גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נדחתה תביעת 24 מיליון ש' שהגיש צבי ויליגר נגד אלי ריפמן

התביעה נגעה להלוואה שמקורה בגלגול חוב שנוצר לכאורה בהסכם אופציה למכירת מניות אמבלייז ■ ביהמ"ש קבע כי ויליגר לא הוכיח שהיו בבעלותו מניות אמבלייז בתקופה שבה ביקש לממש אופציה שנתן לו רייפמן

אלי רייפמן / צלם: תמר מצפי
אלי רייפמן / צלם: תמר מצפי

כארבע שנים לאחר שהורשע בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, וכן בזיוף ובשימוש במסמך מזויף; וכחצי שנה לאחר שחרורו מהכלא בקיצור שליש, יכול מייסד אמבלייז לשעבר, אלי רייפמן, לרשום ניצחון קטן.

תביעה שהגיש חברו לשעבר, מייסד ויליפוד, צבי ויליגר, בסך 24 מיליון שקל, נדחתה על-ידי בית-המשפט המחוזי מרכז. התביעה נגעה להלוואה שמקורה בגלגול חוב שנוצר לכאורה בהסכם אופציה למכירת מניות אמבלייז. בית-המשפט העדיף את גרסתו של רייפמן על זו של ויליגר, תוך שקבע כי ויליגר לא הוכיח שהיו בבעלותו מניות אמבלייז בתקופה שבה ביקש לממש אופציה שנתן לו רייפמן.

ויליגר תבע גם את בני משפחתו ואת עורך-דינו של רייפמן, שלטענת ויליגר היו ערבים לתשלום ההלוואה; אביו של רייפמן, אמו ז"ל, וגרושתו, יוצגו ע"י עו"ד שלומי תורג'מן ממשרד עוה"ד ש. תורג'מן. רייפמן לא התגונן בפועל מן התביעה בשל היותו פושט-רגל, אך הוא נקרא להעיד על-ידי הנתבעים האחרים.

רייפמן, לשעבר בעל-השליטה בחברת אמבלייז, שנסחרה בבורסת המשנה בלונדון, הוא יזם שנסק גבוה, ובהמשך הסתבך בחובות, הורשע בפלילים ופשט את הרגל. באמצע העשור הקודם, רייפמן עוד היה נחשב לאיש-עסקים בולט, ובעל מניות אמבלייז בשווי מאות-מיליוני דולרים. הקשר בין רייפמן לצבי ויליגר החל בשנת 2005 כקשר עסקי, שהפך בהמשך גם לקשר חברי.

באותם ימים החלו שותפיו של רייפמן להקמת אמבלייז, לעזוב בזה אחר זה את החברה. רייפמן, שחשש כי יקום גוף השקעות שינסה להשתלט על החברה ועל קופת המזומנים שלה, חיפש אמצעים לרכוש את המניות של שותפיו. הרשעתו של רייפמן נוגעת אף היא לתקופה זו, שבמסגרתה הוא זייף מסמכים והטעה משקיעים, במסגרת ניסיונות גיוס ההון הנואשים שלו.

אמנם לא כל מעשיו של רייפמן באותה תקופה היו בלתי לגיטימיים, אך רבים מהם נראים תמוהים עד לא סבירים מבחינת שיקול-הדעת העסקי שבהם. רייפמן פנה בשנת 2007 לגורמים שונים כדי לממן את רכישת המניות, וגיבש עסקה שאותה הציע למשקיעים רבים, לרבות ויליגר.

תנאי העסקה היו, שכל משקיע יקנה את מניות החברה בכמות שעליה סוכם, תוך התחייבות - אם ובעת הצורך - להצביע נגד השתלטות-עוינת מצד רוכש "זר" כלשהו על החברה. בתמורה העניק רייפמן למשקיעים אופציית PUT (מכר) למכירת מניותיהם במחיר גבוה משמעותית מהמחיר שבו רכשו את המניות. עסקה מעין זו נחתמה גם בין ויליגר לרייפמן ב-2007.

לפי ההסכם, העניק רייפמן לויליגר אופציית PUT - שלפיה יוכל למכור לרייפמן את המניות שרכש, בתמורה ל-1.5 לירות שטרלינג למניה, לתקופה מוגדרת של 18 חודשים.
ויליגר טען, שבאוגוסט 2007 פנה לרייפמן וביקש לממש את האופציה; ולחייב את ריפמן לרכוש 2 מיליון מניות אמבלייז, שויליגר רכש לכאורה בבורסה - דבר שלא היה ביכולתו הכלכלית של רייפמן לעשות.

בהמשך, נחתם בין הצדדים הסכם נוסף - הסכם להלוואה בסך של בין 6 ל-6.5 מיליון דולר (הסכום המדויק נתון במחלוקת), לפירעון בסוף נובמבר אותה שנה.

השופט יעקב שפסר קבע, כי אותם 6.5 מיליון דולר הם למעשה גלגול של חובו של רייפמן לויליגר בשל אי-עמידתו בהסכם האופציה. בהסכם נכלל סעיף נוסף שדיבר על הלוואה, מעין קו אשראי של "עד 12 מיליון", ששני הצדדים מסכימים שמעולם לא מומש.

נובמבר 2007 הגיע, אך מצבו הכלכלי של רייפמן לא השתפר, וגם כעת לא יכול היה לשלם את חובו לויליגר. הצדדים חתמו על הסכם שלישי, שבו עודכן סכום הלוואה ל-24 מיליון שקל, בתוספת הוצאות של 880 אלף שקל, שישולמו עד לסוף מארס 2008. בהסכם הותנה גם, שמשכנתא תירשם על ביתו של רייפמן בסביון. כמו כן, הותנה כי בני משפחתו של ריפמן ועורך-דינו יערבו אישית להלוואה, כפי שאכן נעשה, לטענת ויליגר.

בהמשך, העביר ויליגר סכום הלוואה נוסף של בין 18 ל-20 מיליון שקל נוספים לרייפמן, שהושבו לו עוד בטרם מועד הפירעון ההלוואה, בינואר 2008. זאת, לאחר שאשתו של ויליגר גילתה את דבר קיום ההלוואה, התקשרה לרייפמן והפצירה בו להשיב את הסכום ומיד.

לא הוכיח שהחזיק מניות

השופט שפסר דחה את תביעתו של ויליגר, תוך שהעדיף את גרסתו של פושט-הרגל והעבריין המורשע רייפמן, על זו של ויליגר. באשר לחוב הנטען בסך 24 מיליון שקל, קבע השופט כי לא הוכח קיומו של החוב. זאת, על רקע טענתו של ויליגר עצמו, שתוכן ההסכמים הכתובים בינו לבין רייפמן לא שיקף את ההסכמה בפועל בין הצדדים, "ויליגר לא הצליח לשכנע שהסכום שצוין בהסכם אכן משקף חוב אמיתי של מר רייפמן אליו". זאת, בין היתר, משום שויליגר לא הביא ראיות מספיקות לכך שהוא רכש בכלל את המניות שהקימו את זכותו למימוש האופציה, שהיא הבסיס להסכמה האמיתית בין הצדדים, גם לשיטתו של ויליגר.

השופט פסק, כי "מר ויליגר לא הציג ראיה כלשהי המלמדת כי במועד הקובע היו ברשותו מניות של חברת אמבלייז. בתחילת חקירתו העיד, כי 'אני אענה לך מה שאני יודע, אני לא זוכר בדיוק מתי קניתי את המניות ואם קניתי במאי או באפריל או ביוני'... השאלה האם במועד הקובע החזיק מר ויליגר במניות חברת אמבלייז נותרה ללא מענה".

השופט ציין עוד כי הוצגה לבית-המשפט ראיה להחזקת כ-2 מיליון מניות אמבלייז ב-2007, אלא שהראיה מתוארכת ליוני 2007, כחודש לאחר ה"מועד הקובע" של האופציה. ההחזקה במועד זה, נפסק, לא מפעילה את האופציה ולפיכך, אין בראיה זו כדי להוכיח את קיומו של חוב.

ויליגר טען בעדותו, שהחזקת האופציות במועד הקובע אינה רלבנטית, משום שדי בחתימה על ההסכמים המאוחרים להוכחת החוב. השופט דחה את טענה זו בנימוק שזוהי "עמדה בעייתית, משעה שמוסכם בין הצדדים כי ההסכם עצמו אינו מהווה תיאור אמיתי של האירועים".

באשר לגרסתו של רייפמן קבע השופט כי "גרסתו מעוררת אי-נוחות", במיוחד לאור נכונותו להעניק אופציה לרכישת מניות במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק; אלא ש"בחינת הפגמים בגרסתו של ויליגר, לצד מצבו הכלכלי הרעוע של רייפמן באותה עת, ונכונותו לעשות כל שביכולתו על מנת למנוע את ההשתלטות העוינת על חברת אמבלייז (התנהלות שאף הובילה בסופו של יום להרשעתו בפלילים)... משכנעת כי גרסתו של רייפמן, שלפיה חתימתו על ההסכמים נבעה בעיקר מהבנתו כי רק כך יוכל לגייס כספים נוספים, כאשר בדיעבד הסתבר לו כי התנאים של הסכם האופציה לא מולאו וכלל לא נעשה שימוש במניות כפי שהובטח לו, היא גרסה סבירה".

עוד פסק השופט, כי גם לו היה מוכח החוב, לא היו הערבים חייבים כלפי ויליגר, וזאת בשל פגמים באופן עריכת הערבות ואי-יידוע הערבים על פרטים מהותיים בהסכם.

עוד כתבות

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"