גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטרנד הנדל"ני החדש באלפיון העליון: מוסך 5 כוכבים בבית

חובבי הרכב הסופר-עשירים דורשים בתים שמצוידים במוסכים מעוצבים, שיאפשרו להם להציג לראווה את אוספי המכוניות המפוארות שלהם

רכב בוגאטי ואחרים חונים במוסך של אחוזת פאר בבוורלי הילס / צילום: בלומברג
רכב בוגאטי ואחרים חונים במוסך של אחוזת פאר בבוורלי הילס / צילום: בלומברג

"היכן לשים את מקלות הגולף" הפכה לשאלה הבוערת של עשירי-העל בעולם בערך לפני חמש שנים, כשהקבלנים הוסיפו לראשונה חניות מפוארות לרשימת התוספות שחייבים להצמיד לבנייה שלהם. כיום, סוכני נדל"ן מלונדון, פריז, ניו יורק, לוס אנג'לס וסינגפור מציעים מרכולת בדמות מוסכי-על מעוצבים שנועדו להציג לראווה את כלי הרכב, ולא רק להגן עליהם מפני איתני הטבע.

המגמה הזו בנויה על כוח המשיכה של רכבי-העל בעיני עשירי-העל, שאפילו אם הם לא נוהגים בהם, הם חייבים להציגם לראווה. "אלה יצירות אמנות שמקבלות יחס אדריכלי מיוחד כדי להעלות את ערכו האסתטי של הבית", מסביר בילי רוז מסוכנות הנדל"ן היוקרתי The Agency בלוס אנג'לס.

ציי הרכב מתרחבים, אומר פול פינגן מיחידת האחוזות של סוכנות הנכסים סייביל'ס הבריטית. בסנט ג'ורג' היל ובוונטסוורת, שתי עיירות האחוזות הכפריות בצפון מחוז סארי הסמוך ללונדון, לתושבים יש בדרך כלל שלושה כלי רכב לפחות: מכונית ספורט - בדרך כלל פרארי, פורשה או אסטון מרטין - עוד מכונית בנטלי ועוד דגם אחד של ריינג' רובר, בשווי כולל של חצי מיליון ליש"ט. בלוס אנג'לס צי כזה נחשב לצנוע. "כאן זה נראה יותר כמו אוסף שעונים: יהיו לך כמה מכוניות ספורט וכמה רכבי שטח, ואתה נוהג באחד מהם לפי מצב הרוח שלך באותו יום", אומר רוז.

במקרים רבים, מוסך ראווה מציג את מכוניות היוקרה, ואילו כלי הרכב לשימוש יומיומי מאוחסנים במוסך תת-קרקעי שאינו נראה לעין.

המגמה הזו נובעת גם מהביישנות שתקפה את בעלי ציי הרכב, שנוטים להשוויץ בהם פחות בנהיגה, אומר דיוויד ליליווייט, עורך המגזין "אוקטן". הסיבות לכך שמכוניות כאלו נוטות להיות יקרות יותר היום (בית המכירות בונהאמס הוציא למכירה פרארי 250 גי.טי.או ב-38 מיליון דולר באוגוסט 2014) היא שיש יותר תנועה על הכבישים, ולרוב בעלי המכוניות הקלאסיות אין הביטחון להרים את מכסה המנוע אם הרכב העתיק לעתים מתקלקל.

תצוגה על גבי פלאטה מסתובבת

במוסכי העל המהודרים ביותר, כלי הרכב מהודר ביותר באוסף מוצג לעתים על גבי פלאטה מסתובבת, בדומה לירידי רכב. במוסכים של עשירי-העל בארה"ב, כלי הרכב היפים ביותר מוצגים על משטח עגול מסתובב ללא הפוגה. הבעלים וחבריו הגברים מתבוננים בתצוגה הנעה כשבידיהם כוסות קוקטייל מעורבב בבר במזנון הפרטי הסמוך, שכבר לא מזכיר את המסבאה הפרטית של בעלי אורוות מהמאה ה-19.

עיצוב הפנים של המוסכים הללו לקוח יותר מעולם מועדוני הלילה מאשר מההיסטוריה המוטורית. הקירות עטורים במראות מסוגננות, קישוטי זמש ואריחים מתכתיים שמוקפים בציפוי מוזהב. גם התאורה עונה על תקני מועדוני לילה: נורות LED מסודרות מהמבהיקה עד העמומה, כל אחת מאירה על רכב אחר כי להדגיש את מעלותיו.

מי שהולך בגדול על עיצוב אסתטי כזה יצטרך להיפרד ממיליון דולר. מוסכים שמעוצבים על ידי גאבין ברודין, מעצב הפנים של החברה הקבלנית הבריטית Domvs London שעובד בבוורלי הילס, עולים 500-1,000 דולר לרגל רבועה (כעשירית מ"ר). אם אתם זקוקים לחניה לשמונה כלי רכב (כדי להתאים למצבי הרוח שלכם), תזדקקו ל-1,000 רגל רבועה לפחות כדי להחנות אותם. המחירים בבריטניה מאופקים יותר, אומר פינגן, אבל לא צריך לצפות למחיר אחוזה למוסך-על בסארי של פחות מ-8 מיליון ליש"ט.

מכוניות וינטג' (עתיקה), שהן אביזר בתי נופש פופולרי יותר ויותר, הן אתגר מיוחד במוסכים של וילות. הבום האחרון במחירים שלהן מוסיף לערך הווילה, ויותר ויותר קונים דורשים דיור לאוסף מכוניות וינטג' כאלה, אומר אלסדייר פריצ'רד מסוכנות נייט פרנק.

איטליה, המדינה שהעניקה לעולם הגדול את פרארי, היא אבן שואבת לעשירי-על חובבי רכבי וינטג', שרבים מהם מעדיפים את טוסקנה. אבל כבישים זרועי מהמורות, אבק ואוויר מלוח מאמללים את רכבי הווינטג' באיטליה. רבים מלקוחותיו של פריצ'רד ממירים את דרכי האבנים המרוצפות או העפר בגישה מאספלט למוסכים שלהם, שמצוידים בציפויים פלסטיים מתנפחים עם מיזוג אוויר ובקרת אקלים כדי להגן על כלי הרכב מן האבק והלחות.

לאחרונה, מוסך-העל הגיע לשמיים. במרכז סינגפור, פרויקט המילטון סקוטס, שבו מחירי יחידות מתחילים ב-10 מיליון דולר, טוען שהוא הבעלים של המוסך העליון הגבוה ביותר בעולם. הנהגים מכניסים את כלי הרכב לשתי מעליות, יוצאים מהם, ואחרי סריקה של טביעות האצבע שלהם, הם מועלים לחדר המתנה והמכונית נלקחת למוסך הסמוך. רק קיר זכוכית חוצץ בין הנהג לרכבו, שיכולים להתבונן בערגה זה בזה. למוסך עצמו יש חלונות חיצוניים.

במנהטן, בשדירה ה-11 מספר 200, המוסך העליון מועדף על ידי הדיירים הסלבריטאים כדי להתחמק מהפפראצ'י. הדיירים, בהם ניקול קידמן, נכנסים עם רכבם מן הרחוב ישירות למעלית, מבלי לצאת מהרכב, ועולים למוסך שלהם, שכמו בסינגפור, צמוד לדירתם. כוכב הסדרה "דמדומים" רוברט פטינסון סייר בדירת הפנטהאוז בבניין זה (3 חדרי שינה) בנובמבר האחרון, אך לא השתכנע לקנות אותה. היא עדיין עומדת למכירה ב-19.6 מיליון דולר, ירידה של 4.7 מיליון דולר מהמחיר המבוקש הקודם.

יש גם מוסכים תת-קרקעיים כיפיים. עם מחירי חניה על הקרקע של 350,000-450,000 ליש"ט בנייטסברידג' בלונדון, אין פלא שחניה תת-קרקעית הפכה לשכיחה. האתגר האמיתי כאן הוא הנדסי. שלושה מבין חמשת המוסכים התת-קרקעיים האחרונים שברודין הקים בלונדון נראים כמו רשת גדולה לצליית בשר - בדרך כלל בעיצוב גרמני או איטלקי.

מוסך כזה מכיל בין שניים לארבעה כלי רכב. הדייר או הלקוח המזדמן שמעוניין בחניה משלם 350,000-500,000 ליש"ט על המתקן, וההוצאה הכוללת על החפירה, העיצוב והאבזור מגיעה בקלות למיליון דולר. החניה התת-קרקעית הגדולה ביותר בלונדון תהיה בפרויקט רתבון סקוור, שיכיל 79 חניות ו-142 דירות כאשר הוא יושלם ב-2017.

קומפלקסים של מוסכים

לגודל המזל, או לרוע המזל, מוסכי-על אינם רק לעשירי-על. בארה"ב קיימים גם קומפלקסים של מוסכי קונדו פרטיים. AutoMotorPlex בשנהאסן, מינסוטה, שהמייסד ברונו סיליקובסקי טוען שהיה הראשון שעשה זאת בארה"ב, מכיל חניה לכ-1,000 כלי רכב ב-146 מוסכים. כל מוסך הוא בשטח של 150-200 מ"ר בדרך כלל. המוסך הבסיסי עולה 150,000 דולר, ואחר כך הבעלים מציידים אותו בדלפקי משקאות, פינות ישיבה, חדרי שינה ואפילו מרתפי יין. אחד הבעלים השקיע במוסך שלו יותר מ-600,000 דולר.

עיצוב הפנים מבוסס לעיתים קרובות על נוסטלגיה לתעשיית הרכב האמריקאית הוותיקה. חדרי המגורים מכילים שטיחים עבים ומסכי פלזמה. הקישוטים הם לוחיות רישוי ענתיקות, משאבות דלק ישנות וחלקי כרום של כלי רכב שהפכו לשולחנות, ביחד עם תאי ישיבה בנוסח דיינרים וחדרי קולנוע ביתיים.

דיירי הקומפלס הזה כנראה לא יכולים להתחרות עם ג'יי לנו, כוכב תוכנית האירוח האישית שלו בטלוויזיה. ביתו הענק של לנו בלוס אנג'לס מכיל חניה ל-130 מכוניות (ו-93 אופנועים), כולל כמה מהעתיקים והשווים ביותר בעולם, וזהו בהחלט אוסף ביזארי.

מוסכי קונדו עשויים להגיע לבריטניה. חברה בשם Bicester Heritage, בבסיס ישן של חיל האוויר המלכותי מחוץ לאוקספורד, פתחה בשנה שעברה את "פארק השימור, האחסון וההנאה ממכוניות וינטג' ומכוניות קלאסיות" הראשון בבריטניה, שכולל מתקני מוסך, חדרי מועדון וחדרי מגורים.

גם עשירי העל אינם אדישים למוסכים שלא צמודים לבתיהם. ג'ו מקארי, שמוכר מכוניות ישנות וחדשות בדרום לונדון, מעריך שמחצית מלקוחותיו משתמשים כעת בקומפלקסים של מוסכים במרחק נסיעה קצר מבתיהם, שבהם הם יכולים להעביר זמן איכות של הנאה בלי שהמשפחה תפריע, ולצפות במרוצי גרנד פרי עם החברים. חלק מהם מחזיקים שם גם את מקלות הגולף שלהם.

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"