גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אווזה שמטילה 17 מיליארד ש' בשנה

שהאוצר יוותר על מיסוי הבנזין והדיזל עבור איכות הסביבה? הצחקתם אותי

דלק  / צלם: איל יצהר
דלק / צלם: איל יצהר

חמש שנים הן פרק זמן ארוך מאוד במונחים של תוכניות ממשלתיות. בסין, למשל, "תוכניות החומש" הממשלתיות מצליחות לשנות אזורים שלמים בפרק הזמן הזה; להזיז מיליוני תושבים ואפילו לשנות סדרי עדיפויות לאומיים בתחומי אנרגיה. בישראל, לעומת זאת, חמש שנים הן בחזקת "תקופת בחינה".

לפני חודשיים, למשל, מלאו חמש שנים להחלטת הממשלה מספר 1354, שעיקרה "כינון מאמץ לאומי לפיתוח טכנולוגיות המקטינות את השימוש העולמי בנפט בתחבורה". שנה מאוחר יותר קיבלה הממשלה החלטת-המשך הכוללת תוכנית לאומית מפורטת בנושא, שאמורה להימשך עד 2020. ההחלטה יצאה לדרך עם תקציב מסגרת, הוזמנו עבודות ייעוץ, הוקמה "ועדת היגוי" ובעקבותיה אפילו "מנהלת לקידום תחליפי נפט מבוססי גז טבעי לתחבורה". השנים חלפו בנחת. היועצים יעצו, המנהלות ניהלו, ועדות ההיגוי סובבו את ההגה. ומה קרה בשטח? התחבורה המונעת בגז טבעי עדיין נמצאת על הנייר. פה ושם בוצעו מיזמי "פיילוט". את מספר כלי-הרכב מונעי הגז הטבעי - רובם משאיות - שהגיעו לישראל לצורך "ניסוי ובחינת היתכנות" אפשר לספור על אצבעות כף יד אחת.

נציין, שמדובר בטכנולוגיה קיימת, מוכרת ומוכחת היטב בתעשיית הרכב העולמית. כמעט 19 מיליון משאיות וכלי-רכב פרטיים מונעים בגז טבעי נעים בעולם, כאשר הריכוזים הגדולים ביותר נמצאים באופן טבעי במדינות המפיקות גז טבעי. בארצות-הברית לבדה המספר חצה את החצי-מיליון כלי-הרכב, ורכב מונע גז נמצא בתהליך של צמיחה מואצת בעקבות מדיניות הממשל.

אמנם צניחת מחירי הנפט בשוק העולמי האטה את קצב אימוץ הגז - כמו שקרה לתחומים של "תחליפי נפט" - אבל עדיין הכדאיות הכלכלית שרירה וקיימת. באירופה נמכרות כיום משאיות, מכוניות מסחריות וגם כלי-רכב פרטיים מונעים בגז, חלקם רכבי יוקרה, שעונים על כל הדרישות האירופיות העדכניות בכל הנוגע לתקינה ולבטיחות.

אין כמעט חולק על כך, שקידום השימוש בגז טבעי לתחבורה הוא צעד הגיוני ומתבקש ברמה הלאומית. ישראל מייבאת את כל הנפט התחבורתי שלה, משלמת עבורו במטבע קשה, ושורפת אותו על הכבישים בדרכים שרחוקות מאוד מלהיות יעילות או ידידותיות לסביבה. כל זה לצד תלות בגורמים חיצוניים.

אז מדוע ואיפה זה תקוע? - בשני מחסומים עיקריים. הראשון הוא המשרדים "הביצועיים" ובעיקר משרד התחבורה ומשרד האנרגיה, שבלעדיהם לא ניתן לייבא כלי-רכב מונעים בגז ולא להקים תחנות-תדלוק. כאן אמנם נראה כאילו יש תזוזה בשטח, אולם תרגומה ליבוא ממשי יהיה איטי מאוד בשל רצונם של המשרדים להערים דרישות תקינה. על-פי המסתמן, יבואן רכבי גז "יחויב לעמוד בדרישות היבוא, ובכלל זה עמידת הרכב בדרישות התקינה האירופית או האמריקאית כמקובל בכלי-הרכב הרגילים; וכן עמידת הרכב עם מערכות הגז בתקנים הבטיחותיים הרלבנטיים כתלות ממקום יבוא הרכב או מערכות שיותקנו בישראל לאחר יבוא הרכב".

בנוסף, "מערכת הגז המותקנת בכלי-הרכב תעמוד בכל הדרישות המופיעות בתקנות של האו"ם. יצרן הרכב יצהיר כי מפרט הגז המופיע בתקן הישראלי מתאים להנעת כלי-הרכב, פיית התדלוק תצטרך לעמוד בתקן ספציפי". ועוד לא דיברנו על תקן לתחנות-תדלוק בגז טבעי ועל תקן לגז טבעי עצמו, שגם הם עדיין בפיתוח.

הצינור התקוע השני הוא משרד האוצר, שמנסה למצוא דרך איך לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה. כלומר, לעודד (כביכול) רכבי גז בלי לאבד, חס וחלילה, את האווזה של מיסוי הבנזין והדיזל, שמניבה 17 מיליארד! שקל בשנה. שנתיים לאחר כינון "ועדת המיסוי הירוק השנייה", שאמורה הייתה לעסוק בנושא, רשות המסים מסרבת אפילו להגיד או להחליט - אם אכן יוענקו תמריצים כלשהם ליבוא רכבי גז. ובהיעדר תמריצים ובאין ודאות לגבי מחיר כלי-הרכב והגז למשתמש, אף יבואן לא יהמר על התחום.

אז בינתיים ישראל ממשיכה לקדם את ניצול משאב האנרגיה העיקרי שלה, בשיטה שמזכירה את צעדי הריקוד המפורסם של מייקל ג'קסון ז"ל, המכונה "הליכת ירח". כלומר, מבצעים את כל תנועות ההליכה, שורפים אנרגיה, ומשכנעים את הצופים שיש תנועה קדימה, אף שבפועל מדובר בדריכה במקום.

עוד כתבות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם