גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בגלל הבית היהודי: 1,000 בעלי מוגבלויות לא ישרתו

בנט החליט לגנוז את החלטת הממשלה הקודמת לקלוט בעלי מוגבלויות בשירות הלאומי ■ ההחלטה הייתה בתנאי שהמימון יגיע מתקציבים מיותרים שייחסכו כתוצאה מהתייעלות עמותות השירות הלאומי לבנות דתיות - הבזבוז הוערך בכ-60 מיליון שקל ■ ח"כ מיקי לוי, שקידם את החלטת הממשלה: "זו חרפה"

נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר
נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר

קליטתם של 1,000 בעלי מוגבלויות בשירות הלאומי תוקפא, בעקבות דרישת מפלגת הבית היהודי בראשות השר נפתלי בנט לגנוז את החלטת הממשלה שמתקצבת את קליטתם. בספטמבר 2014 החליטה הממשלה לקלוט את בעלי המוגבלויות בשירות הלאומי, בכפוף לכך שהמימון יגיע מתקציבים מיותרים שייחסכו כתוצאה מהתייעלות עמותות השירות הלאומי לבנות דתיות. ההחלטה, שהתקבלה ביוזמת שר האוצר דאז ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, מתבססת על דוח החשבת הכללית באוצר שמצא כי בעמותות שוררת תרבות של בזבוזים וחוסר יעילות שעלותו למשק מוערכת ביותר מ-60 מיליון שקל בשנה.

בהחלטת הממשלה נקבע כי הסכום הזה שייחסך, ישמש למימון קליטתם של בעלי צרכים מיוחדים. ואולם מפלגת הבית היהודי התנתה את הצטרפותה לממשלה הנוכחית בגניזת ההחלטה, ועמדה על כך שייכתב במפורש שיבוטל תקצוב קליטת בעלי המוגבלויות. הסעיף הרלבנטי בהסכם הקואליציוני של המפלגה קובע כי "החלטת הממשלה תשונה וימחק ממנה סעיף 1(ב) המטיל מימון תוספת התקנים לבעלי צרכים מיוחדים על 'הגופים המוכרים' (עמותות השירות הלאומי - ע.ב)".

הצעד מעורר כעס רב בקרב הגורמים העוסקים בקידום קליטתם של בעלי מוגבלויות, ובהם יו"רית הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). "זה לא נתפס שמפלגה כמו הבית היהודי ששמה לנגד עיניה קידום אוכלוסיה עם צרכים מיוחדים, פוגעת ורומסת את האפשרות של צעירים אלו להתקדם ולהתפתח", אמרה ח"כ אלהרר. "אני לא מתכוונת לוותר על כך ובדיון מעקב הקרוב בנוכחות שר החקלאות שאמון על מערך השירות הלאומי אפעל לצמצום הפגיעה בצעירים הללו".

אורן הלמן, פעיל למען שילוב בעלי מוגבלויות ומייסד דף הפייסבוק "סיכוי שווה", אמר כי השירות הלאומי מספק הזדמנות בלתי-חוזרת לבעלי מוגבלויות לצבור ניסיון תעסוקתי חיוני, שבלעדיו הסיכויים להשתלב בשוק העבודה שואפים לאפס.

הלמן ציין כי מבקר המדינה העריך את אובדן ההכנסות למשק כתוצאה מאי-השתלבותם של בעלי מוגבלויות ב-5 מיליארד שקל בשנה.

במסגרת השירות הלאומי מתנדבים כיום מדי שנה כ-18 אלף איש, מתוכם כ-11 אלף בנות יהודיות שקיבלו פטור משירות צבאי על-רקע היותן דתיות. בנות השירות משובצות לתפקידים במוסדות וגופים ציבוריים שונים על-ידי עמותות הגובות מהמדינה את עלויות העסקתן של בנות השירות לפי תעריף המבטיח להן תקורה של כמעט 10% מעלות המתנדבת.

בספטמבר אשתקד פרסמה החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו דוח בדיקה מקיף שנערך בעמותות. הדוח חשף אי-סדרים כספיים חמורים ותרבות של בזבוזים בניהול העמותות. בין היתר התברר כי התעריף שגובות העמותות מהמדינה גבוה משמעותית מהעלויות הנורמטיביות של העסקת המתנדבות, מה שמותיר בידי העמותות רווח משמעותי של מאות שקלים לשנה על כל מתנדבת המשובצת על-ידן.

כמו כן נמצא כי העמותות אינן מעבירות חלק מהכספים שהן גובות בעבור סעיפים שונים. בד בבד נחשפו בדוח עודפי תקנים ותשלומי שכר חריגים למנהלי העמותות: עלות שכרו של מנהל אחת העמותות הגיעה לפי הדוח ל-730 אלף שקל בשנה. מנכ"ל עמותה אחרת נוהג ברכב יוקרתי שהובא לישראל בייבוא אישי. בנוסף התברר מהבדיקה כי יותר מ-50% מבנות השירות הלאומי מוצבות במקומות שירות רחוקים מבתיהן - למרות שאין בכך כל הגיון - וזוכות למימון מלא של נסיעות ומגורים.

להערכת הבודקים, הצבת כל בת שירות במרחק של יותר מ-30 ק"מ מבית משפחתה גוררת עלות נוספת למדינה של 900 שקל בחודש בממוצע. כך למשל מתקצב משרד התחבורה את נסיעותיהן של בנות השירות ב-32 מיליון שקל בשנה. הבודקים קבעו כי מדובר בבזבוז משווע של משאבים, וציינו כי כמעט כל המתנדבים האחרים בשירות הלאומי מוצבים בתפקידים הקרובים לבתיהם.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) מסר בתגובה כי "במהלך כהונתי כסגן שר אוצר עמדתי בראש הצוות המקצועי באוצר שבחן את תעריף בנות השירות הלאומי. אדגיש כי מפעל בנות השרות הלאומי ראוי להערכה ומחייב המציאות.

"לאחר בדיקה מקצועית של התעריף על ידי רואה חשבון חיצוני - התברר כי ניתן לחסוך כ-50 מיליון שקלים מדי שנה ולהעבירם לטובת קליטתם של כ-1,000 בעלי מוגבלויות שישתלבו במסגרת השירות הלאומי.

"הסעיף הקואליציוני בהסכם עם סיעת הבית היהודי שקובר את המלצות הצוות ומונע משר האוצר לפעול לישומן - כפי שתוכנן בתקופתי הינו חרפה, וניסיון לסתום פיות, ולמנוע טיפול בכשלים שהתגלו והעלו גם חשד להתנהלות כספית שלא כדין לכאורה.

"לצד החיסכון שהיה משמש לקליטת בעלי מוגבלויות לשורות השירות הלאומי, יישום המסקנות היה מביא לפינוי מאות דירות באזורי ביקוש שמשמשות היום בנות שירות שלא בצדק.

"גם הועדה לביקורת המדינה ומבקר המדינה וצוותו נדרשו לעניין והביעו לפני שבועיים תמיכה במסקנות הועדה. אני מקווה כי על אף הסעיף הקואליציוני המקומם - יצליח שר האוצר לקדם את יישום מסקנות חשובות אלו ולא יכנס לאינטרסים פוליטייפ סקטוריאליים".

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן