גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקים קיצצו 1,600 משרות; הוצאות השכר: 18 מיליארד שקל

ב-3 השנים האחרונות קוצצו יותר מ-3,000 משרות - ירידה של 6.5% ■ עלות השכר הממוצעת של עובד בנק עמדה אשתקד על 30.5 אלף שקל, אך בפועל חלק גדול מהעובדים משתכרים פחות מ-10,000 שקל בחודש

מספר העובדים במערכת הבנקאית בישראל ירד ב-1,600 בקירוב בשנת 2014 - כך עולה מבדיקת "גלובס". בסך הכול, בשלוש השנים האחרונות שבהן נעשו תהליכי התייעלות מקיפים - במיוחד בבנק הפועלים, בבנק לאומי ובבנק דיסקונט - ירד מספר העובדים ב-3,117 ל-45.4 אלף עובדים, ירידה של 6.5% (הנתון כולל את מזרחי טפחות שדווקא גייס עובדים).

מגמה זו צפויה להימשך, כשבנק הפועלים הכריז באחרונה על תוכנית התייעלות חדשה לקיצוץ 700 משרות בשנתיים, לאומי הודיע כי הוא מתכוון לקצץ 1,000 משרות בשלוש השנים הקרובות, וגם בנק דיסקונט עדיין לא אמר את המילה האחרונה בסוגיה.

אלא שלמרות הירידה הלא מבוטלת במספר העובדים, הוצאות השכר של הבנקים עדיין כמעט ואינן יורדות. השכר נחשב מרכיב מרכזי בהוצאות של הבנקים, והוצאות השכר עמדו על כמעט 18 מיליארד שקל אשתקד.

חשוב לציין שהוצאות השכר כוללות גם הוצאות חד-פעמיות של מיליארד שקל בקירוב בגין תוכנית לפרישה מוקדמת שביצעו בשנה החולפת בנק דיסקונט, שכבר סיים אותה, ובנק הפועלים שהפריש בגינה השנה ושיוציא אותה לפועל בשנתיים הקרובות. כמו כן מנגנון הטייס האוטומטי, המביא לעלייה בשכר מדי שנה, מקשה גם כן על הבנקים להציג שיפור משמעותי בהוצאות השכר וביחסי היעילות.

ומה באשר לשכר עובדי הבנקים? מהדוחות הכספיים של הבנקים עולה כי עלות שכר העובדים עמדה אשתקד בממוצע על 30.5 אלף שקל בחודש, לעומת 30.7 אלף שקל בשנת 2013. השחיקה הקלה נגרמה מהירידה בהיקף הבונוסים לאור התוצאות החלשות שהציגו כמה מהבנקים. כלומר בה בשעה שבצד של מספר העובדים מטפלים הבנקים באינטנסיביות, הרי שבצד של עלויות השכר כמעט ואין שינוי, וזאת כאמור בשל הסכמי השכר הקשיחים הכוללים מנגנון עליית שכר שנתי (מנגנון הטייס האוטומטי).

זו השנה התשיעית ש"גלובס" בודק את ממוצע השכר במערכת הבנקאית, שהעובדים בה נחשבים קבוצת השכירים הנהנים מהתנאים הטובים במשק. חשוב להדגיש כי קיים פער גדול בין עלות השכר של העובדים לשכר ברוטו בפועל שרבים מהם מקבלים, וישנן כמה סיבות לכך.

ראשית, עובדי הבנקים נהנים משורה של הטבות שאינן מתבטאות בתלוש השכר כגון השתתפות בגני ילדים ובהשכלה הגבוהה של הילדים. כמו כן עלות השכר כוללת גם מס שכר, שאינו קשור לעובדים, ושמהווה בבנקים תחליף לתשלום המע"מ שאותו הבנק אינו משלם.

סיבה שלישית וחשובה היא פערי השכר הגבוהים בין העובדים בבנקים. בה בעת שישנה שכבת שמנת של אלפי עובדים הנהנים משכר חודשי בעלות של עשרות אלפי שקלים, חלק גדול מהעובדים מקבל שכר של פחות מ-10,000 שקל בחודש.

אתגרים גדולים ל-2015

בתואר ממוצע השכר הגבוה ביותר ממשיך להחזיק בשנת 2014 בנק דיסקונט, שם עלות השכר החודשית לעובד עמדה על 33.2 אלף שקל, לעומת 33 אלף שקל בשנת 2013. אמנם מדובר בעלייה זניחה לכאורה, אך בהתחשב בעובדה שבניגוד ל-2013, בשנת 2014 כמעט ולא חולקו בונוסים, הרי שמדובר בעלייה לא מבוטלת בעבור הבנק הסובל ממילא מיחסי היעילות הגרועים ביותר במערכת הבנקאית.

השנה יעמוד בפני מנכ"לית הבנק לילך אשר טופילסקי אתגר משמעותי של גיבוש הסכם שכר חדש. אשר טופילסקי תרצה בוודאי להקטין את מנגנון הטייס האוטומטי הנוכחי, אך תתקשה לעשות שינוי משמעותי וזאת לאור העובדה שבנק לאומי חתם באחרונה על הסכם שכר חדש, הנחשב לבנצ'מרק לכלל המערכת הבנקאית. אמנם ההסכם כולל ירידה במנגנון הטייס האוטומטי, אך לא מדובר בירידה דרמטית, והוא עדיין כולל תוספת שכר שנתית של 4.3%-4.8% (לעומת 5.8% בהסכם הקודם).

אשר טופילסקי יכולה לרשום לעצמה הצלחה לפחות בסעיף הירידה במספר העובדים. אשתקד ירד מספר העובדים בבנק ביותר מ-600 עובדים, בעיקר בזכות התוכנית לפרישה מוקדמת שהשיקה, ואשר זכתה לביקוש רב והושלמה תוך זמן קצר.

במקום השני בשכר העובדים נמצא בנק הפועלים עם עלות שכר העומדת בממוצע על 32.8 אלף שקל - עלייה של כ-3% לעומת שנת 2013. עוד נציין כי השכר ברוטו של עובדי הבנק עמד בממוצע על 19.5 אלף שקל, וכן כי עובדי הבנק קיבלו בממוצע בונוס של כ-33 אלף שקל בגין תוצאותיו, בדומה לבונוס ב-2013.

היתרון לגודל של בנק הפועלים, כמו גם הקשר החזק שקיים בו בין ביצועי הבנק לתגמול העובדים, מאפשר לו להיות גם הבנק עם רמות השכר מהגבוהות במערכת הבנקאית, ומנגד אחד הבנקים היעילים ביותר, כשהוא נמצא במקום השני ביחס היעילות (אחרי מזרחי טפחות). מספר העובדים בבנק הפועלים ירד אשתקד ב-557 עובדים, ונכון לסוף השנה שעברה בקבוצה יש 12,683 עובדים. השנה הצליח בנק הפועלים להגיע למספר עובדים נמוך יותר מבנק לאומי - שם ישנם 12,690 עובדים, וזאת על אף שהפועלים גדול יותר מלאומי.

אלא שכאמור בבנק הפועלים בניהולו של ציון קינן לא עוצרים את ההתייעלות, והולכים למהלך התייעלות נוסף, שאמור להקטין את מצבת העובדים בבנק בעוד כ-700 משרות בשנתיים הקרובות.בנק לאומי מתמקם באמצע הטבלה, עם עלות שכר לעובד של 28.7 אלף שקל בחודש, ירידה של 6.5% לעומת 2013, הנובעת מכך שאשתקד הבנק לא חילק בונוס לעובדיו וזאת בשל ההפרשות הגדולות שביצע בגין הקנס הכבד ששילם בחקירה מול הרשויות בארה"ב. השכר ברוטו בלאומי עמד בממוצע על 18.8 אלף שקל, עלייה של פחות מ-2% לעומת שנת 2013.

בשנת 2014 המשיך הבנק בניהולה של רקפת רוסק עמינח ליהנות מתוכנית ההתייעלות שהשיק בשנת 2012 לקיטון של 1,000 עובדים. אשתקד ירד מספר העובדים בבנק ב-314, והוצאות השכר קטנו בכ-200 מיליון שקל. כאמור באחרונה השיג הבנק הסכם שכר חדש עם הוועד בראשות מירי רובינו. אמנם ההסכם כולל ירידה במנגנוני תוספות השכר, אך לא מדובר בירידה משמעותית, ולכן הבנק הודיע אמש (ג') כי החליט לבצע התייעלות נוספת, בכדי למנוע זחילה כלפי מעלה של הוצאות השכר בשנים הקרובות.

ממוצע עלות השכר הנמוך ביותר נמצא במזרחי טפחות, והוא עומד על 26.8 אלף שקל בחודש "בלבד", לעומת 26.6 אלף שקל בשנת 2013 (הנתונים כוללים גם את השכר בבנק יהב, שנמצא בשליטת מזרחי טפחות). בוועד העובדים של הבנק טוענים כי הם סובלים משחיקת שכר והצדדים נמצאים בבוררות בעניין זה בימים אלה. כמו כן ינסה מנכ"ל הבנק אלדד פרשר לגבש הסכם שכר חדש עוד השנה, שכן החל בשנה הבאה תיגמר תקופת השקט התעשייתי, וועד העובדים יוכל לנקוט עיצומים.

מזרחי טפחות, שהוא הבנק היעיל ביותר במערכת הבנקאית, הוא גם היחיד שרק מגדיל את היקף העובדים שלו, וזאת על רקע צמיחתו. אשתקד גדל מספר העובדים בקבוצה בכ-60 - ל-5,864 (ובסה"כ בכ-360 עובדים בשלוש שנים).

בבנק הבינלאומי, שבו קיים סכסוך עבודה זה כשנתיים בין ועד הפקידים בראשות חנוך ליבנה לבין הנהלת הבנק, ממוצע עלות השכר עומד על 28.4 אלף שקל בחודש, עלייה של 2% לעומת שנת 2013. נציין כי מדובר בממוצע של כלל עובדי קבוצת הבינלאומי, קרי כולל החברות-הבנות כגון בנק אוצר החייל ומסד. על אף יחסי היעילות החלשים של הבנק הסובל מחיסרון לקוטן, הבנק בניהולה של סמדר ברבר צדיק אינו מבצע תוכניות מרוכזות לפרישה מוקדמת כמו ברוב הבנקים. ובכל זאת, הוא הצליח להקטין את מספר העובדים בקבוצה בכ-100 בשנה שעברה.

שכר העובדים בבנקים

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית