רגעי ההכרעה של משק הגז: שעות ספורות לפני הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני על חלוקת הרווחים ממאגרי הגז, הולכת וגוברת הביקורת מצד חברים באופוזיציה ומצד ארגונים חברתיים על ההסכם. בסביבתו של איש העסקים יצחק תשובה, שאמור למכור את חלקו במאגר "תמר" בגל ההסכם, הודפים את הטענות ומסבירים כי "הממשלה היא הכתובת לטענות".

גורם בקבוצת דלק, שבבעלותו של תשובה, אמר לחדשות 2 Online כי הממשלה צריכה להגן על החלטתה ללכת להסכם - החלטה שגובשה אחרי פגישות רבות בין תשובה ואנשיו לבין שר האנרגיה יובל שטייניץ, אנשי משרדו ומשרד האוצר.

"אם מפגיני שמאל רוצים למחות הם יכולים, אבל הכתובת היא הממשלה", הדגיש הגורם.

בעוד בשמאל טוענים שישראל למעשה "מוכרת בזול את משאב הטבע הנדיר ונכנעת ללחציו של תשובה", טען הגורם כי המדינה "כפתה הסכם לא פשוט" עבור החברות שעסקו בחיפוש אחר הגז וצפויות להוציא אותו ממעמקי הים.

בסביבתו של תשובה הסבירו כי ללא המתווה שסוכם, הגז פשוט היה נשאר בקרקעית הים, ואף אחד לא היה נהנה ממנו. בחברת דלק אנרגיה מאמינים שההסכם יאושר בקבינט ללא התנגדות רבה. לפי הגורם, החשש הוא דווקא מהשימוע על מחיר הגז.

"נראה מה יישאר מהמתווה אחרי השימוע", אמר.

"רווח לטייקונים, הפסד לציבור"

מספר חברי כנסת באופוזיציה פועלים לעכב את ההסכם, שלדבריהם מחזק את המונופול של תשובה ושותפיו: ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) דרש לכנס דיון דחוף בנושא בוועדת החוץ והביטחון על מנת לפקח על פרטי ההסכם וח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) טען כי ההסכם מהווה "כניעה מלאה לתכתיבי מונופול הגז, מחיר מופקע ללא פיקוח, רווחים עצומים לטייקונים והפסד גדול, עצום, לכל אחד מאיתנו".

גם במרצ גינו את ההסכם המתגבש. "ראש הממשלה נכנע למונופול הגז ומתכוון לאפשר לתשובה וחבריו להמשיך לשדוד את אוצרות הטבע מהציבור, להפקיע את מחירי הגז ולשלוט בלי שום פיקוח במשאב היקר הזה", אמרו במפלגה. "כדי להוסיף חטא על פשע, הוא גם מבקש להביא את המתווה לאישור הקבינט הביטחוני וכך למנוע שקיפות ודיון ציבורי".

במוצאי שבת תיערך הפגנה מול לשכתו של שר האנרגיה יובל שטייניץ תחת הכותרת "רק מאבק אזרחי יעצור את שוד הגז". ארגונים חברתיים רבים קראו לציבור להגיע ולדרוש דיון ציבורי בסוגיית המונופול.

המתווה: אחזקות נובל אנרג'י ידוללו

הישיבה החשובה תתקיים היום בקבינט בזכות הצמדת התגית הביטחונית לסיפור הגז והחשש מפגיעה ביחסי החוץ, שמאפשרת לעקוף את סמכותו של הממונה על ההגבלים העסקיים. במסגרת הפשרה שאפשרה לגבש את מתווה ההסכם, צפוי איש העסקים יצחק תשובה למכור את חלקו במאגר "תמר" בתוך 6 שנים.

אחזקותיה של חברת נובל אנרג'י, שמגיעות ל-40% ידוללו ל-25%, והמאגרים הקטנים יותר "תנין" ו"כריש" יימכרו בתוך שנה וחודשיים, בתקווה שהדבר יכניס משקיעים נוספים לענף ויגביר את התחרות. כמו כן מחיר מקסימלי לגז ייקבע על פי ממוצע החוזים שקיימים במשק והשותפות במאגר "לוויתן" יחויבו להפעילו עד יולי 2019.

בפתח ישיבת הממשלה האחרונה, שהתקיימה ביום ראשון, סימן נתניהו את המטרה: "אחד הדברים שאנחנו צריכים לעשרות השנים הבאות זה ניצול משאבי הגז שלנו. הצרכים שלנו כוללים לא רק אספקת גז משדה אחד, אלא הזרמה של מאות מיליארדים של שקלים למדינת ישראל". נתניהו הדגיש כי "ועדת ששינסקי נתנה לנו תמלוגים גדולים מאוד מהגז, בתנאי שנוציא אותו".

"אני לא מתרשם מהמתקפה הפופוליסטית, אנחנו נחושים להוציא את הגז. אנחנו נעשה הכל כדי להביא לאיזון בין שני צרכים. צורך אחד זה הצורך של המשק הישראלי ואזרחי ישראל. צורך שני זה הצורך של משקיעים - צריך למצוא את האיזון", הוסיף. בחודש שעבר הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, על פרישה מתפקידו על רקע התנגדותו לאישור מתווה הסדרת משק הגז בידי הממשלה.