גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוס יקר, אני קורס

איך תבשרו לבוס שהוא מעמיס עליכם יותר מדי עבודה, בלי לפגוע בתדמיתכם בעיניו?

טלפנית / צילום: שאטרסטוק
טלפנית / צילום: שאטרסטוק

"הלו, אני לא שלושה אנשים! יש לי רק שתי ידיים!" - עובדים רבים מרגישים צורך עז לומר זאת למנהלים כשהוא מעמיס עליהם עוד ועוד עבודה, אך כמעט אף אחד לא מעז לומר למנהלו שהוא קורס תחת העומס. גם לא בגרסה המנומסת.

למה העובדים שותקים?

עובדים חוששים שאם יגידו למנהל שהוא מגזים, המנהל יעריכם פחות, לא יקדמם, יחשוב שהם עצלנים ומפונקים, ואולי הדבר יגרום לו לנקוט צעדים שיפגעו בהם, כשינוי הגדרת תפקידם ומסגרת השעות שלהם (באופן שלא רצוי להם), ובמקרה הגרוע אף פיטורים.

הבעיה היא שכשהעובד שקורס תחת העומס לא אומר על כך דבר למנהלו, הוא נאלץ לעשות הכל, נכנס ללחץ שלא תמיד אפשר לעמוד בו, ובמקרים רבים פשוט אינו מספיק לספק את הסחורה. כך, גם החלופה "לשתוק ולעשות" אינה משתלמת לו ולמנהלו.

במקרים רבים המנהל לא בא מן השטח, ולא מכיר בזמן האובייקטיבי הנחוץ לביצוע משימה מסוימת. הוא רואה לנגד עיניו תוצאות, ולא מקדיש חשיבות לתהליך הריאלי שבדרך להשגתן. אולם הצרה היא שדווקא מנהל כזה - שמתמקד בתוצאות ולא בתהליך - יתאכזב אף יותר מהיעדר תוצאות מצד עובדיו. לא משנה לו שהדבר נובע מעומס-יתר.

שמרו על קור-רוח ושירותיות

ראשית יש לזכור כי המטרה היא להפחית לחץ, כדי להגביר אפקטיביות. לכן, הכלל הבסיסי החשוב ביותר הוא לשלוט ברגשות. תגובות של התפרצות רגשית ("וואו, אין סיכוי שאצליח לעשות את זה!") עושות את ההיפך ומגבירות את הלחץ הן בקרב העובד עצמו והן בקרב המנהל.

חשוב להבין את נקודת מבטו של המנהל. יתכן שהוא בעצמו נתון תחת עומס רב, ומותש מכך. לכן חשוב לגשת אליו ברוגע, מבלי להפגין כעס (שרק ירחיקוֹ) או דכדוך (שיגרום לו להסיק שעובדו הרים ידיים).

ככלל, המסר הרצוי שעמו יש לגשת אל המנהל הוא: "אני לא כאן כדי להתלונן על כמות העבודה. אני כאן כדי למצוא פתרון".

האירו את עיני המנהל בענייניות

כאמור, המנהל לא תמיד יודע במה העובד עוסק כרגע, או שאינו זוכר. אולי גם אינו יודע כמה זמן נחוץ לביצוע משימה כלשהי שהטיל על עובדו לבצע. אולי, למשל, הוא לא לוקח בחשבון שבביצוע משימה מסוימת מושקע חצי מהזמן רק בתיאומים מול הלקוח, במיילים, בטלפונים ובפגישות. במקרה כזה, ייטב לכולם אם המנהל ייחשף למידע הזה.

במקרים כאלה נחוצה פשוט הבהרה עניינית של אלה באזניו: "אני עובד כרגע על הדו"ח של לקוח X. אנחנו אמורים להגיש לו אותו עד מחר. ייקח לי עוד כמה שעות לסיים את זה".

כשהעובד חושף את המידע הזה באזני מנהלו, בלי להאשימו (אף לא במרומז) על כך שאינו שותף למה שקורה על שולחנו בכל רגע נתון, זה עשוי להספיק בשביל שהמנהל יבין שעליו להעביר את המשימה הנוספת לידיו של עובד אחר, או לחכות את משך הזמן הדרוש לעובד לסיים את עיסוקיו הנוכחיים.

בצורה זו העובד גם משדר למנהלו אחריות. המשימות שלו חשובות לו, והוא לא מעוניין להזניח אותן ולפגוע באיכותן רק כדי לרצות את מנהלו באופן רגעי.

מסרו לו את הכדור בחזרה

לאחר חשיפת עיסוקיו הנוכחיים, מומלץ לסכם בשאלה: "אני עסוק כרגע ב...., האם אתה רוצה שאדחה את הפרויקט הזה ואעשה את מה שאתה מבקש כעת?", כלומר - למסור את הכדור בחזרה לידי המנהל, שככל הנראה זקוק למידה של שליטה במתרחש, ולאפשר לו לקבל החלטה בהתאם לנתונים שהיו חסרים לו קודם לכן.

בדרך זו העובד מפגין כבוד למנהלו ולעובדה שכמנהל, הוא מכיר את התמונה הארגונית הרחבה, ולפיכך מסוגל לתעדף את המשימות של עובדיו בצורה שמתאימה במדויק לצרכי הארגון. ואכן, סביר להניח שאם המשימה שהעובד עסוק בה באותו רגע אכן חשובה למנהל, לצוות ולארגון - הוא לא יבקש מעובדו להפסיק לעסוק בה כדי לעבור למשימה החדשה שהטיל עליו. לחילופין, אם יחליט שיש לעצור הכל ולעבור לעניין הבא, העובד יצטרך לקבל זאת. כך או כך זה יהיה לטובתו: תהיה לו לגיטימציה לעשות כל דבר בעתו, ולא יצטרך לקרוס תחת העומס.

אתם קורסים? גשו אליו, פתחו את הלב

לא תמיד העומס תוקף רק בעת הנחתת משימה חדשה. לעתים אלה המשימות הקיימות בשגרה שפשוט מסתבכות, מתמשכות וצפופות מדי. בהנחה שלא ניתן לבצע הכל, לעמוד בזמנים ובאיכות הרצויה, כדאי לעצור, לנשום, ולגשת למנהל.

בשיחה עמו יש להסביר לו את המצב, אך כדי לא להצטייר כמי שמחפש הקלות, חשוב להגיע מצוידים בהצעות ייעול ובפתרונות אפשריים.

למשל, העובד יכול להגיע מצויד בהצעה ללוחות זמנים חדשים. גם כאן, רצוי לפתוח בשאלה: "האם מתוך הפרויקטים ברשימה שלהלן ישנם מועדים שאפשר לשנות?", ולאחר מכן אפשר להציע, בהסתמך על הידע המקצועי: "הלקוח הזה פחות לחוץ - רק אתמול שלחנו לו את הסקיצה האחרונה. לכן, את הפגישה עמו אפשר לדחות לחודש הבא".

לחילופין, העובד יכול להציע קבלת תמיכה או האצלת סמכויות. גם כאן כדאי להעלות זאת בצורת שאלה: "האם יש עובד שיכול להצטרף אליי לביצוע אחד הפרויקטים הללו?", "האם אפשר להעביר משימות כלשהן לעובד X?". במקרה זה חשוב לנקוב בשמות של עובדים רלוונטיים בלבד - אלה שיש להם את הידע, הכישורים והניסיון לסייע במשימותיו, ושבדק מראש וראה שהם פנויים יחסית באותה העת.

נקודה למחשבה

לא כדאי לפחד להיחשף בפני המנהל במצב של עומס יתר - ולא רק כדי לפתור את הבעיה הנקודתית: דווקא אותו עובד שמעוניין להתקדם, ורוצה שמנהליו יראו שהוא משקיע ועובד קשה, צריך לקחת אחריות ולסייע למנהל לדעת מה הוא עושה, באילו מינונים ובאיזה הספק. רק כך יוכל להעריך את העובד נכונה, בהיותו מנהל שעסוק בענייניו, ושנראה לעתים תלוש מהמציאות ה"קטנה" של עובדיו.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל