גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים תקבל אוטומטית מידע על נכסי ישראלים בעולם

לפי הצעת החוק, הרשות תקבל מידע על נכסים לא מדווחים בעולם של תושבי ישראל ללא צורך בפנייה מצדה, כולל לגבי שנים עברו ולגבי חשבונות שנסגרו ■ עובדי בנק שלא יזהו מידע רלוונטי על בעלי חשבונות עלולים להיכלא ל-7 שנים

רשות המסים תקבל, באופן אוטומטי, ללא צורך בפנייה מצדה, מידע על נכסים פיננסיים וכספים של ישראלים ברחבי העולם, כולל במדינות שנחשבות מקלטי מס. בנוסף, עובדי בנקים בישראל שלא יזהו מידע רלוונטי על בעלי חשבונות בנק ויסייעו בעקיפין או במישרין להעלמת מס, עלולים להיכנס לכלא ל-7 שנים וגם לשלם קנס כספי גבוה של עד 600 אלף שקל - כך מוצע במסגרת הצעת חוק חדשה לתיקון פקודת מס הכנסה שהונחה על שולחן הכנסת.

לדברי עו"ד שוש שחם, מומחית למס הכנסה ומיסוי בינלאומי ולשעבר פרקליטה בפרקליטות מיסוי וכלכלה, "הצעת החוק מהווה מהפיכה בתחום חילופי מידע בין רשות המסים של ישראל למדינות העולם, כיוון שהיא תאפשר לרשות המסים לקבל מידע על נכסים פיננסיים לא מוצהרים של תושבי ישראל ברחבי העולם, כולל ממדינות הנחשבות למקלטי מס. וזאת באופן אוטומטי, בלי שרשות המסים תפנה ותבקש מידע".

עו"ד שחם מסבירה כי "די בכך שבעל החשבון, או בעל המניות בחברה או הנהנה בנאמנות בעלת החשבון, הוא תושב ישראל, על-מנת שהפרטים יועברו מחו"ל באופן אוטומטי לישראל, כולל לגבי שנים עברו וכולל לגבי חשבונות בנק אשר נסגרו".

שיתוף-פעולה עולמי

הצעת החוק שיזמה רשות המסים, בראשות משה אשר, כוללת שני חלקים: בחלק הראשון מעוגנים תיקוני חקיקה הנדרשים בישראל על-מנת לאפשר את יישום הסכם ה-FTCA, שנחתם ביוני 2014 בין ישראל וארה"ב. ה-FATC מחייב בנקים וגופים פיננסיים זרים אחרים, לרבות בישראל, לחתום על הסכמים עם רשות המסים בארה"ב, המחייבים דיווח על הכנסות של אמריקאים בכל מדינה; בחלק השני מעוגנת סמכות רשות המסים למסור מידע למדינות זרות לגבי תושביהן בישראל וכן הסמכות לקבל מידע ממדינות זרות.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי רבים מתושבי העולם מנהלים את השקעותיהם במדינות שאינן מדינת התושבות שלהם, באמצעות גופים פיננסיים מחוץ למדינת התושבות. וזאת, כאשר במקרים רבים העניין מנוצל לצורך התחמקות מתשלום מס במדינת התושבות.

העלמות המס והתגברות ההון השחור מהוות בעיה חמורה המשותפת לכלל המדינות, שהבינו כי הכלי היעיל ביותר במלחמה בתופעות הללו הינו שיתוף-פעולה בין המדינות, בין היתר באמצעות חילופי מידע.

על רקע ההבנה הזו, ארגון ה-OECD, האיחוד האירופי ו"הגלובל פורום לשקיפות ולחילופי מידע למטרות מס" פועלים באינטנסיביות בשנים האחרונות כדי לקדם ולייעל את חילופי המידע בין המדינות.

בין היתר, החל מ-2010 קיימת דרישה של ארגון ה-OECD ממדינות החברות בו וממדינות נוספות להצטרף לאמנה המולטילטרלית לסיוע מינהלי בענייני מס. עד היום הצטרפו לאמנה זו 84 מדינות. מדינת ישראל היא מדינת ה-OECD היחידה שטרם הצטרפה.

כמו כן, ה-OECD פירסם סטנדרט לחילופי מידע אוטומטיים (CRS), שהינו סטנדרט אחיד לאיסוף מידע על-ידי מוסדות פיננסיים ביחס לחשבונות פיננסיים של לקוחות שהינם תושבים זרים, והעברתו לרשות המס במדינה שבה הם פועלים, על-מנת שזו תעבירו למדינת התושבות שלהם.

כ-50 מדינות, ובהן כל מדינות ה-OECD, לרבות ישראל, הצהירו אשתקד כי יפעלו ליישום מהיר של הסטנדרט האחיד לחילופי מידע אוטומטיים, וכי לשם כך ידאגו לבצע את תיקוני החקיקה הנדרשים בדין הפנימי.

ביקורת עולמית

מדינת ישראל מחליפה כיום מידע לצורכי אכיפת מס רק מכוח אמנות למניעת כפל מס, עם מדינות עמן יש לה אמנה. ואולם, בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי בהיעדר חקיקה המאפשרת זאת, ממשלת ישראל נמנעת מלחתום על הסכמים שעניינם חילופי מידע בלבד, כמו גם על האמנה המולטילטרלית לסיוע מינהלי בענייני מס של ה-OECD. זאת, למרות שחתימה הייתה מגדילה באופן משמעותי את מספר המדינות שעמן ניתן היה לבצע חילופי מידע.

כמו כן, מדינת ישראל נתונה לביקורת קשה בקרב הקהילה הבינלאומית מזה מספר שנים. במסגרת "סקר עמיתים" שערך לאחרונה "הגלובל פורום לשקיפות ולחילופי מידע למטרות מס", לבחינת היקף חילופי המידע במדינות השונות ואיכותם, סווגה ישראל כ-"Partially compliant" ("מצייתת באופן חלקי"), ודורגה במקום נמוך יחסית.

הדירוג הנמוך משפיע על התייחסות גופים בינלאומיים ונכונותם לשתף פעולה עם ישראל. כך, למשל, הבנק האירופאי לשיקום ולפיתוח (ה-EBRD) והבנק העולמי הודיעו כי יפסיקו לשתף פעולה עם גורמים ישראליים, אם לא יתוקנו הליקויים בתוך שנה.

עלייה בגילוי מרצון

כתגובה לביקורת האמורה, הצהירה מדינת ישראל בפני ה-OECD כי תפעל לקידום תיקוני החקיקה שיאפשרו לה להצטרף לאמנה המולטילטרלית. על רקע זאת נולדה הצעת החוק. משרד האוצר אף הצהיר כי מדינת ישראל מתכוונת ליישם חילופי מידע הדדיים החל מסוף שנת 2018, לכל המאוחר.

"עכשיו, יותר מאי-פעם, כדאי לנצל את חלון ההזדמנות לגילוי מרצון (של נכסים לא מדווחים - א'ל"ו), אשר חלקו נסגר בתחילת ספטמבר הקרוב", מבהירה עו"ד שוש שחם.

ברשות המסים מצפים לכ-3,000 פניות בבקשות לגילוי מרצון עד ספטמבר, בהיקף של מיליארדי שקלים.

"הצעת החוק - דריסה מוחלטת של הסודיות הבנקאית. אין לה כל הגנה"

על-פי הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה, על-מנת להעביר מידע לרשויות מס זרות במסגרת הסכמים לחילופי מידע, ייקבע כי מנהל רשות המסים להעביר מידע לרשות מס במדינה אחרת בהתאם להסכם בינלאומי. זאת, בכפוף לסייגים שמטרתם, בין היתר, להבטיח כי תישמר סודיות המידע אצל הגורם המקבל, וכי לא יועבר מידע שנאסר על רשות המסים במפורש בחוק לעשות בו שימוש לצורך גביית מסים.

תיקון החקיקה המוצע הופך את הסטנדרטים החדשים - בהם כלי אכיפה, הטלת עיצומים כספיים ועונשי מאסר - לחלק בלתי נפרד מפקודת מס הכנסה.

בין היתר מוצע לקבוע בחוק כי מי אשר במטרה להתחמק מקיום חילופי מידע לשם אכיפת דיני המס של מדינה אחרת, או במטרה לעזור לאדם להתחמק מקיום חילופי מידע כאמור - מבצע פעולה המפורטת בחוק - דינו מאסר 7 שנים או קנס, או שני העונשים יחד.

הסעיף מפרט שורה של פעולות או מחדלים שמהווים הפרת החוק, בהם אם פקיד בגוף הפיננסי הרלבנטי, החייב בדיווח על-פי ה-FATCA, לא זיהה פרטים של בעל חשבון; השמיט מתוך דוח שנערך על-פי הפקודה כל מידע שיש לכלול דוח; הציג מסמך כוזב למנהל; מסר בדוח אמרה או תרשומת כוזבת; השיב תשובה כוזבת בעל-פה או בכתב על שאלה שנשאלה או על דרישת ידיעות שנערכה אליו לפי הפקודה; או השתמש בכל מירמה, עורמה או תחבולה או הרשה להשתמש בהן.

כך, בפועל, לפי הצעת החוק, אם אתם פקידי בנק בישראל, ולא תזהו מידע רלוונטי על בעלי חשבונות בנק - אתם עשויים להיכנס לכלא ל-7 שנים וגם לשלם קנס כספי גבוה, שעלול להגיע ל-600 אלף שקל. בכך משווה המדינה את דינם של פקידי הבנק שעלולים לשגות או להתרשל למעלימי מס, שהעלימו מס בכוונה.

מומחה המס עו"ד אבי נוב מסביר כי הסעיף חושף את פקידי הבנקים לרמת סיכון גבוה של הסתבכות בפלילים. לדבריו, "מדובר בהוראות חקיקה אשר עשויות להרעיד את מערכת הבנקאות בישראל. כך, לדוגמה, נקבע כי פקיד בנק שלא זיהה פרטים של בעל חשבון במוסד פיננסי ישראלי, עלול להיכנס לגדרי החוק. מדובר בהוראות חוק בעייתיות ביותר עבור מערכת הבנק בישראל, אשר צפויה להגיש את התנגדויותיה בקרוב".

עו"ד שוש שחם מוסיפה כי "הצעת החוק היא דריסה מוחלטת של הסודיות הבנקאית, אין כל הגנה לסודיות הבנקאית, אלא להיפך - נקבעה עבירה פלילית חדשה עם עונש של 7 שנות מאסר, בדומה לעבירת העלמת הכנסות, על מי שאינו מוסר את המידע הבנקאי או הפיננסי הנדרש להימסר לפי האמנה. בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים בישראל ובכל מדינות האמנות לחילופי מידע מחויבים להעביר מידע לרשות המסים על-מנת שתעביר מידע זה לישראל, לגבי תושבי ישראל, ולמדינות הזרות לגבי תושביהן, ובכך הסתיים עידן הסודיות הבנקאית".

עוד כתבות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק