בנק ישראל חזר היום (ד') להתערב בשוק המט"ח. הבנק התערב לפני הצהריים ורכש לפי הערכות בשוק כ-200 מיליון דולר, ולאחר מכן ביצע סיבוב נוסף של רכישות אחרי השעה 13:00, בהיקף של כ-50 מיליון דולר.

בתגובה, הדולר שנסחר ביציבות מול השקל בשעות הבוקר, קפץ בכ-0.6% מול המטבע המקומי והשער היציג נקבע על 3.948 שקלים. גם האירו עבר מיציבות להתחזקות של 0.5% והיציג נקבע על ל-4.335 שקלים.

התערבות בנק ישראל מגיעה יום אחרי הצניחה של הדולר והאירו בשוק המט"ח המקומי אתמול, שבסיומו הדולר היציג צנח ב-2.3% מול השקל לשער יציג של 3.926 שקלים והאירו צנח בכ-1.4% לרמה של 4.314 שקלים. אתמול בצהריים התערב משרד האוצר בשוק המט"ח וביצע עסקת גידור בדולר-שקל במסגרתה רכש דולרים באופן עקיף - אך אלו לא עזרו כאמור.

הצניחה של הדולר והאירו אתמול באה לאחר החלטת בנק ישראל שלא להוריד ריבית ולא להשיק תוכנית הקלה כמותית, למרות שבשוק די ציפו למהלך אגרסיבי של הבנק.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל ציינו הבוקר כי "בשוק עדיין מנסים להתאושש מספקולציות השווא שקדמו להחלטת הריבית ביום שני וגרמו לצמד לצלול כמו אבן. אמש אף נגע הדולר-שקל ב-3.90 לפני שהתאושש לעבר אזור 3.92. ייתכן בהחלט שאלה הם גבולות המחיר בטווח הקרוב וכי הצמד ייטלטל בין 3.90 ל-4 שקלים, לפחות עד שיתבהרו כוונותיו של בנק ישראל".

בחדר עסקאות המט"ח של אקסלנס אומרים היום כי "בשוק לא ראו שום השפעה לעסקת הגידור של משרד האוצר על החוב המקומי הנקוב בדולר, אך סביר להניח שהעסקה הייתה בסכום זניח".

כזכור, בנק ישראל הותיר את הריבית לאפריל ללא שינוי ברמה של 0.1% ולא השיק תוכנית הקלה, אך כן רמז כי הוא שומר על האופציה של השקת תוכנית כזו. בבנק נימקו את ההחלטה לא להוריד את הריבית בציפיות האינפלציה המעידות על חזרה ליעד הממשלתי בשנה הקרובה.

את התחזית שהבנק כן ישיק בהחלטת הריבית האחרונה תוכנית הקלה ויוריד ריבית, הנפיק בנק HSBC לפני כשבוע, ולאחר החלטת הריבית בכירים במערכת הפיננסית אמרו ל"גלובס" כי יש לבדוק את המניעים של האנליסטים בבנק בתחזית זו, ולבדוק אם היא ביקשה להשפיע על שער השקל.

ב-FXCM ישראל ציינו בהקשר זה, כי ההרחבה הכמותית עדיין על הפרק. "בנק ישראל חושש מאוד מדפלציה ומהשלכותיה ההרסניות וארוכות הטווח על המשק. אם נראה את המשך מגמת ירידת המחירים, בנק ישראל צפוי להשיק מדיניות כזו. אם נראה ירידה חדה יותר בדולר-שקל, גם זה עשוי להיות גורם מזרז עבור בנק ישראל לנקוט מדיניות מרחיבה. ייתכן שזו תהיה דרכו של השוק לאלץ את הבנק לבצע הרחבה מוקדם מן המתוכנן".