הותר לפרסום: רשות המסים פשטה אתמול (ב') על סניפי רשתות האופטיקה קרולינה למקה (שהשותפה המוכרת והפרזנטורית שלה היא הדוגמנית בר רפאלי) ואירוקה, ועצרה את מנהליהן האזוריים של הרשתות, בחשד לביצוע עבירות מס ומע"מ בהיקף עשרות מיליוני שקלים.

הפשיטה הייתה חלק ממבצע רחב-היקף שנערך אתמול, בתום חקירה סמויה שנמשכה חודשים ספורים, במהלכה נאספו ראיות לכך רשתות אופטיקה בדרום הארץ ניצלו את חוק אזור סחר חופשי אילת המקנה פטור לעסקאות המתקיימות באילת, על מנת לגזול במירמה מקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים.

במסגרת המבצע פשטו חוקרי יחידת חקירות מכס ומע"מ באר-שבע על סניפים רבים של רשתות וחנויות אופטיקה בבאר-שבע ובאילת, בהם כאמור סניפי רשת קרולינה למקה ואירוקה.

במסגרת החקירה, נעצר ושוחרר בערבות אמש מנהלה האזורי של רשת קרולינה למקה באילת, אסף באשר (38), וזאת בחשד כי החנויות תחת ניהולו באזור אילת נהגו למכור משקפיים אופטיות גם למי שאינם תושבי אילת ולמסור להם אותן בסניף הקרוב לאזור מגוריהם, וזאת ללא חיוב העסקה במע"מ, כפי שדורש החוק במקרים בהם סחורה נצרכת מחוץ לאזור סחר חופשי אילת.

על-פי החשד, סניפי קרולינה למקה בעיר אילת דיווחו על עסקאות כחייבות במע"מ בשיעור 0% במקום 18% ונהגו למכור משקפיים אופטיות גם למי שאינם תושבי אילת ולמסור להם אותו בסניף הקרוב לאזור מגוריהם, וזאת ללא חיוב העסקה במע"מ - וכך גזלו מקופת המדינה מיליוני שקלים בשנים האחרונות.

במילים אחרות, הרשת מכרה משקפיים ללא מע"מ לאנשים שאינם תושבי אילת, בניגוד לחוק הפוטר ממע"מ רק סחורות הנרכשות לצריכה או לשימוש באזור אילת.

מהחקירה המשותפת ליחידת מכס ומע"מ אילת ולחוקרי מע"מ באר-שבע עלה החשד כי רשתות אופטיקה נוספות בעיר נוהגות לפעול בדרך זו.

אתמול הפכה החקירה גלויה, כשהחוקרים פשטו על סניפי החנויות במטרה לאסוף ראיות נוספות. ברשת קרולינה למקה נבדקו 4 סניפים, ונחקר כאמור מנהל האזור, וכן נחקרו עובדים נוספים ברשת, שקשרו את עצמם לחשדות.

מהמסמכים שנמצאו בחיפוש בסניפים נמצאה תשתית ראייתית לכך שמנהלי הרשת פעלו ביודעין בניגוד להוראת חוק אזור סחר חופשי, וכי הנחו את העובדים לבצע באופן גורף רק מכירות בפטור ממע"מ גם בעסקאות החייבות בו.

בפרשה צפויים להיחקר מעורבים נוספים בימים הקרובים.

עורכי הדין עמיר פולטין ואודי ברזלי, באי-כוחה של חברת קרולינה למקה, מסרו כי "מדובר באי-הבנה מוחלטת של רשות המסים. החברה היא זו שפנתה מיוזמתה כבר לפני זמן רב והסדירה את הנושא ברמה עקרונית-אזרחית מול רשויות מע"מ, ואין ספק כי לאחר שיובהרו הדברים, החקירה תיסגר".

עצורים גם באירוקה

כאמור, בנוסף למנהל האזורי של רשת קרולינה למקה, נעצר גם מנהל האזורי של רשת האופטיקה אירוקה באזור אילת, ברק בנסתי (33), בחשד שעובדי החנויות שניהל עברו על חוק סחר חופשי אילת, ובכך גזלו מקופת המדינה מיליוני שקלים במע"מ.

על-פי בקשת המעצר, בנסתי ביצע ניצול ציני וכוזב של הפטור שניתן לעוסקים באילת, בכך שהוא ועובדי החנויות שתחת ניהולו מסרו משקפיים ללקוחות שביקרו באילת באמצעות סניפים הקרובים לאזור מגוריהם, ואף מכרו משקפיים ללקוחות בהזמנה טלפונית מבלי שכלל ביקרו בעיר, ובכך הפרו את החוק ביודעין ותוך עידוד הלקוחות להיות שותפים לדבר עבירה.

בנסתי ועובדים נוספים של אירוקה קשרו את עצמם לחשדות, ועל-פי העדויות שנאספו התבססה תשתית ראייתית לכך שגם במקרה של אירוקה, כמו בקרולינה למקה, מנהלי החברה הם אלה שהנחו את העובדים לפעול ביודעין בניגוד להוראות החוק ולבצע מכירות אך ורק בפטור ממע"מ, גם במקרים בהם החוק מחייב בו.

רשת אירוקה הוקמה ב-1989 והיא מרשתות האופטיקה המובילות בארץ, עם פריסה ארצית רחבה של 61 סניפים הפזורים בכל רחבי הארץ ומחזור מכירות שנתי של מעל 130 מיליון שקל לפני מע"מ. בעלי החברה הם מייקל וולף (90%) ויעקב וולף (10%).

קרולינה למקה משקפיים / צילום: עינת לברון

שוק של 1.5 מיליארד שקל בשנה

שוק משקפי השמש והאופטיקה מגלגל למעלה מ-1.5 מיליארד שקל בשנה במחירי צרכן.

רשת קרולינה למקה החלה לפעול כרשת לדוכני משקפי שמש לפני כ-4 שנים, והיום היא כבר מונה מעל 40 סניפים.

לפי הערכות, קצב המכירות השנתי של רשת קרולינה למקה עומד על כ-80 מיליון שקל בשנה. הרשת היא יוזמה של 5 שותפים מרכזיים, כשה"מוח" מאחוריה הוא יוסי גביזון, המחזיק בשליטה גם ברשתות הודי'ס וטופ טן.

השם "קרולינה למקה" והניחוח הבינלאומי שהיזמים שיוו לה עם הצמדת שם העיר "ברלין" למותג, הם לא אחרים מאשר שמה של בת זוגו של גביזון שמוצאה מגרמניה. בעזרתם, וגם הודות לשכירת שירותיה של בר רפאלי כפרזנטורית, הצליחה הרשת לבסס את המותג הפרטי "קרולינה למקה" כמותג מן המניין. רפאלי עצמה הפכה לשותפה (5%) ברשת.

אזור סחר חופשי אילת: מה קובע החוק?

חוק אזור סחר חופשי אילת קובע כי "מכירתם של טובין (מוצרים, סחורות ונכסים הניתנים לטלטול ולהעברה ממקום למקום, א' ל"ו) המצויים באזור אילת, בידי עוסק תושב אזור אילת, לצריכה באזור אילת או לשימוש בו... תהא פטורה ממס ערך מוסף".

בהמשך החוק עוגנה הוראת "איסור הוצאת טובין" מאילת, וצוין כי "טובין שהוחל עליהם מס ערך מוסף בשיעור אפס... לא יועברו מאזור אילת למקום אחר בישראל בידי עוסק שקיבל את ההטבה".

חרף האיסורים הללו, עלה החשד כי חנויות אופטיקה בעיר אילת, בהן קרולינה למקה, קידמו את מכירותיהם בשיטה הנוגדת את החוק. מהחקירה, המשותפת ליחידת מכס ומע"מ אילת ולחוקרי מע"מ באר-שבע, עלה החשד כי רשת קרולינה למקה ורשתות אופטיקה נוספות בעיר מקדמות מכירות ומשכנעות לקוחות שהגיעו לחנותם, שאינם תושבי העיר אילת, לקנות משקפיים בפטור ממע"מ ולקבלם בחנות אחרת של הרשת, הקרובה לאזור מגוריהם. זאת, למרות שאופי המכירה של המשקפיים ללקוח צריכה להתבצע כעסקה חייבת במע"מ, כיוון שהמוצר שנרכש מוצא מהעיר אילת ולא "נצרך" או מתקבל בעיר הפטורה ממע"מ.

במהלך החקירה תועדו עובדי רשתות האופטיקה כאשר הם מסבירים ללקוח על היתרון היחסי שיש להם על חנויות האופטיקה מחוץ לעיר, בהם המכירה החייבת במע"מ, ועל כך שהלקוח יכול לקבל את משקפיו בכל מקום מחוץ לאילת בו יש לרשת סניפים ובכך לחסוך את תשלום המע"מ. זאת, למרות האיסור הקובע במפורש כי כאשר מתבצעת מכירה של מוצר באילת, והמוצר נמסר ללקוח מחוץ לאילת - המוצר חייב במע"מ.