גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מירי רגב: "תנו לי הזדמנות. אגדיל את תקציב התרבות"

רגב: "אני צריכה 45 ימים ללמוד את הדברים"; למה 45? רגב: "סתם נתתי מספר" ■ "למה שתהיה פגיעה בתרבות הערבית? אני בעד פלורליזם" ■ "ברגע שאלמד את התחום, אקבל את ההחלטות שאותן אני רוצה לקדם"

מירי רגב / צילום: תמר מצפי
מירי רגב / צילום: תמר מצפי

מאז שנודע על מינויה לתפקיד שרת התרבות והספורט, מוצפת מירי רגב במיילים ובסמסים רבים, שמיידעים אותה בנתון קשה: אמנים, יוצרים ואנשי תרבות רבים רעבים ללחם. "יש לטפל בכך באופן מיידי", אומרת השרה רגב בריאיון מיוחד לוואלה תרבות, "המשימה שלי, בעיקר כרגע, היא כמובן להגדיל את תקציב התרבות".

בתגובה לשאלה האם תתמוך בקריאה להעלות את תקציב התרבות לגובה אחוז אחד מכלל תקציב המדינה, שבאה לידי ביטוי בקמפיין "1% לנשמה", אומרת רגב כי היא עדיין אינה יודעת אך היא בעד הגדלת תקציב התרבות. על מספרים ופרטים מדויקים היא תדבר בהמשך, לאחר שתלמד את משרד התרבות, שלתפקיד השרה שלו היא הושבעה ביום חמישי וטקס חילופי השרות מתקיים היום (א').

סביר שאנשי תרבות ישמחו לשמוע על הכרזה זו של רגב לוואלה כי היא רואה בהגדלת תקציב התרבות כאחת ממשימותיה העיקריות, אולם סביר גם שיושמעו לא מעט ביקורות על החלטתה הראשונה בתפקיד שרת התרבות, המדיפה ניחוחות פוליטיים ולאו דווקא דאגה לרווחת האמנים הרעבים העברת מטה משרד התרבות מתל-אביב לירושלים. רגב, כפי שנודע אמש, כבר פנתה לאנשי משרד האוצר בבקשה שיאתרו לה בניין משרדים בעיר הקודש. יצויין כי כבר קיימת שלוחה של משרד התרבות בירושלים, בשכונת שייח ג'ראח, ושם יתקיים טקס חילופי השרות.

בהודעה הרשמית הראשונה לתקשורת שהוציאה רגב כשרת התרבות והספורט, ונשלחה אמש, הוכרז כי "שרת התרבות והספורט מירי רגב הורתה לצוות המשרד לבדוק את העתקת המשרד מתל-אביב לירושלים, זאת בהתאם להחלטת הממשלה לפיה משרדי הממשלה יפעלו מירושלים. השרה רגב רואה חשיבות רבה כי משרד התרבות והספורט יפעל מירושלים בירת ישראל".

רגב ראויה לקבל תקופת חסד. היא עצמה לא מבקשת 100 ימי חסד, כמקובל, אלא מסתפקת, לדבריה, בפחות מחצי 45 ימים - כדי ללמוד את התחום. קבלת הפנים הקשה שספגה מצד עולם התרבות והאמנות מרגע שנודע על מינויה כשרת התרבות לא נתנה לה אפילו דקה של חסד. סערה התעוררה בעקבות הדברים הגסים שאמר לוואלה תרבות חבר הגשש החיוור גברי בנאי שכינה את מירי רגב במלה "בהמה".

"אני, מממשלה כזאת אין לי בכלל ציפיות. אז גם ממירי רגב אין לי ציפיות", אומר בנאי לוואלה תרבות בחמישי. "אני פשוט לא מאמין, זה הכול. הצורה שבה הוא (נתניהו ש.ב.) מחלק תפקידים, זה סתם כי הוא רוצה כבר לגמור עם זה, הוא רוצה להשפיע, הוא יכול לעשות אותה שרת התרבות והבולים. שיעשה מה שהוא רוצה, זה לא מפתיע אותי. בעיני היא בהמה, זה הכול. אני בכלל המום איך היא הגיעה לדרגת תת-אלוף בצבא. אני לא מאמין. הדבר היחיד שאפשר להגיד זה כפיים!"

"צריך לעשות רפורמות"

"גברי בנאי הפתיע אותי וגם ציער אותי", אומרת רגב. "אני אומרת לעצמי: למה? מאיפה הבאת את זה? מצד שני אני עונה לעצמי: טוב, אוקיי, אני מבינה, הוא לא מכיר אותי. יש לי איזשהו דימוי. אני בטוחה שכשהוא יכיר אותי הוא יבין שיש לו עסק עם שרה רצינית ואחראית. אני מבינה שאני לוקחת על עצמי תחום מאוד חשוב, ממלכתי, תחום התרבות שצריך להשקיע בו וגם לשדרג את המשאבים שהמדינה מקצה לתחום.

"מצד שני, צריך לעשות רפורמות, גם בתחום התרבות וגם בתחום הספורט. אני רוצה ללמוד את התחומים האלה. אני בעיקר הולכת להקשיב בהתחלה. אני קולטת מהר ומקבלת החלטות. כשאני מחליטה על משימה, אקדם אותה. אני חושבת שתרבות זה תחום שחשוב לנו ונוגע לכל אזרח ואזרחית במדינה הזאת, בין אם הוא ערבי ובין אם יהודי, בין אם הוא בדואי ובין אם הוא מושבניק, בין אם הוא קיבוצניק ובין אם הוא גר בשכונה. לכולם יש נגיעה גם לתרבות וגם לספורט. לכן צריכים לראות איך אנחנו הופכים את זה לנגיש יותר, ולקוות שאנשים יכולים להתפרנס מהמקצוע הזה בכבוד".

- אמרת מספר פעמים שהעדפת משרד ממשלתי אחר. נקווה שלא תהיי פחות נלהבת במשרד התרבות, כי ההתלהבות היא גורם חשוב בהזזת דברים.

"אין סיכוי שזה יקרה. נכון שזה תחום חדש לי, זה לא סוד שלא כיוונתי למשרד הזה, כיוונתי למשרד חברתי. לא שמשרד התרבות והספורט הוא משרד לא חברתי, אבל זה לא משרד רווחה. יחד עם זאת, בצבא יכולתי לבוא להתווכח עם המפקדים שלי ולחשוב אחרת מהם, אבל מרגע שהתקבלה החלטה, יצאתי מהמשרד כאילו אני קיבלתי את ההחלטה הזאת. דרך אגב, אני בחרתי את המשרד. נתנו לי לבחור אותו מבין המשרדים האחרים. יכולתי לבחור בין משרד התרבות והספורט, משרד התיירות ומשרד הקליטה, משרדים טובים וחשובים, ובחרתי את התרבות והספורט. כי אני חושבת שיש הרבה מה לעשות בתחום הזה, אני חושבת שלמשרד הזה יש נגיעה לכלל אזרחי המדינה, למגוון האוכלוסייה וזה בעיני תפקיד מאתגר. אני באה אליו בהתלהבות בדיוק כפי שאתם מכירים אותי, ואני אעשה אותו בהתלהבות ובנחישות. ובאותה התלהבות ונחישות אני אגיד דברים, שאולי לא כולם יאהבו".

- עלו חששות מפגיעה בתמיכת משרד התרבות תחת הנהגתך בחופש הביטוי, באמנים שמביעים דעות שונות משלך ובתרבות הערבית.

"חס וחלילה, למה שתהיה פגיעה בתרבות הערבית? אני בעד פלורליזם. אני בעד זה שכל אחד יביע את עמדותיו, יביע את תחושותיו, יביע את האמנות שלו, דרך האמנות שלו, אבל כשזה בא למצב של אנטי ישראלי אז צריך לשקול אם נממן את זה, צריך לשקול איך פועלים כאן. אני לא אנטי אף אחד, חס וחלילה, אני רק בעד. אני אשמור מכל משמר על זכות הדיבור וחופש היצירה. איש איש לדעתו ויצירתו. זה האל"ף-בי"ת של דמוקרטיה".

"מה שמאוד מייחד את החברה הישראלית", אומרת רגב, "זה שיש כאן מגוון תרבויות, יש כאן מגוון עדות. כל אחד בא עם התרבות המיוחדת שלו. והיופי של החברה הישראלית זה לשמר את התרבויות, וגם להפוך את התרבות הזאת לאיזושהי תרבות ישראלית שמייחדת אותנו. איך עושים את זה? זאת סוגיה שאצטרך ללמוד אותה. אני אלמד, אני אפגש עם האנשים המרכזיים בתחום, אני אפגש גם עם מבקריי וגם עם משבחיי, מתוך כוונה ללמוד. אני לא משחקת משחקי אגו עם אף אחד. אני אדם ביצועיסטי. יש לי אמירות מאוד ברורות בנושאים שאני מאמינה בהם, ואני מאמינה שברגע שאני אלמד את התחום, אני אקבל את ההחלטות שאותן אני רוצה לקדם".

- הקדשת לא מעט מפועלך לקידום הפריפריה. האם תקדישי להן תשומת לב מיוחדת גם במשרד התרבות?

"בוודאי. לא יודעת להגיד איך, אבל אני אומרת חד וחלק, תפיסות העולם החברתיות שלי, צמצום פערים, סוגיית הפריפריה, המגזר הלא יהודי, הנושאים האלה יבואו לידי ביטוי גם בתרבות וגם בספורט. אני אתמוך בפריפריה ואעודד קולות תרבותיים בכל קצוות הארץ, דבר שיקדם אותנו לפלורליזם. הגיע הזמן שנשמע ונראה על הבמות ובתקשורת על סופר דרוזי, שיר חרדי, צייר ערבי, מחזאי רוסי/עולה, משורר אתיופי. הגיע הזמן לשופטי פרסי תרבות מאשדוד ומקרית שמונה, מאריאל ומרהט. הגיע הזמן לחתני פרס ישראל מזרחיים וחרדים, אשכנזים ועולים, דתיים וחילוניים, מוסלמים, נוצרים ויהודים".

45 ימים של חסד

- למרות שיש לך זמן להכיר את המשרד ואת פעילותו, מה הרפלקס שלך? לאן את הולכת קודם? מה הנושא שבוער בעצמותייך במשרד הזה? יש כזה?

"כשמדברים על תרבות, מדברים באיזושהי חמימות כזאת ובאיזושהי רוממות רק בצד אחד של המפה. אני חושבת שתרבות היא לא רק תרבות במרכז הארץ. תרבות קיימת גם בפריפריה, גם ביו"ש, גם ברמת הגולן, גם בתל-אביב, גם בכפרים הערביים וגם בכפרים הדרוזיים, ואני רוצה שזה יבוא לידי ביטוי. שתהיה תרבות ישראלית לכל. שכולם יוכלו להביא לידי ביטוי את התרבות שלהם. בלי לחשוב שיש איזו אליטה תרבותית אחת שגוברת על השנייה".

במהלך הריאיון, השרה רגב פותחת לפתע את מדור הספרים של הארץ מיום שישי, ומבקשת להקריא ציטוט של אדריאן ריץ' המנוחה, שהייתה משוררת, תיאורטיקנית פמיניסטית ומנהיגה לסבית: "נשים היו תמיד הכוח המניע את כל התרבויות, ובלעדיהן הייתה החברה האנושית נעלמת מזמן. אבל הפעילות שלנו הייתה בדרך-כלל למען הגברים והילדים". בסוף הקריאה צוחקת רגב.

"נשים", אומרת רגב, "צריכות לעבוד לא רק בשביל גברים וילדים, אלא צריכות לעבוד בשביל כלל האוכלוסייה, ואני בהחלט רואה לעצמי משימה לקדם נשים בתרבות ולקדם נשים בספורט. אני חושבת שזה חשוב".

- כבעלת תדמית של בולדוזרית, האם תשקלי להרחיב את גבולות הגזרה של המשרד גם לנושאים מוניציפליים שלכאורה לא קשורים למשרד אבל כן קשורים לתרבות ולאמנות?

"אני לא פוסלת התערבות של המשרד בנושאים המוניציפליים, כמובן בתיאום ובשיתוף פעולה עם ראשי הערים. הרי גם ראשי הערים מוחים על שולחנה של שרת התרבות והספורט. אם יש נושאים במשרד התרבות והספורט שיש בהם חוסר צדק או שצריך להשפיע והרגולטור יכול להשפיע, אני לא פוסלת את זה. אני צריכה לשקול וללמוד את הדברים ב-45 הימים הבאים, לשמוע את האנשים".

- אגב, למה 45 יום?

"סתם נתתי מספר. בדרך-כלל זה 100 ימים. הרי אם הייתי אומרת לך 100 ימים, היית אומר לי 'למה 100 ימים'? יכול להיות שזה יהיה פחות, יכול להיות שזה יהיה יותר, אני רוצה לשים לי דד ליין כי אני רוצה לעבוד. אני באה, שומעת, לומדת".

- האם תתמכי בקמפיין שקרא להעלות את תקציב התרבות ל-1% מכלל תקציב המדינה?

"אני לא יודעת להגיד לך. ברור לי לחלוטין שצריך להגדיל את תקציב התרבות. אבל שוב, עוד לא ישבתי עם אף אחד במשרד הזה, אני עוד לא יודעת איך התקציב מחולק, מה הקריטריונים, מה התמיכות. אני יודעת להגיד דבר אחד ששמעתי מהרבה מאוד אנשים, מאז יום חמישי ועד עכשיו הוצפתי במיילים ובסמסים שאמרו לי שאנשים בתרבות רעבים ללחם, שיש לטפל בכך באופן מיידי. המשימה כרגע היא כמובן להגדיל את תקציב התרבות".

סקירת פעולותיה של מירי רגב כחברת כנסת מלמדת שפעילותה בתחום התרבות הייתה מינורית למדי. רגב אמנם הייתה שותפה בין השאר בהצעות חוק הנוגעות לתחום, למשל החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל וחוק ההגנה על זכויות אמנים במוזיקה, ועם זאת תרבות אינו תחום שהיא הרבתה לפעול בו כפרלמנטרית. "אני באמת לא שמתי לי כיעד טיפול בנושאים תרבותיים או נושאים הקשורים בספורט. לא בגלל שחשבתי שזה לא חשוב אלא משום שכשיש לך תפקיד מסוים אז אתה צריך לתעדף כל הזמן איזה חוק כדאי לקדם ובסוף צריך לקדם את אותו חוק".

"הרבה מאוד אנשים עוד יופתעו"

בעוד שאמנים כמו גברי בנאי, שייקה לוי, אחינועם ניני ואביב גפן הביעו הלם מכניסתה של רגב לתפקיד שרת התרבות, אחת היחידות שהתייצבו לצדה היא מרגלית צנעני. מעניין אם יש לכך קשר לעובדה שרגב תמכה בצנעני כמה ימים לאחר שהזמרת נעצרה עם בנה אסף, בחשד שניסו להיעזר בעבריין מיכאל חזן כדי לגבות כספים מאמרגנהּ לשעבר אסף אטדגי. "צריך לתת למרגול (מרגלית צנעני) להנות מחזקת החפות. צריך להתייחס לאחר כפי שהיינו רוצים שיתייחסו אלינו", כתבה רגב בעמוד הפייסבוק שלה.

רגב תמכה גם באמן אריאל זילבר, המזוהה עם דעותיו הימניות הקיצוניות, בעקבות ההחלטה להעניק לו פרס מפעל חיים מטעם אקו"ם, וכתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "ההחלטה ראויה ביותר. הוועדה בחנה את האמנות שלו, את שיריו, היא זכרה לו חסד נעוריו ועל כך הוקירה אותו. את האמנות יש לשפוט, ואת האמנות יש להוקיר. נכון, דעותיו לא נעמו לרבים. גם לי הציקו חלק מאמירותיו. אגב על רובן הוא הצטער ואף הביע חרטה. משום מה הפוליטיקה נכנסה גם אל חדרי הוועדה, זה מסוכן. ברגע שאלה מתערבבים להם יחדיו כולנו יוצאים נפסדים. בעיקר האמנות והתרבות. אמנותו של זילבר ראויה לקבל את הפרס והכותרת מפעל חיים. אני קוראת לשרה לימור לבנת להתערב בעניין (אם כבר מערבים פוליטיקה) ולכבד את זילבר בפרס על מפעל חיים".

לעומת תמיכתה של רגב בצנעני ובזילבר, היא תקפה לא פעם אמנים המזוהים עם השמאל. באוקטובר 2010, לאחר שנתן זך אמר כי הוא "מוכן להתנדב" למשט הבא לעזה וכי ישראל היא "מדינת אפרטהייד", קראה ח"כ רגב להסיר את שיריו מתוכנית הלימודים במוסדות החינוך, אם יממש את כוונתו להצטרף למשט לעזה, ופנתה בנושא לשר החינוך לשעבר, גדעון סער.

"ילדי ישראל לא צריכים ללמוד משיריו של משורר שמחנך בהתנהגותו לערכים אנטי-ציוניים שמטרתם פגיעה בחוסן הביטחוני", מסרה לתקשורת; בעקבות נאום "מנשקי הקמעות" של יאיר גרבוז בעצרת השמאל בכיכר רבין בתחילת מרץ, אמרה רגב בתוכנית "הכול כלול" בערוץ 10: "יאיר גרבוז שאמר שהליכודניקים פרימיטיביים כי הם מנשקי מזוזות - הוא הפרימיטיבי, הוא הצ'חצ'ח היחידי"; לפני חודשיים, בעקבות התבטאותה של ענת וקסמן בנוגע לתוצאות הבחירות, הוציאה ח"כ רגב לעיתונאים הודעה שבה כתבה בין השאר כי "ענת וקסמן שחצנית ואליטיסטית (...) די נמאסתם, תלמדו לקבל את החלטת הרוב. אנחנו הליכודניקים, הליכוד בראשותו של נתניהו, נמשיך לפעול למען עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל"; בנוסף העבירה ביקורת על אמיר חצרוני, אלונה קמחי ואמנים אחרים לאחר התבטאויות חריפות שלהם.

- השרה רגב, האם עכשיו, כשאת שרת התרבות, נשמע אותך מעודנת יותר מבעבר בהתבטאויותיך על אמנים שמאלנים?

"מה שמעודן בעיניך, פחות מעודן בעיני אחרים. אין ספק שהתפקיד הזה הוא תפקיד ממלכתי. יש מגוון רחב של אמנים מהשמאל והימין, אני חושבת שתרבות וספורט זה דבר שהוא מאחד ולא מפריד, ולי חשוב לקדם את תחום התרבות. בוודאי יהיו חילוקי דעות עם אמנים או אחרים, אבל הכוונה שלי היא באמת לאחד, לשמוע את הביקורת, לראות איך אפשר לעזור ואיך אפשר לקדם את התחום התרבות ותחום הספורט. ואני מציעה לכל אותם מבקרים שקיבלו אותי בקבלת פנים 'חמימה ביותר' שימתינו בסבלנות, שיתנו לי הזדמנות, ונדבר אחרי שאני אתחיל לפעול. אני חושבת שהרבה מאוד אנשים מהתחום יופתעו, משום שדברים שהם הגיוניים ודברים שהם נכונים צריך לטפל בהם, וזה לא קשור לא לימין ולא לשמאל".

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים