גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתחם שוק העלייה בדרום ת"א: הלהיט הנדל"ני הבא?

מתחם שוק העלייה בדרום ת"א עומד להפוך לשכונת מגורים ■ האנשים שעתידים להביא דיור בר השגה לתל-אביב מדברים: "לזוג שגר בפלורנטין בדירת שני חדרים ונולד לו ילד, אין אפשרויות. עכשיו יהיו לו"

שוק העלייה כיום / צילום: תמר מצפי
שוק העלייה כיום / צילום: תמר מצפי

עד כמה עומד מתחם שוק העלייה בתל אביב לשנות את פניו בשנים הקרובות? בעיריית תל אביב תולים תקוות רבות בפרויקט שוק העלייה שעומד לצאת סוף סוף לדרך, ולהוות את הפרויקט המשמעותי באזור, הכולל 70 דירות בנות השגה. זאת לאחר שמועצת העירייה, אישרה לאחרונה את זכייתן של החברות תדהר ואקרו נדל"ן במכרז שפרסמה לרכישת זכויות החכירה במתחם ההיסטורי בין הרחובות העלייה, צ'לנוב, מטלון ו-וולפסון.

המכרז כלל זכויות להקמת שני בניינים בני 77 דירות אותן יוכלו לשווק החברות, בנוסף לבניית בניין שלישי בן 70 דירות המיועדות להשכרה ארוכת טווח שיועבר לעירייה ולהקמת חניון ציבורי שיכלול 260 חניות ציבוריות.

על פי ההצעה הזוכה, העירייה תשלם לתדהר ואקרו נדל"ן 19.8 מיליון שקל כולל מע"מ בעבור הבניין שיועבר אליה, ובנוסף תשלם לחברות 25 מיליון שקל להקמת החניון הציבורי. מלבד אלה, העירייה קאנטרי תקים באמצעות חברת "עזרה וביצרון" בחלקו המערבי של המתחם.

"עיריית תל אביב רואה בפרויקט הזה את הסוזן דלל של נווה צדק", מסביר אילן קפון, מבעלי אקרו נדל"ן, שצופה כי היתר הבנייה לפרויקט יונפק במהרה. "שכונת פלורנטין היא מצליחה כבר כמה שנים והמחירים למ"ר בה גבוהים. אבל כמה שהיא צעירה וטרנדית, אין בה הרבה לאן להתפתח. לזוג שגר בדירת 2 חדרים בפלורנטין ונולד לו ילד, אין אפשרויות בשכונה ולכן הוא מחפש פתרונות בגבולות השכונה, שם קל יותר למצוא דירות 3 חדרים למשל. בעיה נוספת בפלורנטין היא שלא היו בה מבני ציבור, ולכן הקאנטרי שיוקם במתחם העלייה ישרת גם את תושבי פלורנטין".

לאזור מתחם העלייה, מוסיף קפון, יש ייחודיות משלו: "שוק לוינסקי והרחובות הגובלים בו, הפכו למוקד משיכה, עם הרבה מסעדות, בתי קפה, מעדניות, בשילוב עם ספקים וסיטונאים של אוכל, ועולם הגסטרונומיה תמיד מושך אליו את עולם הנדל"ן".

בעניין הקירבה היחסית של המתחם לריכוז של זרים, משיב קפון כי "המגמה של התמעטות הזרים באזור היא ברורה מאז שהממשלה עצרה את ההסתננות, ובכל כמה חודשים עוזבים לא מעט זרים את ישראל, במסגרת הסכמים עם מדינות אפריקה".

"לת"א אין לאן להתפתח מזרחה"

חברה נוספת שזיהתה את הפוטנציאל בשכונה והחלב לבצע בה עסקאות כבר לפני שנים אחדות היא חברת יובלים, שבבעלות היזמים איציק ברוך ורן בלינקיס. לפני ארבע שנים רכשה יובלים מגרש בן 2 דונם ברחוב חזנוביץ' במתחם, ובשנה האחרונה רכשה מגרש צמוד נוסף, בעסקת קומבינציה עם בעלים פרטיים. בימים אלה היא ממתינה לקבלת היתר בנייה להקמת פרויקט בן 91 דירות בנות 2-4 חדרים עם מרפסות, בשלושה בניינים בני 7 קומות, ביניהם גינה משותפת פרטית לדיירים ומרתפי חניה.

"לאזור פוטנציאל גדול, מאחר שלתל אביב אין לאן להתפתח מערבה ומזרחה ועיקר ההתפתחות של העיר היא דרומה", אומר ברוך. "מתחם העלייה נמצא קרוב יחסית לאזורים המבוקשים של העיר, ולדעתנו תוך כמה שנים יתמזג עם מרכז תל אביב".

נשמע דמיוני? ברוך מנמק: "גם כשקנינו את הקרקע במושבה האמריקאית ב-2007 אמרו לנו שאנחנו משוגעים והיום זה אחד האזורים הכי חמים בעיר".

בפרויקט שהחלה יובלים לשווק מוצעות דירות 2 חדרים במחיר התחלתי של 1.55 מיליון שקל, דירות 3 חדרים ב-1.9 מיליון שקל, דירות 4 חדרים ב-2.5 מיליון שקל, ופנטהאוזים ב- 3.5 מיליון שקל.

לדברי ברוך, משקיעים מגלים עניין ברכישת הדירות הקטנות, ואילו משפחות רוכשות את הדירות הגדולות יותר. "קיים במקום ביקוש לדירות 4 חדרים, מה גם שאם זוג צעיר קונה דירה היום, היא תהיה מוכנה בעוד שנתיים וחצי והצרכים יכולים להשתנות", אומר ברוך. "האטרקטיביות של האזור היא עדיין במחיר, כי מחיר דירות חדשות באזור הזה עומד על 30 אלף שקל למ"ר בממוצע, בעוד במרכז העיר מדובר בסכומים אחרים של 50 אלף שקל למ"ר".

על השאלה אם אינו חושש מנוכחות המוגברת של זרים בסמיכות יחסית למתחם משיב ברוך כי "נכון שיש זרים באזור, אבל לדעתנו מדובר בתופעה זמנית, שלאט לאט תיעלם מאחר שככל שמוקמים פרויקטים חדשים, בניינים ישנים שגרים בהם מהגרים נהרסים לטובת אוכלוסיה חדשה, והזרים באופן טבעי יעברו לאזורים אחרים נחשלים יותר".

עיריית תל אביב: "בזכות תמריצים שיצרנו יזמים רבים על כל מגרש באזור"

"עיריית תל אביב מנסה היום לקדם כמה מוקדים בדרום תל אביב, ומתחם שוק העלייה הוא אחד מהם", מסביר האדריכל אלי דיגא, הממונה על תכנון דרום העיר ויפו בעירייה. "זה נעשה באמצעות בנייה חדשה והשמשה של הקיים. מלבד פרויקט חזנוביץ' ושוק העלייה, יש לא מעט מעט פרויקטים המקודמים על מגרשים שבהם קיימים בניינים בני 2-3 קומות.

"הסדרנו מדיניות שחלה על האזור הזה, שמעניקה תמריצים ליזמים מבחינת זכויות בנייה וגודל יחידות דיור. כך שבמגרשים של חצי דונם, ניתן להקים 20 יחידות דיור בבניינים עד 7 קומות, ללא צורך בקידום תב"ע חדשה. מספר היחידות המתאפשרות במגרשים האלה יחד עם הזכויות שמעניקה תמ"א 38 יצר אטרקטיביות להרבה יזמים ולכן יש היום מלחמה על כל מגרש שמוצע למכירה באזור. מה שמזכיר לנו את ההתפתחות של אזור גן החשמל".

לדברי דיגא, העירייה גם פועלת כיום באינטנסיביות לעודד את התחדשות אזור התחנה המרכזית הממוקם מזרחית משם. "באזור התחנה הישנה אנחנו מקדמים היום תכנון חדש לתעסוקה ומגורים, שאושר כבר בוועדה מקומית. לגבי בעיית הזרים באזור הזה, בשטח אנחנו רואים שהיזמים לא מתרגשים על פי הבקשות להיתרים".

דוגמה לדברים ניתן לראות בתוצאות מכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל לשיווק שני מגרשים נפרדים ברחוב מירון, שבו זכו בינואר האחרון החברות אאורה ישראל בבעלות יעקב אטרקצ'י ובולווארד בבעלות משפחת פדרמן, המיועדים יחד להקמת 50 דירות, תמורת 270 אלף שקל למרכיב הקרקע לדירה אחת, בממוצע.

"האזור הזה הוא אזור מתפתח, משקיעים קונים בו דירות כי ניתן להשכיר את הדירות בקלות, ומי שקונה שם דירת 3 חדרים ב-1.2-1.3 מיליון שקל, גם מצפה לעליית ערך בעתיד", מסביר מנכ"ל ובעלי אאורה ישראל יעקב אטרקצ'י. "גם לפני 10 שנים אזור גן החשמל היה אזור גרוע והיום נמכרות שם דירות בפרויקטים חדשים בסכומים גבוהים מאוד".

עוד כתבות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים