גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

OECD: אותה כמות נסיעות - רק עם 10% מכלי הרכב

מודל חדשני שפותח בפורום התחבורה הבינ"ל של OECD מראה איך אפשר לקצר זמני נסיעות, להוסיף שטח לעיר ולשפר שירות, כמעט בלי להשקיע בתשתיות חדשות ■ לידיעת פרנסי ת"א החופרים את הרכבת התחתית

ליסבון/ צילום: רויטרס
ליסבון/ צילום: רויטרס

תארו לעצמכם הפחתת גודש תנועה בלי השקעות במיליארדים, בלי לחפור מנהרות או להרחיב כבישים, בלי להניח מסילות ובלי לבנות תחנות.

מחקר של ITF (פורום התחבורה הבינלאומי שלצד OECD), אשר תוצאותיו נחשפו לראשונה בכינוס הפורום השנתי שהתקיים בסוף מאי בלייפציג, מצא שאפשר לצאת מהפקק יותר מהר ויותר בזול. אולי לא צריך לעצור את חפירת מנהרות הקו האדום בתל אביב, אבל כדאי להכיר אמצעים זולים בהרבה לפתרון גודש התנועה, לפחות עד שהרכבת תיסע.

המחקר של פורום התחבורה נעשה בליסבון, בירת פורטוגל, שנתוניה מזכירים את אלה של תל אביב: חצי מיליון תושבים בגבולות העיר, ועוד 2.8 מיליון במטרופולין שסביבה, המשתרעת על שטח דומה. שיעור הבעלות על רכב בליסבון נמוך יחסית, ועומד על 217 מכוניות לכל אלף איש (לעומת ישראל הנחשבת בעצמה למדינה עם רמת מינוע נמוכה ובה 350 מכוניות לכל אלף איש). המחקר בדק את ההשפעה של שימוש בכלי רכב שיתופיים על גודש התנועה בעיר בכל שעות היממה, ובשעות העומס. כמו כן נבדקה ההשפעה של מעבר לתחבורה שיתופית על היבטים עירוניים אחרים, ובהם שימושי נדל"ן ומשאבי ניהול תחבורה.

את המחקר הוביל פרופסור לואיס מרטינז, חוקר תחבורה של ITF ומומחה במודלים של תחבורה המועסק מ-2004 במכון לפיתוח אזורי ועירוני בפורטוגל (ראו מסגרת). נתונים שנאספו לגבי נסיעות שנעשות בליסבון מ-2007, הוצבו על מודל תיאורטי. לפי המודל, אותן נסיעות ייעשו בשני סוגים של תחבורה שיתופית, במקום במכוניות פרטיות ובתחבורה המונית ציבורית מהסוג המוכר.

הסוג הראשון במודל הוא מכונית שיתופית שנוסע בה אדם אחד בכל פעם (כמו מונית) וקיבל את שם המותג "TaxiVote" והסוג השני הוא כלי רכב שיתופי הפועל כמו מונית שירות בישראל שבמחקר ניתן לו השם "TaxiBot". כלומר, שאלת המחקר היתה: מה יקרה אם כל הנסיעות שנעשות היום בליסבון, ייעשו בכלי רכב שאינם בבעלות אישית, כי אם נשכרות על ידי הנוסע לכל נסיעה. לצורך המחקר, ובעיקר כדי שאפשר יהיה להשיג לו מימון נאות, כלי רכב הנשכרים הוגדרו "מכוניות ללא נהג", אולם כפי שמעיד ד"ר מרטינז בעצמו "הן יכולות להיות גם מכוניות מהסוג שאנחנו מכירים, שנוהג בהן נהג שזו מלאכת יומו", במושגים ישראליים - נהגי מוניות רגילות ומוניות שירות.

שליש מכוניות בשעות הלחץ

הממצא הבולט ביותר הוא צמצום אדיר במספר כלי הרכב. אם כל המכוניות המסיעות אדם אחד בליסבון היו שיתופיות (מוניות המסיעות אנשים שונים ומתחלפים), במקום 203 אלף מכוניות שפעילות היום ברחבי העיר, אפשר היה להסתפק ב-26 אלף, שהן 13% מתוך כלי הרכב הנוסעים כיום בליסבון. זאת בלי לפגוע בשירות שמקבלים הנוסעים ואולי אף לשפר אותו, למשל בשל ביטול הצורך למצוא חניה, ומשום שאינם נוהגים ולכן יכולים להתפנות לפעולה אחרת בזמן הנסיעה.

לפי המודל, אם מוסיפים לרשת התחבורה ההמונית הקיימת הזנה במוניות שירות שיתופיות (המגיעות לפי צורך ואוספות לפי הזמנה בכל נקודה בעיר), תשע מכל עשר מכוניות שנוסעות היום ימחקו ממצבת כלי הרכב העירונית הנוכחית של העיר.

וכל זה קורה בזמן שרמת התחבורה (מספר נסיעות נוסע ומרחק כל נסיעה) נותרת כמעט זהה וזמן הנסיעה אף מתקצר, כפי שנראה להלן.

ממצא חשוב נוסף נוגע לשעות העומס. כיום נוסעות בליסבון 60 אלף מכוניות בשעות הלחץ בבוקר ואחרי הצהריים. אם מכוניות אלה יעבדו במודל של כלי רכב המסיע בתפוסה של שני אנשים, אפשר יהיה להסתפק ב-21 אלף מכוניות בלבד בשעת העומס. זה הגיוני לגמרי, כשמביאים בחשבון שבכל עיר כיום יש מכוניות הנוסעות באותו זמן, מאותה נקודת מוצא (שכונת מגורים צפופה) לאותה נקודת יעד (בית ספר, או אזור תעסוקה פעיל). "שעת עומס" מתפזרת על פני שעתיים לפחות, כך שאם המכונית משותפת, היא תוכל להסיע לפחות 3 אנשים ואף יותר, מהמוצא של כל אחד מהם ליעד, באותה מסגרת זמן בדיוק.

4 דקות המתנה לתחבורה המונית

המודל של מרטינז חישב גם את הנסיעות ברשת כלי התחבורה ההמונית הפועלת בליסבון (אוטובוסים ורכבות מסוגים שונים). ממוצע ההמתנה בליסבון לנוסעים בתחבורה המונית כיום הוא 26 דקות. שימוש ב"טקסיבוט", אותה מונית שירות המגיעה לפי הזמנה ואוספת מכל נקודת מוצא ומורידה בכל יעד, תוך שקלול כל הזמנות הנוסעים בעיר, תפחית את זמן ההמתנה ל-4 דקות בלבד. משך הנסיעה כולו ירד מ-18 דקות בממוצע כיום, ל-15 דקות בממוצע.

השיטה השיתופית בכלי תחבורה קטנים נראית אידיאלית בערים בסדר גודל של ליסבון (ותל אביב כאמור), שבהן קשה לספק תחבורה המונית יעילה, בגלל היעדר ביקוש שמצדיק אותה לכל האזורים בעיר בכל שעות היום. אוטובוסים שנוסעים ריקים הם בזבוז של דלק ושטח כביש. מוניות שירות שמגיעות לפי דרישה ומסיעות בהתאם ליעדים המסוימים של הנוסעים, הן אמצעי יעיל יותר, שיכול להבטיח תכיפות מספקת בשכונות מרוחקות ובאזורים שיש בהם רק פעילות מסוג אחד (תעסוקה למשל).

*** מירב מורן היתה אורחת פורום התחבורה הבינ"ל בכנס השנתי של הארגון

המחיר: עלייה של 6% בהיקף הנסועה הכללי

המודל השיתופי מקצר את משכי הנסיעה וזמני ההמתנה של נוסעים, מפנה במרכז העיר שטחים יקרים שיכולים לשמש לפעילויות אחרות שאינן "מחסני מכוניות". אבל לכל הדברים הטובים האלה יש מחיר, והוא מתבטא בעלייה בהיקף הנסועה הכולל של כלי רכב.

בליסבון, הנסועה הכוללת של כלי רכב תקפוץ במקרה כזה מ-3.8 מיליון קילומטרים ביום ל-4.01 מיליון ק"מ (עלייה של 6%); ומ-1,04 מיליון בשעות הלחץ ל-1.13 מיליון, שזו כבר עלייה של 9%, והיא אינה מבוטלת בהתחשב בהשלכות שלה על איכות הסביבה וכיוב'. הדבר נובע מכך שהמכוניות צריכות למקם את עצמן בתום כל נסיעה ולהגיע אל הנוסע הבא. המכוניות האוטונומיות מחליפות בנסיעתן את "ההליכה לתחנה", ואלה מתווספים לכלל הקילומטרים המצטברים בנסיעת כלי הרכב השיתופיים. לעלייה כזו יש משמעות אם כלי הרכב "השיתופיים" מונעים בדלק מזהם, אם הם חשמליים, זה כבר פחות משמעותי.

אתגר נוסף שהמודל מציב בפני מערך התחבורה הוא תלות במנגנוני ניהול חכמים, המנווטים את כלי הרכב ותלויים באלגוריתמים, מסדי נתונים, שרתים המנהלים ביקוש לנסיעות והיצע של מקומות נסיעה ועוד.

"בלי 'מכונית אוטונומית' קשה לקבל כסף למחקר"

המחקר של מרטינז פורסם תחת הכותרת "כיצד כלי רכב שיתופיים ללא נהג יכולים לשפר את התנועה בעיר". שאלה מתבקשת היא מדוע לא ליישם את המודל כבר כעת, באמצעות כלי הרכב "שיתופיים" שאינם אוטונומיים, כלומר נהוגים בידי נהגים אנושיים במודל הישן והטוב של מוניות. אלא שהמכונית האוטונומית היא המושג החם ביותר בתעשיית הרכב, ובחיוך קל, מרטינז מאשר את ההשערה שבלי הכותרת הזו אי אפשר היה לקבל מימון ראוי למחקרו.

- אומרים שיש למכוניות האוטונומית גם יתרונות בטיחותיים.

"זה אולי נכון בעולם שבו כל המכוניות אוטונומיות, ויש רק מכוניות אוטונומיות שכולן מנוהלות מ'מוח' אחד. אבל אפילו אם נגיע לכך שכל כלי הרכב יהיו אוטונומיים לחלוטין, עדיין יהיו שם ברחוב הולכי רגל, רוכבי אופניים, ואלמנטים אחרים שה'מוח' הזה לא ישלוט בהם. כך שגם בתחום הבטיחות, אי אפשר להבטיח שאנחנו בדרך למשהו טוב יותר ממה שיש עכשיו".

- ומה בנוגע למחיר?

"לכאורה, מכונית אוטונומית אמורה להיות זולה בהרבה, משום שהיא חוסכת את השכר של המסיע - הנהג. מהצד הזה יש סיכוי להוזלה של מחיר הנסיעה. מצד שני הדבר מגלגל לפתחנו קושי כלכלי-חברתי, כי אם כל כלי הרכב יהפכו לאוטונומיים - משאיות, אוטובוסים, וכלי רכב שמסיעים נוסעים משפחות ובודדים, אנחנו מחסלים תעסוקה להרבה מאוד אנשים. באירופה יש 2 מיליון נהגי משאיות. מה הם יעשו עם הידע המקצועי שלהם?".

"הרבה יותר שטח פתוח במרכז העיר"

"מכוניות פרטיות בעולם מבלות 23 שעות ביממה בחניה", מזכיר ד"ר מרטינז. "המשמעות העקיפה של המודל שלנו מתרחבת לתכנון עירוני בהיבט רחב הרבה מעבר לתנועה בכלי רכב מוטוריים. אנחנו משחררים שטחים לשימושים אחרים לגמרי עבור העיר ותושביה". הפתחה דרסטית של מספר המכוניות בעיר תשפיע על הצורך בהקצאת מקומות חניה למכוניות. לפי המודל, 80% ממקומות החניה ברחובות ליסבון וערים שכמותה יהפכו למיותרים (כלי רכב שיתופיים נמצאים רוב הזמן בתנועה וכמעט שאינם חונים). "השטח שיתפנה בליסבון מקביל ל-2.1 מיליון מ"ר שאפשר יהיה להשתמש בהם להרחבת מדרכות, ולכל שימוש מעניין אחר ברחובות העיר, שהולכת ומצטופפת".

כלי רכב

עוד כתבות

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"