גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שבוע מכירות האמנות בניו-יורק גרף כמעט 3 מיליארד דולר

כריסטי'ס פתח את העונה בניו-יורק במכירת ראווה, גרף יותר מ-2 מיליארד דולר וקבע שיאי מחיר לפיקאסו ולג'קומטי ■ סותבי'ס נקט אסטרטגיה של התמקדות בשוק האמריקאי ■ הפער בין בתי המכירות מעמיק

מכירת האמנות העכשווית של כריסטיס/ צילום באדיבות בית המכירות
מכירת האמנות העכשווית של כריסטיס/ צילום באדיבות בית המכירות

לא רק שיא מחיר חדש ליצירת אמנות במכירה פומבית נקבע בשבוע שעבר בניו-יורק. גם סיווג המכירה השתנה, ופתח פתח לחידוש ולרענון הגדרות בשוק השמרני והסנובי. מכירת הראווה של כריסטי'ס, שבה נשברו שיאי המחיר ליצירות של פיקאסו וג'קומטי, הוגדרה "מביטים קדימה אל העבר" - מיתוג משולב, שמאפשר לבית המכירות לכלול יצירות אימפרסיוניסטיות ומודרניות לצד אמנות עכשווית. כל זאת, תחת כותרת של "יצירות מופת מהמאה ה-20". ובמלים אחרות: מפגן כוח.

האריזה המפתה הובילה את שבוע המכירות הפומביות הגבוה ביותר אי-פעם: כמעט 3 מיליארד דולר החליפו ידיים במסחר האמנות של שני בתי המכירות הבינלאומיים הגדולים. שיא המחיר ליצירה במכירה פומבית נקבע במכירה זו של כריסטי'ס, ליצירה "נשות אלג'יר", של פבלו פיקאסו מ-1955 - ציור נדיר בגודלו ובצבעוניותו, שנמכר ב-179.4 מיליון דולר. באותה מכירה נמכר גם פסל "האיש המצביע" של אלברטו ג'קומטי, ב-141.3 מיליון דולר - שיא מחיר לפסל וליצירה של האמן.

הייתה זו הפעם הראשונה שבה שתי יצירות המוערכות מעל ל-120 מיליון דולר בהערכה המוקדמת מופיעות יחד במכירה אחת, והמכירה כולה (בערב זה בלבד) הסתכמה ב-705.9 מיליון דולר, עם 35 פריטים בלבד. היא נעה בין המאסטרים של המחצית הראשונה של המאה ה-20, שבדרך-כלל מסווגים במסגרת מכירות אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית (מסוף המאה ה-19 ועד מלחמת העולם השנייה), לצד יצירות של אנדי וורהול, ז'אן מישל בסקיאט ופטר דויג, שפעלו במחצית השנייה של המאה ה-20, ומסווגים בדרך כלל במכירות אמנות עכשווית.

מכירות אמנות בניו יורק

האריזה של מכירת פרימיום נועדה להאפיל על המתחרים ולשלוח פיתיונות ממוקדים היטב לקהל היעד, באשר הוא. הצורך לנער את הענף ולמשוך את תשומת ליבם של האספנים התעורר לא רק בגלל קציר היצירות המוצלח של בית המכירות, אלא גם בשל העובדה שהשנה, לראשונה, הוקדמה פתיחת הביאנלה לאמנות בוונציה לתחילת מאי (במקום להתקיים בסוף החודש, כרגיל), והתקיימה במקביל לשבוע המכירות הפומביות המסורתי של ניו-יורק.

הביאנלה היא האירוע "הלא מסחרי" החשוב ביותר של עולם האמנות. עסקני ואספני העולם החשובים מקפידים לפקוד את הביאנלה בשבוע התצוגה המוקדמת, להתחכך ולפגוש את האמנים המציגים - שמסומנים כשמות שצריך להכיר באמנות העכשווית. וכאשר הם שטים ביאכטות הפאר בין גני הביאנלה ואירועי הפתיחה הנוצצים בוונציה, בתי המכירות בניו-יורק צריכים לתת שואו רציני. וזה בדיוק מה שהם עשו.

כריסטי'ס הצליח בשבוע זה להעמיק את הפער בינו לבין סותב'יס, המתחרה. הוא מוביל בנתח שוק (כספי), ובמחירי שיא באולמות. אם במשך תקופות ארוכות נראה ששני בתי המכירות הגדולים בעולם מקיימים מירוץ צמוד, הפעם מדובר בפדיון יותר מכפול לכריסטי'ס, ובכמות יצירות קטנה יותר, כך שגם ממוצע המחיר פר-יצירה גבוה בהרבה.

קהל מטרה "ביתי" לסותבי'ס

סותב'יס בחר לפנות אל קהל המטרה ה"ביתי" בניו-יורק, באמצעות דגש על אמנות אמריקאית. הוא אמנם לא הגיע לסביבת הסכומים של המתחרה, אך הציג תוצאות מרשימות למדי: המכירה של סותבי'ס הסתכמה ב-379.7 מיליון דולר, עבור 63 יצירות, מתוכן שבע לא נמכרו. מספר ימים קודם לכן הסתכמה מכירת האמנות המודרנית ואימפרסיוניסטית של סותבי'ס ב-368 מיליון דולר.

יצירתו של כריסטופר וול "RIOT" מ-1990, ציור המילה בשחור לבן נוטף, הגיעה למחיר מפתיע של 29.9 מיליון דולר. יצירה של מארק גרוטז'אן (ללא כותרת, מאחורי העיניים הירוקות), מ-2011 נמכרה ב-6.5 מיליון דולר, יותר מכפול מההערכה המוקדמת.

כוכב הערב של מכירת האמנות העכשווית של סותב'יס, היה מארק רותקו, שיצירתו בצהוב וכחול מ-1954 הגיעה לסכום של 46.4. אמנם רחוק משיא המחיר לאמן (86.8 מיליון דולר במכירה של כריסטי'ס ב-2007) אך הרבה מעל להערכה המוקדמת, של 40 מיליון דולר. יש לזכור שמדובר בקפיצות של מיליונים ולא אלפים בודדים, כך שכל תנודה היא במחיר אסטרונומי.

אולם יצירה אחרת של רותקו, בגווני חלודה מ-1958, נמכרה בערב האמנות העכשווית של כריסטי'ס ב-81.9 מיליון דולר. באותה מכירה נמכרה "מונה ליזה בצבע" של אנדי וורהול ב-56 מיליון דולר ואחת העבודות המפורסמות ביותר של לוסיאן פרויד "הממונה על ההכנסות", במחיר דומה.

חשוב לזכור שסכומי השיא שעושים כותרות אינם מייצגים את שוק האמנות בכללותו. אמנם גם בקצה הנמוך של השוק לא מדובר במוצרי יסוד, אבל המחירים הריאליים של 95% מהיצירות והיוצרים בשוק רחוקים מרחק רב מהקצה העליון. באמנות ישראלית, למשל, המחירים מתחילים במאות שקלים ומגיעים עד עשרות אלפי דולרים במקרה של האמנים היקרים ביותר. בתי המכירות הבינלאומיים מייצגים את הקצה העליון של השוק. בתי המכירות המקומיים מציעים מגוון ישראלי ובינלאומי הרבה יותר נגיש.

אתר הניתוחים הפיננסיים livetradingnews.com מעריך כי התוצאות הגבוהות של המכירות הן תוצאה של התעניינות הולכת ומצטברת מהשנים האחרונות, של משקיעים מסוג חדש שנכנסו לעולם האמנות, ומוכנים להוציא סכומי-עתק על יצירות יוקרה מהשורה הראשונה. לא מדובר באספני-עומק, שמתעניינים קודם באמנות ולאחר מכן בערכה הכספי, אלא בהשקעה פיננסית אלטרנטיבית, עם ערך מוסף של סמל סטטוס.

האתר אינו נוקב בשמות, אך מציין כי מדובר באוכלוסייה של כ-170 אלף בעלי הון של 30 מיליון דולר לפחות, "פנוי להוצאה". יצירות אמנות נדירות הן אמצעי פופולרי שנועד לפאר את הישגיהם הכלכליים, ובדרך אולי לגרוף רווח. בטווח של עשור או שניים, נכסי אמנות נחשבים לאחד מענפי ההשקעה המניבים עשרות ומאות אחוזי רווח.

כך, למשל, היצירה "נשות אלג'יר" של פיקאסו הגיעה למכירה של כריסטי'ס ב-1997 מאוסף פרטי אמריקאי, אז רכש אותה אספן סעודי תמורת 31.9 מיליון דולר. היא הוחזקה ככל הנראה בבית פאר בלונדון עד שזכתה להערכה מוקדמת של 120 מיליון דולר ולהצעת קנייה מראש במחיר מינימום של 140 מיליון דולר, ומשם יכלה רק לעלות.

הבטחות קנייה שלא מומשו

הנכונות של בתי המכירות להבטיח למוכרים מחירי מינימום גבוהים במיוחד היא חלק מהאסטרטגיה האגרסיבית שפתחה את הפער בין כריסטי'ס וסותבי'ס. כריסטי'ס היא חברה פרטית, בבעלותו של איל ההון פרנסואה פינו, ואילו סותבי'ס היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בניו-יורק, ומחוייבת להתנהל מול מחזיקי המניות. המשבר הכלכלי של 2008 הותיר את שתי החברות עם הבטחות קנייה שלא מומשו, ובעוד כריסטי'ס נראית כמי שלא הושפעה מכך, בסותבי'ס כנראה מתנהלים במשנה זהירות. נשיא סותבי'ס, טד סמית, הבטיח למשקיעים בסיכומי הרבעון הראשון של 2015 כי החברה לא תהמר בכספי בעלי המניות באולמות המכירה.

על-פי הערכות, במכירת האמנות העכשווית של סותבי'ס ניתנו רק 16 הבטחות מחיר (מתוך יותר מ-60 יצירות למכירה), בעוד שכריסטי'ס הבטיחה מחירי מינימום, שמשמעותם "מכירה מובטחת" ל-49 מתוך 82 יצירות במכירה המקבילה, ול-18 מתוך 35 היצירות במכירת הראווה שלה, "מבט קדימה אל העבר".

למרות הסכומים הגבוהים, קשה לדעת מי משני בתי המכירות מוביל בשורה התחתונה. זאת, מאחר שכריסטי'ס הפרטית מפרסמת רק את תוצאות המכירות ולא את שורת הרווח. אולם אנליסטים טוענים שהוויתור על עמלת המוכרים והבטחות המכירה חשפו את בתי המכירות לסיכונים ושחקו את שולי הרווח. אך גם אם מדובר בעמלות נמוכות, יש די מהעוגה לכל המתווכים שבדרך.

עוד כתבות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה, ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם, ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה