גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היועמ"ש נגד פשרה בייצוגית נגד פלאפון: "שתחזיר כסף"

וינשטיין: "מדובר בתופעה חמורה של שימוש באמצעי תשלום שנמסרו לשם גביית תשלומים מלקוחות עבור שירותי תוכן אשר סופקו להם ע"י צד שלישי, ללא וידוא הסכמתם"

יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר
יהודה וינשטיין / צילום: איל יצהר

במשך שנים התלוננו לקוחות חברות הסלולר הגדולות - פלאפון, אורנג' וסלקום - על חיובים תמוהים שגילו בחשבונות הסלולר שלהם, שנגבו למעשה באמצעות כרטיס האשראי שלהם עבור צד שלישי, בדרך-כלל חברות תוכן. מדובר בשירותים כגון חיזוי אסטרולוגי או מתכונים לדיאטה - שלא פעם אותם לקוחות סיפרו כי ההצטרפות אליהם נעשתה בטעות, מבלי להבין שמדובר בעסקה מתמשכת ומבלי יכולת לבטלם.

חמורים במיוחד היו מקרים של הורים שגילו כי ילדיהם הצטרפו - בדרך-כלל בטעות על-ידי לחיצה אגבית על הטלפון - לשירותים שונים ומשונים שעלו להם אלפי שקלים, וזאת מבלי שההורים חתמו באופן אקטיבי על חוזה התקשרות, כאשר למעשה חברות הסלולר מנצלות את נגישותן לכרטיס האשראי של הלקוחות כדי לגבות את אותם סכומים.

באיחור רב, ולאחר שנפגעו אלפים מהתופעה, הסדיר משרד התקשורת לפני מספר שנים את הנושא, וכיום ברירת המחדל היא ששירותי התוכן הסלולרי חסומים - אלא אם כן ניתנת על-ידי הלקוח הסכמה אקטיבית ומפורשת.

לאורך השנים הוגשו בקשות לתביעות ייצוגיות בנושא. אחת מהן היא הבקשה של התובע עו"ד עמי פלייסיג (ת"צ 54120-07-1, עמי פלייסיג נ' פלאפון ואח') נגד פלאפון וחברת יוניסל פתרונות סלולריים בע"מ, בגין חיובי שירותי תוכן שלא כדין ותוך הפרה של תנאי הרישיון.

לטענת פלייסיג, פלאפון חייבה את מנוייה שלא כדין וללא ידיעתם והסכמתם בגין שירותי תוכן, שניתנו על-ידי ספקית התוכן "מובייל נובו" (אשר לא קיימת עוד) באמצעות התשתית הטכנולוגית שהעמידה יוניסל.

מדובר בהתרחשות שאירעה לאחר הסדרת הנושא על-ידי משרד התקשורת.

בחודש יולי 2013 קיבל עו"ד פלייסיג מסרון בנוסח הבא: "יש לך הודעה חדשה, לצפייה השב 'צפה'. לתנאים שלח תקנון". פלייסיג לא חשד בדבר, ואכן השיב "צפה" כדי לצפות בהודעה. כיומיים לאחר מכן התקבלו במכשירו הסלולרי שתי הודעות; "הרשמתך לשירות המשחקים (4542) הושלמה בהצלחה, לפרטים או ביטול חייג XXX"; ו"נרשמת לשירות המשחקים (4542). השירות בתשלום מתמשך בעלות של 20 שקל לשבוע, עלות רישום 40 שקל".

ההודעות שקיבל התובע

בהמשך קיבל פלייסיג הודעות נוספות המבשרות לו כי הוא נרשם לשירותי משחקים ותוכן, מבלי שהוא ביקש זאת. פלייסיג ניסה לטלפן למספר שנשלח לו בהודעה ולברר אודות "השירות החדש" עבורו נדרש לשלם, אך נציגי השירות שהשיבו לשיחתו טענו כי "כרגע לא ניתן לדעת אודות השירות", וכי עליו "להמתין לחשבונית הסופית, משום שכנראה מדובר בספק תוכן חיצוני".

פלייסיג הריח שמשהו לא כשורה והגיש באותו החודש בקשה לתביעה ייצוגית בנושא.

"ההסדר לא נותן סעד הולם"

כמו ברבות (אולי רבות מדי) מהבקשות לייצוגית, נעשה ניסיון להשיג פשרה. אלא שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מתנגד בתוקף להסדר הפשרה.

בעמדתו, שהוגשה היום (ב') לבית המשףפט המחוזי בתל-אביב, באמצעות עו"ד מיכל פליגלר שטיין מפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), קובע וינשטיין כי הסכם הפשרה "לוקה בפגמים המקימים חשש לפיו הוא אינו מיטיב עם חברי הקבוצה, אינו ראוי וחוטא לתכליות חוק תובענות ייצוגיות, וביניהן הרתעה מפני הפרת הדין ומתן סעד הולם לנפגעים מהפרתו".

בעמדת וינשטיין צוין כי מדובר בתובענה ייצוגית שלישית אשר הגיעה לידיעתו שעניינה גבייה שמבצעות חברות הסלולר עבור שירותי תוכן אשר סופקו כביכול על-ידי צד שלישי, מבלי שהמנויים ביקשו לצרוך אותם. התביעות הייצוגיות האחרות כנגד פרטנר וכנגד סלקום ממשיכות להתנהל בערכאות בית המשפט, וטרם הגיעו בעניינן להסדר.

וינשטיין הדגיש בכל אחת מעמדותיו שהוגשו את סלידתו מהיעדר נטילת אחריות של החברות, כאשר יש ברשותן "הרשאה בלתי מוגבלת לחיוב חשבונו של המנוי", והן גובות ממנויים תשלומים בהתאם לדרישות תשלום שנמסרו להן על-ידי צדדים שלישיים, ואולם, כאשר צרכן מתאונן על כך, הן לא מוכנות לקבל את האחריות ומטילות אותה על הצדדים השלישיים.

בקשות רבות לייצוגית מסתיימות בפשרה, והתנגדותו של היועמ"ש אינה עניין שבשגרה. עם זאת, וינשטיין התנגד לאחרונה גם להסכם פשרה בבקשה לייצוגית נגד סלקום בנושא תוכניות ללא הגבלה שכן הגבילו את המנויים.

מה כללה הפשרה?

לפי הפשרה שהוצעה, הנתבעות אמורות לשלם 50% מהסכום אשר עליו הוסכם כי לא הובעה הסכמת המנוי לקבלת השירות, קרי כ-21% מהסכום הכולל אשר גבתה פלאפון מהמנויים. סכום זה יועמד לתרומה אשר תתחלק בין העמותות: "צעדים קטנים", "מקום בלב" ו"עלם", היות ולטענת הצדדים לא ניתן לברר מי מבין חברי הקבוצה הרלוונטית נרשם לשירות תוכן "שלא בידיעתו/מרצונו/בהסכמתו", ובשל כך לא ניתן לבצע השבה אישית של סכום הפיצויים למנויים ספציפיים.

ברקע להסדר נשארה מחלוקת בין הצדדים בנוגע לתיאור הליך ההרשמה לשירות, שכן התובע טוען כי רשמו אותו בלא ידיעתו והסכמתו, והחברות הנתבעות טוענות מנגד כי הלקוחות הזינו באופן יזום ואקטיבי את מספרי הסלולרי שלהם באתר של "מובייל נובו" על מנת להירשם לשירות התוכן, וכן כי השלימו תהליך ההרשמה עם שליחת מסרון.

ביסוד הסדר הפשרה עומדת הסכמת הצדדים כי מנוי שלא ביקש לבטל הרשמתו לשירותי התוכן בחלוף חודש ימים, ולאחר שקיבל לידיו חשבונית חודשית לתשלום - חזקה כי נרשם לשירות התוכן בידיעתו, מרצונו ובהסכמתו.

"ההסכם כולל כשלים"

וינשטיין קבע כי ההסכם המוצע "כולל כשלים, ואין מקום לאשרו. האחריות לחיוב לקוח, גם עבור צדדים שלישיים, מוטלת על פלאפון".

וינשטיין הביע מורת-רוח מכך שהתביעה הייצוגית - כמו התביעות הקודמות בנושא - מתארת תופעה חמורה של רישום מנויים לשירותי תוכן ללא קבלת הסכמתם המפורשת לעסקה ולתנאיה, ולחיוב אמצעי התשלום שנמסר לחברת סלולר לשם גביית תשלום בגין השירות העיקרי אותו היא מספקת - שירותי טלפוניה.

לדבריו, "ספק אם מנוי שמסר את מספר הטלפון הבין וציפה כי בכך הוא כורת עסקה לרכישת שירותים ולמעשה מאפשר גישה לכרטיס האשראי שלו עבור צדדים שלישיים".

"הלקוח לא עוקב אחרי החשבון"

עוד מצוין בעמדת היועמ"ש כי ההנחות של הנתבעות - לפיהן המנויים עוקבים מדי חודש בדקדקנות אחר החשבוניות, וכי החשבוניות ברורות באופן שמאפשר גילוי מיידי של תשלומים הנגבים עבור צדדים שלישיים - הן שגויות.

"מכאן שהאבחנה המוצעת בהסדר הפשרה - בין מי שביקש לבטל את הרשמתו לשירותי התוכן של 'מובייל נובו' בחלוף חודש ימים ממועד ההרשמה, לבין מי שלא ביקש זאת - הינה אבחנה שגויה ובלתי מוצדקת, אשר אין לבסס עליה הסדר פשרה", טען וינשטיין.

גם לעניין הפיצוי של חברי הקבוצה הנפגעת, וינשטיין סבר כי יש מקום למנות בודק אשר יבחן את היקף חברי הקבוצה, גובה הנזק ואפשרות ההשבה, שכן ניתן במקרה זה לאתר את חברי הקבוצה בפשטות, ואין מקום לנקוט בדרך של תרומה.

לדבריו, אם הצדדים מעוניינים להימנע מלאתר את הלקוחות ולהוכיח כי קיבלו את הסכמתם המפורשת לקבל את שירות התוכן המסוים, עליהם להשיב לכלל הלקוחות המנויים על שירות זה את הכספים שנגבו מהם, הואיל ולא ניתן לגבות כל סכום שהוא בגין צריכת שירותי תוכן, ללא קיומה של הוכחה להסכמתו של המנוי לרכישת השירותים.

מפלאפון לא נמסרה תגובה.

כך מנמק וינשטיין את התנגדותו לפשרה:

■ האחריות לחיוב לקוח, גם עבור צדדים שלישיים, מוטלת על פלאפון.

■ מדובר בתופעה חמורה של רישום מנויים לשירותי תוכן ללא קבלת הסכמתם המפורשת.

■ אם הצדדים אינם מעוניינים לאתר את הלקוחות ולהוכיח כי קיבלו את הסכמתם המפורשת, עליהם להשיב לכלל הלקוחות המנויים על השירות את הכספים שנגבו מהם.

■ ההנחה כי המנויים עוקבים מדי חודש בדקדקנות אחר החשבוניות, וכי החשבוניות ברורות באופן שמאפשר גילוי מיידי של תשלומים הנגבים עבור צדדים שלישיים - שגויה.

■ ההסדר אינו מיטיב עם חברי הקבוצה, אינו ראוי וחוטא לתכליות חוק תובענות ייצוגיות, וביניהן הרתעה מפני הפרת הדין ומתן סעד הולם לנפגעים מהפרתו.

עוד כתבות

פרופ’ גרגור ריד /צילום: יחצ

חיידקים טובים, מוצרים רעים: חלוץ המחקר בפרוביוטיקה יוצא נגד השרלטנים

פרופ' גרגור ריד, שגילה שיוגורט עשוי להועיל יותר מאנטיביוטיקה בדלקות שתן חוזרות, כועס על מחקר של מכון ויצמן שיצא נגד מוצרים פרוביוטיים, אבל מודה: "רק 10% מהמוצרים היום ראויים לתואר הזה"

סטודנטים  /צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אמריקה מציגה: כך יצאו חובות העתק של הסטודנטים משליטה

הלוואות הסטודנטים, שהרקיעו שחקים, רובצים כחוב בעיקר על כתפיהם של המילניאלס, בני הדור העני ביותר בארה"ב ● האפשרות של מחיקת החובות, שנשמעת יותר ויותר, טומנת בחובה השלכות כלכליות וחברתיות מרחיקות לכת ● כתבה ראשונה על אחד מסעיפי החובות הצרכניים הגדולים של האמריקאים

איך מתמודדים עם כישלון?  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מהי הדרך הבריאה ביותר להתמודד עם כישלון?

מה קורה לכם ביום שאחרי שנכשלתם במשימה שהייתה חשובה לכם? ● האם אתם מנסים לא לחשוב על זה בכלל? ● אולי להיפך, שואלים את עצמכם שוב ושוב באובססיביות מה הייתם עושים אחרת? ● אולי אתם מאשימים אנשים אחרים או שאתם מחליטים שאבד הטעם לחייכם ושלעולם לא תצליחו עוד בשום דבר? ● מהי הדרך הבריאה ביותר להתייחס לכישלון שלנו? ● האזינו לפודקאסט "חזית המדע"

מרכז הפצה של אמזון בארה"ב / צילום: Lucas Jackson, רויטרס

תוכנית ההכשרה מחדש של אמזון: צורך אמיתי עטוף בהרבה יחסי ציבור

בסוף השבוע האחרון הכריזה אמזון על השקעה של 700 מיליון דולר בתוכנית הכשרה מחדש של שליש מכוח העבודה שלה בארה"ב ● התומכים התלהבו מכך שהשוק החופשי לא מחכה לממשלה, המבקרים דיברו על השקעה שלא עולה על זו של חברות אחרות, אבל כולם מסכימים על המגמה - יותר ויותר תאגידים מבינים שלאור המחסור בעובדים מיומנים הם צריכים לקחת את המושכות לידיהם

קארן קווינטוס, סמנכ"לית הלקוחות של חברת Dell / צילום: שלומי יוסף

רוצים חברות שאכפת להם: דור ה-Z נכנס לשוק העבודה ומחפש מעסיקים ערכיים

קארן קווינטוס, סמנכ"לית הלקוחות של חברת Dell והאישה הבכירה בארגון, מספרת בראיון ל"גלובס" על השינויים האסטרטגיים שעוברת החברה, על החשיבה לטווח ארוך ועל המעורבות של מייקל דל בנושאים של גיוון והכלה ● "למה נושאי גיוון הם באחריות של סמנכ"לית הלקוחות? כי ללקוחות שלנו אכפת מהם"

עד הירח ובחזרה / צילום: שאטרסטוק

כל מה שצריך לדעת לרגל 50 שנים לנחיתה על הירח

מדוע הירח מתרחק מכדור הארץ, אילו יסודות מיוחדים נמצאים בו, מדוע כריית חומרים ממנו מדאיגה את המערב ומה הקשר בינו לבין פייק ניוז

אורי גלזר/  צילום: שלומי יוסף

"מישהו התבלבל פה. זה לא הצמח שלהם, זה הצמח שלנו"

אורי גלזר, אקטיביסט ומטופל קנאביס רפואי שהיה מאדריכלי התחום, מקים חוות קנאביס שיתופית ורוצה לשבור את מחירי השוק בזכות מטופלים שמגדלים עבור עצמם

אהוד ברק באירוע של ישראל דמוקרטית בתל אביב / צילום: אמיר מאירי

ברק: איחוד עמיר פרץ ואורלי לוי עלול לסגור את הגולל על מפלגת העבודה

ברק שב וקרא לאיחוד הכוחות בשמאל: "טובת הגוש הייתה ונותרה איחוד רחב של כל הכוחות שבו. ניצחון זה לא הדבר הכי חשוב, זה היחיד שחשוב" ● על האיחוד של עמיר פרץ ואורלי לוי: "אני מקווה שזה עדיין לא בלתי הפיך"

פרופסור ענת אדמתי/ צילום: ענבל מרמרי צולם במלון NYX בהרצליה מרשת פתאל

"צוקרברג יותר חזק מרוב המנהיגים": פרופ' ענת אדמתי הקדישה חייה לקרב נגד הבנקים, עכשיו היא נלחמת בענקיות הטק

"אמזון, גוגל ופייסבוק לוקחות נתח שוק גדול מדי" ● "חברות הטכנולוגיה מעמידות במבחן את הדמוקרטיה" ● "למארק צוקרברג יש יותר כוח משיש לרוב ראשי המדינות" ● בראיון מיוחד ל–G פרופ' ענת אדמתי מסבירה איך תאגידי הענק הצליחו לבלבל את כולנו, מה המחיר שהציבור משלם, ומאיפה יכול להגיע השינוי

תעשיית הסטארט-אפ הישראלית משגשגת/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

דוח חדש: תחום התעשייה 4.0 מתפתח, בלי התעשייה הישראלית

לפי דוח של סטארט-אפ ניישן סנטרל, פועלות כיום בישראל 230 חברות סטארט-אפ בתחום, לעומת 146 ב-2014

שירי דובר / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

הורים, את הספרים האלה הילדים שלכם כבר קראו?

ז'אנר ספרי ההשראה על נשים מובילות לאורך ההיסטוריה הוא מומלץ ומבורך, רק חבל שלפעמים נשכח קהל היעד החשוב ביותר שלו

מיכלית נפט / צילום: רויטרס Tim Chong

משמרות המהפכה: השתלטנו על מכלית נפט בריטית במפרץ

אחרי שטהראן איימה להגיב על התקרית בגיברלטר, כוחותיה אישרו כי הם השתלטו על כלי השיט הבריטי, שלדבריהם "הפר את הכללים הבינלאומיים" ● החברה המפעילה את המכלית הודיעה כי יש עליה 23 אנשי צוות: "איננו יכולים ליצור איתם קשר" ● ממשלת בריטניה התכנסה לדיון חירום

סחורה סחורות ספינה יבוא יצוא / צלם: רויטרס

מתכננים עסקאות בינלאומיות? שימו לב לחסמים ולחשיפות

יבוא שירותים לישראל מייצר סוגיות וחשיפות מס לא מבוטלות, הן לתאגיד הזר והן לתאגיד המקומי ● הנה כמה מהסוגיות והחשיפות העיקריות שיש לשים לב אליהן

אהוד ברק ובנימין נתניהו  / צילום: תמר מצפי

הכניסה של ברק למירוץ - מיתוג הדמוקרטיה כ"שמאלנית"

ברק משלים את המהפכה של נתניהו ושקד. ואולם הבעיה המרכזית היא הצגת הימין כלא-דמוקרטי

נפתלי בנט ואיילת שקד / צילום: אמיר מאירי

"יוותר על האגו": החלה הפגישה בין נפתלי בנט לאיילת שקד

צפוי כי ההכרעה תתקבל הערב או לכל המאוחר בתוך יום יומיים ● כחלק מהאפשרויות לקראת הריצה לבחירות, בנט מוכן להתחבר עם מפלגות הימין לרבות עוצמה יהודית בבלוק טכני שייפרד לאחר הבחירות. במקרה כזה הוא יוצב במקום הרביעי אחרי סמוטריץ' ורפי פרץ ● וגם, רע"מ בחרה הערב את מועמדיה לבחירות הקרבות

סנוניות של חורף / איור: עומר הופמן

השבוע של רוג'ר פדרר וסרינה וויליאמס, אגדות הטניס שמסרבות להזדקן

סרינה וויליאמס ורוג’ר פדרר, עשו לי את השבוע ● שני ילידי 1981, בני 38, שלא ערים לכך שעבר זמנם, והגיעו לגמר אליפות ווימבלדון

עורך דין עמית חדד/  צילום: יונתן בלום

"המציאות המשפטית והפסיקה אמורות להביא לסגירת תיקי רה"מ"

עו"ד עמית חדד, הסנגור שמייצג כיום לבדו את בנימין נתניהו, כפי שלא היכרתם: על הילדות באשקלון ("לא תמיד התנהגתי כמו שציפו") ● על הבחירה בלימודי משפטים (בשיעור הראשון הבנתי שבחרתי נכון") ● ועל החשדות כי הלקוח מספר 1 קיבל שוחד בדמות סיקור תקשורתי חיובי: "מי שהדמוקרטיה בישראל חשובה לו, היה צריך להתנגד לחקירה"

לחיות ולמות בתל אביב / צילום כריכת הספר

"לחיות ולמות בתל אביב" של שלמה זנד: כשהיסטוריון מנסה לכתוב מותחן

בספר “לחיות ולמות בתל אביב”, שכתב פרופ’ שלמה זנד, הגיבור הוא היסטוריון שמזכיר את המחבר ● חוץ מהיסטוריונים והיסטוריה, יש גם שוטרים, אנשי שב”כ ומוסד, אנשי שמאל רדיקלים ואף סקס לרוב

סוחר מודאג בוול סטריט / צילום: Brendan McDemid, רויטרס

על רקע המתיחות במפרץ הפרסי: נעילה שלילית בוול סטריט

המדדים ירדו לאחר התפוגגות הדברים שאמרו בכירי הפד אמש המצדדים בהורדת ריבית ● טראמפ שוב התנגח במדיניות הבנק הפדרלי וטען כי היא "הדוקה מדי" ● מחיר הנפט עולה על רקע הודעת משמרות המהפכה של איראן כי הם השתלטו על מכלית נפט בריטית

היינן הצעיר אדריאן רוסטאן ביקב שהקים באחוזת הכרמים של סבו/ צילום: יח"צ חו"ל

העמק הוא חלום: היינות מעמק הרון שלא משחקים אותה רציניים מדי

אחד מאזורי היין הכי מגוונים בצרפת ובכלל, הוא עמק הרון ● מתברר שהם יודעים לעשות גם יינות אדומים לא כבדים שמתאימים לקיץ