גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר BDO: לפחות 50% מהפעילות שלנו תהיה של ייעוץ עסקי

הירידה בנפח הפעילות של הבורסה הביאה לירידה בהיקף הצרכים החשבונאיים של חברות ■ התוצאה: הרחבת תחומי הפעילות של משרדי רוה"ח הגדולים, שהיום מציעים ללקוחותיהם שירותים מגוונים של ייעוץ עסקי וליווי עסקאות

דני מרגלית / צלם איל יצהר
דני מרגלית / צלם איל יצהר

אחת מההשלכות של הירידה בנפח הפעילות בבורסה לניירות ערך בתל-אביב בשנים האחרונות היא הירידה בהיקף הצרכים החשבונאיים של חברות בישראל. חברות ציבוריות, להבדיל מפרטיות, נדרשות להגיש דוחות רבעוניים מפורטים לפי כללי רשות ניירות ערך - דבר שסיפק לא מעט פרנסה למשרדי רואי החשבון בשנים האחרונות.

ככל שפוחתים הצרכים החשבונאיים של חברות בישראל, מתרחש תהליך מקביל של הרחבת תחומי הפעילות בקרב משרדי רואי החשבון הגדולים, שהיום מציעים שירותים שונים ומגוונים של ייעוץ עסקי, ליווי עסקאות ואפילו מיתוג ושירותי תוכנה ללקוחותיהם.

"המטרה שלנו היא להגיע למצב ש-50% מהפעילות שלנו היא בתחום הייעוץ, כלומר לא בתחום ראיית החשבון הסטנדרטית", אומר ל"גלובס" רו"ח דני מרגלית, יו"ר BDO ישראל, פירמת רואי החשבון החמישית בגודלה בישראל.

רבות דובר בשנים האחרונות על הירידה בנפחי המסחר בבורסה לניירות ערך ערך בתל-אביב, על ההשלכות הרוחב של התופעה ועל הצורך לעודד הנפקות של חברות בישראל. אחת מהתעשיות שספגו מכה כתוצאה ממיעוט ההנפקות ומהפיכתן של חברות ציבוריות רבות לפרטיות היא תעשיית ראיית החשבון.

"בשנים האחרונות ראינו חברות נהנות מאלטרנטיבות לגיוס הון בבורסה, דוגמת גיוסים ממשקיעים פרטיים", אומר מרגלית. "מבחינת החברה המגייסת, כסף פרטי הוא אלטרנטיבה מצוינת - אין שום שאלה בכך. אבל מבחינת הצרכים החשבונאיים, חלק מהצרכים מתייתר: התשקיפים עצמם, הדוחות הרבעוניים, דיווחים שונים לפי דרישת רשות ניירות ערך - את כל זה חברה פרטית אינה צריכה לעשות. גם הדוחות השנתיים של חברה פרטית לעומת ציבורית הם שונים מאוד מבחינת רמת הפירוט".

יוזמה להנפקת חברות ממשלתיות

- האם גל ההנפקות בחו"ל של חברות ישראליות לא מפצה על כך?

מרגלית: "ההנפקות בחו"ל הן בשורה טובה בהחלט, בשני כיוונים. אחד - הישראלים המנפיקים בחו"ל. ראינו כמות מכובדת של הנפקות של חברות ישראליות בארה"ב ובאנגליה. מהכיוון השני ישנו מהלך של כמה חברות אמריקאיות שמגיעות לגייס הון בבורסה הישראלית, ובזה הייתה לנו מעורבות ניכרת. עד עכשיו היו אלה בעיקר חברות נדל"ן אמריקאיות, שהיזמים בהן הם בעלי קשר כלשהו לישראל - ישראלים לשעבר או יהודים. ניסינו לאחרונה להביא גם מספר חברות נדל"ן שפועלות באנגליה, ובינתיים זה עוד לא יצא לפועל, אבל זה בהחלט על האג'נדה שלנו.

"ההנפקות הללו הן עסקה טובה לכולם. אותן חברות מוצאות מקור מימון נוח וזמין לצרכים שלהן. צריך להבין שבארה"ב אין אפשרות להנפקת אג"ח בסכומים נמוכים יחסית של עשרות מיליוני דולרים, כפי שניתן כאן. מבחינת המשקיעים המוסדיים הישראלים יש אפשרות להשקעה שכוללת סיכון סביר, ריבית טובה יחסית וגם גיוון מבחינת תיק ההשקעות".

מהלך נוסף שמרגלית מציין כבעל אפקט חיובי על תעשיית רואי החשבון הוא היוזמה להנפקת חברות ממשלתיות בשנתיים הקרובות. בימים אלה ממש משלימה רכבת ישראל גיוס אג"ח בשתי סדרות בסכום של כמעט מיליארד שקל ובריבית נוחה מבחינתה. זאת, כחלק מהתוכנית שמובילה רשות החברות הממשלתיות בחודשים האחרונים, להנפקה של מניות ואג"ח של חברות ממשלתיות.

בנוסף למומנטום החיובי הצפוי מבחינת נפח הפעילות בבורסה בתל-אביב, מרגלית סבור כי יהיו למהלך גם השלכות חיוביות גם על אופן הניהול של החברות הממשלתיות בשל הפיכתן לציבוריות.

"חברה שהיא ותיקה ומתנהלת כחברה פרטית, אין ספק כי המחויבות שלה למסגרת תשקיפית ולמסגרת ציבורית והחשיפה לרגולציה של רשות ניירות ערך 'מיישרת את החברה' ומכניסה אותה למסגרת כלשהי. הוועדות השונות שנדרשו חברות ציבוריות להקים, הדיווחים הרבעוניים תחת כללי רשות רות ערך, מינוי דירקטורים חיצוניים - כל זה מכניס סדר לחברות", אומר מרגלית.

על רקע הירידה בצורך בשירותי ראיית חשבון, גוברת המגמה של הפיכת פירמות ראיית החשבון הגדולות לחברות שנותנות גם סל של שירותי מעטפת. ככל שעובר הזמן, נפח המעטפת גדל, עד כדי כך שב-BDO מסמנים את המטרה של הפיכת שירותי המעטפת ל-50% מהיקף הפעילות של הפירמה.

"שוק ראיית החשבון עובר בשנתיים-שלוש האחרונות שינוי משמעותי מבחינת סל המוצרים שמציעים משרדי רואי החשבון הגדולים", אומר מרגלית. "BDO עשתה שינוי תפיסתי שהוא פורץ דרך לדעתי - אנחנו מכוונים לכך שבשנים הקרובות לפחות 50% מהפעילות שלנו תהיה פעילות של ייעוץ עסקי, שאיננו ראיית חשבון סטנדרטית".

בין הפעילויות הללו ניתן למנות תחומים שנראים טבעיים למדי, כמו תחום ליווי עסקאות, לצד תחומים רחוקים יותר מליבת העסקים של הפירמה, כמו שירותי מחשוב ואפילו מיתוג ופרסום.

"בתחום ליווי העסקאות יש לנו לקוחות שונים שניתן ליצור ביניהם חיבורים לעסקאות השקעה או רכישה של חברות. יש לנו נציגות בסין ובהודו שעזרו בהבאת הון זר להשקעות בישראל בשנים האחרונות", אומר מרגלית.

בתחום המחשוב, BDO רכשה לאחרונה מחברת התוכנה מלמ את חלק מפעילותה בתחום תוכנות הניהול העסקי שלה - מערכת של חברת SAP העולמית המוטמעת בעסקים שונים ומאפשרת להם לנהל בצורה ממוחשבת מלאי, לקוחות, רכש ועוד. בנוסף נרכשה חברת BICS, הנותנת שירותי ייעוץ בתחום תוכנות הניהול.

בתחום הייצור, מרגלית מספר כי BDO רכשה לאחרונה גם חברה בשם קו פרויקט, ובה 30 מהנדסי תעשיה וניהול שמלווים פעילות ייצור במפעלים ומייעצים כיצד לייעל אותה. בתחום המיתוג והפרסום, BDO נכנסה לשותפות במשרד פרסום ומיתוג קטן שנקרא "Less is More".

השינוי בתמהיל השירותים מביא גם לשינוי בתמהיל הלקוחות. לאחרונה זכתה BDO במכרז של משרד הכלכלה למתן שירותי ייעוץ לעסקים קטנים במסגרת תוכנית לטיפוח יזמות.

"אנחנו נעזרים בכ-200 יועצים חיצוניים לייעץ למגוון רחב של עסקים קטנים. זה משהו שאנחנו מאמינים בו מאוד, ליווי של עסקים בתחילת דרכם מהווה תרומה חשובה למשק, ואנחנו מאוד שמחים על תחום הפעילות הזה. זה שונה מאוד מחלק אחר מהלקוחות שלנו - אנחנו משרתים גם חברות במדד תל-אביב 100, אבל אנחנו שמחים לשרת גם עסקים קטנים - אם זה סטארט-אפ, עסק בתחום הצילום או תחום אחר", אומר מרגלית.

מרגלית עצמו מעלה את התהייה מה לפירמת ראיית חשבון גדולה ולפעילות מתחום התוכנה או המיתוג. "מצד אחד אתה בא ואומר: מה יש לפירמת רואי חשבון ולזה? מצד שני, יש הרבה מאוד מקרים שבהם אנחנו יכולים לבוא לחברה ולתת לה מענה במכלול של נושאים ואת המעטפת המלאה של הצרכים של הלקוח. הדרישה לשירותים הנלווים עולה לא פעם גם מצד הלקוחות".

האם כל השינוי הזה היה מתרחש אם לא הירידה בנפח הפעילות של הבורסה? את התשובה לכך נדע (אולי) בעוד כמה שנים - אם וכאשר היקפי המסחר באחד העם יחזרו לממדים של שנת 2010, ערב הירידה הגדולה בהיקפי המסחר. אז נוכל לראות האם פירמות רואי החשבון חוזרות להתרכז במה שהן עושות באופן מסורתי - חשבונאות - או ממשיכות להרחיב את סל השירותים ולהפוך לדבר שונה לחלוטין ממה מזוהה עם פירמת ראיית חשבון.

עוד כתבות

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ״י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: 'פרודוקטיביות איטית' בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים