גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחזאי גור קורן: "אני לא בליגה של חנוך לוין"

"המוגבלים" מאת גור קורן מועמדת לזכייה בטקס פרסי התיאטרון ב-5 קטגוריות, בהן פרס מחזאי וקומדיית השנה ■ בראיון ל"גלובס" חושף קורן את בעיות הכתיבה שלו, ומגלה כמה תיאטראות ויתרו על המחזה לפני שבית ליסין נתן לו צ'אנס

גור קורן / צילום: תמר מצפי
גור קורן / צילום: תמר מצפי

גור קורן מתרגש ואינו מתבייש להודות בכך. "המוגבלים", מחזה פרי-עטו שביים גלעד קמחי בתיאטרון בית ליסין, מועמד ב-5 קטגוריות בטקס פרסי התיאטרון לשנת 2014, שיתקיים מחר (ו'), לרבות על פרסי מחזאי וקומדיית השנה - וקורן מפחד מהסיטואציה שבה מכריזים בשמו של מישהו אחר. "כמה שאתה מנסה להיות אנושי ולהגיד לעצמך שצריך לקחת את זה בספורטיביות, זו סיטואציה מאוד קשה", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "זה מחזיר אותך בשנייה למקומות ילדותיים ואנושיים של הילד שממש רוצה שיאהבו אותו ושההורים שלו יידעו כמה שהוא מוכשר".

- ההצלחה של "המוגבלים", שלא מעט מהכוח הקומי שלה נובע מהנכויות ומהפיגור של חלק מהדמויות, היא לא כזאת טריוואלית. זה יכול היה להתקבל אחרת לגמרי.

"זה באמת היה עניין מאוד גדול כבר מהקריאה הראשונה. מה שכולם דיברו עליו הוא איך מתמודדים עם הסיכון הזה, שאנשים יוכלו לחשוב שאנחנו צוחקים על אנשים עם מוגבלויות, ושעליהם כביכול הבדיחה. זו הייתה סכנה מאוד גדולה, כי ההצגה מפלרטטת עם הגבול של הפוליטיקלי קורקט, אין מה לדבר. המילה מפגרים, למשל, נאמרת בהצגה, והיא מילה פוגענית".

בהקשר זה חושף קורן כי עוד קודם הבשילה ההצגה על במת בית ליסין, את המוגבלים שלו הוא הציע לתיאטראות גדולים אחרים, אבל אלה דחו אותו בשל הסיכון. "יש שניים שקראו את זה, ואמרו שזה לא יילך. אז אני יכול להחמיא לציפי פינס (המנכ"לית והמנהלת האמנותית של בית ליסין ר.ש), על האומץ שלה. היא הימרה על המוגבלים בזמן שאחרים לא רצו אותה".

- הימור מנצח.

"כן, היו הרבה חששות, אבל למזלנו יש לנו במאי נהדר, גלעד קמחי (שזכה בשנה שעברה בפרס במאי השנה, ומועמד גם השנה ר.ש), שיש לו טעם טוב ושהוא בא עם הרבה אהבה לא רק להצגה ולמחזה, אלא גם לאנשים האלה. גם גלעד וגם השחקנים הבינו את העניין, ולמזלנו גם הקהל הבין את זה".

- בהצגה היטלת על קבוצת המוגבלים להעלות את רומיאו ויוליה, מה שמוליד לא מעט סיטואציות מצחיקות. אני טועה או שרצית לעקוץ על הרצינות המוגזמת אולי של התיאטרון בארץ?

"זה כנראה משהו שעם השנים נוצר בתוכי. ביקורת שיש על כל מי שחי בעולם הזה - לפעמים מתוך אהבה, לפעמים מתוך ביקורתיות. וכן, זה בא לידי ביטוי גם בדמות של הבימאית בהצגה, גם בדמות של המאבטח טירן (במלעיל - ותוך קריצה לשחקן הקאמרי איתי טיראן ר.ש). הרצינות הזאת שבה אנחנו תופסים את עצמנו, היא באמת משהו שאפשר לצחוק עליו".

כלוב של זהב

"המוגבלים" היא אמנם טבילת האש שלו על הבמה המרכזית של התיאטרון הרפרטוארי, אבל קורן, 41, בוגר בית צבי, אינו שם חדש בתחום. למעלה מעשור שהוא פעיל, הן כמחזאי והן כשחקן, על בימות הפרינג' ותיאטראות הילדים, מלמד תיאטרון ואף עובד בעצמו עם בעלי מוגבלויות.

את ההזדמנות הראשונה בתיאטרון הרפרטוארי קיבל מיבגני אריה, המנהל האמנותי של גשר, שביים את "חמישה קילו סוכר", שזכתה להצלחה לא מבוטלת. לאחר מכן עיבד קורן למחזה את הספר "בין לילה ובין שחר" מאת יהושע קנז, גם כן על בימת גשר, ואף שיחק בהצגה, כמו גם בתפקידים משניים בכמה מהצגות התיאטרון.

אלא שבכל הנוגע לפריצה הגדולה לתודעה, "קשה לי להשוות את זה", הוא מודה, "לתהודה שהייתה עכשיו בבית ליסין עם 'המוגבלים'. זה שינה את החיים שלי. העניין של להציג הרבה מאוד הצגות בחודש, מול קהל גדול, זה דבר שגם מבחינה נפשית וגם ברמה ההכרתית של תעשיית התיאטרון בארץ, בהחלט שינה את שמי".

- אני מניח שגם מבחינה כלכלית.

"כן, כיום, מהמוגבלים אני בהחלט יכול להתפרנס, ובכבוד, ואני מאושר על מה שאני מקבל בבית ליסין, גם מבחינה אמנותית וגם מבחינה חומרית".

- מה שמעודד אותך מן הסתם לכתוב עוד, ואולי להתמקד בקריירת מחזאות בלבד?

"בהחלט יש לי שאיפה לעשות רק את זה, אבל המכשולים שלי הם לא כספיים באופן כללי. יש לי בעיות כתיבה. אם, למשל, עכשיו היו נותנים לי מיליון דולר ואומרים לי 'שב תכתוב', אני אומר לך שהייתי בדיכאון מאוד גדול מזה".

- אז אתה כלוא בכלוב של זהב, כי זה הכישרון שלך.

"זאת ההגדרה, וזו הבעיה הפסיכולוגית שאני מתייסר בה בימים אלה, לא אכחיש. אולי לא נגיד מתייסר, כי באמת יישמע שאני סובל".

- זהו שאתה באמת נשמע די סובל, ודאי לעומת הטקסטים שלך שהם מאוד משוחררים ומלאי חיים.

"אז בוא נבהיר - אני לא בן אדם סובל. אני דווקא אוהב לחיות את החיים, אני פשוט שונא את הכתיבה. היא זאת שמכניסה לי סבל לחיים. בלעדיה אני בן אדם ממש מאושר. האקט הזה של לשבת עכשיו בבוקר ולכתוב, כי אין לי סידורים, וכי רשמתי לי ביומן שאני צריך לכתוב היום - אני פשוט שונא את זה".

"חי ממחזה למחזה"

קורן, שבימים אלה מעלה בצוותא מחזה סאטירי אחר ופרוע שכתב - "מלך ישראל", שעיבדה וביימה מוריה זרחיה - יתמודד על פרס מחזאי השנה מול מאיה ערד ("אלוהים מחכה בתחנה", הבימה), רוני סיני ("בומברג", חיפה), חגית רכב ניקולייבסקי ("בין חברים", באר שבע) וזוכת השנה שעברה שחר פנקס ("אבא גוריו", הבימה). בקטגוריית קומדיית השנה יעמדו מולו שני מתחרים לא בלתי מוכרים בדמות שייקספיר ("הנשים העליזות מווינדזור", החאן) ו"וניה, סוניה, מאשה ושפיץ", קופרודוקציה לקאמרי ולתיאטרון חיפה, בהשראת מחזותיו של צ'כוב.

- בוא נחזור רגע לעשור שקדם ל"המוגבלים". אני מתאר לעצמי שקיבלת לא מעט "לא" בקריירה - איך מחזיקים מעמד?

"ציפי פינס אומרת שהגיוני שכותב מתחיל רק בגיל 40, כי עד אז אתה צריך לעבור דברים בחיים שהופכים אותך לבן אדם. ככה שאני בכלל לא מרגיש שזה מבוגר. אבל כן, כל פעם שכתבתי משהו, ושלחתי לתיאטראות וקיבלתי שלילה, זה סכין בלב, אין מה להגיד. היום אני יכול לקרוא את החומרים האלה ולהגיד, 'כן זה קצת בוסרי', אבל באותה תקופה חשבתי שזה ממש טוב".

- ועכשיו, "המוגבלים" מייצר רף ציפיות ביחס למחזה הבא שלך ברפרטוארי, גם במונחים של שחזור ההצלחה הקופתית.

"בטח שיש רף ציפיות והוא מתחיל ממני, וברור שאחרי 'המוגבלים', אני כן רוצה הצגה שתתקשר עם הקהל. אני לא מתבייש בזה. אם זה לא יתקשר עם הקהל והקהל לא ירצה לראות את זה, אני מאוד אתאכזב מעצמי, כי אני מאוד אוהב שהרבה אנשים רוצים לראות את ההצגה. אבל ציפי רק אמרה לי אתמול, בבקשה, תכתוב מחזה רע, תוריד את רף הציפיות הזה ממך ואז תמשיך. והיא צודקת, זה באמת קצת מלחיץ אותי".

- אז בוא ואלחיץ אותך עוד קצת. החיפושים אחר יורש לחנוך לוין עדיין נמשכים. משהו לשאוף אליו?

"אני לא בליגה הזאת, ואני גם לא אגיע לליגה הזאת. אני לא מציב לעצמי ולא לאחרים את הרף הזה לצפייה ולהשוואה. יש אנשים שהם ברמת הגאונות ויש אנשים שהם ברמת המוכשרות. אני כנראה יש לי כישרון. ללוין היה משהו שהוא מעל לכישרון - וזה דבר שאני יכול לומר באובייקטיביות.

"אני, כמו שכדורגלנים אומרים שהם חיים משבת לשבת, אני באמת חי ממחזה למחזה. השאיפה הגדולה שלי היא לסיים את המחזה שאני עובד עליו עכשיו. כרגע אני לא רואה מעבר לזה. אם אני אגמור את המחזה הזה, אני אהיה אסיר-תודה ואנשום כמו אחרי מרתון".

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר