גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יבואניות מוצרי החשמל הבורסאיות המשיכו להישחק גם ב-2014

אלקטרה מוצרי צריכה בולטת לרעה, רווח שמן לברימאג בשל מכירת פעילות ■ הסיבות להתגברות המגמה השלילית בענף: ההאטה הכלכלית, התחרות הגוברת ומבצע "צוק איתן"

חנות מוצרי חשמל / צלם: תמר מצפי
חנות מוצרי חשמל / צלם: תמר מצפי

ההאטה הכלכלית, התחרות הגוברת והפגיעה ממבצע "צוק איתן" העיקו על תוצאותיהן של יבואניות ומשווקות מוצרי החשמל בשנת 2014 - כך עולה מהדוחות הכספיים השנתיים של חברות המגזר. לאחר שבשנה שקדמה לה הציגו החברות הללו מגמת שחיקה ברווחיות, ומרביתן סיכמו אותה במגמה שלילית, התגברה זו ב-2014 ובאה לידי ביטוי גם בשורת המכירות.

החברות השונות מתייחסות בדוחותיהן לתחרות העזה הקיימת בענף, לקונסולידציה בשוק ולעלייה מתונה בפעילות הצרכנים באינטרנט. מוזכרות שם גם מגמות גלובליות, המשפיעות לשלילה על הפעילות - מעבר לייצור מותגים רבים במדינות בהן עלות הייצור נמוכה יחסית, כניסת מותגים חדשים, עודף כושר ייצור ושינויים בשערי מט"ח. בנוסף נפגעו החברות כאמור מהמבצע הצבאי "צוק איתן" שהתרחש בקיץ האחרון.

תוצאותיהן של חלק מהחברות הושפעו בצורה ניכרת מאירועים חד-פעמיים - אירועים שמשכו מטה את תוצאותיה של אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), החברה בעלת מחזור הפעילות הגדול ביותר מבין החברות הבורסאיות, וסייעו לברימאג, אשר הציגה שיפור בשורה התחתונה.

תוצאות משווקות מוצרי החשמל2

66 מיליון שקל - הוא ההפסד שהציגה אמ"צ בסיכום שנתי, התוצאות הגרועות ביותר מבין 4 החברות הציבוריות הפועלות בענף. עיקר ההפסד נרשם ברבעון הרביעי, בסיכומו הצטברו הפסדיה של החברה מקבוצת אלקו של משפחת זלקינד ל-49 מיליון שקל.

אמ"צ לא מצליחה להרוויח מאז מהרבעון הרביעי של 2013, וחלק ניכר מההפסד אשתקד מיוחס לתוכנית התייעלות אגרסיבית, עליה הודיעה החברה בראשות המנכ"ל זאב קלימי לפני מספר חודשים. תוכנית זו גררה הוצאות של 42 מיליון שקל בגין שינוי מבני, שכלל בין היתר עלויות בגין פרישת עובדים, סגירת סניפים ושינוי מודל עסקי בחו"ל.

גם בניטרול הוצאות אלה, המגמה השלילית המובהקת ניכרת בתוצאות אמ"צ, עם הפסד תפעולי (לפני הוצאות שינוי מבני) של כ-19 מיליון שקל, אחרי שחיקה משמעותית ברווחי מגזרי הפעילות השונים שלה.

בנוסף ליבוא ושיווק מוצרי חשמל, אמ"צ מפעילה רשתות שיווק למכירת מוצריה (מחסני חשמל ושקם אלקטריק) ומחזיקה ברשתות "עשה זאת בעצמך" - אייס ואוטו דיפו.

הפסדי אמ"צ העבירו את השורה התחתונה הכוללת של 4 החברות הציבוריות להפסד שנתי של 22 מיליון שקל, אחרי רווח נקי מצטבר של 93 מיליון שקל שהציגו בסיכום 2013. רווחיה של תדיראן נחתכו אשתקד בשיעור חד של 43% ל-21 מיליון שקל, ורווחי ראלקו ירדו ב-10% ל-8 מיליון שקל.

לעומתן, בולטת כאמור לחיוב השורה התחתונה של ברימאג שבשליטת שאול זילברשטיין, שרווחיה אשתקד קפצו ב-21% ל-15 מיליון שקל. ברימאג סבלה משחיקה ניכרת בפעילות השוטפת, אולם רשמה רווח הון חד-פעמי של יותר מ-40 מיליון שקל ממכירת פעילות סולארית (ברימאג אנרגיה) בה החזיקה (כ-150 מערכות פוטו-וולטאיות קטנות) לחברת הנדל"ן אספן תמורת כ-130 מיליון שקל - חלק ניכר מהסכום כלקיחת התחייבויות של הפעילות הנרכשת.

30% הוא שיעור הירידה ברווח הגולמי של ברימאג, שעמד על 112 מיליון שקל ומהווה את הירידה הגולמית החדה ביותר מבין 4 החברות. בברימאג מייחסים את הצניחה ברווחיות בעיקר להיעדר מכירות במסגרת מכרזים ממשלתיים, שלפי החברה "אופיינו ברווח גולמי גבוה יחסית". זאת בנוסף להאטה בסך פעילות השוק, שחיקת מחירי מכירה והתחזקות הדולר.

הכנסותיה של ברימאג צנחו ב-21% ל-504 מיליון שקל. לצד ההרעה בפעילות השוטפת, החברה מעדכנת כי בעקבות ביקורת שביצעה רשות ניירות ערך לגבי ירידת ערך המוניטין של החברה-הבת ישפאר ל-2013, בוצעה בחברה זו הפחתה של 7.5 מיליון שקל.

ברימאג מחזיקה ב-50% מישפאר, יבואנית מותגי סוני ולנקו. עוד היא מציינת לגביה כי "תחזיות ישפאר מצביעות על קיטון בתחזיות המכירות של טלוויזיות סוני ביחס לתחזית בהערכת השווי הקודמת (שנערכה ביוני 2014)". גם יתר החברות בענף סבלו משחיקה ברווחיות הגולמית, בשיעורים של 7%-9%.

8% היא הירידה המצרפית בהכנסות החברות, שהצטברו לסך של 4.15 מיליארד שקל. הדומיננטיות של אמ"צ ממשיכה להשפיע בצורה ניכרת על התוצאות המצרפיות, וב-2014 היא הייתה אחראית על 64% מהמחזור הכולל, עם מכירות של כ-2.7 מיליארד שקל, המשקפות ירידה של 4% ביחס ל-2013. את הירידה המתונה ביותר במכירות, של כ-2%, הציגה ראלקו, עם מחזור של 218 מיליון שקל, ומחזור המכירות של תדיראן נשחק ב-12% ל-753 מיליון שקל.

פעילותה של תדיראן, שבשליטת משה ממרוד, נמצאת באחרונה תחת שינוי מהותי, ובדוחות מזכירים את החלטת הדירקטוריון מהחודש שעבר לצאת מתחום שיווק מוצרי חשמל ביתיים ולהתמקד ביבוא ושיווק מזגנים, במקביל להרחבת פעילות תחום ההתייעלות האנרגטית, מוצרי תאורה ותחומים משיקים נוספים.

כחלק מכך, תדיראן כבר חתמה על מזכר הבנות למכירת זכויות היבוא והשיווק של מוצרי המותג בלומברג (Blomberg) למתחרה ראלקו תמורת 24 מיליון שקל. תדיראן החלה לפעול בתחום התאורה בתחילת השנה הנוכחית, ובסיכום 2014 הכנסותיה מכך ומפעילות ההתייעלות האנרגטית לא היו מהותיות.

3.1 מיליון שקל הייתה עלות העסקתו של אילן מזרחי, מנכ"ל ראלקו, שהפך לשיאן השכר בענף בשנה החולפת. מזרחי נהנה אשתקד מדמי ניהול של 1.3 מיליון שקל, בנוסף למענק של כ-1 מיליון שקל, ותגמולים נוספים. מזרחי גם מחזיק בכ-6% מהונה של ראלקו, בשווי נוכחי של כ-3.5 מיליון שקל.

עלות העסקת בעל השליטה בראלקו, ירון רוזיאק כיו"ר החברה, עמדה אשתקד על 1.5 מיליון שקל ואשתו זיוה הסתפקה ב-400 אלף שקל בתפקידה כמנהלת תקשורת שיווקית והדרכה בחברה.

שיאן השכר בתדיראן אשתקד היה משה ממרוד, בעל השליטה ומנכ"ל החברה, שעלות העסקתו הגיעה ל-2.9 מיליון שקל. שיאן השכר באמ"צ היה המנכ"ל הקודם, יקי ודמני, שעזב את תפקידו במאי 2014, ועלות העסקתו הצטברה ל-2.5 מיליון שקל - מרבית הסכום כמענק.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה