מקרה ההתאבדות המצער בסוף השבוע של אריאל רוניס ז"ל, מנהל ברשות האוכלוסין, ששם קץ לחייו בעקבות פוסט ויראלי בפייסבוק שטען להתנהלות גזענית לכאורה מצידו, הוא מזעזע בקנה-מידה ארצי; אך על אף ההלם מההחלטה ומהנסיבות, סביר להניח שהוא לא יהיה המקרה האחרון שנראה בעקבות אצבע קלה על הלייק בפייסבוק.

סטטוסים שמפנים אצבע מאשימה, שמביישים אנשים אחרים, עולים באופן תדיר לרשת החברתית, ובעקבותיהם מגיעים הלייקים, השיתופים והתגובות בהמוניהם. איש כמעט אינו טורח לעצור לרגע ולבדוק את אמיתות, אמינות ואובייקטיביות הדברים.

זה מתחיל בשיימינג "קלאסי", כפי שראינו בחודשים האחרונים, שמתאר תופעות של "הישראלי המכוער", כמו סרטון השוקולד בטיסה - ונגמר במקרים נוראיים שבהם בני-נוער שמים קץ לחייהם בעקבות התנכלות בפייסבוק. מספיק להתחיל בחיפוש בגוגל אחר הביטוי "התאבד בגלל" - ולראות שכמה מהשלמות החיפוש המוצעות נוגעות להצקות בפייסבוק.

כפתור אדום שמעיד על מצוקה

בעמותת "הכפתור האדום" מנסים למנוע מקרי התאבדות - לעיתים בהצלחה. "עד היום הצלחנו להציל עשרות גולשים ששקלו להתאבד, והצלחנו להגיע אליהם באמצעות יחידת הסייבר של המשטרה", מספר אלון בר-דוד, מנכ"ל וממייסדי עמותת "הכפתור האדום".

הרעיון מאחורי העמותה הוא תוסף לדפדפן שפיתחו המייסדים, שמאפשר בלחיצה אחת לדווח על סטטוסים בפייסבוק שמעידים על נטיות אובדניות של כותב הסטטוס או פנייה ישירה של מי ששוקל לשים קץ לחייו.

המידע מעובד באופן אנונימי ובמהירות יחסית, ובמקרים ספציפיים של איום באובדנות, מספר בר-דוד, מועברת כתובת IP של כותב הסטטוס לידי יחידת הסייבר המשטרתית, שפועלת כדי לסייע לגולשים במצוקה.

לדברי בר-דוד, "זה דומה לביטוח שאתה עושה מראש למקרה שאולי תצטרך. אנחנו עמותה ללא מטרות רווח, אבל האינטרס שלנו הוא שיותר אנשים ישתמשו בכפתור האדום במקרה הצורך".

במבחן המציאות, אצל רבים מאיתנו לא מותקן כפתור שכזה, וגם לא מודעות לכך שייתכן שמאחורי סטטוסים שמוחים על התנהלות של אדם מסוים אין דיוק בעובדות, בפרטים, או שאולי חבוי אינטרס מסוים.

"צריך חשיבה ביקורתית. הרשת היא מקום לביטוי לאנשים ולדעות שלהם ולהצפה, בין היתר, של נושאים חברתיים. לייק זו פעולה כה פשוטה, ואנשים לא מבינים את המשמעות שלה", אומר בר-דוד. "אני לא אומר שיהיה שינוי דרמטי בעקבות המקרה האחרון, אבל אני בטוח שהרבה אנשים יחשבו היטב לפני שהם יעשו לייק או ישתפו את הסטטוס הבא שיוצא אישית נגד מישהו".

בעקבות ההתאבדות בסוף השבוע הגישה היום (ב') ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) הצעה דחופה לסדר לשולחן יו"ר הכנסת בנושא גבולות השיח במרחב האינטרנטי, אך קשה לראות איך פעולה כלשהי תצליח לשנות משהו במבחן המציאות ובאצבע הקלה על הלייק.

"המקרה הקיצוני הזה מחייב אותנו לקיים דיון ממשי ומעמיק על גבולות השיח במרחב האינטרנטי. על החברות המפעילות את הרשתות לפתח אחריות חברתית ולפעול למציאת פתרונות ודרכי מניעה. במקביל, עלינו לחנך, להגדיר ולהסביר על הכובד והאחריות הנלווית לכל לחיצה על כפתור השיתוף ולנהל שיח ציבורי מעמיק על גבולות הלגיטימיות של התופעה", כתבה לביא.