גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף הרכב בשנת 2014: המכירות גדלו, תקציבי הפרסום לא

למרות שיא של כל הזמנים במכירת כלי רכב, עוגת הפרסום של ענף הרכב שמרה אשתקד על יציבות ואף התכווצה ■ מה הם הגורמים לתופעה הייחודית הזו, והאם המצב הפיך?

שנת 2014 הייתה שנת המכירות הטובה ביותר בתולדות ענף הרכב הישראלי. כ-240 אלף כלי רכב פרטיים חדשים הציפו את כבישי ישראל - עלייה של כ-13%, שנרשמה כמעט לכל רוחב השוק.

אם המספרים הללו עדיין לא מרשימים, נתרגם אותם לכסף: מדובר בהכנסות בהיקף של 21-23 מיליארד שקל, שיצאו במהלך השנה מכיסם של רוכשי הרכב והגיעו לקופתם של קומץ קבוצות יבוא רכב, וכמובן גם לקופתה של ממשלת ישראל - השותפה המרכזית בחגיגה.

בחישוב כללי מאוד, כל צמיחה של 1% במכירות השנתיות בשוק הרכב הישראלי שקולה כיום לתוספת הכנסות של כ-170-220 מיליון שקל (ברוטו) לענף.

מכירות רבות, יציבות בתקציבים

עם מבול כזה של מזומנים וחגיגת מכירות כה סוערת, ניתן היה לצפות לזינוק בשיעור מקביל, לפחות, בהוצאות הפרסום של ענף הרכב הישראלי באותה שנה. לא מדובר בציפיות-שווא: יחס חיובי בין היקף המכירות לבין היקף הפרסום הוא תופעה מוכרת ומתועדת היטב בתעשיית הרכב העולמית.

בשנים של שפל בכלכלה ובתעשיית הרכב היצרנים והמשווקים משתדלים לשמור הארנק בכיס ולהתכנס למינימום ההכרחי, כלומר להסתפק בפרסום משמר. מנגד, בשנים של שפע ומכירות נוסקות, תקציבי הפרסום עולים במקביל. כך, למשל, רשמה תעשיית הרכב בארצות-הברית קאמבק מרשים במכירות ב-2014, והוצאות הפרסום שלה רשמו באותה שנה עלייה דו-ספרתית מכובדת.

זה לא קרה בענף הרכב הישראלי: נתוני יפעת בקרת פרסום לשנת 2014 מלמדים על ירידה ענפית של כ-17% בהוצאות הפרסום ביחס ל-2013. ההוצאות ירדו מרמה של 195.2 מיליון שקל ל-161.9 מיליון שקל.

גם המדד השנתי שלנו - שמבוסס על תקציבי הפרסום של החברות הבורסאיות בענף הרכב, המחויבות לפרסם במאזן את היקפי הפרסום האמיתיים שלהן - מגלה יציבות או לכל היותר עלייה קלה. אמנם לכל אחת מהשחקניות בשוק היו שיקולים שיווקיים משלה, אבל המגמה הכללית ברורה למדי.

בהערת אגב נציין כי בשנים "רעות" היחס הישיר בהחלט נשמר. בתקופות של משבר ומיתון, כמו 2008, ירדו משמעותית היקפי הפרסום השנתיים של הענף בישראל. אז מדוע שנת המכירות הטובה ביותר בתולדות הענף לא השתקפה בתקציבים?

השוק המוסדי "חסין פרסום"

התשובה נמצאת בכמה מאפיינים ייחודיים של ענף הרכב הישראלי ובכמה משתנים נקודתיים שאפיינו את שנת 2014. הסיבה המרכזית, שמכניסה גורם הטיה משמעותי לתוך היחס הישיר בין היקף המכירות לפרסום זה יותר מעשור, היא המשקל החריג של ציי הרכב ושל הלקוחות המוסדיים בעוגת מכירות הרכב החדש בישראל. החלק היחסי של מכירות הרכב "המוסדיות" אמנם יורד בהדרגה בשנים האחרונות, והוא משתנה בין מותג למותג ובין הסגמנטים השונים של השוק, אך עדיין מדובר בכמעט 50% מהשוק.

תיאורטית, השוק המוסדי הוא לא "חסין פרסום", ויש אסכולה בולטת בענף, אשר לפיה באמצעות פרסום אפקטיבי ניתן להטות את שיקולי הבחירה של "משתמשי הקצה" - כלומר של מקבלי הרכב הצמוד, שלרשותם עומדות מספר אלטרנטיבות לבחירה.

אולם בפועל, בישראל המרחק בין התיאוריה למציאות הוא גדול. ברוב החברות משתמשי הקצה ניצבים בפני רשימה מוגבלת ומצומצמת של כלי רכב, שנקבעה בהתאם לשיקולים טכניים דוגמת המחיר (או במילים אחרות גובה ההנחות לחברת הליסינג), צריכת הדלק הרשמית וכדומה.

לחברות הליסינג יש גם יכולת לא מבוטלת להטות את הבחירה הסופית לכיוון כזה או אחר, וללקוחות עצמם יש קשר רגשי מופחת לכלי הרכב, בהשוואה ללקוחות, שמשלמים עליהם מכספם. בשורה התחתונה, מדובר ברכישות, שיש מעט בינן לבין ערכי המותג והדגם של הרכב.

יתר על כן, בשנים האחרונות חלק לא מבוטל מהמכירות לענף הליסינג הן מכירות "סטוקים" של עשרות ומאות כלי רכב חדשים, שנרכשים למלאי לצורך מכירה או הפקת רווחי תיווך במועד מאוחר יותר. כלי הרכב הללו נמכרים מאוחר יותר על בסיס הנחות ומחיר נטו, ומכירתם מלווה, לכל היותר, בפרסום הארד סייל של חברות הליסינג.

את הדוגמה הטובה ביותר לאותה חסינות ניתן היה לראות באירוע החריג ביותר ב-2014 - מבצע "צוק איתן". במשך כמעט חודשיים עצר ענף הרכב את הפרסום כמעט לחלוטין, אולם היקפי המכירות שמרו על רמה די קרובה לממוצע של חודשים רגילים. הסיבה לכך הייתה שבאותם חודשים זינקו המכירות ללקוחות מוסדיים לכמעט 80% מהשוק, כאמור ללא צורך בפרסום.

נציין בהערת אגב כי תקציבי הפרסום של חברות הליסינג עצמן צמחו באופן משמעותי ב-3 השנים האחרונות, זאת בעיקר בשל המשקל ההולך וגדל שלהן בשיווק מכוניות משומשות ובשיווק מכוניות חדשות עם אפס קילומטר.

ממותגים ל"ברזלים"

גם 50% הנותרים של המכירות, אלה ללקוחות פרטיים, משנים כיום את אופיים המסורתי. המגמה הכללית, שבלטה ב-2014 בלא מעט סגמנטים של השוק, היא הפיכת הרכב החדש ממוצר יוקרתי, רגשי ונחשק, עם קשר עמוק לערכי המותג, לסוג של "ברזל".

אמנם רבים בענף מתכחשים לכך באופן רשמי, ואולי גם מדחיקים זאת פסיכולוגית, אבל כיום חלק גדול משוק הרכב החדש הפך להיות "בזאר" תחרותי פרוע, שבו המחיר - ולא המותג - הוא המלך.

יבואני הרכב מתחרים זה בזה, ובו-בזמן גם מול ערוצי מכירות הרכב החדש של חברות הליסינג - סוג של גולם שקם על יוצרו. השיטות הן חיתוך מחירים פסיכולוגי, הנחות עומק, מבצעים שנמשכים לאורך כל השנה וכדומה. הפרסום הממוקד בטיפוח המותג הפך להיות פריביליגיה של פלח היוקרה והפרימיום (לא מעט בשל הלחץ של יצרני הרכב עצמם). שאר השוק מתמקד במלחמת מחירים.

המצב הלא רצוי הזה נובע משני נתוני רקע כלכליים חיצוניים: החזק ביניהם הוא שערי המטבע הידידותיים - בתחילה הדולר וכיום האירו - שבשנים האחרונות העניקו לא מעט בשר ליבואנים ואיפשרו את אותה מלחמת מחירים; הנתון השני הוא הריבית האפסית במשק, שתרמה גם היא רבות להפיכת שוק הרכב הישראלי למגרש "ברזלים". הריבית האפסית משנה בשנתיים האחרונות באופן יסודי את תהליך הבחירה של לקוחות הרכב בישראל.

בעולם מקובל שתהליך "נורמלי" של רכישת רכב חדש אורך בממוצע כ-5 חודשים, החל מקבלת ההחלטה הראשונית על-ידי הלקוח ועד קבלת המפתח. בתקופה הזו הלקוח אוסף מידע, בוחן לעומק את יכולותיו הכלכליות - כולל התקבול ממכירת הרכב הישן שלו - ומבצע שופינג השוואתי, פיזי או מקוון.

אבל בעידן של ריבית אפסית עם היצע עצום ואגרסיבי של מקורות מימון - מיבואני הרכב עצמם ועד חברות הליסינג, הבנקים ומי לא - תפיסת הסיכון הכלכלית פוחתת משמעותית, ובהתאם מתקצר גם משך ההחלטה.

למעשה, במקרים רבים רוכש הרכב החדש בישראל כלל לא צריך למכור כיום את רכבו בטרם הרכישה. עם מקדמה קטנה מאוד של אלפי שקלים, ולעתים גם בלי מקדמה כלל, שמלווה בשורה של תשלומים נגישים לאורך 3 שנים, הוא יכול להיות הבעלים של רכב חדש ונוצץ "מהיום להיום".

אין לנו נתונים קונקרטיים שמצביעים על היקף הרכישות "הספונטניות" של רכב חדש, אבל התחושה היא שמדובר בחלק הולך וגדל מהשוק, במיוחד בפלח הצומח של כלי רכב במחיר של 50-100 אלף שקל.

התופעה הזו מקטינה את המוטיבציה של המשווקים לשיגור קמפיינים ארוכי-טווח של מיתוג, ומדגישה את ה"הארד סייל". במקרה דנן, מוקד הפרסום הוא לא מחירים והנחות, אלא הקטנת גובה המקדמה והצעת תשלומים חודשיים נמוכים ככל שניתן.

זוהי טריטוריה מובהקת של מה שמכונה בפרסום "טקטיקות תגובה ישירה", שמטרתן להניע את הלקוח תוך זמן קצר מ"מצב אפס" לרכישה. זוהי גם טריטוריה מובהקת למדי של המדיה הדיגיטלית - מובייל, פרסום "גרילה" וכדומה - שאמורה להשיג תוצאות יעילות, בעלויות פרסום נמוכות יותר משמעותית.

זוהי תמונת מצב די עגומה למי שאוהב מכוניות, מכבד את ההיסטוריה שלהן ורואה ברכישתן ובבעלות עליהן משהו שהוא קצת יותר מאלטרנטיבה לתחבורה ציבורית.

הבשורה הטובה בכל הסיפור הזה היא שהמצב הנוכחי נובע מגורמים בני-חלוף. אם וכאשר השקל ייחלש שוב ביחס למטבעות היבוא, סביר מאוד להניח שההנחות יקוצצו, היכולת של היבואנים להגביר מכירות באמצעות הנחות "נטו" תקטן, וכך גם היכולת של חברות הליסינג לשווק מכוניות חדשות כמו ברזלים.

כנ"ל אם וכאשר הריבית במשק תעלה לטריטוריה הגיונית. במקרה כזה יחזור הענף אל שיטות קידום המכירות הרציונלית, שמקובלות בתעשיית הרכב בכל העולם, כלומר שימוש מוגבר בפרסום, שמטפח את ערכי המותג והרכב.

הוצאות פרסום ב-2014 חברות ציבוריות-רכב

החברות הציבוריות: פרסום בהיקף של 100 מיליון שקל

רק 3 יבואניות רכב הן כיום חברות ציבוריות, שמפרסמות רשמית במאזן את היקפי הפרסום וקידום המכירות שלהן: דלק רכב, קבוצת קרסו ו-UMI. השלוש הללו חלקו ביניהן ב-2014 נתח של כ-26% מכלל המכירות השנתיות בענף, משהו כמו 60 אלף כלי רכב.

מבין 3 היבואניות הציבוריות, חברת דלק רכב מכרה את כמות המכוניות הגדולה ביותר, כ-26,750 יחידות ועלייה נאה של כ-10%, אבל תקציב הפרסום שלה היה הנמוך מבין השלוש - ב-2014 הוא צמח בכ-2 מיליון שקל בלבד, עלייה של כ-5%.

את הפער הזה אפשר להסביר בכמה דרכים, ואחת מהן היא יחס גבוה יחסית של מכירות לציי רכב ביחס למכירות פרטיות.

היחס הזה אמנם ירד בשנה שעבר, אבל הוא עדיין מוחשי. בנוסף, במשך רוב השנה שעברה המותג פורד פעל בלי דגמי המפתח שלו, פוקוס ומונדיאו, בשל עיכובים בייצור ובאספקה של היצרן.

לעומת זאת, ב.מ.וו זכתה לנתח דומיננטי בעוגת הפרסום, הן בשל היקפי ההשקעה הגדולים שמתחייבים מפעילות בפלח הפרימיום, והן בשל העובדה שב-2014 השיקה ב.מ.וו בישראל כמות שיא של דגמים חדשים ומחודשים.

מהצד השני ניצבת UMI, שרשמה ב-2014 עלייה מכובדת מאוד של כ-75% במכירות. UMI הייתה מהבודדות ששמרו על פרופורציה כללית בין מגמת המכירות למגמת הפרסום, עם זינוק של 35.7% בהוצאות הפרסום, לכ-51.01 מיליון שקל.

אחת הסיבות לכך הייתה ההתמקדות בפלח הפרימיום, שבו נמצא כיום חלק גדול ממערך הדגמים של החברה.

קבוצת קרסו שמרה על נתוני מכירות דומים מאוד לאלה של 2014, ותקציב הפרסום שלה צמח בכ-4 מיליון שקל, שהם כ-9.7%.

גם כאן נבעה העלייה משינוי בדגשים. החברה הקטינה משמעותית את יחס המכירות שלה לציי רכב, ותמהיל הדגמים שלה נוטה כיום לפלחי הפנאי והפרימיום "הפרטיים", עם דגמים חדשים מארצות הברית (מקסימה ואלטימה), רכב הפנאי "קפצ'ור" שהפך להיות מוביל מכירות, והשקה של שלל דגמים חדשים מבית ניסן ורנו המכוונים לשוק הפרטי.

בסך-הכול הוציאו השלוש הללו בלבד יותר מ-100 מיליון שקל על פרסום בשנה שעברה, כאמור על כרבע מהשוק.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק