גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות השידור: האגרה לא נגבית, והאוצר לא מזרים כסף

ברקע השיתוק - אי-הוודאות לגבי זהותו של שר התקשורת הבא ולגבי עמדת רה"מ על עתיד השידור הציבורי ■ זה היה התסריט שממנו חששו עובדי רשות השידור הוותיקים: שהרשות הישנה תקרוס לפני שתקום החדשה

רשות השידור בת"א / צילום: רון פז
רשות השידור בת"א / צילום: רון פז

רשות השידור מתייבשת ממקורות הכנסה. מאז ראשית שנת 2015 לא יצאו דרישות תשלום האגרה לציבור, ועל-פי הערכות, בתוך חודשיים לכל היותר תתפתח מצוקה תזרימית מהותית בגוף השידור הציבורי. בהיעדר גביית אגרה מהאזרחים, אפילו לא מאלה שמשלמים בהוראת קבע, נמנעת מהרשות הכנסה של 400 מיליון שקל.

מי שאמור לאשר את גביית האגרה הוא השר הממונה על הרשות גלעד ארדן, אלא שהוא מתעכב בחתימה. בהיעדר כסף שזורם אל הרשות שהולכת ומתפרקת, וללא עבודה אמיתית לטובת הקמת תאגיד השידור החדש, כשברקע הקמתה של ממשלה חדשה, נראה כי הפחד הגדול של מתנגדי הרפורמה המהפכנית הולך להתגשם - רשות השידור תגסוס עד למותה המוחלט והסופי.

כששואלים מדוע לא נגבית האגרה, מקבלים שלל תשובות וחילופי האשמות. האצבעות בעיקר מופנות אל השר שהגה את החוק המהפכני, אולי הדרמטי ביותר בממשלה היוצאת - ארדן.

בתקופת הבחירות ארדן לא רצה לשלוח לציבור הבוחרים דרישות תשלום, ואחרי הבחירות הוא מעדיף לראות לאן נושבת הרוח מכיוון לשכת ראש הממשלה ומי יהיה השר הבא שייקח לעצמו את התיק - שר שעדיף שהחתימה הזו תתגלגל לפתחו.

אלא שבסביבתו של השר ארדן אומרים שזה בכלל האוצר שמעדיף לא לגבות את הכסף עכשיו, כי לא ברור האם בחודשים הקרובים רשות השידור עדיין תהיה קיימת.

כך או אחרת, הבור מעמיק, וברשות השידור מרגישים זאת היטב. החוק מחייב את האוצר להשלים את החוסרים הנותרים בתום גביית האגרה, אולם האגרה לא נגבית, והמעט שהאוצר העביר הם 50 מיליון שקל, כמקדמה בתחילת השנה.

בינתיים העובדים נדרשים על-ידי האוצר לקצץ 22% מהשעות הנוספות שלהם - ברדיו ובטלוויזיה, הפקות המקור שתוכננו לצאת לדרך מבוטלות במה שנראה כמו אובדן של כ-80 מיליון שקל משוק היצירה הישראלית, ועובדים שפורשים לא מוחלפים.

בתקופת הפירוק, תחת הכנ"ר פרופ' דוד האן, מאות עובדים כבר פרשו (ההערכה היא כי מדובר על כ-300), ואיש לא ממלא את התקנים. על החלפת מחשוב ותנאי עבודה בסיסיים, איש כבר לא מדבר. עובדים - בעיקר בקול ישראל ובעיקר אלה שיושבים בנכסים המניבים של שרונה בתל-אביב - מדברים על תנאי עבודה שהולכים וממחמירים, בעיקר בגלל מחסור בטכנאים. מאז יצא הפירוק לדרך פרשו 50% מהטכנאים ברדיו, וכעת נותרו כ-15 טכנאים בלבד.

לא בכדי מאזיני קול ישראל שומעים יותר מוזיקה בתוכניות האקטואליה. רק אתמול (א') ביומן הבוקר הושמעו 3 שירים - כמות נדירה בעבור תוכניתו של אריה גולן, אולם בהיעדר טכנאים פשוט אי-אפשר להקליט כתבות.

בהנהלת רשות השידור, בראשותו של יונה ויזנטל, בגיבוי האוצר, מבקשים להטמיע סיטואציה שבה יהיה אפשר לעבוד באמצעים מתקדמים ללא צורך בטכנאי שיישב בכל שידור. אולם על מנת שזו תהיה המציאות, יש צורך בשינוי הסכמי העבודה של הטכנאים ובהכשרת השדרנים והעיתונאים, אולם איש לא יושב ולא מנסה לשנות את המצב.

כך, טכנאים עוזבים, שעות הקלטה חשובות לתוכניות אקטואליה מרכזיות הולכות ומתבטלות, וגם המשכורות של העובדים העיתונאיים הולכות ונעלמות.

"אנחנו מרגישים ששכחו אותנו", אומרים עובדים בקול ישראל ל"גלובס". "מובילים פה תהליך הגססה, והוא איום ונורא. ביזוי של העבודה שלנו, לא נותנים לנו לעשות עבודה עיתונאית כמו שצריך ולהביא למאזינים את הטוב ביותר שאנחנו יכולים לתת. אם אתה מעוניינים לסגור את רשות השידור, פשוט תסגרו, אל תבזו אותנו".

העובדים מדברים על שעות שידור שעשויות להתבטל ואולי גם אחת מרשתות הרדיו.

באוצר רוצים עוד לקצץ

באוצר לא ממש מתרגשים מטענות העובדים. שם מדגישים בפורומים שונים כי גם המצב היום ברשות השידור טוב באין-ספור מונים מכפי שהיה בתקופתו של יוני בן-מנחם כמנכ"ל. יש יותר הפקות מקור, רייטינג גבוה יותר, והמסך של ערוץ 1 נראה טוב יותר - על כך אין ערעור. דרישת קיצוץ השעות הנוספות באה על חשבון השעות הנוספות של העובדים שכבר פרשו, לדידם.

היחסים בין הכנ"ר לאוצר מושכים תשומת-לב יתרה ברשות. נדמה כי באוצר, בדרישות ההולכות ותכופות אל האן, מצפים ממנו לפעילות גדולה יותר, כשהם מאמינים שיש יותר לאן לקצץ.

העובדים, מצדם, מרגישים שהאן מבקש לרצות את האוצר.

בתווך נמצאים העורכים של הרשות - ויזנטל ולצדו שמעון אלקבץ מנהל הרדיו, ואילה חסון מנהלת חטיבת החדשות בטלוויזיה - שנדרשים באמצעים שרק הולכים ונעלמים לקיים את המעט שנותר ברשות השידור ולהפוך אותו תחרותי וראוי.

השאלה הגדולה מכולן היא בעבור מה? האם לרשות השידור יש קיום גם אחרי סוף יוני, המועד הקבוע כעת בחוק לסגירת הרשות הקיימת והקמתה של הרשות החדשה?

כבר כעת ברור כי השר הממונה, יהיה אשר יהיה, יגש בקרוב לוועדת הכלכלה, לכשתקום, ויבקש הארכה נוספת, עד סוף ספטמבר. אך גם עד אז לא יסתיים הליך ההקמה של הרשות החדשה.

אמנם ועדת קמא בחרה במנכ"ל זמני, אלדד קובלנץ, אולם רק באמצע יוני יהיה לו סמנכ"ל כספים, בתום הליך בחירה שהוא עצמו חבר בה לצד השופט עזרא קמא ויו"ר הבימה נורית דאבוש.

בינתיים חברי הדירקטוריון שנבחרו עוברים תהליך בוועדת ברנר, ואחרי שיאושרו ויתחילו לעבוד, הם יצטרכו להתחיל למנות מנכ"ל קבוע. תהליך ההקמה בפועל, ובכללו המבנה, כמות העובדים ומי העובדים - עדיין לא יצא לפועל באופן רשמי.

שלד מתפורר

לאור עובדה זו הולך ומתבררת התמונה, לפיה חוק נוסף שיעסוק ברשות השידור יונח בכנסת במהלך השנה הקרובה, ויבקש להאריך את הזמן עד להקמת הרשות החדשה. התאריך יידחה, והרשות הנוכחית תלך ותתפרק עד דק.

אלא שבמערכת הפוליטית יש מי שאומרים היום שראש הממשלה בכלל לא מעוניין בהקמת רשות חדשה. שטוב לו עם זו ההולכת ומוחלשת, ושתיקונים קוסמטיים קלים יכולים לאפשר לו לקיים שידור ציבורי, על השלד המתפורר של רשות השידור כפי שהוא.

לכן, מטעמים פוליטיים, מתעכבת החתימה על האגרה, ולא נמנע כי הצעד הבא הוא ירידה של רפורמת ארדן כולה לטימיון.

ממשרדו של הכנ"ר נמסר: "רשות השידור ערוכה לגביית האגרה וממתינה לחתימת הגורמים המוסמכים לכך, בהתאם לסעיף 28 לחוק רשות השידור והתקנות שמכוחו".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים