המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ב') במגמה שלילית לאחר שבנק ישראל הותיר את ריבית יולי ללא שינוי ועל רקע מסיבת העיתונאים של קרנית פלוג.

במקביל, הסוחרים ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות במשבר היווני. המסחר בבורסות העולם מתנהל היום בעליות שערים חדות, על רקע פגישת החירום שכינסו מנהיגי גוש האירו בבריסל במטרה לנסות ולמצוא פשרה שתמנע את פרישתה של יוון מגוש האירו.

המעו"ף ירד בכ-0.4% ומחזור המסחר הסתכם בכ-1.63 מיליארד שקל.

כאמור, בנק ישראל החליט כאמור להותיר את הריבית לחודש יולי ללא שינוי, ברמה של 0.1%. זאת בניגוד לחלק מציפיות האנליסטים בשוק, שצפו כי הבנק יחתוך את הריבית ואף יודיע על ריבית שלילית במטרה להחליש את השקל.

בהודעת הריבית נמסר כי "תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין".

בנוסף, חטיבת המחקר בבנק ישראל פרמסה את תחזיתה, לפיה בשנים 2015-2016 צפוי התוצר המקומי הגולמי לצמוח בשיעורים של 3.0% ו-3.7%, בהתאמה. שיעור האינפלציה בשנה הקרובה (המסתיימת ברבעון השני של 2016) צפוי להסתכם ב-1.6%. הריבית המוניטרית צפויה להישאר ברמתה הנוכחית, 0.1%, עד סוף 2015, ולעלות בהדרגה ב-2016.

קרנית פלוג נשאה דברים לאחר החלטת הריבית, כאשר בנק ישראל ערך תדרוך כתבים רבעוני בפעם הראשונה בתולדותיו.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב ציין בתגובה להחלטת הריבית: "מי שעושה שינוי בפוזיציות של מניות, מטבעות או אג"ח בעקבות החלטת הריבית, כלומר מי שציפה שהריבית תרד, קורא כנראה ספרי פנטזיה ולא ספרות כלכלית. קרנית עשתה את הדבר היחיד שיכלה לעשות כרגע, וזה כלום. תחזית הריבית של בנק ישראל להעלאות ריבית ב-2016 הגיונית, אם הדולר יישאר נמוך ובנק ישראל ישתמש בהעלאות הריבית בארה"ב כדי ליצור פער ריבית שיסייע להתאוששות הדולר. אם הוא יתאושש לפני כן, ריבית בנק ישראל עלולה לעלות עוד לפני סוף-2015".

יוון משפיעה גם כן על כיוון השווקים היום. ע"פ דיווח ב"בלומברג" ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס הציע בשיחות שקיים עם מרקל תכנית חלופית, שפרטיה עדיין לא נחשפו. במוקד המחלוקת, נושיה של יוון בראשות קרן המטבע העולמית וגרמניה, דורשים ממנה לבצע קיצוצים נרחבים בפנסיות הציבוריות לצד קיצוץ בשכר המינימום. ממשלת השמאל היוונית מתנגדת לכך בכל תוקף.

בארץ, בנק ישראל דיווח הבוקר כי המדד המשולב למצב המשק בחודש מאי עלה ב-0.3%, בדומה לקצב גידולו בחודשים האחרונים. המדד המשולב הושפע לטובה מהגידול ביבוא מוצרי הצריכה והעלייה המחודשת בשיעור המשרות הפנויות במאי, וכן מהעלייה במדד הפדיון בשירותים לחודש אפריל. את קצב עליית המדד מיתנו בעיקר הירידה ביבוא התשומות לייצור במאי והירידה במדד הייצור התעשייתי לאפריל.

מניות במוקד

מניות טבע ופריגו המשיכו לרכז עניין רב על רקע ההתפתחויות האחרונות סביב שתי החברות. (לכתבה המלאה)

קבוצת בעלי השליטה בחברת אינטר תעשיות ומספר מעובדיה מוכרים את אחזקותיהם המהוות כ-40% מהון המניות המונפק והנפרע של החברה ללודן . קביעת התמורה עבור המניות הנמכרות, כוללת שני חלקים. מחצית מהסכום משולמת לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל, בניכוי חוב פיננסי נטו ואילו המחצית השנייה תשולם לפי שווי חברה שיקבע על פי תוצאת מכפיל 6 על ממוצע ה-EBITDA המתואמת של החברה.

חברת טאואר הודיעה היום כי Brightway ספקית טכנולוגיה עבור מצלמות לכלי רכב, בחרה בטכנולוגית חיישני התמונה (CIS) של טאואר-ג'אז לפיתוח וייצור חיישני תמונה למצלמות רכב, בדגש על מצלמות עם ראיה קדמית שיאפשרו ראות בכל תנאי מזג אוויר.

אמות השקעות השלימה את השלב המוסדי בהנפקת אג"ח בהיקף כספי כולל של כ-334 מיליון שקל. הגיוס בוצע באמצעות הרחבת שלוש סדרות אג"ח קיימות, ב', ג' ו- ד'.