גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך משתלם לשלם בחו"ל?

תיירים ישראלים בחו"ל אוהבים לקנות, והרבה * בדיקת "גלובס" מגלה פערים גדולים בין חברות האשראי הן מבחינת גובה העמלה על תשלום באשראי והן על משיכה מכספומט

אאמצעי התשלום הנוח בחו"ל הוא כרטיס האשראי, אלא שלנוחות יש מחיר בדמות עמלה המתווספת לכל חיוב ולכל משיכת מזומנים שמתבצעת בחו"ל. לכל אחת מחברות כרטיסי האשראי עמלה שונה, חלקן מיטיבות עם המשלמים בדולר (ארה"ב) וחלקן עם המשלמים באירו. הבשורות הן שבהנחיית בנק ישראל, החל ב-1 ביולי כל החברות מחויבות לחשב את תוספת העמלה בהמרת העסקה לפי שער יציג ולא לפי שער העברות והמחאות הגבוה יותר - כפי שהיה נהוג עד כה (למעט בחברת cal שגבתה לפי שער יציג לפני ההנחיה). בשורה התחתונה, אם קיימים ברשותכם כמה כרטיסים, תוכלו לבחור את המשתלם בהתאם לארץ שאליה אתם נוסעים: בארה"ב עדיף לשלם באמצעות ויזה של לאומי קארד ובאירופה עדיף לשלם באמצעות מאסטרקארד של לאומי קארד.

תשלום באשראי: דולר או אירו?

לאומי קארד: בלאומי קארד נעשית הפרדה בין כרטיס ויזה ובין כרטיס מאסטרקארד של החברה - כך שבכל אחד מהכרטיסים נגבית עמלה אחרת בהתאם למטבע שבו הוצעה העסקה: למחזיקי ויזה של לאומי קארד משתלם יותר לבצע עסקאות בדולר ארה"ב עליהן ישלמו עמלה של 0.75%, בשעה שעל עסקאות המבוצעות במטבע אחר (כולל אירו) תיגבה עמלה של 2% (שגם היא הנמוכה ביחס למתחרות).

למחזיקי מאסטרקארד של לאומי קארד חישוב העמלות הפוך: העמלה הנמוכה היא בתשלום על אירו/מטבע אחר, ואליה תתווסף עמלה של 0.75%. עבור עסקאות שמבוצעות במטבע אחר, כולל דולר ארה"ב, תיגבה עמלה של 2%. בשורה התחתונה, מחזיקי ויזה של לאומי קארד ישלמו את העמלה נמוכה ביותר בתשלום עבור עסקאות דולריות ומחזיקי מאסטקארד של לאומי קארד ישלמו את העמלה הנמוכה ביותר על עסקאות שמבוצעות באירו או במטבע אחר (להוציא דולר ארה"ב). * cal: חברת cal (ויזה, דיינרס ומאסטרקארד) גובה עמלת המרה של 2.5% מגובה העסקה - עמלה שנהוגה בחברה זה שנים. אמנם העמלה אחידה בין המטבעות כך שאין בלבול - אלא שביחס למתחרים, מדובר בעמלה גבוהה יחסית (גם אחרי שהחברות האחרות נדרשות כעת ליישר קו עם מדיניות כאל ולהמיר את העסקה לפי שער יציג).

נזכיר כי למחזיקי דיינרס עדיף לקחת עמם כרטיס נוסף, משום שבבתי עסק רבים לא מכבדים כרטיסי אשראי של דיינרס. ב-cal מסבירים כי הם אינם אחראים על כיבוד הכרטיס בעולם, אולם בישראל החברה שמה זאת לעצמה כיעד, בעיקר לאחר השקת כרטיס האשראי לחברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על. * ישראכרט: גם ישראכרט גובה עמלה אחידה על עסקאות שמבוצעות בחו"ל באמצעות כרטיסי אשראי בינלאומיים של ישראכרט ושל כרטיסי אמריקן אקספרס. מדובר בעמלה של 2.3% מהעסקה על תשלום במטבע דולר או אירו. בעבר, תעריפי החברה היו נמוכים יותר ושונים בהתאם למטבע שבו בוצעה העסקה.

כספומט: מ-14 שקל לכל משיכה

בעבור משיכת מזומנים בכספומט בחו"ל גובות חברות כרטיסי האשראי עמלות גבוהות יותר לעומת עמלת התשלום באמצעות כרטיס האשראי בלאומי קארד שיעור העמלה דומה לזה שבתשלום באמצעות כרטיס האשראי (למחזיקי ויזה של לאומי קארד עמלה של 0.75% במשיכת דולרים ו-2% עמלה במשיכת מט"ח אחר ומחזיקי מארסטקארד ישלמו 0.75% עמלה על משיכת אירוו-2% במשיכת מטבע אחר), אלא שלכל משיכה מתווספת עמלה של 4 דולר (כ-15 שקל) - בסכומים קטנים יותר העמלה הזו מייקרת את המשיכה ללקוחות החברה: כך שבמשיכת 100 דולר לדוגמה - מחזיקי מאסטרקארד של לאומי קארד ישלמו את העמלה הגבוהה ביחס למתחרים (23 שקל, לפי שער של 3.76 שקל לדולר) ובמשיכת 100 אירו ישלמו מחזיקי ויזה של לאומי קארד את העמלה הגבוהה ביחס למתחרים: (23 שקל, לפי שער של 4.21 שקל לאירו), אלא שבמשיכת סכומים גבוהים יותר, עמלת כאל וישראכרט העומדת על 3.85% ו-3.9% בהתאמה מסך סכום המשיכה - מובילה לכך שמחזיקי הכרטיסים של שתי החברות משלמים עמלה הגבוהה משמעותית ביחס לזו שמשלמים מחזיקי לאומי קארד, גם לאחר תוספת עמלה של 4 דולר: במשיכת 1,000 דולר ישלמו מחזיקי ויזה של לאומי קארד 100 שקל פחות עמלה מזו שישלמו מחזיקי כרטיסי האשראי של כאל ושל ישראכרט על אותה פעולה.

הכרטיס אבד? שלמו מ-120 שקל

אם הכרטיס אבד או נגנב חסימתו מתאפשרת מידית, אך הנפקת חדש תעלה לא מעט בשל עלות שילוח ליעד.

הנפקת כרטיס חדש בכאל (ויזה/דיינרס) תעלה 30 שקל - אל הסכום הזה יש להוסיף עלויות שילוח בהתאם לארץ אליה נשלח הכרטיס, לדוגמה 24.5 דולר (כ-92 שקל) למערב אירופה או ארה"ב.

בישראכרט כרטיס שיונפק בחו"ל יעלה כ-570 שקל (150 דולר) וכרטיס שיונפק בארץ ויישלח לכתובת רצויה בחו"ל יעלה 68 שקל (18 דולר) בתוספת דמי משלוח. בשורה התחתונה: הנפקת כרטיס חדש למחזיקי כרטיסי האשראי של cal יהיו הזולים בהשוואה, כשיעלו כ-122 שקל.

4

דברים שכדאי לדעת על אשראי ומזומן בחו"ל

1. משיכה מכספומט יקרה יותר:

משיכת מזומנים מהכספומט עולה יותר מאשר גיהוץ הכרטיס, בשל עמלות גבוהות יותר שגובות החברות על פעולה זו.

2. יש תשלום על המרה לשקלים:

על כל תשלום באשראי תשלמו עמלת המרה של המטבע המקומי לשקלים. העמלה נעה בין 0.75% ל-2.5% והיא משתנה בין החברות ובין המטבעות בהן מבוצעת העסקה.

3. שימו לב למועד החיוב:

מועדי החיוב בעסקאות שמבוצעות בחו"ל שונים והם נעשים בסמוך לביצוע העסקה ולא בהתאם למועד החיוב הרגיל. ניתן לבקש מראש מועדי חיוב שונים מול חברת האשראי.

4. ניתן להנפיק כרטיס שאבד:

אם אבד או נגנב כרטיסכם בחו"ל ניתן להנפיק חדש ולקבל בבנק מקומי: עלות הנפקת כרטיס חדש מגיעה עד 570 שקל.

היתרונות והחסרונות של כרטיס אשראי נטען

אין לכם חשק לחשב עמלות? ניתן גם להשאיר את כרטיס האשראי הקבוע בבית ולהצטייד בכרטיס זמני הטעון במט"ח דולר, אירו או ליש"ט. בנק הדואר מוכר מט"ח גם באמצעות כרטיס ויזה נטען, כך שרוכשים מט"ח בסניפי הדואר ובמקום לקבל מזומנים מקבלים כרטיס הטעון בסכום הרצוי. מהטעינה השנייה משלמים עמלה של 0.8% על הסכום הנטען ואת המט"ח קונים בשער מכירה של הדואר, שהוא גבוה יותר מהשער היציג בכ-2%-3%). בכרטיס הוויזה הנטען בדולרים ניתן להטעין עד 2,500 דולר, ובכרטיס האירופאי (סמארטקארד) ניתן להטעין עד 5,000 אירו (או ליש"ט שווה ערך). הכרטיסים הללו אינם מקושרים לחשבון הבנק הקבוע, מה שמהווה יתרון במקרה של אובדן או גניבה (וגם אגב יכול לשמש לקניות אונליין מאתרים בינלאומיים). הכרטיסים מכובדים בכל בית עסק שמכבד ויזה או מאסטרקארד וניתן למשוך באמצעותם מזומנים.

אם הסכום נגמר, ניתן לטעון את הכרטיס בסכום נוסף במהלך הנסיעה באמצעות מכר שניגש לסניף דואר בישראל ורוכש עבורכם מט"ח שנטען בכרטיס או באמצעות העברה בנקאית אינטרנטית מחשבונכם לחשבון שעל שם הכרטיס בבנק הדואר (לא מדובר בחשבון בנק אלא בחשבון לכרטיס בלבד). במידה ונשארת יתרה, ניתן למכור אותה בסניפי הדואר תמורת שקלים.

ומה העלויות? מאסטרקארד: 45 שקל, ויזה: 40 שקל - לרכישה חד פעמית. טעינה ראשונה לא כרוכה בעמלה ומהטעינה השנייה מתווספת עמלה של 0.8% מסכום הטעינה. שערי המטבע שעל-פיהם טוענים את הכרטיס הם שערי המכירה של בנק הדואר. נכון להיום (ב') שער המכירה של בנק הדואר לדולר עומד על 3.90 שקלים לעומת שער יציג של 3.79 שקלים

ושער המכירה של הדואר לאירו עומד על 4.32 שקלים לעומת שער יציג של 4.25 שקלים. בקנייה מעל 800 דולר/אירו/ליש"ט תוענק הנחה של 3 אגורות משער המכירה נכון ליום הקנייה.

עוד כתבות

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-9%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט מאשרת: החברה החליטה להשהות את טיסותיה לישראל עד סוף עונת הקיץ

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?