גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: כולם נאבקים ביוקר הדיור - ומה עם יוקר התחבורה?

כולם מדברים על מחיר הדלק, בעיקר כשהוא עולה, אבל לצד המשאבות בתחנות התדלוק התפתחה כאן תעשיית ענק ששואבת מאיתנו כספים הולכים וגדלים: לביטוחים, לתיקונים במוסך ולאביזרים

פקק / צילום: אלון רון
פקק / צילום: אלון רון

העבודות להקמת הרכבת הקלה בגוש דן הן צעד חשוב להתמודדות עם המחדל הממשלתי הגדול ביותר של העשורים האחרונים.

מדינת ישראל ששואבת מאזרחיה מסי עתק על הדלק, לא מספקת להם תחבורה ציבורית ראויה, ומחייבת בין היתר הורים לילדים לבזבז אלפי שקלים בחודש על רכב פרטי נוסף, אם ברצונם להספיק להגיע לעבודה בזמן, וגם להצליח לאסוף את ילדיהם מהגנים ומבתי-הספר בתום הלימודים.

בשנים הקרובות נשמע הרבה על המיליארדים שיושקעו בהקמת הרכבת הקלה בתל-אביב. זהו אכן צעד חשוב, אך מאוד חלקי להתמודדות עם הבעיה התחבורתית הכוללת במשק. פתרון אמיתי מחייב שינוי תפיסתי עמוק בממשלה, וקידום שורה ארוכה של פתרונות תחבורתיים, חלקם זולים בהרבה מהרכבת - והכול במטרה אחת ברורה ומדידה: לספק לאזרחים פתרונות תחבורתיים מהירים ונוחים בעיקר בשעות השיא.

מבדיקה שערך לאחרונה "גלובס" עולה כי תושב פתח-תקווה המבקש להגיע בבוקר לתל-אביב ברכבו הפרטי, "יבלה" זמן כפול כמעט בדרכים מרוכב אופניים הנוסע באותו מסלול: 45 דקות ברכב, לעומת 25 דקות ברכב דו-גלגלי. הרכב הממונע זחל את הדרך במהירות ממוצעת של 4 קמ"ש. כלומר, איטית יותר מקצב ההליכה של אדם. האופניים הם פתרון מהיר בהרבה, אבל הרבה פחות נוח מישיבה במכונית הממוזגת. המכונית אמנם איטית, אבל יש כלי-תחבורה איטיים ממנה: האוטובוסים.

בדיקה שערך לאחרונה אחד מערוצי הטלוויזיה הראתה שהנסיעה באוטובוס מהפרברים למרכז גוש דן בשעות הבוקר אורכת כפליים מהנסיעה ברכב פרטי. נתונים אלה מסבירים מדוע האוכלוסיות שמשתמשות היום באוטובוסים הן מי שיש להן זמן (חיילים, תלמידים, סטודנטים) ו/או מי שאין להם כסף לרכוש רכב פרטי, וגם אופניים עבורם אינם אופציה משיקולים כאלה ואחרים.

מדוע בעצם? איך קרה שהחלופה התחבורתית הציבורית העיקרית, שזוכה לסבסוד שנתי של מיליארדי שקלים, איננה מהווה תחליף אמיתי למי שממהר בבוקר לעבודה? מדוע הסבסוד מושפע מכמות הנוסעים (מה שמגדיל את מספר התחנות, העצירות וזמן הנסיעה לאורך הקווים) ולא ממשך הנסיעה? מדוע אין יותר קווי אקספרס מהירים?

מעבר לשאלת סבסוד האוטובוסים, הממשלה סובלת מבעיה תפיסתית בכל הקשור לתחבורה ציבורית - אם יש בכלל תפיסה מגובשת כזו. הדרך המקובלת בעולם המפותח למדוד את איכותו של פתרון תחבורתי היא במונחי Door to Door, כלומר, כמה זמן לוקח לאדם להגיע מדלת ביתו לדלתות המשרד, בית-הספר, קופת-החולים והקולנוע העירוני. מנגד, החשיבה הממשלתית מבוססת-פרויקטים ותקציבים: דוברי הממשלה מספרים על קו רכבת לבית-שאן, על מנהרות לרכבת קלה בתל-אביב ועל הרחבת הכביש המהיר לירושלים.

הם יודעים גם להציג נתונים מרשימים על הגידול בתקציבים לתחבורה הציבורית. אבל אם תשאלו - כמה זמן לוקח להגיע, נניח מחולון לתל-אביב בשמונה בבוקר, באמצעי התחבורה השונים - ספק רב אם תקבלו תשובה אינטליגנטית. את התשובה הזו יכול לספק מדד Waze של מוסף הנדל"ן של "גלובס", שמאפשר למדוד בצורה מדויקת ואמינה בכמה התקצר או התארך משך הנסיעה של תושבי המטרופולינים, וכל מקום יישוב בשנים האחרונות.

בעולם מתוקן "מדד WAZE" היה צריך להיות הכלי שלפיו היו נמדדים ביצועי משרד התחבורה, השר העומד בראשו והממשלה. אבל למזלם של הפוליטיקאים בישראל, סעיף התחבורה הוא "חור שחור" בסל ההוצאות המשפחתי. במדינה שבה אדם קיבל 10 מנדטים בבחירות ומשרת שר אוצר כדי להוזיל את יוקר הדיור, אף אחד כמעט לא מדבר על יוקר התחבורה. אולי כי אנחנו עדיין שבויים בתפיסה שרכב שני הוא גזירת גורל, או, להבדיל, סמל סטטוס שיש להתגאות בו.

כולם מדברים על מחיר הדלק, בעיקר כשהוא עולה, אבל לצד המשאבות בתחנות התדלוק התפתחה כאן תעשיית ענק ששואבת מאיתנו כספים הולכים וגדלים: לביטוחים, לתיקונים במוסך ולאביזרים. אחרי שהכרזנו מלחמה על מחירי הנדל"ן, הגיע תורה של התחבורה לקבל סוף-סוף התייחסות הרבה יותר רצינית.

עוד כתבות

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאיים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקניות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן בישראל הפתיע לרעה והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת