גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים לחגוג בר/בת-מצווה עם ערך מוסף? הנה כמה הצעות

רוצים לקיים אירועי בת-מצווה ובר-מצווה מיוחדים, שונים מהאירועים הנוצצים והיקרים שכולם עושים? "גלובס" מביא כמה הצעות אלטרנטיביות לציון המאורע ■ יתרון נוסף: המחיר לעתים קרובות נמוך יותר

בר מצווה בבית הכנסת העתיק בפקיעין / צילום: אדי בירן
בר מצווה בבית הכנסת העתיק בפקיעין / צילום: אדי בירן

מסיבות בר-מצווה ובת-מצווה באולמות ובגני אירועים הפכו בשנים האחרונות להפקות יוקרה מושקעות ומנקרות עיניים המרוקנות את חשבון הבנק. אפילו הכותל המערבי הפך ללוקיישן בר-מצווה ממוסחר.

עבור מי שמחפש אלטרנטיבה שפויה לכל הטירוף הזה, טיול להכרת הארץ בוורסיות שונות הוא חלופה יצירתית וחינוכית לחגוג עם הילד/ה במחירים שפויים. ואם אתם מתקשים להרים את זה לבד, בשוק פועלות כיום חברות המציעות פתרונות אלטרנטיביים מגוונים לחגוג מצוות:

בשביל החוויה: אם ובת במסע ישראלי

חברת "בשביל החוויה" מציעה טיולי בת-מצווה בסימן ידיעת הארץ לאימהות ובנותיהן. מדובר במסע של 5 ימים באתרים נבחרים בארץ, המתקיים בקבוצה של כ-15 זוגות של אימהות ובנות.

"כדי לחגוג בת-מצווה בצורה מיוחדת ובלתי נשכחת, לא חייבים לנסוע לחו"ל, ובטח שלא צריך להוציא כל-כך הרבה כסף על הפקות ענק באולם אירועים. בת-מצווה הוא אירוע משמעותי לכל המשפחה, ובעידן שבו כולם כל כך עסוקים ואחוזי תזזית, טיול של אם ובת בארץ היא הזדמנות נדירה וכמעט חד-פעמית לבלות זמן איכות אמיתי ולהכיר מקרוב צדדים רבים וטובים שלא הכרנו אצל האדם הקרוב אלינו ביותר", אומרת שבית ליפשיץ, בעלים משותפים "בשביל החוויה".

- מה כולל הטיול?

ליפשיץ: "במהלך המסע, בן 5 ימים מלאים, העובר דרך הכרמל, הגלבוע, הגליל ורמת הגולן, יכירו המשתתפות את סיפור חייהן של נשות מופת בהיסטוריה היהודית והישראלית ויתוודעו להחלטות ולבחירות שהן עשו בחייהן אשר הפכו אותן לגיבורות, בהן חנה סנש, הנרייטה סאלד, אולגה חנקין, נעמי שמר, רות המואבייה ואחרות".

- מלבד היסטוריה, מה עוד חוות המשתתפות?

"לאורך חמשת ימי המסע תאותגרנה המשתתפות במשימות לחיזוק הקשר אם-בת, במהלכן יכירו בעוצמות שלהן ויחזקו את ביטחונן העצמי. בין לבין, ייהנו המשתתפות משלל פעילויות מהנות ומאתגרות כגון: פתרון כתב חידה המצריך שיתופי-פעולה בין הזוגות; סדנאות שירה, יצירה, ריקוד וסדנאות בנושא יהדות; פעילויות אתגרית: סנפלינג, אומגה וכיו"ב; מפגשי תרבויות ועוד. בסוף המסע מתקיים טקס סיום בהנחיית אחת מ'גיבורות' המסע, והבנות תקבלנה מזכרת אישית בלתי נשכחת מהמסע".

- כמה זה עולה?

"המסע הקרוב, המתקיים בין התאריכים 6-9 ביולי (ימים שני עד חמישי), הוא מסע בסגנון 'הכול כלול', הכולל לינה בצימרים, כלכלה מלאה במשך כל ימות המסע (3 ארוחות ביום, כיבוד במהלך היום ומים), צלמת וידיאו המתעדת את המסע, כשכל זוג משתתפות מקבלות סרטון ערוך של המסע, הדרכה צמודה כמובן וביטוח מלא. וכל זה במחיר של 3,250 שקל למשתתפת אחת. כלומר, 6,500 שקל לאם ובת".

בשביל החוויה: בת מצווה לאמהות ולבנותיהן / צילום: חברת בשביל החוויה

הנשיות במרכז: בת-מצווה אינדיאנית

דרך נוספת לאימהות ובנות לחגוג בת-מצווה היא סדנה אינדיאנית בת 3-4 שעות שמעביר "טנקה" - מרכז מודעות וצמיחה בדרך האינדיאנית בקיבוץ מעגן מיכאל.

לדברי נטע אלוני, מנהלת המרכז, מדובר בחוויה שבטית ברוח עכשווית. "טקס מעבר בתפיסה השבטית האינדיאנית הוא אירוע מאוד משמעותי. הוא מזכיר לאישה הצעירה שהיא חולייה נוספת בשושלת החכמה הנשית. כל אחת מהבנות הצעירות תמשיך להעביר את האור העובר מדור לדור, וחשוב שהן תדענה זאת".

עוד לדבריה, "המציאות המערבית כיסתה עצמה בטכנולוגיה והרחיקה את כולנו מהפשטות ומהחוכמה הקדומה שנמצאת בנו הנשים. הדרך האינדיאנית בבסיסה היא דרך של מעגל. האינדיאנים מכנים את המעגל 'אמא אדמה', רחם ענק המאפשר לכל ברוא וברואה להיות ולממש עצמם כפי שהגיעו להיות. לנו במציאות המערבית ההישגית/גברית יש הרבה מה ללמוד מהחכמה השבטית הנשית. המפגש פותח צוהר נשי מרחיב דעת, חוויתי ומעורר השראה, שמזכיר לנשים הצעירות שהן ראויות ומביאות ריפוי בעצם הנוכחות שלהן".

- מה כוללת הפעילות?

"תוכן הפעילות לאימהות ובנות-מצווה כולל מסע חווייתי של 3.5 שעות להבנת המשפט השבטי: 'כשמרפאים אישה אחת, מרפאים שבט שלם'. זוהי חקירה משותפת שלנו כנשים בגילאים שונים, גם האימהות וגם הבנות כקולגות למסע הנשי ואתגריו במציאות שלנו. הפעילות מורכבת מ-4 מעגלי עניין ברצף, עם הפסקות קצרות להתרעננות כמובן.

"המעגל הראשון קצר ועוסק בשאלת הנשיות מהי, ומה יש לכל אישה ללמוד מחוכמתה של האישה השבטית, זו היודעת שבתוכה. סוגייה חשובה במיוחד על רקע השפעת פרסומת ומדיה; במעגל השני אנחנו מתופפות בתופי הריפוי האינדיאניים. התיפוף מפרק חסימות אנרגטיות ופותח את הלב לקרבה ושיתוף; המעגל השלישי הוא הציר המרכזי בפעילות. עבודה של התקרבות ושיתוף בזוגות אם-בת; והמעגל הרביעי הוא קלף מסר.

"חשוב להבין שאנחנו לא עוסקים ב'שחרור האישה' אלא ב'שחרור הנשיות'. בתפיסת העולם השבטית, נשיות היא כוח ריפוי, ועל כל אישה לגלות את כוח הריפוי הייחודי לה, למען עצמה למען דרכה ולמען סביבתה".

את הפעילות ניתן לקיים בשני דרכים: לאימהות ובנות וחברותיהן לכיתה, או כאירוע משפחתי של נשות המשפחה המורחבת ובת-המצווה, כאשר מספר המשתתפות המירבי הוא 30, והעלות היא 1,600-1,800 שקל (תלוי במספר המשתתפות) לכל הקבוצה.

בת מצווה בסגנון אינדיאני בקיבוץ מעגן מיכאל / צילום: מרכז טנקה

"סיפור מקום": לחבר את האירוע למקום

דרך אחרת לחגוג היא "סיפור מקום", כפי שמגדירה זאת חדווה אריאל, מורת דרך והבעלים של חברת "עצה לדרך" העוסקת בין היתר בייעוץ, תכנון וארגון טיולים לבר/ת-מצווה בארץ.

"אנשים לכודים בתפיסה שחובה לעשות מסיבה מפוארת לנער/ה שבסך-הכול הגיעו לגיל 12-13. בעיניי חוטאים בהאללה של הילדים".

לדבריה, במקום לשבת באולם מפונפן ולצפות בעוד סרטון "חיים שכאלה" על חתן בר-המצווה, "אפשר לחגוג בר-מצווה בדרך שמחברת את הילד למקום מגוריו, ועל הדרך ללמד אותו גם קצת צניעות. וכך עשיתי גם לבני ולבתי כשהם הגיעו לגיל מצוות. מספיק עם כל הטררם ובזבוז הכסף".

- מה כולל בר/ת-מצווה בקונספט של "סיפור מקום"?

אריאל: "אספר לך על הקונספט שעשיתי לילדיי. אנחנו מתגוררים בפרדס-חנה, וכשלבתי מלאו 12 שנים, ביחד איתה, החלטנו ללכת על סיפור הצלתו של ספר התנ"ך העתיק בבית-הכנסת המקומי במושבה שהוברח בדרך מדהימה מליל הבדולח. בתי למדה את כל הסיפור וסיפרה אותו למוזמנים שהזמנו לבית -כנסת. במקביל, כל הכיבוד שהוגש היה על בסיס תפוזים, מאחר שפרדס-חנה היא יישוב עתיר פרדסי הדרים. אנשים אמרו לנו שהם נהנו מאוד לצאת ממסיבת בת-מצווה אלטרנטיבית עם ערך מוסף, ומבלי שמוזיקה תדפוק להם בראש.

"בבר-המצווה של בני סיפרנו את סיפורו של הבית הראשון שהוקם בפרדס-חנה. גייסנו לפרויקט את דרי הבית שנידבו את חצר הבית שלהם, ושגם הם סיפרו את סיפור הבית למוזמנים. היה צנוע ומרגש. כל אחד משני האירועים לא עלו לי יותר מכמה אלפי שקלים בודדים - כולל הבגדים, צילום, תרומה לבית-הכנסת וכו'.

- כמה השירות הזה עולה?

"על חיבור בין אתר לחתן השמחה ובניית הסיפור אני מחייבת לפי עלות של יום הדרכה שלי - כ-900 שקל. ככלל, אני שואלת מה התקציב ומה השאיפות, ולפי זה אנחנו בונים מסיבת בר/ת-מצווה אלטרנטיבית".

כיבוד בר מצווה בפרדס חנה על בסיס הדרים / צילום: חדווה אריאל

פקיעין: בר-מצווה ב-1,500-3,000 שקל, ללא ארוחה

גם בכפר ארבע הדתות, פקיעין, ישנה אפשרות לקיים חגיגת בר/ת-מצווה אלטרנטיבית. במקרה זה, עמותת בית זינאתי, הפועלת לשימור מורשת הקהילה היהודית בפקיעין, מציעה תמורת סכום הנע בין 1,500 שקל ל-3,000 שקל (לא כולל ארוחה) לקיים בר/ת-מצווה באווירה אחרת.

"בשיתוף עם המועצה הציונית לישראל, אנחנו מייצרים תכנים ייחודיים לבר/ת-מצווה, הכוללים תהלוכה מנגנת בכפר, טקס עליה לתורה בבית-הכנסת העתיק של פקיעין, מופע תיאטרון בכיכובו של חתן/כלת השמחה בביתה של אישה יהודייה שבני משפחתה לדורותיהם מעולם לא עזבו את פקיעין ואפילו משחק ניווט חידתי סלולרי בסמטאות הכפר ובסיומו פרס - תליונים הקשורים עם המקום", אומר אוריאל רוזנבאום, מנהל עמותת בית זינאתי.

- מי האנשים שחוגגים אצלכם בר/ת-מצווה?

רוזנבאום: "אני לא יכול לאפיין אותם. יש גם קיבוצניקים מעין-גב וגם דתיים מפתח-תקווה. בגדול, מדובר באנשים שרוצים לחוות חוויה ישראלית אחרת או באנשים שחגגו בר/ת-מצווה שגרתית עם הילד הראשון ורוצים משהו אחר עם הילד השני.

"אנחנו באים ואומרים למשפחה: 'בית-הכנסת עומד לרשותכם, ובואו נבנה יחד את הפורמט שמתאים לכם'. יש פה הזדמנות להפגיש את המשפחות עם המסורת לפי איך שנוח להם. הרצון שלנו הוא שהם לא ירגישו זרים, ושהמפגש עם בית-הכנסת לא יהיה מנוכר אלא חוויתי ורגשי".

- כמה אירועים כאלה יש אצלכם בשנה?

"אצלנו זה לא תעשייתי וגם לא מוצר הליבה שלנו, ולכן אנחנו לא עושים הרבה אירועי בר/ת-מצווה. מוצרי הליבה שלנו הם סיורים תיירותיים בכפר, ביקורים מודרכים בבית-הכנסת העתיק ובמוזיאון בית זינאתי, ומשחק ניווט סלולרי. הסיפור כאן הוא לא ביזנס, ולכן גם התעריף של מה שאנחנו מציעים לבר/ת-המצווה - לא גבוה".

- ומה באשר לאוכל?

"אנחנו לא עוסקים בזה. משפחות בוחרות לקיים ארוחה באחת המסעדות המקומיות".

בר מצווה בבית הכנסת העתיק בפקיעין / צילום: אדי בירן

עוד כתבות

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים