גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם כדאי לכם לשים כסף בפיקדון מובנה?

מה זה פיקדון מובנה? למה בתקופה הזו הוא עשוי להיות אלטרנטיבה טובה לכסף שלכם? ומה היתרונות והחסרונות במכשיר זה?

שטרות, שקלים, כסף ישראלי / צילום: שאטרסטוק
שטרות, שקלים, כסף ישראלי / צילום: שאטרסטוק

עוד מדריכים פיננסיים - באתר "מהון להון"

פיקדון מובנה (סטרקצ'ר) הוא השקעה במכשיר פיננסי, שרחוק מלהיות פיקדון פשוט. מצד אחד, יש לפיקדון המובנה תכונות של פיקדון, כלומר: השקעה מובטחת, אך מצד שני יש בו גם בה תכונות של השקעה בסיכון לצד אפשרות להשגת תשואה נאה.

אז מה זה בעצם פיקדון מובנה ואיך הוא משלב בין תכונות של פיקדון לתכונות של השקעה מסוכנת?

בפיקדון מובנה, ברוב הגדול של המקרים, מובטחת קרן ההשקעה, כשבנוסף המשקיעים עשויים לזכות בתשואה שמותנית בקיומם של תנאים מסוימים (בדרך כלל, תשואה של נכס הבסיס). נשמע לא רע, נכון? במיוחד הרצפה שמובטחת למשקיעים. אתם משקיעים סכום מסוים ולא יכולים, לכאורה, להפסיד. השקעתם 50 אלף שקל בפיקדון מובנה, במקרה הגרוע תקבלו את ה-50 אלף שקל בתום התקופה.

אבל, זה לא ממש מדויק. אמנם, המשקיעים בפיקדון המובנה מקבלים במקרה של התרחיש הפסימי (ומיד נגיע לתרחיש האופטימי) את קרן ההשקעה, אלא שזאת קרן ההשקעה הנומינלית. מאז ההפקדה המקורית עברו כמה שנים (הפיקדונות המובנים הם לתקופות שונות, כשרובם, בין שנה לשלוש שנים).

אפשר להפסיד ריאלית!

המשמעות של קבלת הקרן הנומינלית היא הפסד של תשואה אלטרנטיבית - קרי: הפסד ריאלי. ההפסד הזה, שתלוי בשיעור האינפלציה, עשוי להיות משמעותי. אם נניח לדוגמה שהאינפלציה היא 2% בשנה (מרכז המתווה של בנק ישראל) והשקענו בפיקדון מובנה לשלוש שנים שבו לא התממש התרחיש האופטימי (כלומר, לא קיבלנו מענק של תשואה), נקבל את ההפקדה המקורית הנומינלית, המבטאת הפסד ריאלי של כ-6% (בקירוב). זה ההפסד הכלכלי האמיתי בהשקעה הזו, וזה בטח לא מעט.

אבל, ננסה להיות ריאליים: אם המדד סביב 1%, משמע שההפסד הריאלי הוא סביב 3%. מעבר לכך, ההשקעות האלטרנטיבות מספקות היום תשואה שנתית אפסית: בפיקדונות לשנה תקבלו ברוב הגדול של האפשרויות 0.1%, ובהשקעות לטווח של 3% זה עשוי לעלות לכמה עשיריות בודדות בשנה. בקיצור, בשלוש שנים אם תשקיעו את הכסף באופן סולידי, תקבלו 1%, אולי 1.5%. פתאום ההפסד בתרחיש הפסימי בפיקדון מובנה כבר לא נראה כל כך נורא.

מצד שני, כאמור, יש יתרון גדול במכשירים האלו. אחרי שמבינים שההשקעה בפיקדון המובנה, להבדיל מפיקדון רגיל, עלולה להסתיים בתשואה שלילית (ריאלית), צריך לבחון את היתרונות והחסרונות האחרים של המכשיר הפיננסי הזה. מי שרוצה תשואה נמוכה אך מובטחת, צריך להשקיע בפיקדונות הבטוחים. מי שמעוניין להשיג תשואה גבוה יותר, ומוכן להסתכן במידה מסוימת - הפיקדונות המובנים דווקא יכולים להיות אפיק השקעה מעניין עבורו.

אחרי הכל, קבלת קרן השקעה מובטחת שמבטאת הפסד ריאלי (מאוד נמוך, על רקע המדד הנמוך), היא החצי הכוס הריקה. כמו כן, עדיין בחצי הכוס הריקה, הפקדון המובנה הינו השקעה לא נזילה. אי אפשר לפדות את הכסף במהלך התקופה, ואם כן, אז בדרך כלל בקנס. חצי הכוס המלאה, לעומת זאת, היא שהמשקיע יכול ליהנות מ מאפסייד שיכול להיות משמעותי.

כסף שקלים מיסים / צלם: תמר מצפי

תרחישים ותשואות

השיטה ברוב הפיקדונות המובנים היא הצמדות לנכס בסיס מסוים:

■ מדד מניות - סקטור פיננסי בארה"ב, מדד ת"א 25, מדד המניות בקוריאה, מניות סקטור הבריאות, מניות הבנקים בבורסה בת"א ועוד.

מניות ספציפיות, בעיקר מניות גדולות - ישראליות: טבע, כיל, אמדוקס, צ'קפוינט; זרות: גוגל, מיקרוסופט, שברון, ג'נרל אלקטריק, מקדונלדס, מיקרוסופט ועוד.

■ מטבע - דולר , אירו ועוד.

בהינתן נכס הבסיס המסוים, יצרן הפיקדון המובנה מגדיר תנאים לקבלת מענק תשואה. לרוב, אם נכס הבסיס יעלה במהלך תקופת הפיקדון עד לשיעור מסוים מוגדר וידוע מראש, יזכו המשקיעים בפיקדון לקבל תשואה בשיעור מסוים (ידוע וקבוע מראש) מהעלייה של נכס הבסיס.

הנה ההמחשה: נניח שנכס הבסיס שלנו הוא מניית טבע, ונניח שהיצרן של הפיקדון המובנה הגדיר שעד עלייה של 30% לאורך חיי הפיקדון (נניח שנתיים), המשקיע בפיקדון מקבל 80% מערך העלייה. מכאן משתמע, שהתשואה המקסימלית של המשקיע היא 24% (שיעור השתתפות של 80% מעלייה של 30%).

חשוב לשים לב: בפיקדונות מובנים מגדירים תשואה בפיקדון כפונקציה של תשואת המניה/מדד/נכס, אבל כל זה עד שהמניה/מדד/נכס הגיעו לתשואה מסוימת. המשמעות של המילה "עד" היא קריטית, כי אם התשואה של נכס הבסיס היא בדיוק התשואה, ובדוגמה שלנו 30%, אזי עובדים להתניה הבאה - משיעור תשואה של 30% ומעלה (כלומר, ה-30% "נופל" בהתניה הזו) התשואה של המשקיע תהיה (לדוגמה) 3% (וכאן חשוב להדגיש שמספיק שבאחד מימי תקופת הפיקדון התשואה תהיה 30% ומעלה כדי שההתניה הזו תופעל והריבית שתתקבל תהיה נמוכה).

נשמע מוזר, אבל ככה זה עובד: המשקיע מקבל את המענק הגדול (התשואה הגדולה) בהינתן שנכס הבסיס עולה עד שיעור מסוים; ממנו ומעלה, המענק נופל דרמטית.

קיבלנו כאן מעין מענק במדרגות, אבל לא בקשר ישיר: המשקיע מאמין בנכס הבסיס ומרוויח, אבל אם נכס הבסיס עלה יותר משיעור מסוים, הרווח דווקא יורד. מנגד, אם נכס הבסיס יורד, מקבל המשקיע את הקרן המובטחת, שהיא כאמור נומינלית ומגלמת הפסד ריאלי.

סיכום ביניים: ההשקעה בפיקדון המובנה (סטרקצ'ר) נקבעת מראש למשך תקופה מסוימת ויש לה בדרך כלל שלושה תרחישים:

1. אם נכס הבסיס יורד, מובטחת רצפה - קרן ההשקעה הנומינלית, שמבטאת הפסד ריאלי).

2. אם נכס הבסיס עולה עד שיעור מסוים, מובטחת תשואה נאה (לפי שיעור השתתפות מסוים).

3. אם נכס הבסיס עולה מעבר לתשואה הזו (באחד מימי תקופת הפיקדון) מובטחת תשואה נמוכה יחסית על כל תקופת הפיקדון.

אל תנסו את זה בבית

בשנים האחרונות יצא לפיקדונות המובנים שם רע, בעיקר בגלל משבר הסאב-פריים שהיה מושתת על ייצור של מכשירים פיננסים מתקדמים על משכנתאות שהם סוג של קרובי משפחה לפיקדונות המובנים האלו, אבל הם שונים במהותם - נכס הבסיס הוא לא תזרימי המשכנתאות, אלא ניירת ערך סחירים.

בינתיים, למרות המאמצים הגדולים של הבנקים להחדיר את המכשירים הללו, הם לא הפכו ללהיט והיקף הפיקדונות המובנים בישראל נע סביב 2-3 מיליארד שקל. עם זאת, על רקע הריביות הנמוכות (מאוד) שמקבלים באפיקים הסולידיים, התחום הזה נמצא כל הזמן בצמיחה.

בהקשר זה, יש להדגיש שהבנקים הם לא יצרני הפקדונות המובנים, אלא משווקיהם בלבד. בדרך כלל, הבנקים מקבלים את המכשיר מקבלים מהיצרן - בנקים להשקעות בעיקר בחו"ל, או חברות שמתמחות בייצור מכשירים כאלה.

כאן עולה סיכון נוסף: אם מנפיק המכשיר לא עומד במחויבות שלו , אין לכאורה מי שיבטיח את ההשקעה הנומינלית. כבר היו מקרים של בנקים להשקעות שנפלו וציבור משקיעים לא קיבל את הכסף. לכן, חשוב מאוד לבדוק בפיקדונות המובנים שמעניינים אתכם אם הבנק המשווק (הבנק המקומי בארץ) נותן ערבות ומבטיח את קרן ההשקעה - זה הופך למקובל יותר ויותר, ויש בנקים (גם מהגדולים) שמספקים ערבות מלאה.

אגב בנקים, קיימת טענה נגדם שהם בעצם גוזרים קופון שמן (2% עד 4%) על שיווק המכשיר, כאשר בפועל מדובר במכשיר מבוסס נגזרים, שאפשר לייצר אותו "בבית" בעלויות נמוכות יותר.

זה אולי נכון, אבל הבנק חוסך את המחשבה וההכנה מאחורי הקלעים, על איזה מדד או על איזה מניה להשיק פיקדון מובנה, באיזה תנאים, איזה נגזרים להפעיל, איזה סוג של הצמדה , לכמה שנים וכו'. כלומר, "בבית" לא באמת ניתן בפשטות להגיע לאותו מכשיר, וגם אם כן זה כרוך בהרבה מחשבה ועבודת הכנה. זה ממש לא פרקטי לרוב האנשים, וזה לא בהכרח זול יותר בשקלול העלויות.

לבדוק את חישוב התשואה

משקיעים בפיקדון מובנה חייבים לברר במדויק, בעת רכישת הפיקדון, את תנאי החוזה. לרוב, כאמור, החוזה מצביע על שלושה תרחישים, אבל יש יוצאים מהכלל (חלוקה למספר רב יותר של תרחישים) ויש גם חישובים מורכבים יותר מחישוב התשואה הסטנדרטי. למה הכוונה?

בדוגמה המוזכרת, פיקדון מובנה על טבע, הגדרנו תשואה של עד 30% כתשואה שמזכה בשיעור השתתפות של 80%. אבל מה זאת התשואה הזאת? בדוגמה הגדרנו תשואה מיום ההפקדה ועד סיום תקופת הפיקדון. זה המצב הנורמלי, הטבעי והשקוף. אבל, במקרים לא מעטים, חישוב התשואות שאתם תראו בפיקדונות המובנים לצורך חישוב המענק, מורכב יותר.

החישוב הפופולארי ביותר (לאחר החישוב הרגיל, מיום ההפקדה ועד תום תקופת הפיקדון) הינו חישוב הממוצע הרבעוני, כלומר: אחת לשלושה חודשים תחושב התשואה על נכס הבסיס ובסוף התקופה יחושב ממוצע של כל התשואות הרבעוניות.

אם מדובר בנכס בסיס שעלה לאורך התקופה, הממוצע הרבעוני יהיה נמוך מהתשואה לאורך התקופה. אבל, אם מדובר בנכס תנודתי שדווקא ירד לאורך התקופה, אזי החישוב הרבעוני יכול למתן את התנודות ולהקטין את ההפסד.

זה הופך את ההשקעה בפיקדון המובנה למתוחכמת עוד יותר, אבל זה לא צריך להפחיד אתכם, אם אתם מבינים את הסיכונים במכשיר זה. כמו בכל השקעה, יש כאן סיכון מול סיכוי, אבל הפיקדונות המובנים מספקים בדרך כלל דאונסייד מוגבל מול אפסייד מרשים.

למדריכים נוספים באתר "מהון להון"

עוד כתבות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס