בתום מאמצי מחקר של שנים, אין ספור ניסויים ואיום ביטחוני משמעותי שאליו נחשפו בשנים האחרונות תושבי עוטף עזה, מערכת הביטחון החלה בפריסה מבצעית של מערכת מתקדמת המבוססת על חיישנים לגילוי מנהרות תקיפה לאורך הגבול עם רצועת עזה.

ההיקף המדאיג של האיום נחשף במהלך מבצע צוק איתן, אז הצליחו חוליות של חמאס לחדור לשטח ישראל באמצעות רשת של מנהרות, להסב אבדות בקרב כוחות צה"ל ולהלך אימים על תושבי הדרום.

המערכת היא פרי פיתוח שמובילה אלביט מערכות, בשיתוף עם חברת סטארט-אפ קטנה, המכון הגיאופיזי ומפא"ת (המנהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון. היא מורכבת ממגוון של חיישנים ותפקידם לספק התרעה על חפירה של מנהרה.

הפריסה החלה עוד לפני צוק איתן

ל"גלובס" נודע, כי פריסה ראשונית של המערכת בגבול שבין ישראל לעזה החלה כבר באפריל 2014 - כשלושה חודשים לפני צוק איתן. במסגרת אותה פריסה נבחנה ההיתכנות של החיישנים לספק לחדר שליטה מיוחד של צה"ל התרעות אמינות על פעילות תת-קרקעית, תוך מזעור המקרים של התרעות שווא.

ההיקף המספרי הגדול של המנהרות ההתקפיות שחפר חמאס לכיוון ישראל התברר רק במהלך 50 ימי הלחימה בדרום, באופן שאילץ את צה"ל לפעול קרקעית בפאתי הכפרים והעיירות ברצועה, במטרה לחשוף ולהשמיד את התוואי של יותר מ-30 מנהרות כאלה. אז, במערכת הביטחון הבינו שאין מנוס מהאצת המהלכים שיאפשרו בסופו של דבר פיתוח מערכת טכנולוגית שתעשה לאיום המנהרות את מה שעשתה כיפת ברזל לאיום הרקטות של ארגוני הטרור.

בחודשים האחרונים פיתוח המערכת צבר תאוצה, ובמקביל פריסתה לאורך הגבול בעזה הורחבה. גורמים ביטחוניים סיפרו בימים האחרונים ל"גלובס", כי אמצעי החישה ואלגוריתמים מתקדמים שעליהם היא מתבססת כבר סיפקו לצה"ל התרעה על הימצאות של מנהרה שהיוותה תשתית לפיגוע אפשרי בשטח ישראל.

פריסת המערכת נמשכת גם בימים אלה, ועם השלמת העבודות בקטע שעליו הוחלט בפיקוד דרום ובאוגדת עזה, יזכה הגבול לכיסוי טוב מפני האיום התת-קרקעי.

מערכת יקרה

מכאן, הכל שאלה של קבלת החלטות ובעיקר של הרבה כסף: מדובר במערכת יקרה, ועל פי הערכה של גורם ביטחוני, העלות שלה לכל קילומטר אחד הוא כמיליון דולר, אם כי קטעים אחרים לאורך הגבול יחייבו כיסוי באופן שיעלה את עלות הפריסה לקילומטר אחד לכ-2 מיליון דולר.

סכומי הכסף הגדולים האלה לא אמורים להפתיע את מערכת הביטחון, שידעה שכל פתרון טכנולוגי שיושג לאיום המנהרות בעזה, ויתכן שיענה גם לצרכי הגנה עתידיים לאורך גבול הצפון, יעמיד לה אתגר תקציבי משמעותי. משרד הביטחון מסר בשבוע שעבר בהתייחס לשאלות "גלובס" כי "איננו מעוניינים להגיב בתחומים אלה".