גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התעשיינים: "ביטול הפטור מבלו על תעשיית הביו-דיזל יחסלה"

במכתב לשרי האוצר, התשתיות והגנת הסביבה, קורא נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, להחיל פטור מבלו על ביו-דיזל למספר שנים קבוע וידוע מראש, ובאופן שיאפשר את הוודאות ואת האופק הכלכלי הנדרשים עבור משקיעים בתחום

שרגא ברוש / צלם: תמר מצפי
שרגא ברוש / צלם: תמר מצפי

תרעומת בקרב התעשיינים על כוונת רשות המסים לבטל את הפטור מבלו על ביו-דיזל: בפנייה שעשה בימים האחרונים לשרי האוצר, התשתיות והגנת הסביבה, הזהיר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, כי ביטול הטבות המס לתעשייה זו יוביל לחיסולה. בפנייתו למשרדי הממשלה קורא ברוש להחיל פטור מבלו על ביו-דיזל למספר שנים קבוע וידוע מראש, ובאופן שיאפשר את הוודאות ואת האופק הכלכלי הנדרשים עבור משקיעים בתחום.

תעשיית הביו-דיזל בישראל נמצאת בחיתוליה ופועלים בה כארבעה-חמישה יצרנים, שמפיקים את הדלק הביולוגי משומנים צמחיים משומשים או מאצות. לפי הערכות, ישראל מייצרת בשנה כ-5,000 טון של ביו-דיזל, ולפי הערכה של מוסד שמואל נאמן, פוטנציאל הייצור השנתי גבוה בהרבה ועומד על כ-80 אלף בשנה.

"מדובר בתעשיית ינוקא - בעלת משמעות סביבתית חשובה", כתב ברוש לשרים, בניסיון לבטל את תוכנית רשות המסים למסות את הביו-דיזל במסגרת מתווה של חמש שנים. "ממילא תעשייה זו סובלת מהיעדר ודאות רגולטורית - שכן הפטור על הבלו ניתן לטווחי זמן קצרים בלבד. לחברות הביו-דיזל לא ניתן כל אופק עסקי, והן פעלו עד כה בתנאים קיצוניים של חוסר ודאות - מה שבלם משקיעים פוטנציאליים מכניסה לתחום. במידה שיבוטל הפטור, ייסתם הגולל סופית על פעילותם של אותן חברות, שמנסות להתמודד ולפעול בתחום זה בישראל".

"זמין, מתחדש ומקומי"

בהתאחדות התעשיינים ביקרו את התוכנית של רשות המסים, בייחוד על רקע החלטות עבר שקיבלה הממשלה, לפיתוח טכנולוגיות חדשניות שיהוו חלופה לדלקים פוסיליים. במשרד ראש הממשלה אף הוקמה מינהלת שמיועדת לקידום תחליפי דלקים. "השימוש בביו-דיזל עדיף מבחינה סביבתית לעומת דלקים פוסיליים, שכן הוא מפחית את פליטות גזי החממה ומזהמי אוויר אחרים ומהווה מקור אנרגיה זמין, מתחדש ומקומי", כתב ברוש לשרים.

בהתאחדות התעשיינים מזכירים דירקטיבה שאומצה לפני כשנתיים בחלק ממדינות אירופה, האוסרת האבסה של בעלי-חיים בשמנים ממוחזרים - ואלה מיועדים להפקת ביו-דיזל.

גורם בהתאחדות העריך כי לא ירחק היום שתקינה זו תאומץ בעתיד גם בישראל - אלא שאז, במקרה של פגיעה ביזמים שעוסקים בביו-דיזל, השמנים המשומשים יהיו למפגע סביבתי כי לא יהיה מי שיפיק מהם דלקים ביולוגיים.

ברשות המסים אמרו בתגובה לפניית "גלובס" כי "הוראת השעה שמעניקה הטבה בבלו לביו-דיזל שהוארכה עם פיזור הכנסת והקדמת הבחירות, פוקעת בסוף החודש. בעקבות פניית התאחדות התעשיינים לרשות המסים בנושא, נקבעה פגישה משותפת ובמסגרתה הסוגייה תיבחן".

בזמן שבישראל מתכוונים למסות את תעשיית הביו-דיזל עודה בחיתוליה, העולם מעודד את הענף: מדינות רבות מנסות לפתח תעשייה בתחום זה, תוך מתן מענקים ישירים, הטבות מס וחיוב של תעשיות בענפים שונים למהול דלקים המשמשים אותן בתהליכי הייצור עם דלקים ביולוגיים. מנתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיות מתחדשות (IRENA) עולה כי לפחות 3% מסך הביקוש העולמי לדלקים הוא של דלקים ביולוגיים. להערכת הסוכנות, עד שנת 2030 היקף הביקוש לדלקים אלה לצורכי תחבורה ברחבי העולם יגדל לכ-10% ועד שנת 2050 כרבע מסך הדלקים לתחבורה, יהיו דלקים ביולוגיים.

"במרבית מדינות אירופה וגם בארה"ב חלה על חברות תחבורה החובה למהול את הדלקים על דלקים ביולוגיים וחברה שלא עומדת בדרישה זו - נקנסת", אמר בשיחה עם "גלובס" ד"ר סובי בשיר, היזם והמנכ"ל של חברת טרנס ביו-דיזל, העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לייצור דלקים ביולוגיים. "החובה הזאת חלה גם על חברות שפועלות בסין. בישראל לא רק שאין חובה כזאת, אלא שמהילת דלקים אסורה. ביטול הפטור על בלו יהרוג את תעשיית הביודיזל המקומית שממילא עוד לא קמה".

איום בפנייה לערכאות

גם אלון זהבי, מנכ"ל גרין סיטי, חברה בת של "רפאל מערכות לחימה מתקדמות" העוסקת בייצור של ביו-דיזל, מזהיר מהשלכות התוכנית של רשות המסים לביטול הפטור מבלו על תעשיית הביו-דיזל. "הרגולציה בישראל לא מעודדת ייצור ביו-דיזל בדומה לשאר המדינות בעולם, וכעת המדינה רוצה לבטל את ההטבה היחידה שקיימת", אמר. לדבריו, אם ההטבה תבוטל, הוא יבחן פנייה לערכאות משפטיות. "שכרנו את שירותיהם של שני עורכי דין שילוו אותנו בתהליך", הבהיר.

תעשיית הביו-דיזל בסקוטלנד: "גם המפעל מרוויח וגם הסביבה מרוויחה"

"ביו-דלקים ואנרגיות מתחדשות היא הדרך שמצאנו להפחית את התלות שלנו בנפט", מספר ג'ים פרבס, שעומד בראש 'התוכנית לעידוד הביו-דלקים בסקוטלנד'. התכנית שממומנת על-ידי האיחוד האירופי עוזרת למפעלים קטנים ובינוניים להיפטר מהפסולת במפעל על-ידי הפיכתו לביו-דלקים. "הפסולת משמשת לייצור דלקים ביולוגיים, כמו ביו-דיזל, שנמכר לחברות התחבורה, או ביו-גז המשמש את המפעל לייצור עצמאי של חשמל", ממשיך פרבס. "המפעלים יכולים להזין את החשמל שייצרו לרשת החשמל, ומקבלים עליו תעריף גבוה. התעריף מעודד יותר ויותר מפעלים לבחור בדרך הזאת. כך גם המפעל מרוויח וגם הסביבה מרוויחה".

"זה פשוט משתלם לנו כלכלית לטפל בפסולת באמצעות הפיכתו לדלקים ביולוגיים", טוען ג'ון פורדיסה מנכ"ל יצרנית הוןוסקי הסקוטית "The Three Stills Company". "במקום לשלם על הובלת הפסולת והטמנתו באחת המטמנות, הקמנו מתקן טיפול שעוזר לנו למחזר את חומר הגלם, להפיק ממנו חום ולייצר ביוגז באמצעותו אנחנו מייצרים חשמל ומוכרים את היתר לרשת".

ומה לגבי תחבורה? כיום 75% מהאוטובוסים בבריטניה משתמשים בכמות כזו או אחרת בביו-דיזל המופק משומן של פגרי חיות. המדינה מתגאה בכך שהשימוש בביו-דיזל בתחבורה היא שוות ערך להורדת 97 אלף מכוניות מהכביש כל שנה. "האלטרנטיבה השנייה היא שריפת הפגרים. אז זה פשוט בזבוז לא לייצר מהם דיזל". מסכם דיקן פוסנט מנהל הפיתוח העסקי של חברת Argent Energy הסקוטית המייצרת ביודיזל בבריטניה. "מעבר לזה, שלביו-דיזל יש נצילות גדולה הרבה יותר מזו של דיזל רגיל".

(הכתבת היתה אורחת של לשכת הסחר וההשקעות של בריטניה).

ייצור ביו דיזל בעולם

עוד כתבות

קפיצה של 60% באקזיטים - במחיר הפסד / אילוסטרציה: Shutterstock

דוח חדש חושף את מכירת החיסול בהייטק הישראלי

האקזיטים של וויז וסייברארק אומנם הזניקו את שווי העסקאות הישראליות ב-340% השנה - אך יחד עם זאת, בנטרול העסקאות הללו, גודל עסקת הרכישה הממוצעת ירד ב-40%: מ-268 מיליון דולר ב-2024 ל-160 מיליון דולר בלבד

שליחי וולט / צילום: פביו טרופה

דרך הוואטסאפ: לדווח על שליחי וולט נעשה קל יותר

חברת המשלוחים וולט מודיעה על השקת ערוץ וואטסאפ ייעודי לבטיחות בדרכים, שיאפשר דיווח בזמן אמת על שליחים שנוהגים או רוכבים בצורה מסוכנת במרחב הציבורי ● הערוץ החדש מצטרף לאפשרויות הפנייה הקיימות באפליקציה, שדרכן מתקבלות כבר כיום מאות פניות מדי חודש

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: יח''צ

האחים נקש יישארו בנמל אילת? הממשלה תיאלץ להכריע בקרוב

שרי האוצר והתחבורה יודיעו עד סוף החודש אם יוארך זיכיון האחים נקש בנמל שהסב להם רווחים במאות מיליונים ● בממשלה סבורים שהם לא עמדו בתנאים, אולם פרסום מכרז חדש כעת אינו מהלך פשוט

לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב

כתב אישום: הונאת נדל"ן בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ממאות משקיעים

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד מוטי אברג'יל, לשעבר הבעלים והמנכ"ל של קבוצת הנדל"ן יעדים, בגין גיוס לא חוקי של 75 מיליון שקל ללא תשקיף, מתוכם 17 במיליון במרמה ● לפי האישום, אברג'יל פרסם רכישת קרקעות ברשתות החברתיות, אך המתעניינים קיבלו הצעה לתת לקבוצה הלוואות

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

מעל 83 אלף דירות על המדף: מה כדאי לדעת על הנתון החריג של שוק הנדל"ן?

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי

מיכאל קלמן, מנכ''ל מנורה מבטחים ויורם נווה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: נטי לוי, כדיה לוי

על מה ממליצים בחברת הביטוח שהשיגה לחוסכים את התשואה הכי גבוהה השנה בכל האפיקים

2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח, שמובילות את טבלת התשואות גם בנובמבר, ובראשן מנורה מבטחים וכלל ● החוסכים בישראל בדרך לשנה הטובה ביותר מאז 2009 ● במנורה דוגלים כעת בהשקעות סלקטיביות במניות טכנולוגיה, בעוד שבכלל מציעים להיצמד למדדים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה שלילית ● הבורסה המקומית ירדה אתמול, כשברקע מתיחות בין ישראל לארה"ב לאחר חיסול בכיר חמאס ברצועת עזה בסוף השבוע ● גם וול סטריט סיימה את היום באדום, כאשר המשקיעים המשיכו לסגת ממניות הטכנולוגיה ● האם מדד המחירים שפורסם אתמול בישראל מקרב הורדת ריבית? ● וגם: שתי מניות השבבים הישראליות שזכו להמלצה מג'פריס ● גלובס עושה סדר לקראת יום המסחר

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

ראש ממשלת צרפת סבסטיאן לקורנו / צילום: ap, Thomas Samson, Pool

באיחוד כבר חגגו הסכם סחר עם אמריקה הלטינית, ואז צרפת נזכרה בחקלאים שלה

הסכם סחר חופשי רחב־היקף עם מדינות מרקוסור היה אמור להיחתם בימים הקרובים, עם הבטחות להגדיל את היצוא האירופי בעשרות אחוזים ● אלא שהתנגדות צרפתית ברגע האחרון, בטענה לפגיעה בחקלאות, מעכבת את המהלך ומציפה מתחים פנימיים באיחוד האירופי

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

תום ליבנה ואיל וולדמן מגייסים 200 מיליון דולר לספאק חדש

בשבועות האחרונים ליבנה מקדם גיוס של כ־200 מיליון דולר לחברת ספאק חדשה, המיועדת לרכישת חברה פרטית ישראלית בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית ● לחברה כבר צורפו חברי דירקטוריון כמו איל וולדמן ודייב דה-וולט

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

יהודה מורגנשטרן / צילום: כדיה לוי

התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מורגנשטרן לממלא מקום מנהל רמ”י

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבלום את כוונת שר הבינוי והשיכון למנות את מנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, למ"מ מנהל רמ"י ● בתנועה טוענים כי המינוי, הנעשה בשעה שוועדת האיתור למנהל קבוע רק החלה את עבודתה, עלול להקנות למורגנשטרן יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים, לפגוע בעצמאות ועדת האיתור ובשוויון ההזדמנויות ואף לעורר חשש לניגוד עניינים ולמינוי פוליטי

חיילי מילואים / צילום: דובר צה''ל

מהחוק לגנזך: איך נחלשו ההבטחות למילואימניקים על צמצום שירות ב-2026

גוברות ההערכות שמשרתי המילואים יעברו ב-2026 שנה נוספת של היעדרויות ממושכות מהבית והעבודה - זאת למרות הבטחות הממשלה להקלה בעומס השירות, בעקבות המציאות החדשה שלאחר המלחמה

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

הכלכלנים מביעים אופטימיות לגבי המשך התמתנות האינפלציה במדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר ● לדבריהם, המדד צפוי לרדת ב־0.4% עד 0.55%, והאינפלציה השנתית צפויה להישאר על רמה של כ־2.5% או אף לרדת קלות

מחירי הדיור / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לא רק המחירים שירדו: המכה שספגו רוכשי הדירות החדשות

מחירי הדירות ממשיכים לרדת שמונה חודשים ברציפות, אך עליית תשומות הבנייה מייקרת את הדירות החדשות ומכבידה על הרוכשים והיזמים ● הירידות ניכרות בעיקר בדרום ובתל אביב, בעוד בירושלים נרשמות עליות, ובשוק השכירות נרשמות יציבות עם עליות מתונות לדיירים חדשים ולמחדשים

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

הקמתה של מערכת מס הגודש יצאה לדרך, ומומחי תחבורה סקפטיים לגבי יעילותה

220 שערי אגרה ו־140 אתרי חיוב יוקמו בשלוש טבעות סביב תל אביב ● המערכת צפויה להתחיל לפעול ב־2027 ● המומחים עונים: האם המהלך יעבוד בלי שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית?

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

בית החולים הדסה / צילום: אביבה גנצר

"המודל של בית החולים לא עובד": איך הדסה שוב נקלע למשבר?

נציגי בית החולים צפויים להיפגש השבוע עם אנשי האוצר ומשרד הבריאות כדי לפתור את המשבר התזרימי של הדסה, שכבר הוביל להכרזת סכסוך עבודה ● הדרישות של ההנהלה, הטענות של האוצר וההצעה של בכיר לשעבר בהדסה שאף צד לא רוצה לקבל

מימין: אייסו קאנט, מייסד פולסייד וג'ייסון ורנר, מייסד פולסייד / איור: גיל ג'יבלי

חברת ה־AI ששווה מיליארדים מגיעה לישראל ופוזלת למערכת הביטחון

חד־הקרן האמריקאי פולסייד, שמפתח מנוע פיתוח תוכנה אוטונומי המתחרה בג'מיני, רוצה לגייס את המהנדסים מישראל ● הוא כבר חתם עם כמה מענקיות הביטחון בארה"ב, כולל משרד ההגנה