פיתוח של רובוט שמחקה בצורה משכנעת תנועה של בעל חיים הוא אתגר הרבה יותר קשה מלבנות רובוט שרק נראה כמו בעל חיים. חברת הרובוטיקה הגרמנית Festo הוכיחה יכולות גבוהות בשני התחומים כשחשפה סדרה של חרקים רובוטיים: קולוניה של נמלים ביוניות, זרוע רובוטית שפועלת בדיוק כמו לשון של זיקית ומספר פרפרים כחולים וגדולים.

הנמלים הביוניות לא רק נראות ונעות כמו גרסה מוגדלת של מקביליהן מעולם החי; המהנדסים ב-Festo הצליחו גם לגרום להן לחקות את ההתנהגות הקואופרטיבית המאפיינת אותן בעזרת אלגוריתמים מורכבים. החברה מקווה כי היישום העתידי של הטכנולוגיה הזו ישפר את הסנכרון בין מכונות ברצפת הייצור של מפעלים, כאשר כל מכונה תפעל עצמאית אך בסנכרון מלא ובהירכייה ברורה עם שאר המכונות.

מוצר אחר שפיתחה החברה בשיתוף עם אוניברסיטת אוסלו הוא זרוע רובוטית שמחקה במדויק את יכולות התפיסה והשאיבה של לשון הזיקית. הלשון הביונית עשויה סיליקון ומלאה במים. היא מסוגלת לתפוס מגוון אובייקטים בצורות וגדלים שונים והכל בפעולה אחת. היישום שלה יהיה ברובוטים משרתים וברובוטים שמרכיבים מוצרים במפעלים.

אחרונים ואולי הכי מרשימים, לפחות מבחינה ויזואלית, הם הפרפרים הביוניים של החברה שמציגים התנהגות קולקטיבית ומסוגלים לעוף אוטונומית מבלי להתנגש אחד בשני וזאת הודות למערכת חיצונית של שליטה וניטור.