גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שבוע הספר: סופרים ממליצים על ספרים חדשים שאהבו במיוחד

אגי משעול, חיים באר, נורית זרחי, איל מגד, גלילה רון-פדר, ליעד שהם, יהודית קציר, גיל הר-אבן, אורי אורלב ואפרים סידון ממליצים על ספרים אהובים שיצאו באחרונה

הסופרת יהודית קציר / צילום: תמר מצפי
הסופרת יהודית קציר / צילום: תמר מצפי

גלילה רון-פדר

הספר: "הרומאן המצרי", אורלי קסטל-בלום (הספרייה החדשה)

"להמליץ בפני אוהדיה של אורלי קסטל-בלום על ספר חדש שלה, נראה לי מיותר. אני בטוחה שהם, בדיוק כמוני, ציפו לו, רכשו אותו, קראו אותו התמוגגו מאוד או התאכזבו מעט, והם כבר ממתינים לספר הבא. לכן, את ההמלצה הזאת, אני מפנה אל אלה שלא ידעו את אורלי, ואולי זו ההזדמנות שלהם להכיר אותה.

"אורלי קסטל-בלום היא סופרת אחרת. יש כאלה שיקראו ל'אחרות' שלה פוסט-מודרניזם, ויש כאלה שיאמרו שזו 'כתיבה מופרעת' אשר משתמשת ב'לשון מחוספסת'. אני לא אתייחס לאלה, גם לא לאלה ובהמלצה שלי לקוראים החדשים הפוטנציאליים, אומר רק זאת: בספר 'הרומן המצרי' מובטח לכם ביקור בארץ לא נודעת. כל הכללים שהכתיבו את אופיים של רומנים אחרים שקראתם, יקרסו כאן כמו בניין קלפים. בתום הקריאה תצטרכו לשאול את עצמכם שאלות נוקבות כדי להתאמץ להבין איך כל חלקי הפאזל מסתדרים.

"זאת תהיה מלאכת הרכבה מסובכת, ואם לא תוכלו לה, תיאלצו להשתמש באמצעים המקלים שיספק לכם התיאור שמובא בכריכה האחורית. ספר מדהים שמעורר מחשבות ותהיות על ההיסטוריה שלנו כאן, ועל חיינו האישיים, והוא נכתב בדרך שאותה הקורא חייב ללמוד לאט-לאט, צעד אחרי צעד, כי היא לא מוכרת לו מספרים אחרים. אם החידוש הוא לא מהות היצירה, אז מהי מהותה?".

יהודית קציר

הספר: "מנגד", יעל דיין (מודן)

"זהו ממואר אמיץ ומפוכח על חייה הפרטים והציבוריים של יעל דיין, שמצליחה לשזור את הסיפור הפרטי, המשפחתי והלאומי למארג אחד, בלי להירתע מלגעת בדברים הקשים ביותר. הספר אינטימי בלי להיות סנסציוני וכתוב נפלא".

נורית זרחי

הספר: "שמונה דקות אור", ליהרז פרומן-טויטו (משכל/ידיעות ספרים)

"יש הרבה דברים מעניינים בספר הזה, על הרב מנחם פרומן, שכתבה בתו - העולם שלו, הספקות לגבי הרעיון המרכזי בספר שנסוב על יחסי ערבים-יהודים. היחס של הבת להוריה יוצא דופן, היא לא כותבת מתוך התנגדות אלא מתוך אהבה והבנה אליהם. גם מעניין לראות אדם עם שיעור קומה, להיכנס לדמותו".

הספר: "ביום שנולד הבעש"ט נשרף הגיהנום", בנימין שיבלי (62)

"אני קוראת עכשיו את הספר הזה, שהוא אנתולוגיה מרוכזתשל הסיפור החסידי. הרבנים היו יהודים חכמים ומעניין לראות שהחוכמה הזו עדיין ירוקה, חיה. מעניין גם לראות את היהדות כשהיא גדולה, זה מעורר נחמה שבכל זאת היה לה מרווח נשמה ונשימה גדולה".

גיל הר-אבן

הספר: "נמסיס", פיליפ רות (כנרת זמורה ביתן)

"מלחמת העולם השנייה בשיאה ובנוארק, הרחוקה לכאורה מכל חזית מכה מגפה של פוליו. הזיקה לרומן של אלבר קאמי גלויה, אך רות' מנצל את המגפה כדי לבחון נושאים שונים מאלה שנחקרים ב'הדבר'. זהו אחד הספרים המעניינים ביותר שקראתי על אשם ועל רגש אשם ('אשמה' ו'רגש אשמה' הם כמובן לא אותו הדבר). כהערת אגב אוסיף שלטעמי, פיליפ רות' הגיע לשיא נפלא דווקא ברומנים התמציתיים שכתב לעת זקנה".

הספר: "אני באה משם", אמה רייס (זיקית)

"הורים נוטשים, כליאה במנזר, התעללות נפשית ועבודת פרך. הפסיכולוגיה הפופולרית הרגילה אותנו לצפי מסוים בנוגע לאנשים שכזאת היתה ילדותם, וקריאה בספרה של רייס מזמינה אותנו להרהר מחדש במוסכמות הפסיכולוגיות.

הסיפור שובר לב, אך יש בו ערך גואל: העובדה שלפנינו יצירה יפהפייה, והידיעה שיופי הזה נוצר חרף ההיסטוריה האישית המתוארת בספר. "וגם כאן אוסיף אולי הערה: הספר יצא לאור בהוצאת זיקית המעולה, ונראה שיכולתי לבחור להמליץ כמעט בכל ספר מספריה".

אפרים סידון

הספר: "הבשורה על-פי יהודה", עמוס עוז (כתר)

"זה ספר מרתק שעוסק בעניין מהותי - מהות הבגידה ומיהו הבוגד. יש בו גם אלמנטים שאני אוהב - ראשית הנצרות והסיפור המרתק של יהודה איש קריות, שהפך ליהודי הבוגד האולטימטיבי בכל הנרטיב האנטישמי. כירושלמי אהבתי את תיאור העיר בשנות ה-50 המוקדמות, שמזכיר את ספריו הראשונים של עוז. הגיבור הראשי הוא טיפוס שבא לך לצבוט לו בלחי".

חיים באר

הספר: "מדבר עם הבית", עמיחי חסון (אבן חושן)

"ספר השירים החדש שלו הוא ממש הפתעה עבורי. זה ספר של יוצר בשל וחכם ומקורי. לא פעם קוראים ספר והעולם של הכותב, בעיקר בספרי שירה, לא ברור לך, אפילו אם השירים יפים, אבל פה היה משהו מרגש ומפתיע. באמצעות הספר הייתה לי אפשרות להתוודע לעולמו של אדם אחר. יש רגעים שאתה יודע שקם משורר וזה אחד כזה".

הספר: "המולדת הישנה", לילך נתנאל (כתר)

"זה ספר הפרוזה השני שלה. התוודעתי לאישיות הזו, של לילך נתנאל, עוד מ'רומן וינאי' של פוגל שהיא גילתה והוציאה לאור, שזה הישג מצד אחר של עולמה, כחוקרת ספרות מעניינת. בספר הזה אתה רואה שהוא מרתק, מיוחד ומאוד מקורי. כיף להיות סופר כשיש סופרים כאלה מסביבך".

איל מגד

הספר: "תיקוני שואה", שירים מאת חן ישראל קלינמן (כרמל)

"בהשוואה לספר הזה, כל הספרות הנכתבת - נפלאה ונהדרת, עמוקה ומרתקת ככל שתהיה, אינה אלא בריחה רומנטית, התעלמות פחדנית מהשואה הנצחית, האינסופית, של בעלי החיים, המתחוללת סביבנו ללא הפסק. אלה אינם שירים, אלא זעקות, קינות בלתי נסבלות, המתארות מצב בלתי נסבל, שלמיטב ידיעתי לא נכתבו כמוהן. אני מאמין באמונה שלמה, שאין בעולם נושא שחשוב יותר לכתוב עליו, להתעמק בו ולהתייחס אליו. ספר נדיר, שדרוש אומץ לקרוא אותו".

ליעד שהם

הספר: "נעלמת", ג'יליאן פלין (משכל ועם עובד)

"בכל אמנות יש גם אומנות, ובספר הזה נדמה לי כי האומנות בכל הקשור לכתיבת מתח היא כמעט מושלמת. לאחר קריאת לא מעט ספרי מתח שבמהלכם אני מנסה להבין את מנגנון התפעול שלהם, כאן חלק מהתפניות בעלילה הותיר אותי נפעם. ובכלל, 'נעלמת' עושה מה שספר טוב בכלל וספר מתח טוב בפרט צריך לעשות - הוא משאיר אותך דבוק לכיסא, מציג גלריית גיבורים מעניינת ומורכבת, וגורם לך לתהות על השקרים (הגדולים והקטנים) שאנחנו מספרים לעצמנו ולאחרים".

אגי משעול

הספר: "מזמן לא שמעתי את טווסי הלילה", איריס איריסיה קובליו (אבן חושן)

"שירים קצרים, כמעט הייקו, המלווים באקוורלים של המשוררת/ציירת* ומבטאים בשתי שפות אמנות מצבי תודעה החורגים מהיומיומי ומפתיעים. הזו ספר מדיטטיבי, צנוע ועמוק".

אורי אורלב

הספר: "בנדיט", איתמר אורלב (עם עובד)

"זהו ספר נובלה ראשון של בני איתמר. זה ספר שהפתיע אותי מאוד. יש במרכזו עלילה על יחסי אב ובן - מאוד חזקה ומאוד קשה. אולי זה המקום להדגיש שאין פה תיאור הקשר של איתמר ושלי. הוא כבר כותב הרבה זמן, אבל אני מופתע בכל פעם כמה יפה הוא כותב".

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"