גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בנוגע לראיונות עם עבריינים, הקווים האדומים נחצו מזמן"

תלונות הצופים אחרי הראיון עם ארז אפרתי ב"עובדה" הוכיחו כי גם ב-2015 ראיון עם עבריין לא עובר בשתיקה ■ האם לתקשורת חשוב לבדוק מהו האינטרס של העבריין לפני הראיון, ואיפה בעצם עובר הקו האדום?

הראיון עם ארז אפרתי /צילום מסך
הראיון עם ארז אפרתי /צילום מסך

"האם תראיין את יגאל עמיר?", זו שאלה ששואל את עצמו כמעט כל עיתונאי. מאז רצח ראש הממשלה יצחק רבין בחודש נובמבר 1995, סימנה התהייה ההיפותטית הזו את הקו האדום בהתנהלות העיתונאית, בין מי שראוי וחשוב ציבורית לראיינו ובין מי שאסור לתת לו במה. אם סמוך למועד ההתנקשות ההתנגדויות לראיון שכזה היו נחרצות וברורות, הגבולות הלכו והיטשטשו. ההימנעות כבר אינה חד-משמעית.

"יש הרבה מאוד שאלות שיש מקום לשאול את יגאל עמיר", אומר גיא פלג, כתב המשפט של חדשות 2. "שאלות שלא התבררו במשפט ובחקירה וחייבות להישאל. הייתי מדבר איתו קודם, ואם הייתי רואה שהוא רוצה להתראיין כדי להפיץ את רעיונותיו - הייתי מסרב. אבל אם הייתי מדבר איתו, והוא היה אומר לי היום 'אני מבין שטעיתי' או 'הולכתי שולל' - אז היה צריך לראיין אותו. גם את משה קצב הייתי מראיין, בוודאי. צריך להבין האם הוא עבר תהליך של חרטה בכלא".

100 תלונות לרשות השנייה

שאלת הרף הערכי-אתי של העיתונות הישראלית בבואה לקיים ראיונות עם עבריינים מורשעים, צפה השבוע במלוא עוצמתה בעקבות ראיון עם האנס ארז אפרתי ששודר בתוכנית "עובדה" של אילנה דיין. למעלה מ-100 תלונות הגיעו לרשות השנייה נגד השידור של זכיינית ערוץ 2 קשת, ודיון ציבורי ניצת ברשתות החברתיות ובתקשורת הוותיקה יותר.

בפוסט שפרסמה ח"כ שלי יחימוביץ', היא כינתה את הראיון "מיותר, צהוב-צהוב ולא מוסרי, בסדרה ארוכה של ראיונות עם פושעים דוחים, שהפריים הטלוויזיוני לא מתאפק מלהביא".

מנהלת האגף לקידום מעמד האישה בויצ"ו, רבקה נוימן, היא עובדת סוציאלית שטיפלה רבות בנשים נפגעות תקיפה מינית לאורך השנים. לדבריה, בזמן הצפייה בראיון פנתה אליה בתה בת ה-11 וחצי ואמרה: "אמא, יש לי תחושה שמישהו יאנוס אותי פעם".

לדברי נוימן, העובדה שאפרתי שנראה היה כגבר נורמטיבי שזכה לראיון בטון מבין, למרות השאלות הלא פשוטות, נתן תחושה שאנס לא חייב להיות מפלצת, וכל אחת יכולה להיתקל באנס.

"יש בראיון הזה משהו שאומר לנשים ולגברים בסביבה, אנס הוא לא אדם שאפשר לזהות - הוא יכול להיות כל אחד", אומרת נוימן. "הראיון חשף את הפן הלא מפלצתי שבמפלצת, את זה שמבקש חמלה ודורש הבנה".

- כלומר, טוב שמתעורר דיון בבית בעקבות ראיון כזה?

"הראיון עיצבן, כי הייתה שם לטעמי אמפתיה מוגזמת של נסלי ברדה. היא לא התעמתה ולא קטעה אותו. היה משהו באווירה שמזכיר יותר טיפול ולא ראיון נוקב. מצדו לא שמעתי שם קבלת אחריות".

- אך זו הפרקטיקה העיתונאית, השאלות הקשות נשאלו.

"אני מסכימה שהראיון נתן לנו להסתכל עליו כשניתנת לו במה הכי אמפתית. חל טשטוש באשר למי הקורבן ומי המקרבן, וזה מה שהרגיז. אבל החשיפה שנתנה 'עובדה' לכך שהאנס הוא לא תמיד מפלצת אלא מישהו נחמד ואיכותי, משרתת אותנו כמי שאומרות שזו מכה חברתית. אנסים הם לא בהכרח סוטי מין מפינות אפלות".

משתמשים בתקשורת

ד"ר רפי מן, איש בית-הספר לתקשורת אוניברסיטת אריאל וחבר מערכת "העין השביעית", טוען כי "בכל מה שקשור לראיונות עם עבריינים, הקווים האדומים נחצו מזמן".

לדבריו, הבעיה היא לא בראיון כמו זה שנעשה ב"עובדה", אחרי שכבר אפרתי שוחרר ממאסרו כשאין לו שום שופט שצריך להרשים באמצעות ראיון מטהר.

"יש סוגה שלמה של ראיונות עם עבריינים שניתנים בעיתוי מסוים, ובעיתוי הזה ברור שהעבריין והיחצ"ן אומרים שנגייס גם את הזירה התקשורתית", אומר ד"ר מן. "מנקודת מבט של התקשורת זה נחשב להישג עיתונאי לראיין עבריין ידוע, ותמיד עורכים ימצאו הצדקות כמו הזדמנות 'להבין מה עובר בראשו של עבריין', כשברור שזה בסך-הכול נועד לשרת רייטינג, סנסציה ואפילו על גבול הפורנוגרפיה".

מן טוען כי במרבית הראיונות עם עבריינים, הראיונות נעשים "כחלק ממערכה יחצנית, שהיא לא יוזמה של עיתונאי שאומר אני אנצל כל מיני קשרים ואגיע לאדם עצמו ואשמע את סיפורו. זה כמעט תמיד נעשה מבחינת העיתוי לקראת פסק דין או ערעור בהדרכת עורכי דין ויחצנים".

פלג, ששימש בעבר כתב פלילי וכבר לפני שנים רבות ריאיין את צמרת הפשע הישראלית, מכיר היטב את הסיטואציה. "בגלל שאני היום בערוץ 2, הערוץ הנצפה ביותר, פונים אליי כל העבריינים הבכירים והמפורסמים ביותר", הוא אומר. "הפרמטר שלי לראיון איתם הוא אם אני חושב שבראיון הזה יש עניין אמיתי, האם אני מגלה עובדות חדשות ומצליח לקלף שכבה מאחורי עבריין מסוים".

לדבריו, "ל'עובדה' אין שום סיבה להתנצל. בניגוד למה שנטען והביקורות על 'עובדה', שגם אני שומע כלפי לעיתים, אין לנו רפלקס לראיין עבריינים, גם לא כאלה שמעוררים רייטינג. רק בעת האחרונה ויתרנו בחברת החדשות, בהיעדר ערך עיתונאי לדעתנו, על ראיון עם דניאל מעוז שרצח את הוריו; סירבנו לראיון עם מארי פיזם, שהוצע לנו אחרי הרשעתה; הוצעו לנו ראיונות עם דמיאן קרליק ופרנסואה אבוטבול - וסירבנו. בניגוד לרושם שנראה כאילו חזות הכול היא להביא ראיון סנסציוני, יש על כל הצעה כזו דיון שיורד לשורשם של דברים".

- ומה השיקולים?

"לעיתים אנחנו מרגישים שאנשים שעברו עבירה חמורה ביותר משתמשים בנו כדי לטעת ספק באשמתם. אז אנחנו בוחרים שלא לראיין אותם. גם כאלה שעושים בנו שימוש כדי לעשות מניפולציה על המשפט שלהם. הפסדתי הרבה ראיונות יוקרתיים כי העבריינים חשבו שהצבתי רף גבוה מדי. כך, מאיר אברג'יל סירב להתראיין אצלי אחרי שהוא ביקש לצלם אותו שוחה בבריכה, וסירבתי. אז הוא התראיין בערוץ 10".

פלג מודה כי גם הוא רצה לראיין את אפרתי. "הפסדתי אותו משום שלא העליתי על הדעת שהוא יתראיין, לכן עבדתי בחצי כוח על הראיון הזה. יש לו משפחה, הוא מחר צריך למצוא עבודה, למה לו להתראיין? חשבתי שיש לו סיבה להיעלם מהעין הציבורית. האינטרס שלו היה לדעתי להכות על חטא ולכן הוא התראיין".

גורמים ב"עובדה": "ראיון זה לא פרס"

כלי תקשורת רבים ניסו להשיג את הראיון עם אפרתי, האנס שהיה מאבטח הרמטכ"ל, ואשר התיק נגדו היה אחד המתוקשרים בשנים האחרונות. והוא הגיע בסופו של דבר ל"עובדה".

"ראיון זה לא פרס", אומרים לנו גורמים במערכת "עובדה". "איש לא יכול לטעון שהופעתו על המסך טיהרה אותו בדרך כלשהי, אולי אפילו ההפך. ההחלטה שהייתה במערכת היא לשדר את הראיון, משום שהעניינים שעולים מהמקרה הזה חושפים את הצופים לדילמות ולשאלות - בעיקר לשאלה האם אלימות אכזרית יכולה להתפרץ ללא סימני אזהרה".

- האם הוצבה התניה לפני ביצוע הראיון?

"בחיים לא היינו מסכימים לשום סוג של התניה בראיון כזה. לא לגבי שאלות שנשאלות ולא לגבי האופן שבו הראיון משודר. הסברנו זאת לכל מי שדיברנו, גם עם המשפחה ומקורביה של המתלוננות. כל מה שעשינו בחדר העריכה, וההחלטות של נסלי ברדה, אילנה דיין ואייל גונן העורך, היו בראש ובראשונה מנקודת מבטה של הקורבן".

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות