גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשיפה לדרום: אירוע ראשון למעצבי "טרמינל עיצוב ירוחם"

מחר יתקיים בירוחם האירוע הראשון של "מעבדה בעבודה", ובו יציגו מעצבי "טרמינל עיצוב ירוחם" את המוצרים שפיתחו ואת תהליך העבודה שעברו בחודשים האחרונים

מחר (ד') יתקיים בעיר הדרומית ירוחם האירוע הראשון של "מעבדה בעבודה", ובו יציגו מעצבי "טרמינל עיצוב ירוחם" את המוצרים שפיתחו ואת תהליך העבודה שעברו בחודשים האחרונים, מאז הקמת הטרמינל. הטרמינל הוא למעשה תוכנית-חממה לפיתוח, יצור ושיווק מוצרי מעצבים "תוצרת ירוחם", תחת הגדרות התמיכה של מעבדת תרבות של מפעל הפיס.

יזמי התוכנית, עמותת לצאת מהקופסה, בהובלתו של לירון הרשקוביץ, החליטו לחבר את תחום העיצוב לתמיכה בתרבות, וליצור מצב Win-Win של תמיכה במעצבים מצד אחד ובפעילות המקומית - יצירתית, עסקית וכלכלית. זהו ה"טרמינל" השני שמקימה העמותה.

"הגענו לירוחם אחרי שהטרמינל הראשון, שהקמנו בבת-ים לפני כ-3 שנים, התבסס והצליח", אומר הרשקוביץ בשיחה עם "גלובס" לקראת החשיפה הראשונה של טרמינל ירוחם. "רצינו להתרחב וליזום מהלכים חדשים. כשמפעל הפיס הוציא קול קורא לרשויות מקומיות להקמת מעבדת תרבות, חשבתי שזו הזדמנות טובה. הצעתי את הרעיון לראש המועצה המקומית ירוחם, מיכאל ביטון. הוא נדלק על זה והגשנו הצעה".

- למה ירוחם?

הרשקוביץ: "ירוחם נמצאת בימים אלה בתהליך אינטנסיבי של פיתוח - תשתיות, תרבות, מיזמים עסקיים. יש מלון חדש שנפתח, יש בנייה למגורים לצעירים ויש פעילות חדשה בשטח".

העיר הדרומית ירוחם מזוהה עם בעיות אבטלה ותדמית של פריפריה קשת יום. תרם לכך לא מעט הסרט "לחם" משנות ה-80, אך גם ידיעות על מצב התעסוקה בדרום ופיטורים במפעלי כי"ל בדרום הארץ, שמככבים בחדשות, אינם מספקים דימוי של עיר מעצבים.

- יש רוחות חדשות גם בתחום התעסוקה?

"אני מרגיש את רוחות הפיתוח, והן משפיעות על מוטיבציה חיובית בכל העיר - גם בתעסוקה. בירוחם יש תעשייה מסורתית ותעשייה מתקדמת וחדשה", אומר הרשקוביץ ומסגיר משהו מסגנונו האישי הסוחף. "מצאנו כאן מצד אחד לא מעט בתי מלאכה מקומיים - שעובדים למשל באבן, בשיש, בקרמיקה; יש כאן נגרים, חרשי נחושת - מלאכה זעירה ותעשייתית מאוד מוצלחת. ומצד שני יש מפעלים גדולים - פניציה זכוכית, אקרשטיין. חברת נגב השקיעה בפיתוח המפעל החדש בירוחם כ-500 מיליון שקל.

"ראינו תמונת מצב עתידית שבה המעצבים יוכלו להשתלב באופן פעיל בתעשייה המקומית, בין אם זה בשיתופי-פעולה עם התעשייה הזעירה, ובין אם במפעלים הגדולים".

- מי הם המעצבים, ומה הקשר שלהם למקום?

"גיבשנו קבוצה של 12 מעצבים. שישה מתוכם מאזור הדרום - מירוחם, ממיתר ומשדה בוקר, ושישה נוספים, שבאו לירוחם במסגרת התוכנית. לכולם השכלת עיצוב - בוגרי שנקר, המכון הטכנולוגי חולון, לימודי עיצוב בחו"ל. מדהים עוד יותר שכיום, אחרי חצי שנה, רובם רוצים להישאר".

30% אלכוהול, 100% ירוחם

באופן מקסים, כל המוצרים שפיתחו המעצבים קשורים באופן הדוק למקום ומייצרים לו גאווה מקומית שמסייעת למיתוג כלפי פנים - לתושבי המקום, ולמיתוג החוצה - לתיירות ולצרכנים בארץ. מדובר במוצרי מזכרות, משקה מקומי ייחודי, ריהוט וחפצים בעלי סממנים גרפיים ואפיונים אקלימיים. מוצר מקורי במיוחד פיתח הדר תדהר, בוגר שנקר שהגיע במסגרת מעבדת התרבות. "ערק ירוחם", הוא מוצר של המפעל המקומי "האחים כהן משקאות חריפים", ארוז בבקבוק מיוחד שהוא מייצר במפעל פניציה. במחקר שערך אצל הקהילה של יוצאי הודו בירוחם שילב במשקה תבלינים ייחודיים ויצר לייבל מקומי - "30% אלכוהול 100% ירוחם". את ציור התווית הזמין מהאמן המקומי אלכס קרביץ.

הדר ממרוד מנהלת את מעבדת פיס לתרבות - טרמינל עיצוב ירוחם. לדבריה, החשיפה מגיעה בזמן טוב: "מעבדה לפי ההגדרה במילון היא מקום המספק תנאים מבוקרים המאפשרים מחקר וניסוי. מרתק לעקוב אחר התהליך ולא רק לראות מוצרים מוגמרים".

בני הזוג קרן ודניאל סינגר, בעלי המותג Suit-case workshop, הגיעו לטרמינל ירוחם מגבעתיים. הם מציגים גוף תאורה - Sunset/Sunrise, עשוי עץ וזכוכית, ממיחזור תוצרים דחויים שמצאו במפעלי הזכוכית של פניציה בירוחם. את חומרי הגלם הם מוצאים ב"הר הזכוכית", של המפעל, המנצנץ על רקע הרי המדבר.

אלעד אור מייצר תבניות קרמיקה ללחם פראנה, בסיוע רן-אל תעשיות ויהוא חרסיות. הדסה יצחק היא מעצבת גרפית תושבת ירוחם, שהגיעה למקום לראשונה כשהייתה סטודנטית באוניברסיטת בן-גוריון.

"סדרת המוצרים שעיצבתי, במרכזה מחברת סקיצות בהשראת המקום, משלבת איורים בסגנון נאיבי, וקטעי טקסט קצרים, המתארים רגעים מהווי העיירה. דרכם, אני מבקשת להציע מעט מנקודת המבט שלי על ירוחם, נקודת מבט הרואה את עוצמותיה, והניגון הייחודי לה". גם מיכל בן יעקב, אמא לחמישה, המתגוררת בירוחם, מעצבת ויוצרת בחומרים שונים, מצלמת את נופי הטבע והעיירה ומשלבת במוצריה.

- מה תפקידכם בשטח, כיזמי הפרויקט?

הרשקוביץ: "אנחנו מנהלים את הפעילות והקשר בין הגופים. את המימון קיבלנו במפעל הפיס וקרן ברכה. לתקציב הראשוני שלהם הצטרפה תרומה של קרן מיראז' שבאמצעותה קנינו את הציוד. המכון הטכנולוגי HIT מלווה את ההיבט האקדמי ופיתוח המוצרים, בהובלת הדס רייס".

עמותת "לצאת מהקופסא" הוקמה על-ידי קבוצה של סטודנטים צעירים, על מנת לספק לאמנים, מעצבים ומאיירים צעירים במה, כלים והזדמנויות ליצירה, למידה ועשייה משותפת. העמותה מייצרת ויוזמת פרויקטים בתחום האומנות, העיצוב והתקשורת החזותית, משולבים בתרומה חברתית וחינוכית, בכל מקום שבו היא פועלת. המעצבים משתלבים בהדרכת נוער ובפעילות יוצרת עם הקהילה, במקביל לעבודתם ולפיתוח העסקי העצמאי שלהם.

עוד כתבות

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; הדולר מזנק מעל 3.77 שקלים

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"