גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחקיר "גלובס": ניגוד העניינים של בנצי ליברמן ואחיו

יהודה ליברמן, אחיו של בנצי, מונה ליו"ר הקרן לגאולת קרקע שקיבלה קרקעות בשווי מיליארדי שקלים באמצעות הממונה על הרכוש הממשלתי ביו"ש, הכפוף למנכ"ל רמ"י ■ פרקליטו של בנצי ליברמן: "הוא לא טיפל בעניין הקרן"

בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר
בנצי ליברמן / צילום: איל יצהר

חקירת המשטרה נגד בנצי ליברמן, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הסתיימה בהמלצה להעמידו לדין באשמת הפרת אמונים, משום שפעל, על-פי החשד, בניגוד להסדר ניגוד העניינים שעליו חתם כשנכנס לתפקיד בספטמבר 2011 (ליברמן הוא בעל מניות במספר חברות בע"מ).

עד כה נודע כי המשטרה חקרה את שאלות מעורבותו של ליברמן בפרויקט של קרדן נדל"ן בלוד, למרות שלפני מינויו הועסק כיועץ לקרדן בפרויקט זה. חשד נוסף הוא שליברמן עסק בענייני ההסדרים הכספיים בהסכם החכירה של מגדל המשרדים של קרדן בתל-אביב. בפרשיות אלה המליצה המשטרה להעמיד לדין גם את חבר הכנסת לשעבר נחום לנגנטל, בעל עניין בקרדן נדל"ן וידידו ושותפו העסקי בעבר של ליברמן.

בנוסף, "גלובס" חשף ב-18 בינואר האחרון את החשד שלפיו לנגנטל פעל מול בנצי ליברמן להשבחת קרקעות של תעשיות מלח הנמצאת בשליטת שרי אריסון.

מתחקיר "גלובס" עולה כעת זווית נוספת שקשורה לחשש לניגוד עניינים: אחיו של ליברמן, יהודה (הודי) ליברמן, מכהן כיו"ר "הקרן לגאולת קרקע" הפועלת ביהודה ושומרון. הקרן, כפי שנחשוף כאן בהמשך, פועלת גם מול יוסי סגל המתפקד כספק הקרקעות הממשלתי והרגולטור של עסקאות מקרקעין ביו"ש, הכפוף לאח בנצי ליברמן מרמ"י.

הקצעות קרקעות ביוש

נחשב לאיש-מפתח

בתחילת 2013 התמנה יהודה ליברמן לתפקיד יו"ר "הקרן לגאולת קרקע". הקרן היא עמותה שהוקמה בתחילת שנות ה-80' של המאה הקודמת, ביוזמת אישים בולטים ביו"ש כמו בני קצובר, צבי סלונים, עו"ד משה גליק ואברהם מינץ, כמעין "חיקוי" של הקרן הקיימת לישראל לענייני יו"ש.

הקרן קיבלה מהמדינה קרקעות ביו"ש בהיקף עצום - קרקעות שאותן היא מפתחת באמצעות חברות מסחריות המוכרות אותן בסופו של דבר למתיישבים ביישובים ביו"ש.

בשלב זה ידוע על כך ש"הקרן לגאולת קרקע" קיבלה לפחות 9,000 דונם מהמדינה - יותר מכל גורם התיישבותי אחר הפועל ביו"ש. שווי הקרקעות, לאור הזינוק במחירי המגרשים ביו"ש, מוערך ב-2-3 מיליארד שקל.

לפני שבועות אחדים הוגשה למשטרת ישראל תלונה הנוגעת למה שהתרחש באחד היישובים ביו"ש, ובה נטען כי נעשתה הונאה שיטתית כלפי רוכשי מגרשים בקרקעות שמקור חלקן בהקצאות קרקע ש"הקרן לגאולת קרקע" קיבלה מהממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביו"ש.

הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש ביו"ש, יחידה שבראשה עומד קצין המטה יוסי סגל, הוא כאמור ספק הקרקעות הממשלתי והרגולטור של עסקאות מקרקעין ביו"ש. מצד אחד, סגל הוא קצין מטה בכיר במינהל האזרחי הכפוף מבחינה פיקודית למתאם פעולות הממשלה באיו"ש. מצד שני, היחידה של סגל מוגדרת כ"לשכת שירות" הכפופה מבחינה מקצועית לרמ"י.

סגל אף מכהן כחבר הנהלת רמ"י, ושכרו ושכרם של עובדיו מגיע מתקציב רמ"י. בנוסף, הוא נחשב לאיש-המפתח בהליכים של הקצאות קרקע לגופים ויישובים באיו"ש. הוא הסמכות להפקעות קרקע ולהכרזתה כ"אדמות מדינה", לבקרת כשרות העסקאות ולפיקוח על תקינות הליכי המסחר והעברת בעלות בקרקעות והליכי הבנייה ביישובים.

בעיני הפלסטינים ביו"ש, סגל הוא בורג עיקרי בממסד העוסק לטענתם בנישולם ובגזילת קרקעותיהם לטובת הקמת התנחלויות והרחבתן. לטעמם של עסקני ההתנחלויות וסוחרי הקרקעות ביו"ש, סגל אף פעם לא פועל מספיק כדי לספק את מלוא תאוותם לעוד ועוד אדמות מדינה להתנחלויות (החתימה הסופית על הקצאות קרקע היא של שר הביטחון - מ.ל).

בנצי ליברמן מכיר היטב את תחום הקרקעות ביו"ש עוד מתקופת כהונתו כיו"ר המועצה האזורית שומרון, מועצה שהיא "לקוח" רעב של קרקעות. משרדו של סגל הקצה ומקצה ליישובים היהודיים עשרות אלפי דונמים, רובם לצרכי מגורים.

בתחילת 2013 הסתבך לכאורה מצבו של בנצי ליברמן בכל הקשור לאפשרות טיפולו בקרקעות ביו"ש. "הקרן לגאולת קרקע", זו שקיבלה באמצעות יוסי סגל אלפי דונמים ביו"ש, מינתה לתפקיד יו"ר הקרן את יהודה (הודי) ליברמן, אחיו של מנכ"ל רמ"י. הודי ליברמן, גם הוא מבין לא קטן בקרקעות ביו"ש, כיהן כיו"ר מועצת קרני שומרון - אחת מהמועצות התלויות באספקת קרקעות מטעם הממונה על הרכוש ביו"ש יוסי סגל.

גורמים משפטיים שונים שנשאלו על-ידי "גלובס" לדעתם בנוגע למינוי של האח יהודה ליו"ר "הקרן לגאולת קרקע" וקשריה של הקרן עם יוסי סגל הכפוף לאח בנצי ליברמן מרמ"י, גרסו כי בנצי ליברמן היה אמור לעדכן את הסדר מניעת ניגוד העניינים שלו, או לפחות לקבל הנחיות ברורות מהייעוץ המשפטי במשרד המשפטים.

שאלת המפתח היא: האם לאור המינוי של אחיו יהודה ליו"ר "הקרן לגאולת קרקע", בנצי ליברמן עדכן את ההסדר למניעת ניגוד העניינים שלו; והאם פנה למשרד המשפטים כדי לקבל הנחיות למגבלות שחלות עליו, הן בטיפול ספציפי בקרן והן בטיפול רוחבי שיש לו השפעה על יחסי הקרן עם הכפוף לו יוסי סגל?

ניסיון הדחה בסמוך למינוי האח

במקביל למינוי של אחיו יהודה לתפקיד הבכיר ב"קרן לגאולת קרקע", באותה תקופה נעשה ניסיון להדיח את סגל מתפקידו בעקבות תלונות של מתנחלים על טיפול נוקשה מדי לכאורה בענייניהם. סגל קיבל בתחילת 2013 הזמנה לשימוע אצל בנצי ליברמן לקראת פיטורים, או לקראת העברתו לתפקיד אחר במסגרת המינהל האזרחי, אולם בסופו של דבר הניסיון להדיחו לא צלח.

לאחרונה, ממש ערב פתיחת החקירה המשטרתית נגד בנצי ליברמן, יזם ליברמן מהלך של רה-ארגון במערכת המקרקעין בשטחי יהודה ושומרון במשרד הממונה על הרכוש הממשלתי והנטוש. בנצי ליברמן הפעיל את עוזרו הבכיר, אריק זורגר, לקדם את אותו מהלך.

המטרה המוצהרת הייתה, בין השאר, להשיג תוספת כוח-אדם עבור הממונה על מנת לקדם פתרון בעיות הקשורות לסבך של הקצאת קרקעות מדינה להתיישבות ביו"ש.

גורמים המעורים במהלך אומרים כי בנוסף לבקשה לתוספת כוח-אדם, מאחוריו עלולה לעמוד אולי גם יוזמה מחודשת, לשמחת עסקני הקרקעות ביו"ש: להזיז מתפקידו את יוסי סגל, משום שלטעמם הוא אינו פועל מספיק לטובת ההתיישבות היהודית ביו"ש. בסופו של דבר המהלך לא צלח.

בנצי ליברמן ופרקליטו עו"ד יעקב וינרוט לא השיבו לשאלות "גלובס" לגבי עדכון ההסדר, ומסרו כי "בנצי ליברמן לא נפגש עם איש לגבי הקרן לגאולת קרקע. הוא לא טיפל בעניין הקרן ובוודאי שלא החליט בעניינים הקשורים לקרן. בעניין הכוונה לשנות את תפקידו של מר יוסי סגל, הרי שזו התקבלה בעצה אחת ועל-פי חוות-דעת כתובה של ראש המינהל האזרחי".

רמ"י התחמקה ממתן תגובה לשאלה של "גלובס". משרד המשפטים מסר: "פנייה כזו למשרד המשפטים איננה מוכרת לנו". כך שהמסקנה היא שבנצי ליברמן לא עדכן את הסדר מניעת ניגוד העניינים.

בתוך כך נציין כי משרד המשפטים מוטרד לאחרונה מבעיית הסדרי ניגוד העניינים של בכירים בשירות הציבורי. אם הפרקליטות תיישם את המלצת המשטרה, ויוגש כתב אישום נגד בנצי ליברמן - יהיה זה פסק דין מנחה לגבי מכלול החובות והאיסורים החלים על עובד ציבור בכיר בהקשר להסדרי מניעת ניגוד עניינים, כולל שאלה חדשה שמעולם לא נידונה: חובת עדכון ההסדר עם השינוי בנסיבות, והמשמעות של אי-עדכון ההסדר.

מהו הסדר ניגוד עניינים / רקע - גור מגידו

"הסדר למניעת ניגוד עניינים הינו מסמך שבו חושף המועמד להיות עובד הציבור את ענייניו האחרים או תפקידיו האחרים שעלולים לגרום לו להיות במצב של חשש לניגוד עניינים במילוי תפקידו הציבורי, ומתחייב לקבל על עצמו מגבלות מסוימות, בעבודתו הציבורית או בתחום האישי, שימנעו את ניגוד העניינים האמור. הסדר למניעת ניגוד עניינים נערך על-ידי היועץ המשפטי של המשרד הממשלתי או היחידה הממשלתית הנוגעים בדבר, בשיתוף עם המועמד" - כך הוגדר הסדר למניעת ניגוד עניינים בהנחיה בעניין שניתנה לראשונה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה הקודם, מני מזוז, ואשר עודכנה מספר פעמים גם על-ידי היועץ הנוכחי, יהודה וינשטיין.

חשוב להבין שהסדר למניעת ניגוד העניינים אינו מגדיר את תחולת האיסור על העיסוק בעניין מסוים כאשר קיים חשש לניגוד עניינים, אלא מהווה אמצעי לאכיפת האיסור, שנחשב לכלל בסיסי של המשפט המינהלי. במילים פשוטות, האיסור קובע כי פקיד ציבור לא יפעיל את סמכותו בנושאים שלו, לחברו או לקרובו יש אינטרס בהם.

בעריכת הסדר ניגוד עניינים שני שלבים. בראשון מאתרים את תחומי ניגוד העניינים - כלומר עורכים רשימה של כל הנושאים שמעלים חשש לקיומו של ניגוד עניינים. לדוגמה - הקרקעות הקשורות למקורבים של ראש רשות מקרקעי ישראל (רמ"י); בשלב השני קובעים מהם האמצעים לנטרול ניגוד העניינים. לדוגמה - העברת סמכותו של ראש רמ"י בקשר לאותן קרקעות לפקיד אחר.

הכלל הוא שיש לערוך את הסדר ניגוד העניינים לפני כניסתו של המועמד לתפקידו. ואולם, היועץ המשפטי הבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי אין בכך כדי לפטור מעריכת הסדר גם למי שכבר הועסק ולא ערך בעבר הסדר שכזה, או לגבי עניין אישי שהתעורר לאחר עריכת ההסדר.

"למען הסר ספק", מובהר בהנחיית היועץ, "יש לבדוק את שאלת ניגוד העניינים, ובמידת הצורך לערוך הסדר מתאים למניעת ניגוד עניינים, גם למי שהוא כבר עובד ציבור שהתעורר בעניינו חשש לניגוד עניינים".

באשר לשאלה מהי מידת הקרבה המקימה חשש לניגוד עניינים - המדובר בדבר שיש לבחון באופן פרטני, כל מקרה לגופו. היועץ המשפטי לממשלה הביע את דעתו כי "העיקרון הכללי הוא שגם ענייניהם של קרובים של המועמד או של מקורבים אליו עשויים להעמיד אותו במצב של חשש לניגוד עניינים. ההגדרה מי הם אותם קרובים ואותם מקורבים עשויה להשתנות על-פי נסיבות המקרה, אך ברוב המקרים יש לראות כקרוב, לכל הפחות, את בן זוגו של המועמד, את הוריו, את צאצאיו ואת מי ש'סמוך על שולחנו'. לפי נסיבות המקרה ייתכן שיהיה צורך להרחיב את מעגל הקרובים ולכלול בו קרובים נוספים כמו אחים ובני זוגם, דודים, צאצאי צאצאים וכיו"ב".

עוד הובהר בהנחיה כי "על המועמד מוטלת האחריות לדווח ליועץ המשפטי על כל עניין שבידיעתו שעלול להעמידו במצב של חשש לניגוד עניינים עם התפקיד, וזאת אף אם לא נשאל לגביו במפורש".

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן