גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

והרי התחזית לקיץ: הטורנדו בדרך

כוח הקנייה של הכדורגל האירופי ממשיך להתחזק ■ רגולציית הפייננשל פייר-פליי נופחת את נשמתה ■ ואצל סיטי, פ.ס.ז' וריאל מדריד יש חוסר סבלנות בולט אחרי עונה דיכאונית ■ כל אלו נותנים אינדיקציה לרוחות חזקות מאד שינשבו הקיץ אל תוך חלון ההעברות

מרקו רויס, קווין דה ברוינה, פול פוגבה  / צלם: רויטרס
מרקו רויס, קווין דה ברוינה, פול פוגבה / צלם: רויטרס

אם ננטרל מהמשוואה את האי הבריטי ואת שוק הטלוויזיה הפסיכוטי שלו שמציב את קבוצות הפרמיירליג באטמוספירות כלכליות אחרות לחלוטין - אז נגלים לעינינו מספרים מדהימים: בארבע ליגות הכדורגל הבכירות האחרות באירופה (ספרד, גרמניה, איטליה וצרפת) הוציאו בקיץ 2014 על רכש רק 11.9 מיליון אירו "נטו" (בקיזוז כספים שהתקבלו ממכירות שחקנים). ובסך הכל בתוך שלוש שנים הצטמקה ההשקעה הנקייה ברכש של המועדונים בליגות הנ"ל בשיעור קיצוני של 95%.

אבל יש הרבה אינדיקציות שמרמזות על כך שרוחות עזות ינשבו אל תוך החלון של 2015 שכבר נפתח. המספרים יתנפחו מחדש, ואפילו באנגליה, שם שפכו 488 מיליון אירו בקיץ הקודם, שיא כל הזמנים - תירשם אקסטזת בזבוזים עוצמתית אפילו יותר. הנה שלוש אינדיקציות לקיץ הפרוע שמתקרב:

1. כוח הקנייה של הכדורגל האירופי מתרחב.

כלכלה רחוקה מלהיות מדע מדויק, אבל לכו תנסו לדייק את הפנומנה שנכונה לתת-התחום הנקרא כלכלת ספורט: ההכנסות של מועדוני העילית בכדורגל האירופי בהכרח ממשיכות לגדול, ללא קשר קלוש למה שמתרחש לתל"ג של מדינות אירופה, לתמ"ג שלהן, לאבטלה, לשוקי ההון, לבנקים, לצרכנים. לפי הדוח האחרון של פירמת Deloitte, המגמה הזאת המשיכה גם ב-2013/14 (בחמש הליגות הבכירות הכניסו סך של 11.3 מיליארד אירו, קפיצה של 15% בתוך שנה; כבר שלוש שנים רצופות שכל אותן ליגות מדווחות על עלייה במחזור).

המגמה הזאת תצבור תאוצה גם בעונה הקרובה, עם כניסת הסכם שידורים חדש באיטליה השווה למעלה ממיליארד אירו - לעומת כ-850 מיליון אירו כיום; ובאופק כבר ניתן להרגיש את הבוננזה החדשה של הפרמיירליג (כ-11.8 מיליארד אירו בשלוש העונות 2018/19-2016/17).

ומשום מה, כמו שלמדנו מההסכם הדמיוני של מנצ'סטר יונייטד עם אדידס (מיליארד אירו ל-10 שנים), ומהכוונה של קטאר להגדיל את התמיכה בברצלונה מ-30 ל-50 מיליון אירו בעונה, שעליה מדווחים בימים האחרונים בתקשורת הקטאלונית - גם הספונסרים לא בולמים את ההשקעה בענף. ועוד לא התחלנו לדבר על אינספור פיתוחים עסקיים של הקבוצות בתחומי הדיגיטל, הדאטה המתקדמת והאצטדיונים החכמים. למעשה, מלבד מחירי כרטיסים - אף תחום בכלכלת הכדורגל לא סובל מסטגנציה, כבר שנים ארוכות.

המשמעות? כוח הקנייה של הכדורגל האירופי ממשיך להתעצם, ובקיץ הקרוב - גם הרגולטור שטיפה החליש אותו בשנים האחרונות - הולך לקחת צעד אחורה.

2. הפייננשל פייר-פליי גוסס.

את הקרדיט להתכווצות שנרשמה בשוק יכול לקחת לעצמו מישל פלאטיני. תקנות הפייננשל פייר-פליי (FFP) אותן יזם נשיא אופ"א הוחדרו חזק, עונשים כבדים החלו להיות מושתים על קבוצות סוררות, ומטרת העל של ההתאחדות האירופית - לאזן את הספרים ולמנוע השקעה מנופחת של בעלי הבית - נחלה הצלחה. במבט פאן-אירופי, ניתן להבין עד כמה: אם ב-2011 עמד המינוס התפעולי של מועדוני 53 הליגות העליונות החברות באופ"א על 1.7 מיליארד אירו, לפי אופ"א הוא הצטמק עד 2014 ב-76%, אל 400 מיליון אירו בלבד.

אבל אוטוטו הסיפור הזה הולך להסתיים. בסוף החודש יתכנסו חברי הוועד הפועל של אופ"א ויצביעו בעד הקלות משמעותיות בתקנות. אם הכוונה המקורית הייתה להכריח את המועדונים לא לעבור מינוס של 10 מיליון אירו בממוצע לעונה - הרי שכעת, לפי הערכות - הפיקוח הפיננסי על הבעלים יהיה ברמה של "תוציאו בשלוש-חמש שנים הקרובות כמה כסף שתרצו מהכיס - אבל תראו לנו תחזית של עלייה מובטחת בהכנסות הטבעיות".

ההתאחדות האירופית נתקלה בקשיים משפטיים עצומים סביב התקנות, עם למעלה מ-10 עתירות שהגישו נגדן פרקליטי ספורט משופשפים, כגון ז'אן לואי-דופון, האיש האחראי על חוק בוסמן. שלא לדבר על מטחי הביקורות שהמשיכו להיות משוגרים לעבר אופ"א: ה-FFP מנציח את הפערים, ה-FFP הוא כשל שוק - רק הקבוצות עם ההכנסות הטבעיות הגבוהות יכולות להביא שחקנים טובים ויקרים, ולפיכך שלטון הדיקטטורה של מועדוני העילית יישמר.

הכשלים הללו, כאמור, הולכים להיות מושלכים בקרוב לדפי ההיסטוריה. יש בשטח הרבה כלבים רעבים, והרסנים שלהם הולכים להשתחרר.

3. הבזבזניות הגדולות חייבות לבזבז עוד.

מנצ'סטר סיטי, שמדורגת שנייה בהיקף הוצאות הרכש "נטו" בין קיץ 2010 לקיץ 2015 (סך של 396.4 מיליון אירו), אחרי עונה כושלת במיוחד בה לא זכתה באף תואר מקומי ורוסקה, שנה שנייה ברציפות, על-ידי ברצלונה בשמינית גמר הצ'מפיונס - חייבת לקום מהקרשים. "מבחינתי, מבחינת הבעלים שייח' מנצור, ההנהלה, הצוות המקצועי, השחקנים ומעל כולם האוהדים - זו הייתה עונה מאכזבת במיוחד", אמר יו"ר הקבוצה, חאלדון אל-מובארק, לאתר הרשמי של המועדון. "לכן, אתם תראו כאן שינויים. אנחנו רוצים לבנות סגל שמסוגל לזכות גם באליפות הפרמיירליג וגם בליגת האלופות". הצהרת הכוונות ברורה, ובתקשורת האנגלית כבר מדברים על ראחים סטרלינג (ליברפול), פול פוגבה (יובנטוס) וקווין דה ברוינה (וולפסבורג) כמועמדים להצטרף.

פ.ס.ז', הקבוצה שמדורגת ראשונה בהיקף הוצאות הרכש "נטו" שלה בין קיץ 2010 לקיץ 2015 (401.6 מיליון אירו), גם לא צפויה להעביר את הקיץ בשקט. היא תנסה "לעלות לרמה הבאה באירופה - אני רוצה לזכות בליגת האלופות", אמר המנכ"ל נאסר אל-חלאיפי אחרי שהובטחה האליפות הצרפתית השלישית ברציפות. בשבוע האחרון החלה התקשורת האירופית לפמפם ברצינות אפשרות שנראית קצת כמו פנטזיה פרועה: בחור בשם כריסטיאנו רונאלדו יעבור ממדריד לפריז תמורת 120 מיליון אירו.

נעבור לספרד: נכון, ברצלונה באמברגו שהוטל עליה על-ידי פיפ"א, ובניגוד לקיץ הקודם בו הוציאה 80 מיליון אירו על לואיס סוארז - הפעם היא לא תוכל להחתים שחקנים (לפחות לא באופן מיידי: כך למשל אלכס וידאל, אותו כבר רכשה מסביליה - יחל לשחק בשורותיה רק בינואר 2016). ברצלונה, למען האמת, גם לא צריכה לערבב יותר מדי את הקלפים שלה, היא בכל זאת הטרבליסטית הגאה. אבל כאן נכנס למשוואה הנמסיס הגדול שלה.

המגלמוניה של פלורנטינו פרז, הנשיא הכוחני והכל-יכול של ריאל מדריד - ידועה. כבר 15 שנה שהוא מנהל און אנד אוף את פרויקט הגלאקטיקוס המופרע שלו. הוא בעצמו חתום על חמש מתוך 10 עסקאות ההעברות היקרות בהיסטוריה (רונאלדו, בייל, חאמס, זידאן, קאקה). "המודל של פרז דורש החתמת כוכבים, גם כאלו שלא בהכרח מתאימים למערך - אבל יכולים להגדיל את כמות האוהדים והפוטנציאל השיווקי", הסביר העיתונאי סיד לואו ב-ESPNFC.

פרז, שמתכנן להישאר עוד הרבה שנים על כסאו, יצטרך לעבוד קשה על מנת לשמור על הפופולריות שלו. גם כך חברי המועדון אינם רגועים אחרי שנה בלי תואר והמינוי השנוי במחלוקת של רפא בניטז למאמן במקומו של קרלו אנצ'לוטי. ואצל פרז, כמו אצל פרז, אין כמו מסעות רכש ראוותניים כדי להרגיע את הקולות: דויד דה חאה כבר בדרך ממנצ'סטר יונייטד במקום הקפטן קסיאס. השאלה היא רק מי יצטרף: דייגו קוסטה? אדן הזארד? מרקו רויס? אולי סרחיו אגוארו? כל השמות על השולחן, והפנקס פתוח לרווחה.

עוד כתבות

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"