גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לצאת מהמטריקס

200 גיליונות של "ליידי גלובס". שומעים את התקרות מתנפצות?

ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל
ורד רמון ריבלין / צילום: שי יחזקאל

1. שומעים את הזכוכית שנשברת? והנה, עוד אחת. לא להיבהל. אלה רק עוד ועוד תקרות שמתנפצות בעודנו מדברים פה. אחרת איך היינו מעמידים 200.

200 גיליונות של "ליידי גלובס" הם סיבה טובה לעצור, להשתהות, לשאול שאלות, לנסות לברר. האם הצלחנו לגרד משהו מהמטרות שהצבנו לעצמנו? האם משהו השפיע? עשה הבדל? שינה את התודעה במילימטר?

המורשת של "ליידי גלובס" נשענת על סיפורן של נשים מנהיגות. נקודת המוצא שלנו עקבית: השארנו בחוץ את היללנות, הקיטורים וההטפות. הכנסנו הרבה זיעה של נשים, שמכוח חלוציותן התיישבו בשולחן מקבלי ההחלטות והביאו ביצועים.

במשך השנים הצגנו הרבה מאוד פורמטים למנהיגות, וכל פעם מחדש אנו מופתעים מהמודלים החדשים שנולדים. אלה הנשים שהן הרול מודל של העידן החדש. ואלה דימויים שמפעפעים, נטמעים, נספגים בתרבות.

זו הסוציאליזציה שלנו. הדור החדש גדל בתמיסה אחרת. נכון, הוא צורך את ניענועי הישבן של ביונסה כאחד מאבות המזון הרוחניים, אבל ודאי לא עיוור לפורמט אחר של נשיות שהולך ותופס אחיזה. היום נערה צעירה יכולה לגמרי לדמיין את עצמה כמנכ"לית בנק. זה לא היה בזמני.

2. עובדה. הניינטיז התקשרו ונשמעו מופתעים לגמרי ממה שקורה פה. איך שלא תנערו את זה, נשים מנכ"ליות הפכו בעשור האחרון חלק משמעותי מהנוף של צמרת הניהול בישראל. והן אף פעם לא סיפור פרטי. הן תמיד יתפרשו כייצוג. ייצוג לנשים אחרות.

הן שועטות כמו טנקים על דיונות שאינן ריקות מאויב, דוהרות על אמביציה באוקטן גבוה, יוצאות מהמטריקס שלהן. לא כולם מוחאים להן כפיים, שהרי מגדר הוא דרך מרכזית לסימון יחסי כוח. ואם מוחאים, אז לא בהכרח מהסיבות הנכונות. תשאלו על כישוריה המקצועיים של המנכ"לית הבכירה בישראל. הקהל הגברי לא יהסס: אמממ, האמת? נראית טוב.

לפעמים מאחורי הנשים האלה, שמאיישות תפקידי מנהיגות, גם אלה שעברו קנוניזציה, מסתתרים שקים רוטטים של חוסר ביטחון. יש בהן פחד נוראי להיראות. אבל זה בסדר,

ראינו כבר מספיק גברים כאלה. והן, הן עוד חדשות בעסק.

"ליידי גלובס" הוא פלטפורמת התוכן היחידה בישראל שמתמקדת במשבצת הזו של מנהיגות נשית. הפורמט יוצא הדופן נולד משני זרמים די מנוגדים. הרצון להבליט עשייה נשית מנחילת-דרך, ומצד שני הרצון לחתור תחת התפיסה המקובלת של איך מגזין נשים צריך להיות.

מלכתחילה, הרעיון היה להציג גם גברים כחלק מהתפיסה שגורסת הימנעות מיצירת סביבה מלאכותית של גטו נשי. חשוב לנו לחשוף עשייה פורצת דרך של נשים בפני הקהל הכללי, גברים ונשים כאחד. כן, גבר בשער, ולא פעם.

הממשק בין עולם העסקים לעולם הרגשי הוא אחד העוגנים שמבדלים את המגזין, ובכך הוא זולג מעבר לעיסוק בנשים, פותח צוהר לזווית הסתכלות גברית על סוגיות שעיתונות כלכלית פוסחת עליהן. הגברים המופיעים ב"ליידי גלובס" מצוידים ברטוריקה של רגש, ואין כמו רגש להניע אנשים לפעולה. אנו מבחינים בשינוי העמוק בשפה. ושפה יוצרת תודעה.

3. במשך כל ההיסטוריה נשים הודרו מזירות הכוח. היום, כשהן מטפסות לדרגים הגבוהים ביותר, הולם בהן בכל יום, כמעט, הקונפליקט התפקידי. תמיד מגיע הרגע הזה בקריירה, שבו הטוטאליות שנדרשת בעבודה מנטרלת אותך מהתפקידים האחרים. זו נקודת אקזיט קלאסית. קל לחתוך בשלב הזה. בפרפראזה הפוכה, מי שלא יכולה לסבול את החום, לא נכנסת למטבח.

אנחנו עוקבים בתשומת-לב רבה אחרי התפקידים הכלכליים, הפוליטיים והתרבותיים של נשים, ואחרי הנגישות ההולכת וגדלה שלהן להון, רכוש, כוח פוליטי והשכלה.

כל זה נמנע מהן במשך רוב ההיסטוריה. הן לא יכלו לקיים את עצמן באופן עצמאי. מצמרר לחשוב איך בעבר הלא רחוק הטמיעה התרבות השלטת בנשים מחשבה מצמצמת ומנוונת על עצמן. אישה מוצלחת, זה היה ברור, היא אישה נשואה ואמא טובה. כמה שפחות נוכחת, בטח שבמרחב הציבורי.

המימוש העצמי שלנו כאינדיבידואלים הוא הנושא הגדול של העת החדשה. כמי שהוצבו כל השנים מחוץ למרחב הציבורי, נשים היו צריכות לשרוד בעולם ששולל מהן אפשרות לממש את עצמן. כל מה שנראה לנו כל-כך טבעי עכשיו. נשים מגיעות היום לתפקידים הכי משמעותיים, והנה, הפלא ופלא, היקום לא קורס לתוך עצמו. הן תמיד ידעו שהן שוות. זה העולם שלקח לו זמן להבין.

4. גם היום, אחרי שחדרו לעוד ועוד מקצועות ותחומים שרגל אישה לא דרכה בהם קודם, וגברו על עמיתיהן הגברים, נשים מתוגמלות פחות.

אנחנו בוחנים לא פעם הצלחה במונחים מדידים של שכר. אבל אם מספרים יהיו המשקולת היחידה שנניח על המאזניים - נפסיד.

נכון שהמאבק על שכרן של מנהלות בכירות תורם להקטנת אי-השוויון במעמד הבינוני-גבוה. הוא מאפשר ליותר נשים להיכנס למרחבים של כוח ועוצמה כלכליים, שהיו חסומים בפניהן. אבל לא נשלה את עצמנו שהוא פותר מבנים חברתיים בעייתיים של חוסר שוויון מעמדי, עדתי או לאומי. לצערנו, הוא לא מקטין את חוסר השוויון של נשים עניות בישראל.

5. אנחנו רוצים להגיד משהו על המציאות מתוך התמקדות באנשים שעוברים תהליך, מסע חיים, אם תרצו. כשאנחנו שואלים אותם עם מה התמודדו בדרך לשם, אנחנו לומדים הרבה. הם עוזרים לנו להרחיב את גבולות התודעה ולרכוש אגב כך מבט ביקורתי על חיינו. כשאנחנו לוכדים פיסת מציאות, היא מציבה מראה לעצמנו.

מה זו הצלחה בכלל? מה זו תודעה? מה זה רגש? מחשבה? מימוש? מושגים שניסינו לפצח, להפוך. להציג תזות ששוחטות פרות קדושות.

כל חודש נברא קונספט חדש מהעולם הרגשי שהטיל אותנו, את כל הצוות, לעולם תוכן שדורש למידה, התעמקות, חקירה ותהייה. הפסיכולוגיה והמחקר נעולים באקדמיה ובקליניקות, ואנחנו ביקשנו לחלץ אותם משם, לחבר תמות ואידיאות לחיי יומיום.

עשינו דרך ארוכה, טעונה לא מעט קונפליקטים - ובכל גיליון מחדש, זה לא מובן מאליו שאתם עושים איתנו את הדרך הזו.

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ