העניין. אלא שאם היה צורך בהוכחה לכך שהפרקליטות נועצת שיניים חדות מידי בידוענים, משיקולים פסולים, רק משום שהם כאלה - ניתן למוצאה במקרה של הדוגמנית בדימוס, עמית מכטינגר, שרישיונה נפסל ל-3 שנים (וכן נגזר עליה מאסר על-תנאי לשנה), לאחר שהורשעה בעבירות של נהיגה בשכרות. לפרקליטות זה לא הספיק, והיא ערערה בדרישה לכלוא את מכטינגר מאחורי סורג ובריח. מבדיקה מעמיקה שערך "גלובס" עולה כי בהרשעות של אנשים מן היישוב, בנסיבות דומות לזו של הדוגמנית, הפרקליטות משום מה לא נזדעקה.

עמית מכטינגר לא תשכח כל-כך מהר את בוקר שבת, 28 בדצמבר 2013. לצידי הכביש הסואן בדרך השלום בתל-אביב, ניצבו מספר ניידות משטרה מהבהבות באורות כחולים. השוטרים בכביש אותתו לנהגים 'מועדים' שיעצרו בצד הדרך לבדיקת אלכוהול שגרתית. בדיקה, שעלולה להיגרר לכתבי אישום, לפסילת רישיון ואף למאסר.

אחד השוטרים עצר לבדיקה את הרכב של הדוגמנית. בבדיקת הנשיפה שערך לה, מכטינגר נתפסה נוהגת בשכרות. בדמה נמצאו 470 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של אוויר נשוף. (לכמויות האסורות לפי החוק והפסיקה).

בירור במסוף המשטרתי העלה כי מדובר בדוגמנית מפורסמת, שצברה כבר בעבר שתי עבירות של נהיגה בשכרות.

העבירה הראשונה התרחשה בחודש יוני 2012. אלא שאז כאשר רכבה של מכטינגר נעצר, היא סירבה לבצע בדיקת אלכוהול. משכך, הואשמה באותו מקרה, במסגרת הסדר טיעון שאליו הגיעו הצדדים, בעבירת "נהיגה תחת השפעת אלכוהול". במקרה זה, הושתו על הדוגמנית 4 חודשי מאסר על-תנאי למשך 3 שנים; פסילת רישיון נהיגה על-תנאי למשך שנתיים; וקנס בסך 1,500 שקל.

העבירה השנייה, בוצעה בחודש יולי 2013, כאשר מכטינגר נתפסה נוהגת בשכרות כשבדמה 535 מיקרוגרם אלכוהול. בשל העובדה כי באירוע זה טרם הוכרע דינה, והוא אירע בסמוך לעבירת השכרות השלישית מחודש דצמבר 2013, ביקשה מכטינגר שהדיון בשני התיקים יאוחד, וכך יתקבל גזר דין אחד.

בית המשפט לתעבורה בתל-אביב נעתר לבקשה, ודן בשני התיקים מחודש יולי ומחודש דצמבר 2013, במאוחד. גזר הדין בתיק המאוחד ניתן בחודש דצמבר 2014. במסגרתו הושתו על מכטינגר, שנת מאסר על-תנאי למשך 3 שנים; 3 שנות פסילת רישיון בפועל; 6 חודשי פסילה על-תנאי למשך 3 שנים; צו מבחן למשך שנה, וקנס בסך 4,000 שקל.

אך לפרקליטות עונש זה נראה קל מדי, ולכן בחודש שעבר, בפברואר השנה, היא הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, וביקשה להשית על מכטינגר עונש מאסר בפועל.

הגשת הערעור הביאה את "גלובס" לבדוק בדיקה מעמיקה אם גם בעבר נהגה כך הפרקליטות. "גלובס" מצא נתונים אשר מעידים על הרשעות קלות יותר בנסיבות הדומות למקרה מכטינגר, שלא הוגש בעטיין ערעור.

כך למשל, בפסק דין מדינת ישראל נגד כהן, שניתן ב-2013. במקרה זה נתפס נהג נוהג בשכרות בפעם השלישית, שאף גרם לתאונת דרכים. עונשו היה מאסר על-תנאי של שנה למשך 3 שנים; פסילת רישיון נהיגה למשך שנתיים; 6 חודשי פסילה על-תנאי למשך 3 שנים, וקנס 3,000 שקל.

מעניין, שבמקרה חמור זה הפרקליטות לא הגישה שום ערעור. זאת, על אף שפסילת הרישיון הייתה למשך תקופה של שנתיים בלבד (לעומת 3 שנים במקרה של מכטינגר ס' כ'), והקנס עמד על 3,000 שקל (1,000 שקל פחות ממכטינגר ס' כ'). נתון תמוה נוסף, את ההחלטה נתנה אותה שופטת בדיוק, נועה פראג-לבוא, שגזרה את דינה של מכטינגר בתיק המאוחד.

היות שבמקרה זה ובשורה של החלטות דומות, לא הוגש ערעור על-ידי הפרקליטות, עולה כאן השאלה - האם הפרקליטות רודפת אחר מכטינגר בשל היותה אישיות מפורסמת ודמות תקשורתית?

מדבריהם של משפטנים רבים בתחום התעבורה, עולה כי קרוב לוודאי שהתשובה, במקרה של מכטינגר, היא חיובית. עורכי דין אמרו ל"גלובס" כי במסגרת הייצוג של נאשמים "אנונימיים" בעבירות השכרות, הם טיפלו במקרים חמורים יותר משל מכטינגר, אך העונשים שנגזרו עליהם היו מקילים יותר ולרוב נסגרו בעסקאות טיעון.

בתיק הנוכחי מדובר בדרישה לעונש מידתי לכאורה, כחלק ממאבק המדינה והפרקליטות בעבירות השכרות ובקטל בדרכים. אלא שמשפטנים בתחום התעבורה מעידים על קיומם של עונשים מקילים יותר, וסגירת הסדרי טיעון בנסיבות דומות, במקרים שבהם מדובר על 'נהגים אנונימיים'.

לדברי עו"ד אילון אורון, מומחה לתעבורה ותובע משטרתי בעברו, "מכטינגר הופלתה לרעה בגלל ההד התקשורתי שאפף את הפרשות שבהן היא הייתה מעורבת. סביר להניח שבגלל שהיא 'עמית מכטינגר', ידוענית ומוכרת, הפרקליטות הזדרזה להגיש ערעור. בעוד שבפועל, ברוב המקרים, המדינה לא מגישה ערעור במצבים כאלה, אלא תבקש לתקן ולשנות עונש רק אם הוא בלתי סביר בעליל. ובמקרה של מכטינגר לא מתקיים חוסר סבירות כזה".

עו"ד אורון מציין כי הוא ייצג "בעשרות תיקים של עבירות שכרות בפעם השנייה והשלישית, שבתי המשפט הקלו וסגרו עסקאות טיעון בלי לערער על העונש. ערעור של המדינה על כל פסק דין של בית משפט לתעבורה הוא חרפה וזילות התחום. המדינה לא אמורה לערער על כל תיק. מפליא שדווקא בתיק מכטינגר המדינה עושה כן".

עו"ד רות גדרון, מומחית לעבירות תעבורה, מאששת את הדברים. "היה לי תיק שעסק בידוען, אך לא חשפתי שמדובר בידוען משום שלא רציתי שהתיק יהפוך לתקשורתי. היה לי חשוב לבדוק שמי שאני יושבת מולו לא יידע מי הלקוח שלי. הסיפור נגמר בהסדר טיעון, אך לאורך כל הדרך התעקשתי לא לחשוף את שמו, בגלל החשש שמא שמו יגזור את דינו לפני שבית המשפט יעשה כן".

גדרון משווה את המקרה של מכטינגר, למקרים של אנשים אנונימיים שהואשמו בנסיבות דומות, אך קיבלו עונשים נמוכים ונטולי הרתעה מספקת. "היה מקרה דומה, שבו ייצגתי נאשמת אצל השופטת פראג (נועה פראג-לבוא, שופטת התעבורה שגזרה את דינה של מכטינגר בדצמבר 2014, ס' כ') בתיק שכרות שלישי של קרוב ל-1,000 מיקרוגרם (!) אלכוהול בדם. בניגוד למקרה של עמית מכטינגר, הנהגת נענשה בפסילת רישיון בלבד ללא כל היבט שיקומי. הבחורה פשוט הלכה לדרכה, ולא הוגש ערעור ולא כלום.

"ואני מדגישה, כמויות האלכוהול של מכטינגר בשני התיקים שלה, לא הגיעו לכמות המפלצתית הזו. אני מאמינה שהתביעה חוששת מפני ההיבט הציבורי, שעצם כך שהיא לא תערער על עונשים של מפורסמים, עלול לעודד נהיגה בשכרות. אף שלמעשה בפועל, אותם ידוענים משלמים מחיר כבד יותר. אני ייצגתי מעל 2,000 תיקי שכרות, ומעולם לא הוגש ערעור על פסק דין. הפרקליטות נלחצה לקיר בגלל הפרסום התקשורתי".

מומחה נוסף לתחום התעבורה, עו"ד עמיחי גולדבאום, מבהיר כיצד הפרקליטות מתנהלת במקרים של עבירות שכרות חוזרות, ומהי הפרקטיקה הנהוגה במקרים אלה.

"החוק קובע ענישה של מינימום שנתיים פסילת רישיון למי שמורשע בעבירת שכרות ראשונה, וכאשר מתווספת עבירת שכרות נוספת, החוק מחייב ענישה של מינימום 4 שנות פסילת רישיון. אך במקרה של מכטינגר, באישום הראשון שלה (מחודש יוני 2012 ס' כ') התביעה הגיעה להסדר טיעון, כשם שנהוג לעשות במקרים כאלה, ועבירת הנהיגה בשכרות הומרה ל'נהיגה תחת השפעת אלכוהול'. משכך, במקרה זה, אין חובה להשית עליה את עונש פסילת הרישיון למשך 4 שנים, מכוח ההסדר בתיק, והדבר נתון לשיקולו של בית המשפט".

עו"ד אברהם ג'אן, שייצג הרבה נאשמים בעבירות שכרות חוזרות, מסכים עם גולדבאום, וסובר כי נסיבות העבירה הן שמשפיעות על כל מקרה לגופו, וקשה להגדיר רף ענישה גורף. "כל מקרה הוא אינדיבידואלי. הכול תלוי בראיות שמובאות בפני בית המשפט, בנסיבות העבירה ובגורמים נוספים שמשפיעים על העונש. כל אלה הם שיקולים במלאכת קביעת עונש. ייצגתי נאשמים רבים בעבירות תעבורה ושכרות, שחלקם אף גרמו לתאונות דרכים; ובית המשפט לא מיהר לפסול להם את הרישיון, ובמקרים מסוימים אף הגענו להסדרי טיעון".

תיק מכטינגר

מדיניות מוכרת - להפוך תיקים מתוקשרים ל"תיקי דגל"

לדברי עו"ד-ד"ר חיים זיכרמן, מרצה בפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו, "בפועל, יש השפעה פסולה של ידוענים על רשויות החקירה ובית המשפט שמתבטאת בגזר הדין. להליכים פליליים שבהם מעורבים אישים מפורסמים יש אופי מיוחד. ההד הציבורי הכרוך בפרשיות אלה, מעמיד במוקד העבירה לא את החשד, אלא את החשוד. אישומים פליליים שבהם מעורבים מפורסמים, עולים לסדר היום הציבורי ומכתיבים התעניינות ציבורית רבת-היקף, לאורך ההליך המשפטי כולו.

"הנאשם המפורסם נחשף ל'סיכון כפול', תוך ניהול שני הליכים מקבילים: בפעם הראשונה בפני המדינה כולה - באמצעות התקשורת - במשפט ציבורי; ובפעם השנייה הוא עומד לדין בפני בית המשפט, בדיון הפלילי".

זיכרמן גורס כי ההתייחסות לידוען תלויה בסוג הפרסום של אותו אדם והמעשה שנעשה. הוא מבדיל בין אנשי ציבור שמייצגים את הציבור לבין ידוענים, שמפורסמים בתקשורת כמו שחקנים, דוגמנים, זמרים וכדומה.

"צריך לבדוק עד כמה קרוב המעשה הרלבנטי לתפקיד שלך, וככל שהוא רחוק יותר, הפרסום לא אמור להשפיע. נניח שמדובר באיש ציבור שמועל בכספי ציבור, והעבירה נובעת מתפקידו, אזי יש קשר בין המעשה שלו לעבירה, ושיקולי הענישה נדרשים להיות בחומרה. אך אם מדובר בעבירה שלא קשורה למעמד של הידוען, כמו במקרה של מכטינגר, אז שיקולי הענישה נדרשים להיות לקולה ולא לחומרה". לדעת זיכרמן, קשה להתעלם מכך שמראשית ההליך המשפטי הוא הושפע מהחשיפה התקשורתית שנלוותה אליו.

"יש מדיניות שהיא די מוכרת, למרות שהיא לא נבדקה אמפירית, של להפוך תיקים מתוקשרים ל'תיקי דגל'. אני חושב שבמקרה של מכטינגר, הפרקליטות עושה טעות שהיא מגישה ערעור, משום שעליה להתחשב בפרמטרים של המעשה והפרסום. בהנחה שאין קשר בין המעשה לפרסום, וכאשר מכטינגר לא אמורה להיות סמל של דוגמה ומופת, כי היא דוגמנית ולא אשת ציבור או פוליטיקאית, אז לא נכון במקרה כזה להעמיס את ממד ההרתעה על תיק כזה. הפרקליטות, מנקודת מבטה, רוצה להשיג הרתעה בכל מחיר, גם על גבה של מכטינגר. קל לה יותר לקדם זאת בתיקים עם תהודה תקשורתית וזה לגמרי שגוי".

זיכרמן מביא לדוגמה את התאונה של עו"ד אביגדור (דורי) קלגסבלד, שהורשע בשנת 2006 בגרימת מוות ברשלנות של יבגניה וקסלר ובנה ארתור, ונידון לשנה ו-3 חודשי מאסר. המקרה של קלגסבלד עורר בזמנו דיון חברתי ומשפטי נוקב, והסיפור הטרגי העלה את קלגסבלד על המוקד, כשהתהודה התקשורתית סביבו לא פסקה. קלגסבלד סבר כי מדובר בלינץ' תקשורתי בשל מעמדו בציבור.

"קלגסבלד נכנס למאסר בנורמה שחורגת מהנורמה המקובלת. וזה בגלל שהוא היה מפורסם. זה לא צריך להיות מקובל שכאשר מדובר במפורסמים יש אחריות ציבורית. צריך להעניש אדם בהתאם לנסיבות המקרה שלו, ולא בגלל שמו. מכטינגר היא דוגמה מצוינת לכך".

"המדינה נתגלתה במערומיה"

עו"ד עמי טלמור, מומחה לתעבורה, שבמקרים רבים מייצג ידוענים בעבירות תעבורה, טוען כי הפרקליטות אכן נוהגת להחמיר בעונשים במקרים של ידוענים. "אצל אנשים ידוענים מדובר בעיקר בעניין ההרתעתי. למען יראו וייראו. בתיקים שבהם טיפלתי של אנשים אנונימיים, בעבירות שכרות שלישית, לרוב הם לא נשלחו לכלא ולא קיבלו עבודות שירות, והמדינה לא ערערה ב-99% מהתיקים למחוזי. אני לא חושב שהמחוזי היה מתערב. ואני מדבר גם על תיקים הרבה יותר חמורים משל מכטינגר.

"אפילו במקרי עבירות שכרות ראשונה עם ערכי אלכוהול גבוהים מאוד בדם, שבהם היה מאסר על-תנאי להפעלה בעבירה הבאה, בעבירות הבאות בית המשפט לא הפעיל את המאסר. מגמת בית המשפט היא כן לתת לנאשם צ'אנס נוסף. אם התיק הוא טוב, המדינה לא תמהר לעשות עסקאות טיעון עם מפורסמים, כדי שלא יגידו שבגלל שהם מפורסמים הם קיבלו 'הנחת סלב' והגיעו איתם להסדרי טיעון".

טלמור מביא לדוגמה את המקרה של הדוגמנית אילנית לוי, שבשנת 2010 הורשעה בבית משפט לתעבורה בפתח-תקווה בעבירת מהירות.

"אילנית לוי עברה עבירת מהירות, וההוכחה של התביעה הייתה צילום ממצלמת מהירות. במקרה שלה, לוי הגישה תצהיר שלא היא נהגה אלא קרובת משפחתה. הגשת תצהיר במקרים של עבירות תעבורה היא פרקטיקה נהוגה בבתי משפט לתעבורה, ובדרך-כלל התצהירים מתקבלים ב-100% מהתיקים, משום שמדובר בהצהרה משפטית לכל דבר.

"אך כאשר לוי הגישה את התצהיר, בית המשפט לא האמין לה. ובכל זאת הערעור שהגישה למחוזי התקבל מיד. השופט אז אמר: יש מישהו אחר שמודה בעבירה, ואין צורך לחפש תימוכין מיוחדים כדי לקבל את הערעור. אני לא מבין למה המדינה מתעקשת שלוי היא אשמה. המדינה נתגלתה במערומיה ולוי יצאה זכאית".

סנגורה של מכטינגר, עו"ד מוחמד דרוויש, התייחס לנסיבות ההרשעה של מכטינגר ולהמתנה לתוצאות הליכי הערעור שמתקיימים בימים אלה. "הפרקליטות הגישה ערעור על קולת העונש, בטענה שהוא קל יחסית. אני מאמין שבית המשפט לא טעה בהחלטתו, אך יכול להיות שהעובדה שהיא ידוענית השפיעה במידת מה על ההליך. בגלל שיש למכטינגר שני תיקים, מסתכלים עליהם בחומרה, ולא רוצים שזה ייראה כאילו היא חומקת מזה.

"בנוסף, יש תסקיר שירות מבחן. היא התחילה טיפול בהתאם להמלצת שירות המבחן. הטיפול מוצלח, ואני לא רואה כל סיבה מוצדקת שלפיה יש לסטות מההליך הטיפולי. מדובר באם חד-הורית לשני ילדים, שמאוד רוצה להשתקם. הגישה השיקומית היא אחד מרכיבי הענישה בגזר הדין, אחד היסודות למתן ההחלטה, שאכן יש סיכוי שהנאשם ישתקם. בית המשפט ישתכנע בהתאם לנסיבות, לתסקירים ולחוות-דעת, ואכן רואים שיש הצלחה בתהליך השיקומי".

מנגד, יש מי שסוברים שלא מדובר במקרה בענישה מחמירה בתיק מכטינגר. לדברי המומחה לתחום התעבורה, עו"ד-ד"ר ינון היימן, מרצה בכיר באוניברסיטת תל-אביב שגם עוסק בתחום, מדובר במגמת החמרה כוללת של המדינה בשנים האחרונות, להשית עונשים כבדים, כולל עונשי מאסר על נהגים העוברים עבירות תעבורה בשכרות.

כסנגור שמייצג נאשמים, מבקר היימן את שיטת ההחמרה הנהוגה בשנים האחרונות, בעבירות שכרות. "מדובר במגמה שלשיטתי אינה חיובית, במיוחד נוכח העובדה שרף השכרות בישראל אינו גבוה. מדובר בכמות לא גדולה במיוחד של 290 מיקרוגרם אלכוהול. בירה וחצי או פחות יכולות להביא חלק מהאנשים לרף השכרות בישראל".

לדברי היימן, "מדובר בעונשים כבדים ומשמעותיים של שלילה, הנעים בין מספר חודשים למספר שנים, בהתאם לכמות המצוינת בינשוף, ובהתאם למספר הפעמים שבהן נתפס אדם נוהג בשכרות. העונשים המושתים הם בעייתיים במיוחד, משום שקיימת מחלוקת ביחס לאמינות האבסולוטית של מכשיר הינשוף, ויש טענה שמדובר במכשיר שאינו אמין בהתאם לרף הנדרש במשפט הפלילי".

מנגד, עו"ד גל מוטאי, ששימש בעבר כתובע משטרתי, טוען כי מגמת ההחמרה מוצדקת וראויה גם ביחס להשתת עונשים חמורים על ידוענים.

"החל מינואר 2012 יש דרישה במשטרה להחמרת הענישה בעבירות של נהיגה בשכרות, כי הן גורמות לתאונות דרכים קטלניות. וכאשר ערכי האלכוהול בדם גבוהים מאוד, הרבה פעמים המשטרה מבקשת מאסר בפעם הראשונה".

לגבי מכטינגר, "מדובר במקרה שלישי של אדם שעובר עבירה, בפרקי זמן קצרים. במדיניות הענישה הנהוגה, הטלת עבודות שירות על 'פעם שלישית', נחשבת לעונש מידתי. התחושה שלי היא, שבית המשפט כן ייעתר לבקשה להשית עונש מאסר, ובצדק, כי מדובר בעבירה שמסכנת חיים ולא רק בהרתעת עבריין אלא את כל החברה, זה סביר ונהוג. לפעמים, הנסיבות האישיות של האדם מהוות עילה להקלה, ובמקרה שבו ישנו רכיב של שיקום, בית המשפט הדן בערעור יכול לשקול גם רכיבים כאלה".

אייקון דוגמנות

מכטינגר (40) גדלה במושב תלמי-אלעזר הסמוך לחדרה, ובמהלך השנים הללו הפכה לאחת מהדוגמניות הבולטות בישראל. את פריצת הדרך היא עשתה בתחרות "נערת השנה" של "מעריב לנוער" שבה זכתה בתואר הראשון. ברגע אחד הפכה מכטינגר ממושבניקית אנונימית, לדוגמנית מצליחה. אבל לא רק בארץ הנחיל לה יופייה של מכטינגר הצלחה. היא הייתה אחת הדוגמניות הישראליות הראשונות שגם השתלבו בתעשיית האופנה הבינלאומית. מכטינגר חיה שנים רבות בחו"ל, שמונה מתוכן בברצלונה, ולאורך השנים הופיעה במגזיני האופנה החשובים בעולם. בית היתר היא השתתפה בתצוגות אופנה של מעצבים בינלאומיים נחשבים, בהם ג'ורג'יו ארמאני, קוקו שאנל ורבים נוספים.

לפני כ-3 שנים, ב-2011, אחרי קריירה סוערת, כשהיא כבר גרושה ואם לשני בנים, החליטה מכטינגר לחזור לארץ, והיא החלה ללמוד משחק בתל-אביב. בינתיים, ניסיונותיה להפוך מדוגמנית מבוקשת לשחקנית מצליחה, לא עלו יפה, ובשנים אחרונות שמה עלה לכותרות בהקשרים פחות חיוביים.

מכטינגר: "אני משתדלת לדבוק בהליך השיקומי"

"אני מתמידה עם ההליך הטיפולי ומבינה את העניין וחומרת המעשה. הדבר ברור לי מאוד. אני מאוד משתדלת לדבוק בהליך השיקומי במטרה להשתקם ולא לחזור על מעשיי". דברים אלה מלמלה הדוגמנית עמית מכטינגר בשבוע שעבר, בסיום הדיון בערעור בעניינה. בחליפה שחורה וחפוית פנים, ניצבה מכטינגר בבית המשפט המחוזי בתל-אביב לפני השופט רענן בן-יוסף והביעה חרטה על מעשיה.

ההחלטה לגבי בקשת הערעור בעניינה, נדחתה לחודש יולי השנה. זאת, במטרה לאפשר למכטינגר להמשיך בהליך השיקומי שבו היא נמצאת כבר מספר חודשים. בהחלטה שתינתן בקיץ, השופט בן-יוסף יקבע אם יוטל, או לא, על מכטינגר עונש מאסר בשל עבירות השכרות שעברה.

נזכיר כי בעבירת השכרות השלישית של מכטינגר, נמצאו בדמה 470 מיקרוגרם אלכוהול. בעבירת השכרות השנייה, נמצאו 535 מיקרוגרם אלכוהול. יצוין כי פקודת התעבורה מבדילה בין נהגים חדשים ונהגים מתחת לגיל 24 שנים, לבין נהגים אחרים, ביחס לכמויות האלכוהול האסורות בנהיגה.

בתקנות התעבורה נקבע בעבר 'רף עליון' ביחס לנהגים מעל גיל 24, של כמות אלכוהול ה'מותרת' בדם - שהיא 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. בשנת 2010 רף זה כמעט הועלה על-ידי בית המשפט השלום בהרכב של 3 שופטים, שקבע ב"פסק דין עוזרי" כי הרף יועלה ל-400 מיקרוגרם, וכן נקבע כי יש להפחית 20% מכל תוצאה שמתקבלת בינשוף (בשל טענות לכשלים ולאי-דיוקים במכשירי הינשוף).

אך על "תיק עוזרי" הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי, ובו נקבע כי רף האלכוהול 'המותר' בדם הוא 290 מיקרוגרם, והוא המחייב כיום. אולם ביחס לנהגים מתחת לגיל 24 ונהגים חדשים, יש התייחסות לחומרה, ובפקודת התעבורה נקבע רף של עד 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.

נזכיר כי במקרה של מכטינגר, בעבירה הראשונה שעברה בחודש יוני 2012, לא נמצא אלכוהול בדם, משום שסירבה לבצע בדיקת שכרות. בהתאם לפקודת התעבורה, גם אם נהג מסרב לבדיקות שכרות, והוסברה לו משמעות הסירוב לעריכת הבדיקה, הוא עשוי להיחשב כמי שעבר עבירת נהיגה בשכרות. ואכן, במסגרת הסדר הטיעון שנחתם איתה בנוגע לעבירה הראשונה, מכטינגר הואשמה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, בשל סירובה לבצע הבדיקה.

תגובת הפרקליטות: "אין כאן מקרה מיוחד, להיפך"

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "לטעמנו, יש להשית על עמית מכטינגר מאסר מאחורי סורג ובריח, שירוצה בעבודות שירות ולא מאסר על-תנאי בלבד, בפרט שמדובר על עבירת שכרות שלישית. גם ביחס לפסילה אנחנו סוברים כי היה מקום להטיל על מכטינגר עונש פסילה ארוך ממה שהוטל.

"יש מקום להתערב בעונשו המקל של בית משפט קמא, שכן אין מקום לסטייה כה קיצונית ממתחם עונשה של מכטינגר, כאשר ברור לכול שהיא עברה שתי עבירות חמורות ביותר תוך זמן קצר; ואת שתיהן עברה לאחר שכבר נתפסה שיכורה בתיק אחר, ובצירוף ל-18 הרשעות תעבורה אחרות מסוגים שונים, שצברה מאז שנת 1993.

"אין כאן מקרה מיוחד, אלא להיפך; ועל כן גם אין מקום לסטייה כה קיצונית ולהקלה כה משמעותית בענישה".

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

העליות בוול סטריט מתחזקות: גוגל קופצת ביותר מ-9%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● עליות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"