גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה קרה: הכסף ה"טיפש" ניצח את הכסף ה"חכם"

עם התוצאות האחרונות בשטח אי אפשר להתווכח: בימים שבהם תעשיית קרנות הגידור מאבדת מזוהרה, תעשיית מוצרי המדד לוקחת את כל הקופה

ג’ון בוגל / צילום: בלומברג
ג’ון בוגל / צילום: בלומברג

"גבירותיי ורבותיי, מהפך!" - 40 שנה מאז הולדת מוצר המדד הראשון בהיסטוריה ו-22 שנה מאז השקת קרן הסל הראשונה, הכסף ה"טיפש" ניצח את הכסף ה"חכם". נתונים שפורסמו באחרונה אודות תעשיית קרנות הגידור מאשרים, כי לראשונה בהיסטוריה עקפו מוצרי המדד בעולם את קרנות הגידור בהיקף הנכסים המנוהלים בהם. על הדרך, תעשיית מוצרי המדד הסחירים (ETPs) גם חצתה החודש לראשונה את רף 3 טריליון הדולרים.

סיפורנו מתחיל בשנת 1949. אלפרד ג'ונס, חלוץ תעשיית קרנות הגידור, מקים בארה"ב את הקרן הראשונה בתחום, שבדומה לאלה שיבואו אחריה, נולדה מתוך מטרה לנצל עיוותי מסחר בשוק ואת העובדה, כי לא תמיד השווקים הפיננסיים יעילים. במהלך השנים זרמו לקרנות הגידור כספים רבים מקרב משקיעים שנחשבים למתוחכמים, בעיקר של גופים מוסדיים, אוניברסיטאות ומשקיעים אמידים.

תעשיית קרנות הגידור כוסתה במשך שנים רבות במעטה עבה של סודיות, ופרט לסיפורי הצלחה שדלפו לעתים לתקשורת, מידע על הקרנות, דרך פעולתן וביצועיהן נותר מעורפל. רק בתחילת שנות ה-90 החלו לזרום באופן מסודר נתונים ומידע מפורט על קרנות הגידור למאגרי מידע דוגמת HFR ו-BarclayHedge.

הגידור הפך להימור

לאור הביצועים הפושרים שהושגו בתעשייה בשני העשורים האחרונים, ייתכן שהרחקת התוצאות בפועל מעיני המשקיעים שירתה היטב את הקרנות, שחלקן היוו יותר הימור מאשר גידור. מאז המשבר הפיננסי ב-2008, מרבית קרנות הגידור מפגרות שנה אחר שנה מול מדדי המניות ואף מול חלק לא מבוטל ממדדי האג"ח בעולם.

נחזור שוב בזמן, הפעם לשנת 1975. בזמן שתעשיית הכסף ה"חכם", זו שעמה נמנים אותן קרנות גידור וגם קרנות נאמנות, נמצאת בשיא פריחתה, מושק בארה"ב מכשיר ההשקעה ה"טיפש" הראשון. מדובר בקרן נאמנות בשם "First Index Investment Trust", שאותה הגה ג'ון בוגל, מייסד גוף ההשקעות ונגארד. שמה של אותה קרן מחקה, הראשונה בהיסטוריה, ישונה לימים ל-Vanguard 500 Index Fund, וכיום מנוהלים בה נכסים בהיקף מפלצתי של 411 מיליארד דולר. למעשה, עד היום מכשיר זה הוא בעל היקף הנכסים הגבוה ביותר בעולם קרנות הנאמנות בארה"ב.

בזמנו בוגל היה מהפכן פיננסי. הוא הסביר לציבור המשקיעים בארה"ב, כי במקום לנסות לנצח את המדד, במקרה שלו את S&P 500, ניסיון שמחקריו העידו כי הסיכויים לו אינם גבוהים, עדיף לקנות את המדד כמות שהוא, כלומר, להשקיע ב-500 החברות הגדולות שנסחרות בארה"ב בהתאם למשקלן היחסי במדד. באופן זה, טען בוגל, כי מטרת המשקיע היא להתמקד בהפחתת עלויות השקעה ולא בניסיון להכות את השוק תוך תשלום דמי ניהול גבוהים למנהלי הקרנות.

למרות החדשנות שהביאה ונגארד לעולם ההשקעות, בשנות ה-70 וה-80 ההשקעה במדדים לא הייתה מנת חלקו של המשקיע הממוצע. בניגוד לתעשיית קרנות הגידור, שנהנתה באותן שנים מערפל שעטה את פעילותה, תעשיית מוצרי המדד דווקא שיוועה למהפכת המידע, שהחלה לקרום עור וגדים באותה התקופה. ואכן, עם תחילת שנות ה-90 החל הבום הגדול בעולם המדדים, ומיליארדים רבים החלו לזרום למכשירי השקעה שחרטו על דגלם את סמל ה"בינוניות", כלומר, להסתפק בתשואת המדד שאחריו עקבו ולא מעבר לכך.

ב-29 בינואר 1993 הגיח לעולם מכשיר חדש, שבדיעבד, שינה לחלוטין את התעשייה הפיננסית של ימינו. נתן מוסט וסטיבן בלום ביקשו ליצור מכשיר השקעה שיעלה את היקף המסחר בבורסה בניו יורק, ולצורך כך יצרו את קרן הסל (ETF) הראשונה בעולם: SPY. באופן זה הצליחו השניים להכניס מעגל שלם של סוחרי ני"ע, מנהלים ויועצי השקעות, שיכלו לבצע שימוש שוטף במכשיר. בניגוד לקרן המחקה, שיועדה למשקיעים פרטיים, קרן הסל כוונה בראש ובראשונה לשוק המוסדי.

ה"טיפש" הפך ל"חכם"

ואכן, משימתם הושלמה בהצלחה. אפילו שחקני הכסף ה"חכם" בעולם ההשקעות, ביניהם מנהלי קרנות גידור מובילים כמו ג'ורג' סורוס, מחזיקים חלק ניכר מהנכסים שבהם מנהלים בקרנות סל דוגמת GLD (זהב), SPY (מניות בארה"ב) ו-VWO (מניות בשווקים מתעוררים); זאת מתוך הכרה, שהצלחתם תלויה יותר ביכולת לנתח תהליכי מקרו ופחות בבחירה הפרטנית של ני"ע.

למעשה, אם חוזרים לחדשות מתחילת הטור, אז האמת היא שהניצחון של מוצרי המדד על פני קרנות הגידור הושג לא מעט בזכות אימוצן בידי התעשייה. לפי אומדנים לא רשמיים, כ-10% מהיקף הנכסים האדיר שהצטבר בשנים האחרונות במוצרי המדד הסחירים (ראו גרף) מוחזקים בידי קרנות הגידור. לפיכך, מספיק שמנהל קרן אחת יחליט "להיפטר" בתקופה הקרובה מכמה קרנות סל, שבהן שהוא מחזיק, כדי להחזיר את עולם הגידור לפסגה.

יחד עם זאת, מהלך תיאורטי שכזה לא ישנה את התמונה הגדולה - הכסף "החכם" כבר הפסיד לכסף ה"טיפש". המצב הזה, שבתחילת המילניום, עת ניהלו קרנות הגידור חצי טריליון דולר אל מול פחות מ-100 מיליארד דולר בקרנות הסל, ובוודאי בשנת 2007, אותה סיימו מנהלי הגידור עם 1.9 טריליון דולר נכסים ביחס ל-850 מיליארד דולר במוצרי מדד - נראה בלתי אפשרי, הפך בשנים האחרונות למציאות.

משיכות מצטברות של 300 מיליארד דולר בקרנות הגידור בשנים 2009-2010, ומאז גיוסים נטו של כמה עשרות בודדות בשנה, אל מול גיוסי ענק בקצב של למעלה מרבע טריליון דולר בשנה זו השנה הרביעית ברציפות בקרנות הסל, הביאו אותנו עד הלום.

למוצרי המדד הסחירים (ללא קרנות מחקות) לקח 16 שנה לחצות את רף טריליון הדולרים, 4 שנים נוספות כדי להשיג טריליון נוסף ועוד שנתיים וחצי ל-3 טריליון דולר שכעת. בקצב הזה, חציית רף של 5 טריליון דולר עד שנת 2020 בהחלט נראית כמו משימה אפשרית.

* הכותב הוא מומחה בניתוח ופיתוח של מדדי השקעה בתחום האג"ח והמניות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

היקף המוצרים במוצרי המדד

עוד כתבות

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר האמריקאי ששמח לשלם 275.9 מיליון דולר מסים

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● מורגן סטנלי עולה ב-5%, טראמפ מדיה צוללת ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי