גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיון סוער בביהמ"ש: האם פייסבוק תפרסם פרטי התקשרות?

השופט החליט להותיר את צו המניעה הזמני האוסר על עו"ד גיא אופיר לפרסם את פרטיה האישיים של מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני ■ ההחלטה הסופית תינתן בעוד מספר ימים

האם הרשת החברתית פייסבוק תיאלץ בקרוב לפרסם פרטי התקשרות לפניות בנושא הורדת תכנים פוגעניים מהאתר? נושא זה ככל הנראה יעלה לדיון בקרוב במשרדי החברה.

בתקופה שבה הרשת החברתית הפכה להיות חלק מחיינו, ואף עשויה לגרום לאובדן חיי אדם, כמו במקרה של התאבדותו של אריאל רוניס בחודש שעבר, עולה הצורך ביצירת דרכי קשר דחוף ומיידי עם הרשתות החברתיות, במטרה להוריד תכנים מאיימים ומטרידים מהרשת.

עו"ד גיא אופיר החליט לפתוח במלחמה כזו נגד פייסבוק. יריית הפתיחה נורתה בחודש שעבר, כאשר הגיע אופיר באופן פיזי למשרדי פייסבוק ישראל הממוקמים ברוטשילד בתל-אביב, מלווה בצוות תקשורתי, במטרה למחות על כך שלא ניתן לאתר את פרטי יצירת הקשר של פייסבוק העולמית או ישראל.

אופיר איים שיפרסם את פרטיה של מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, זאת כדרך אמצעי "יצירת קשר" עם פייסבוק.

לאחר האיום מיהרה סופר-תאני והגישה מספר ימים לאחר מכן תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרתה ביקשה צו מניעה קבוע האוסר על עו"ד אופיר לפרסם לציבור כל פרט אישי הקשור אליה, כפי שפורסם ב"גלובס".

היום (ב') התקיים הדיון בנושא באולמו של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יהושע גייפמן. בסיום הדיון החליט השופט כי יש להותיר את צו המניעה הזמני שנתן במעמד צו אחד, לפיו כרגע אין לפרסם את פרטיה האישיים של סופר-תאני, ואת ההחלטה הסופית בנושא ייתן בעוד מספר ימים.

ההחלטה בדיון שנערך היום בנושא הסתיימה בקול ענות חלושה, אך הדיון היה רווי בצעקות, התפרצויות ועקיצות הדדיות מצד הצדדים.

עו"ד אופיר, שייצג את עצמו, הסביר על המקרה האישי שחווה ושבעקבותיו נתקל בהיעדר מענה מטעם פייסבוק. "בעבר ראיתי שמישהו יצר פרופיל מתחזה בפייסבוק עם שמי, ושהוא התכתב בצ'אטים עם קטינות. השיחות היו בעלות אופי מיני. כשניסיתי להסיר את העמוד, לא היה לי למי לפנות".

לדבריו, "פייסבוק לא מציינת פרטי התקשרות שאדם יוכל לפנות אליהם בעת אירועים כאלה, שבמקרים מסוימים עשויים לגרום גם לאובדן חיי אדם. אין שום כתובת, מספר, מייל, אפילו לא תא דואר כדי לשלוח כתבי בית דין".

בחקירתה על תצהירה טענה סופר-תאני כי התפקיד של משרדי פייסבוק בישראל הוא לטפל בקהילה העסקית בארץ, דהיינו שתפקידה בישראל הוא עסקי, ולא מוטלת על פייסבוק ישראל אחריות מעבר לכך, כמו על אכיפת מדיניות הפרטיות של משתמשיה.

"אנחנו עובדים מול סטארפ-אפים, קרנות הון סיכון, זו הסמכות של פייסבוק הישראלי. ניהול הרשת נעשה על-ידי פלטפורמת הפייסבוק הבינלאומית. אני לא אחראית על כלי הריפורט (רובריקה בפייסבוק המוצגת ככלי לדיווח מיידי לפייסבוק, ס'כ'). מי שמקבל את הדיווחים במקרים של איומים הם צוות שלם שעושה זאת לאורך כל היממה. זה לא אוטומטי ובאחריות החברה הגלובלית".

אופיר הטיח בה: "אם אני רוצה נגיד להמציא לפייסבוק ישראל כתב תביעה, למי אני פונה? האם אני חייב להגיע למשרדים שלכם בתל-אביב? ולפייסבוק העולמית? הרי אני לא יכול להמציא כתב תביעה אליהם, כי אז הם יגידו שלא ניתן לנהל את התביעה הזו בישראל?".

סופר-תאני לא נותרה חייבת והשיבה: "אם תרצה להגיע למשרד שלנו ללא צוות צילום ובלי קרקס תקשורתי, או לשלוח אלינו מכתבים - אין לנו בעיה לקבל. כל עוד אתה לא תטריד עובדים בכניסה של הבניין".

עוד היא הוסיפה כי "לרצות לפרסם את הכתובת שלי, כשאני אם לילדים, להפוך את הבית שלי לתלונות כלפי פייסבוק, כשמלכתחילה מה הציפייה - שהמשפחה שלי תיתן לאנשים שירות לקוחות? מה שאתה רוצה לעשות זה להפוך את פרטיי לנחלת הכלל, לפרסם אותם בתקשורת כדי שיפגעו לי בפרטיות".

עו"ד אופיר השיב כי סופר-תאני מפרסמת בעצמה את פרטיה ואת פרטי ילדיה בפייסבוק ובראיונות שנתנה בעבר לכלי תקשורת.

בשלב זה, התערב בא-כוחה של סופר-תאני, עו"ד יעקב שרביט ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן ושות', וטען כי עו"ד אופיר משתמש במילים מכובסות לכך שיטרידו אותה.

אופיר ענה: "חס וחלילה, זוהי לא קריאה לאלימות. מי שרוצה להגיב באלימות, זו לא בעיה. אם את אומרת שפייסבוק ישראל היא לא הכתובת, אז מה תפקידה? מה אני אמור להגיד ללקוחותיי, שפרצו להם לפרופיל, ושמאיימים עליהם, שמישהו מעלה תמונות על תכנים פרובוקטיביים - מה אני אמור להגיד לאנשים כאלה כדי לבצע הסרה ולקרוא לעזרה?".

לאחר שסופר-תאני טענה בתוקף כי אין זה תפקידה של פייסבוק ישראל, טען עו"ד שרביט כי אופיר הסתיר מבית המשפט את העובדה שהוא הגיש לאחרונה תביעה בשמם של אבי לן ועדי בנטוב, מייסדי העמוד "סטטוסים מצייצים" (שהוסר מפייסבוק לפני מספר חודשים בעקבות חשיפת "גלובס" על פרסום סטטוסים בתשלום), ושהוא מנסה לפתור זאת באמצעות הדיון שנערך היום.

בשלב זה עו"ד אופיר התפרץ וטען: "את מציגה את עצמך בתקשורת כנציגת פייסבוק העולמית. את מדברת בשם רבים. במקרה של 'סטטוסים מצייצים' אמרת 'אנחנו סגרנו את העמוד'. אדם לא יכול כשנוח לו לשייך את עצמו לפייסבוק העולמית, וכשלא נוח אז להתנער ממנה. פייסבוק ישראל מוחזקת על-ידי החברה של דוג' החזקות בע"מ, חברה ריקה, שהכתובת שלה היא במשרדיה של הרצוג, פוקס, נאמן, שמעליה יש את פייסבוק העולמית".

שרביט השיב: "שחברי יוריד את הטון. אפשר לחסוך את הדרמה הזו, הכול נמצא בתצהירים". ומיד שאל: "אתה תמיד ממציא כתבי תביעה עם צוות צילום? כי גם את התביעה של 'סטטוסים מצייצים' הגשת קודם לתקשורת ולא אלינו".

עו"ד אופיר המשיך ואמר: "לא תמיד. כשאני ממציא לחברה כמו שלכם, כשיש חברה שאין איך להמציא לה, וכשמציעים 'לקנות' אותי ולהציע לי כסף כדי לחדול מהתביעה - אז כן, אני נאלץ להגיע עם צוות צילום".

עו"ד שרביט שאל את אופיר בחקירה הנגדית מה בדיוק הוא מנסה להשיג בפרסום פרטיה של סופר-תאני, כיצד זה יסייע ליצירת דרכי קשר עם פייסבוק ישראל, וכן באילו אמצעים הוא נקט כדי לאתר את מספר הטלפון שלה, כפי שאופיר "התהדר בכך באתר האינטרנט שלו".

"זה פשוט מאוד, כדי שיהיה תקדים גוגל", הסביר עו"ד אופיר. "מה שקרה זה שהם היו מאוד קשוחים ביצירת הקשר איתם. אבל זה השתנה. הם כן התחילו להחזיר תשובות. לגבי פייסבוק ישראל, כיום לא ניתן להמציא להם.

"גם אם מצליחים להתפלק לתוך המשרדים בתל-אביב - אז כפי שנאמר לי, אין במעליות אפילו לחצנים של מספרי הקומות, אלא ניתן להיכנס לשם אך ורק באמצעות כרטיס חכם או משהו כזה. אז זה לא בדיוק נכון שסופר-תאני אמרה ש'מי שרוצה יכול להגיע' למשרדים בתל-אביב כדי להתלונן בפניהם או להגיש להם כתבי תביעה".

עו"ד אופיר ציין כי השיג את פרטיה של סופר-תאני בשתי דרכים: "דיברתי עם הלקוח שלי, לן. הפעלתי גם חוקר פרטי, כדי לקבל את הפרטים שלה, וגם של מנכ"ל גוגל, מאיר ברנד. חלק מהפרטים נוגעים גם לבני משפחתה. סברתי כי אין מקום לפרסם את הפרטים של מנכ"ל גוגל ישראל, כי הם השתפרו, אבל פייסבוק ישראל לא עשו כלום בנושא, לכן מצאתי לנכון לבקש לפרסם את פרטיה".

לאחר שהשופט ניסה להרגיע את שני הצדדים, הוא קבע כאמור כי צו המניעה הזמני יישאר בתוקף עד למתן החלטתו בעוד מספר ימים.

עמותת "הכפתור האדום", הנאבקת באלימות ברשת, מסרה: "עמותת 'הכפתור האדום', מובילת המאבק בבריונות ברשת, מסירה בכל יום עשרות תכנים פוגעניים בעבודה משותפת וחסרת תקדים עם פייסבוק העולמית האמונה על הנושא, וזאת הודות לאלפי משתמשים שהצטרפו למאבק באלימות ברשת ומדווחים מדי יום למערכת 'הכפתור האדום'".

עוד כתבות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות

בכיר ישראלי: באים להקשיב ולשאול שאלות, הפערים דרמטיים ● הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • עדכונים בולטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק